6 kk vauva "herää" öisin kirkumaan/itkemään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua!

Vieras
Eli poika menee nukkumaan kiltisti illalla siinä 21 aikaan. Herää kuitenkin viimeistään 24 aikaan ja alkaa huutamaan/kirkumaan ihan kuin pelkäisi jotain. Mikään ei auta tässä vaiheessa! Tätä saattaa jatkua koko yö ja aamulla rauhoittuu vasta kun valon laittaa päälle. Syliin jos ottaa niin alkaa kirkumaan enemmän, samoin laulaminen/hyräileminen/silittäminen aiheuttaa huutokohtauksen pahenemista. Itkeminen saattaa kestää muutamasta sekuntista puoleen tuntiin. Olen miettinyt ettei poika oikeasti vaikuta edes olevan hereillä. Eli huutaa silmät kiinni ja kun nukahtaa niin on ihan sikeässä unessa. Maha ei näyttäisi olevan kipeä, hampaita ei ole vielä mutta poika kylläkin konttaa jo sujuvasti.

Tämä siis alkoi muutama yö sitten, ajoittuu aika hyvin tuon konttaamisen oppimisen kanssa samaan ajankohtaan. Muutaman kerran aikaisemminkin tehnyt tätä, mutta ei koskaan montaa yötä peräkkäin.

Mistä voi olla kyse? Johtuuko tosiaan vain tuosta "asioiden käsittelystä" kuten neuvolasta sanovat vai voisiko kyse olla jostain muusta? Poika syö nyt aamulla korviketta (n. 1,5-2dl), lounaaksi puoli purkkia liha-kasvissosetta (+n. 1,2dl korviketta), välipalaksi hedelmä-/marjasosetta (+1,2dl korviketta), "päivälliseksi" kasvissosetta (+1,2dl korviketta), iltapuuron (tehdään korvikkeeseen, jota seassa n. 1dl) ja sen jälkeen ennen nukkumaan menoa vielä velliä/maitoa n. 1,5dl. Enempää korviketta ei suostu juomaan. Olen nyt muutamana iltana antanut velliä illalla, pitäisikö vaihtaa korvikkeeseen jos pojalla onkin jano?

Viikko sitten saattoi juoda korviketta päivässä helposti litrankin, nyt taas tuntuu tökkivän. Ja syö tosiaan nyt noin paljon, kun on todella vilkas ja tarvitsee selkeästi noin "paljon" ruokaa. Enemmän jos syö oksentaa osan pihalle. Noilla määrillä pysyy ruoka sisällä ja poika on päivisin pääsääntöisesti iloinen ja touhukas.

Viimeks kun meidän yöt meni tollaseks, oli jätkällä korvatulehdus, eli huuti kipua makuulla...

Toki, voihan se olla sitä yöllä uudestaan päivän elämistä, eipä tässä lääkäreitä olla...

Voisiko olla kauhukohtaus? Googleta. Syliin ottaminen voi pahentaa, pitää antaa vauvan olla ja seurata vierestä, että mitään ei tapahdu.

Voipi toki olla muutakin.

Eihän huone, jossa vauva nukkuu, ole liian pimeä?

Viimeksi muokattu:
Olen miettinyt korvatulehduksen mahdollisuutta myös, mutta poika ei huuda makuulla aina. Esim nyt nukkuu kiltisti tuolla "aamupäikkäreitä". Samoin päivällä nukkuu esim vaunuissa jos ollaan ulkona monta tuntia makuuasennossa eikä ala huutamaan.

Mietin myös voisiko johtua siitä, että poika ei ole nyt nukkunut muutamaan päivään kuin 3x1h päiväunet. Ei ole nukkunut pitkää pätkää, kun taas joskus kun ollaan ulkona (meillä ei ole parveketta) nukkuu muutaman tunnin putkeen siinä 14-17 välillä. Nyt siis nukkuu ruuan jälkeen puolesta tunnista tuntiin.

Empuuu, googletin tuon kauhukohtauksen ja oireet ovat juuri tuollaiset! Itkee siis niin että kyyneleet valuvat (tosin silmät ovat kiinni), saattaa rauhoittua kun laittaa valot päälle, mutta huuto alkaa heti kun valot laittaa pois. Olen itse sänkyyn mennessäni laittanut yövalon pois (pehmolelu jossa mahassa pieni valo), joten pitääkin kokeilla jos jätän sen päälle. Voihan tuollaista pehmolelua pitää pinnasängyssä? Kun ei sitä mihinkään sängyn välittömään läheisyyteen muuten saa.

Noista päikkäreistä paha sanoo kun meillä ei oo koskaan nukuttu paria tuntia pidempään päivällä...Mut sen mitä nukkuu, nukku korvatulehduksessakin ilman mitään, huuti vain öisin, mä annoin sit loppujen lopuks sille lääkettä kun yöt meni ihan kamalaks, kun huomasin et se helpotti, soitin lääkäriin ajan.

Mutta edelleen, voi olla jotain muutakin, mä soittaisin kyllä lääkäriin jos tota jatkuu, parempi se on varmistaa.

Empuuu, googletin tuon kauhukohtauksen ja oireet ovat juuri tuollaiset! Itkee siis niin että kyyneleet valuvat (tosin silmät ovat kiinni), saattaa rauhoittua kun laittaa valot päälle, mutta huuto alkaa heti kun valot laittaa pois. Olen itse sänkyyn mennessäni laittanut yövalon pois (pehmolelu jossa mahassa pieni valo), joten pitääkin kokeilla jos jätän sen päälle. Voihan tuollaista pehmolelua pitää pinnasängyssä? Kun ei sitä mihinkään sängyn välittömään läheisyyteen muuten saa.

