6 vkoa, imetys hiipuu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nasu

Vieras
Hei!

Meidän vauveli on nyt kuuden viikon ikäinen ja imetys on tosiaankin hiipumassa. Jo viikon verran on tuntunut, että maitoa ei yksinkertaisesti tule. Tähän asti olen imettänyt osittain, korviketta on mennyt lisäksi tosi paljon, jopa 8-9 dl päivässä, vauva on todellinen ahmatti ja kasvutahti kova.

Ja nyt kun tuntuu, et maitoa ei tosiaan tule, tekee vielä vähemmän mieli imettää, vaikka se kuitenkin olisi vauvan kannalta parasta. Onko kukaan muu vastaavassa tilanteessa?
Kamalan huono omatunto, ""huono-äiti"" fiilis, kun alan jo luovuttaa tuon asian kaa, mut arki yksinkertaisesti on välillä niin raskasta, niin voimia ei ole enää pinnistellä yhdenkään ylimääräisen asian kanssa, tai no ei siis ylimääräisen mut kuitenkin.

Ihan pelottaa tällaisesta muuten tänne kirjoittaa, olen viime aikoina huomannut että tälle keskustelupalstalle mahtuu varsin kovasanaista ja suulasta porukkaa...

Mut kuitenkin, onko muita, joka aikoo/joutuu lopettamaan imetyksen, vaikka vauva on vasta niin pieni?

Moikka!

Olin aivan samassa tilanteessa muutama viikko sitten... Tyttö on nyt 2½ kk. Mulla maidontuotanto lähti kovaan laskuun sairastettuani virtsatietulehduksen vauvan ollessa 5-viikkoinen.

Kun aiemmin imetin vain toisesta rinnasta kerrallaan, jouduin antamaan kummastakin rinnasta ja silti tyttö tuntui jäävän nälkäiseksi. Kuitenkaan hän ei ""pyytänyt"" ruokaa yhtään sen useammin (3-4 h välein, 1-2 yösyöttöä) joten jatkoin imetystä kunnes 2 kk neuvolassa selvisi että tyttö on lievästi alipainoinen (60,3 cm/5055g).

Sitten päätettiin antaa sitkeästi joka aterialla ensin rintaa ja loput korviketta, mikä oli työlästä - ateriointiin meni jopa 1½ h. Ensin meni n. 400 ml päivässä mutta määrä nousi n. 800 milliin eli oikeastaan koko päivän ravintomäärä. Eli tiheäkään imettäminen ei lisännyt maidon määrää, päinvastoin. En ruvennut ""leikkimään"" parin tunnin välein imettämisellä ja korvikkeetta sitkittelyllä, sillä tytön paino oli saatava nousemaan.

Vieläkin tulee välillä tunne että olen jotenkin ""huono äiti"", vaikka tiedän ettei asialle voi mitään ja tämä ei ole oma valintani. Tulee niin riittämätön olo, kun tajuaa ettei kykene ruokkimaan lastaan eikä meillä ole enää mitään korvaamatonta sidettä (tai siis on tietenkin, mutta ruokinnan voi hoitaa myös joku toinen). Imetyksen loppuminen harmitti erityisesti siksi ettei se johtunut homman sujumattomuudesta tai kivuliaisuudesta, vaan se toimi sekä äidille että tyttärelle.

Paha olo on helpottanut hieman puhuttuani avoimesti tuttujen kanssa - selvisi että enemmistö äideistä (mm. anoppi ja oma äitini) oli joutunut antamaan korviketta jo 2 kk iästä koska oma maito ei riittänyt. Luulin olevani poikkeustapaus, mutta ongelma onkin yleinen!

Nyt näen myös muutoksen tytössä, joka nykyään nukkuu pääasiassa hyvin ja on pirteämpi ja iloisempi kuin ennen. Ennen kaikkea hän kasvaa loistavasti! Imetän ""harrastuspohjalta"", jos tyttö kaipaa rauhoittelua. Yritän imettää pari kertaa vuorokaudessa, jotta maitoa tulisi edes vähän, mutten enää ole huolissani.

