6-7 vuotias ja kotityöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Develly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Develly

Jäsen
15.05.2009
734
0
16
Mitä kotitöitä teidän 6-7 vuotias tekee?

Meillä siivoaa oman huoneen, tyhjentää astianpesukoneen (on halunnut tehdä tämän itse, en ole pyytänyt) sekä vie omia pyykkejä kuivaustelineeltä kaappiin.

Onko tässä mielestänne liikaa? :ashamed: :ashamed:

Palkkana on joka lauantai joku pieni juttu (1-5 euroa max.). Tämä on toiminut tosi hyvin nyt kesästä asti, mutta aloin vaan miettimään, että vaadinko tuolta likalta liikaa... :ashamed:

*hakee varmuuden vuoksi kaapista sateenvarjon* :whistle:

Muoks. Niin ja tyttö on nyt 6 ja ½ vuotta :)

No ei ole. Meillä 6 ja 7v vie roskiksia (lähinnä isompi koska on pidempi että ylettyy), petaavat sängyt (ja lopputuloshan nyt ei oo aina niin kaunis mutta yritys tärkein), oman huoneen siivous. Esikoinen myös imuroi keittiön la aamuisin. Omat likapyykit vielä koppaan. Tottakai lapsetkin osallistuu talouden ylläpitoon, ei ole mikään äitin oma urakka.

Et vaadi liikaa. Mä oon yrittänyt saada oman samanikäisen pojan siivoamaan huonettaan ja tyhjentämään astianpesukonetta, mutta yleensä saan vain kiukkuja, joten usein en jaksa pyydelläkään. Vaatteiden viennin olen suosiolla hoitanut itse isompienkin osalta.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Et vaadi liikaa. Mä oon yrittänyt saada oman samanikäisen pojan siivoamaan huonettaan ja tyhjentämään astianpesukonetta, mutta yleensä saan vain kiukkuja, joten usein en jaksa pyydelläkään. Vaatteiden viennin olen suosiolla hoitanut itse isompienkin osalta.

Tässäkin ne on niin erilaisia, meillä taas jokainen vajaa 3veestä aina 7v asti vie itse pyykkinsa pyykkiin, yleensä ilman eri käskyjä.

Kyllä meillä 6v tekee jo aika paljonkin. Tosin astianpesukonetta en ole antanut tyhjentää (tosin ei ole tullut puheeksikaan), pyykeissä auttaa. Mutta esim. lelujen ja huoneen siivous on ihan ehdoton juttu.

Mutta avaanpa sateenvarjon, koska en tiennyt että siitä pitää maksaa.

Kyllä meilläkin kiukuttelun kera noi muut hommat tehdää - paitsi koneen tyhjennys :( Mutta kun on parina kertana jäänyt palkka saamatta niin on asenne muuttunut huomattavasti parempaan.

Niin ja unohdin mainita, että lapsilla huoneessa likapyykkikorit jotka he tyhjentää pari kertaa viikossa kylppärin pyykkikoriin. Eli tämä kuuluu myös kotitöihin. Tämä voi ehkä olla vähän outo ratkaisu, mutta toimii näin koska pesukone ym on alakerrassa ja lastenhuone yläkerrassa :)

Meillä 8 vuotias tyttö ei suostu tekemään juuri mitään...oman huoneen siivoustakin siirtää eteenpäin niin kauaks aikaa et mulla ei kestä hermo ja teen sen ite. Kaikki konstit on koitettu, ei auta vaik veis lelutkin pois. Istuu vaan sitten huoneensa lattialla ja itkee tihrustaa vaikka 5 tuntia putkeen. No vaatteensa vie pyykkiin ja hamsterin häkin siivoomisessa on apuna, mut esim pikkuveljen (2v) leluja ei kyllä kerää!

Alkuperäinen kirjoittaja on:
aika paljon.6v ja 20e kk. meillä 6v tyttö vie roskat,hakee postin,siivoa lelut joka päivä,tiskaa,petaa sängyn. rahaa siitä ei saa. taskurahaa saa muuten.

1-5 euroa eli voi olla myös 4 euroa/kk. Aina ei ole tota 5 euron juttua lähellekään :) about kerran kuussa tuo on nyt ollut sen 5 euroa :)

Yhteistyössä