Kai sen lelun voi pinnasänkyynkin laittaa, jos siitä ei ole mitään vaaraa. Meillä on itsellä tuollainen suoraan pistorasiaan laitettava yövalo, joka valaisee sopivan paljon. :)

Pimeä lisää vauvan hätää. Se sanotaan jo HUS unikoulussa. Huoneen tulee olla hämärä, ei pimeä! Mitäs jos jätät teidän huoneen oven auki (oletan että nukut vauvan kaa samassa huoneessa) ja jätät jonnekin muualle asuntoon jonkun valon päälle, niin sieltä tulis siihen makkariin sit sopivasti? Ja munkin mielestä toi kuulostaa kauhukohtaukselta. Mutta voiko muka noin pienelle tulla sitä?

Kiitoksia todella paljon vastauksista! Aloin tässä mietiskelemään ja kokeilen ensiyönä sitoa yövalon jotenkin pinnasänkyyn kiinni ja katsoa mitä tapahtuu. Poika meinaan nukkuu edelleen aamupäikkäreitä ja huoneessa on pöytävalo päällä. Ei ole tosiaan koskaan ennen nukkunut tähän aikaan näin pitkiä päikkäreitä.

Poika tosiaan itkukohtauksen saadessaan rauhoittuu kun valon laittaa päälle, mutta alkaa itkemään uudestaan jos valon laittaa pois. En vain ole osannut yhdistää sitä ennen, koska laitan valon pois vasta kun itse menen takaisin sänkyyn. Eli olen luullut että itku alkaa omaan sänkyyn takaisin laittamisesta.

Kokeilen nyt tosiaan ensi yönä mitä tapahtuu kun jätän yövalon päälle, toivottavasti tilanne rauhoittuu. Tulee itselle niin huono olo kun toinen huutaa, eikä mikään auta :(

Meillä on noita kauhukohtauksia 2v:lla,nukkuu tunnin ja herää huutamaan. Minä käyn ravistelemassa sen hereille ja lohdutan ettei mitään hätää,yleensä rauhottuu heti ku herää tästä ja jatkaa samantien unia.Se on aika karmeaa katsottavaa,kun toinen unessa ja huutaa kuin päätä leikattaisiin. Ootko kokeillu herättämistä?

Meillä on noita kauhukohtauksia 2v:lla,nukkuu tunnin ja herää huutamaan. Minä käyn ravistelemassa sen hereille ja lohdutan ettei mitään hätää,yleensä rauhottuu heti ku herää tästä ja jatkaa samantien unia.Se on aika karmeaa katsottavaa,kun toinen unessa ja huutaa kuin päätä leikattaisiin. Ootko kokeillu herättämistä?

No kun ei saisi herättää (tai ottaa syliin), se voi lisätä vaan kauhua. :/

Hmm, En usko että pojalla on nälkä kun yritin pari kertaa antaa maitoa, ei suostu juomaan sitä kuin ehkä 20ml. Ja huuto/itku on täysin erilaista kuin nälkäitku on.

Nyt leikkii tuossa aamupäikkäreiden jälkeen ja on todella iloinen ja touhuaa lelujensa kanssa. Nukkui siis vähän yli tunnin kun huoneessa oli pöytälamppu päällä ja heräsi huhuilemaan ja touhuili sängyssä tyytyväisenä yksikseen hetken. Normaalisti herää itkemään ja rauhoittuu vasta syliin.

Meillä oli tuota samaa tasan saman ikäisenä. Nälkää/kipua ei huudettu, vaan järkyttävä kauhu/pelko mullekin tuli mieleen. Allergiaan en oikein uskonut eikä sitä sitten ollutkaan. Meillä tosin ei auttanut kun syliin otto ja rauhoittelu, paheni vaan jos yritti silittelemällä saada huudon loppumaan.

Hommasin yövalon ja siirrettiin omaan sänkyyn nukkumaan. Ei tarvitse havahtua lapsen enää joka kerta kun vanhemmat kääntää kylkeä. Ja nyt meillä nukutaan.

ewew, poika tosiaan nukkuu omassa sängyssään, tosin samassa huonessa kun ei ole mahdollista omaa huonetta antaa. Ei oikeastaan heräile ääniin niinkään. Nukkuu paremmin kun pientä taustameteliä on, ison koiran haukkuminen vaunujen vieressäkään ei herättänyt herraa :) Yöllä on todella hiljaista, mutta itse olen erittäin rauhallinen nukkuja. En pyöri, enkä tietääkseni ainakaan mölise unissani :D Kokeilen tosiaan ensi yönä tuota yövaloa ja pidän peukut pystyssä että se auttaisi. Olen meinaan itse hermoromahduksen partaalla, kun itse saan nukuttua ehkä sen 4 h/yö enkä päivisin saa nukutuksi ollenkaan.

Ajattelin vain kertoa, että yövalo ilmeisesti auttoi. Poika ei saanut "kohtausta" viime yönä, muutaman kerran ähisi ja etsi tuttia mutta rauhoittui kunhan sai tutin suuhun.

Kiitoksia kaikille ehdotuksista ja neuvoista!

Yhteistyössä