Sinulle, Nasu, neuvoisin sitkeästi jatkamaan imetystä kaikesta huolimatta vielä vähän aikaa jos imetys on mukavaa sekä vauvasta että sinusta. Viikko on vielä lyhyt aika, ja maidon väheneminen voi kieliä esim. tulevasta flunssasta. Mutta älä huolehdi asiasta, et todellakaan ole huono äiti! Vauvasi syö riittävästi ja kasvaa hyvin, joten huolta hänen terveydestä ei ole.

älä ota turhaa ressiä!
itselläkin riitti maitoa vain tuo 6 viikkoa,nälkä oli pienellä kova ja tissittelyn jälkeenkin ahmi 80-100ml.
tissiä sai olla antamassa koko ajan,pikku hiljaa siirryin kokonaan korvikkeisiin ja kuin seinään loppu huuto.
nyt tyttö 2,5kk,iloinen pieni pirpana joka napostelee maitoa 2-4h välein,yöllä pitempiä välejä 3-6h.
neuvolassa ei ymmärretty,mutta teen niin kuin itestäni tuntuu ja ajattelen lapsen parasta.
jos sinusta tuntuu,ettei maito riitä ja vauvan nälkä on loputon siirry korvikkeisiin voithan ostaa sellasen pumppu koneen ja pumppailla omaa maitoa niin kauan kuin sieltä maitoa tulee!
tsemppiä ja iloa vauvan kanssa!

No nii, ei kannata nyt hermostua, en oo mikään asiantuntija, mut musta äidit luovuttaa liian helposti imetyksen kanssa ja usko loppuu kesken jo hirmusen nopeesti.
Oma vaavelini oli ensimmäiset 8 viikkoa käytännössä kaiken hereilläoloaikansa tissillä. Laskin et imetin joskus suunnilleen 8 tuntia vuorokaudessa eri mittaisina pätkinä, joiden väli oli 5 minsaa- 4 tuntia vauvan nukkumisten mukaan. Maito ei loppunut, vauva oli vaan semmoinen syömäri, että siihen tuhrautui kamalasti aikaa. 8 viikon jälkeen imetysvälit alkoivat sitten hiukan harventua ja kolmikuisena olimme rytmissä, jota moni yrittää jo vastasyntyneelle (3-4 tunnin syöttöväli).

Yks konsti, jolla näkee maidon määrää, on imettää rintakumin kanssa ja kurkistaa välillä onko kumissa maitoa. Riskinä on tietysti, et vauva ihastuu kumiin eikä luovu siitä, mut ei sekään nyt niin vaaralista ole.
Mut jokainen on oman vauvansa ja omien tissiensä asiantuntija ja tekee niinku parhaaks näkee. Tsemppiä alkuperäiselle, mihin ratkaisuun sitten päätyykään.

Kesäheinä, olet varmasti ainakin osittain oikeassa siitä että usko loppuu usein kesken...

Minusta vain tuntui pahalta katsoa vauvan itkua rinnalla, kun haluaisi imeä muttei saa rinnasta tarpeeksi. Tajusin itkun johtuvan nälästä kun kokeiltiin antaa tytön syödä korviketta niin paljon kuin halusi. Ja halusihan hän!

Parin viikon tiheä ja perusteellinen (väh 30 min/rinta) imetyskään ei tuntunut lisäävän maitoa, vaan korviketta meni yhä enemmän joka aterialla. Jossain vaiheessa oli pakko antaa periksi.

Eniten pelästytti vauvan pieni paino - imettäisin vaikka useinkin jos oma maitoni riittäisi vauvalle, mutta ei onnistu. Jos vauva kasvaa, niin kannatan ehdottomasti imetyksen jatkamista, mutta meillä ei ollut siihen varaa. =/

Kyllä mullakin olisi huono oma tunto. Miksi antaa korviketta jos yrittää imettää??? Kyllä se maidon tulo lakkaa jos herkeämättä antaa vauvan nälkään korviketta. Se just lisää maidon eritystä kun sitkeästi tarjoaa rintaa, tossa vaiheessa vaikka puolentunnin välein. Tosin käyhän niin ettei maitoa vain tule, mutta sitä on vaikea ymmärtää...No kukin tyylillään. Saapa sitten kantaa lisää korviketta kuukausi tolkulla kaupasta. Imetin 10kk.

No niinhän sitä korviketta saa raahata kaupasta, ja niistä saa maksaa, ja pulloja saa tiskailla ja keitellä, ja niitä saa lämmitellä mikrossa ja kokeilla viisi kertaa onko sopivan lämmintä jne jne... Ja kylässä tai kaupungilla tämä vasta lystikästä onkin... ;-/

Moni ilmeisesti luulee ""korvikevauvojen"" vanhempien olevan jotenkin laiskoja kun eivät ""jaksa satsata"" imetykseen, mutta siinä he ovat täysin väärässä! Olisi niin hienoa pystyä imettämään, mutta jossain vaiheessa kannattaa antaa periksi. Jos ei oman mielenrauhan takia, niin ainakin vauvan hyvinvoinnin! Eli minusta on väärin sanoa että ""kukin tyylillään"", se kuulostaa siltä kun asian suhteen olisi valinnanvaraa.

Enkä siis vetänyt hernettä nenään, vaan yritän tuoda esille toisen puolen asiasta. Enkä kaipaa enää ainuttakaan juupas-eipäs-keskustelua imetyksestä tälle palstalle! =)

Aurora,olemme täysin samoilla linjoilla,empä tuohon mitään lisäämään,asiaa puhuit!

Ottaa päähän välillä tuollaiset hiekka laatikko kyttääjät jotka on aina arvostelemassa toisten tapoja hoitaa ja kasvattaa lastaan!
Pää asia kai kuitenkin on että lapsi saa RUOKAA,oli se sitten äidinmaitoa tai korviketta!
Ja eipä mun lähipiirissä kukaan ole syyttänyt siitä,etten kykene enään imettään,mutta kyllä täällä ihmiset jaksaa aina arvostella!

Kivaa kesää kaikille!

6 viikon kohdalla myöskin maidon tulo hiipui kokonaan, lääkärikin oli sitä mieltä, että kyllä se vaan nyt on loppumassa. itse asiassa maidontulo ei mulla koskaan alkanutkaan niinkuin olisi asiaan kuulunut, joten tilanne on ollut koko ajan huonohko oman maidon suhteen.Tiedoksi pilkun viilaajille, mm. terveydenhoitaja jo totesi kotikäynnillä, ettei rinnat näytä siltä, että maito olisi niihin noussut, ei siis ollut vain oma havaintoni.Vaikka kuinka stimuloi rintapumpulla ja joi litratolkulla, saattoi maitoa tulla yhteensä! molemmista rinnoista joskus 5ml, joskus50ml. Ennätys oli !molemmista! yhteensä 95ml!!!!.Tietysti pumpulla ei niin tyhjäksi rintaa saa kuin vauva imemällä saa, mutta jos tuotos on silti 5 ml, ei siitä paljon ravinnoksi ole vaikka vauva imisi.....eli meillä alusta lähtien vauva on saanut lisuketta ja hyvin on kasvanut. Nukkuu 6-7 tuntia ensimmäiset yöunet. Lääkri sanoi 2 viikkoa sitten, että hänen mielestään voin lopetaa imetysyritykset sinä päivänä, mutta olen edelleen halunnut vauvan rinnalle kerta päivään, ja hiukan sieltä rinnoista omaa maitoa makuseksi vielä tulee.

Eli ei se ole itsestäänselvää tuo imetys.Imetysfanaatikkojen on tietysti vaikea ymmärtää, jos itsellä imetys sujuu loistavasti ja maitoa tulee vaikka muille jakaa, että toisella kertakaikkiaan ei onnistu.Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää?
Imetyshän, siis maidon tuotanto, on loppujen lopuksi hormonitoiminnasta kiinni, siihen taas vaikuttaa itse imetystapahtuma konkreettisesti. Onhan ihmisillä esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa=hormoniongelma, niin miksei sitten voida hyväksyä , että imetyksen oonituminen voi olla kinni aisoista,joihin ei parhaalla tahdollakaan voi itse vaikuttaa (hormonit)???

Joo...kyllä kaikesta pitää syyllistää, jos ei joku muu niin voi aina tuntea itse syyllisyyttä. Vain naiset pystyvät tuohon.

Mulla on aina maitoa tullut paljon, ja yhä tulee ihan riittävästi. Silti jos isi hoitaa vauvaa ja olen muualla, vauva saa korviketta eikä pakastettua äidinmaitoa (jota maidonkerääjästä on pakkasessa, ei suinkaan pumpattua), jos juon olutta enemmän (hei tästä voi kanssa ruveta syyllistämään, hyi kamalaa, äidit eivät saa juoda) viikonloppuna, annetaan korviketta (vaikka tiedän tuon promillerajan joka aika suuri jolloin ei vaikuta vauvaan, annan silti korviketta).
Annan vauvalle myös soseita vaikka nykyinen suositus on täysimettää 6kk ja siihen pystyisin maidontuoton puolesta, minusta vain TUNTUU siltä ettei se ole meille sopiva suositus.
Vauvani on saanut rintaraivareita rinnalla, annan hänelle silloin hellyyttä ja tutin, ja seuraavalla tissikerralla vauva kas kas syö vatsan täyteen, niin kun on nälkä ja tietäähän vauvakin että nälän saa tyydytettyä vain syömällä.

Juu ja on paljon muita asioita missä toimin niin kuin MINUSTA ÄITINÄ hyvältä tuntuu, suosittelisin muillekin hankkia hieman itseluottamusta?! Järkyttävää lukea näitä, olen huono äiti kun teen niinkuin äidinvaisto sanoo enkä niinkuin kirjoissa käsketään -juttuja.
Ilmeisesti nykynainen on niin vieraantunut kaikesta käytännönläheisyydestä että sitä itseluottamusta ja luottoa omiin tuntemuksiin ei todellakaan nykynaisella ole.
Minä ainakaan en välitä toisten kommenteista, tiedän että on oikein tehdä kuten itsestä hyvältä tuntuu ja elää ihan normaalia elämää, ilman täydellisyyden hehkutusta ja kirjaohjeiden pilkuntarkkaa noudattamista.

Hyvä Tiina, että pistää vihaksi kommenttisi. Ole iloinen, että sulla sujui imetys, mutta älä syyllistä muita.

Meillä todettiin täysimetetyn vauvan olevan alipainoinen viisiviikkoisena ja aloitin vähäisen lisämaidon (60-100ml/päivä) antamisen sekä TEHOIMETIN. Luin tarkkaan imetystukilistan ohjeet imetyksestä ja maidontuotannon lisäämisestä. Jostain kumman syystä olen koko ajan joutunut lisäämään lisämaidon määrää (nyt 4 dl/pvä), kun oma maito ei ole lisääntynyt vauvan tarpeiden mukaan. Lisämaitoa on pakko antaa, jotta vauva kasvaa ja säilyy hengissä.

Itse edelleen aina ensin imetän ja vasta sitten annan pulloa. Edelleen suurin osa vauvani ravinnosta on äidinmaitoa, mutta minun lapseni ei ainakaan olisi kasvanut pelkällä imettämisellä. Mielelläni olisin minäkin jättänyt joka iltaiset pullopesut väliin ja kaupungilla/kylässä olisi niin mukava vaan kaivaa se rinta esiin...

Alkuperäiselle sanoisin, että tee niin kuin sinusta itsestä tuntuu parhaalta. Tärkeintä on, että sinä ja vauvasi voitte hyvin.

Mä ainakin annoin korviketta sen vuoksi, ettei maitoa tullu riittävästi, enkä jaksanut istua imettämässä tuntitolkulla.Naurattaa nuo puolen tunnin välein imetykset...hohhoijaa, kok lapsentahtinen imetys on p-puhetta.Lisäksi haluan päästä itse jonnekin pois kodin sisältä edes joskus.Eikä ole yhtään huono omatunto -joka on muuten yhdyssana:)