6 vuotias pissaa liki joka yö sänkyynsä :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 565
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Tätä on nyt jatkunut jonkin aikaa, puolisen vuotta varmaankin.

Vaikka käy vessassa ennen nukkumaanmenoa ja jos kuulen yöllä että on levoton, niin käyn herättelemässä vessaan.

Sängyn kasteltuaan monasti harhailee ympäri taloa, viime yönäkin oli jättänyt märät pikkarit huoneensa pöydälle ja kävi silti ikäänkuin viemässä ne pyykkikoriin (vaikka oli jo laittanut kuivat housut jalkaan)- kävelee siis unissaan, ei löydä perille jne.
Toisinaan käy ihan hereillä ilmoittamassa että vahinko kävi.

Pariin kertaan vuodessa otetaan perussairautensa vuoksi kaikenlaisia kokeita, myös pissanäyte joka kerta ja aina se on ollut puhdas, eli en usko mihinkään tulehdukseen, eikä sellaisia oireitakaan toki ole.

Mitä tässä nyt avuksi?

:|

minirin-lääkitys, yövaippa, kastelupatja (vaikkei kuulosta että se auttaisikaan) kaikki lapset eivät ole tuossakaan iässä vielä valmiita yökuivaksi, on vielä ihan normaalia kastella öisin jopa koko ala-asteen ajan!

Voisko olla ihan vaan sitä yökastelua? Sitähän esintää aika paljon just tuon ikäisillä pojilla? Mun veli oli yökastelija meillä oli lakanan alle sellasia plastiikka lakanoita. Ei tarttenu kaikkia vaihtaa... Se tais alkaa 5v ja loppu joskus 9v

Meillä ollut vähän samantyylistä kun tyttö on ollut 6-7v. Pissavahinkoja ei sinänsä montaa kertaa ole tullut, mutta kyllä niitäkin tuli 1-3 kertaa kuussa.

Meillä lapsi haahuili pisin kämppää ihan sekaisin ja jos häntä kehoitti menemään vessaan pissalle, hän saattoi yrittää mennä pissalle keittiön tuolille. Vastaavasti jos hän meni pissalle vessaan, hän saattoi unohtaa wc-kannen alas, tai pikkuhousut jalkaan tai istua pytyllä kuten kuuluukin, mutta unohti päästää sen pissan sinne pyttyyn.

Meillä tuo unissa harhailu loppui kuin seinään kun aikaistimme lapsen nukkumaanmenoa ja ilta kellotettiin tarkasti. Klo 19 iltapalalle ja klo 20 ollaan omassa sängyssä valot pois.

Meillä sama ongelma, poika täytti joulukuussa 6 v. Nyt eskarin ja hoidon loputtua vähän helpottanut, mutta vieläkin vahinkoja tulee. Poika ei edes herää vaikka nukkuu märässä sängyssä. Voi nukkua aamuun saakka. Meki ollaan kaikkea koitettu, mutta pitää nyt taas puhua kouluunlähtötarkastuksessa huomenna.

Mä olen itse ollut melkoinen unissaharhailija tuon ikäisenä ja vielä vanhempanakin.

Nukkumaanmenoaika on meillä 20.00, sitä ennen iltapalat ja sadut.

Sokereita ei ole tarkistettu.

Tämä on tosiaan joka öistä, ennemmin on sen 1-2 yötä viikossa kun sänky EI kastu :|

Niin ja tyttö kyseessä, mutta eipä sillä taida vaikutusta olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä olen itse ollut melkoinen unissaharhailija tuon ikäisenä ja vielä vanhempanakin.

Tämä on tosiaan joka öistä, ennemmin on sen 1-2 yötä viikossa kun sänky EI kastu :|

Soita neuvolaan, että tarkistavat ihan pikatestillä sormenpäästä verensokerit. Aikaa menee 2 minuuttia. Onpahan sitten yksi huoli vähemmän. Jos on sokerit hurjan korkealla, niin tuon ikäiset menevät yleensä suoraan teholle. En halua peloitella, mutta tarkistuta tuo ensin. Pikku homma, mutta iso asia, jos ei hoida!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olette lääkärin seurannassa niin saat Kelalta rahaa

Lääkärin seurannassa tästä vaivastako?
Vai jokatapauksessa?

Olen kuullut että tämä on rahallisen tuen 'arvoinen' asia kyllä, mutta lääkäriltä pitää kaiketi olla dokumenttia.

Se taitaakin olla jokatapauksessa seuraava askel, ei kelan tuen vuoksi vaan vaivan vuoksi!

Alkuperäinen kirjoittaja :

Soita neuvolaan, että tarkistavat ihan pikatestillä sormenpäästä verensokerit. Aikaa menee 2 minuuttia. Onpahan sitten yksi huoli vähemmän. Jos on sokerit hurjan korkealla, niin tuon ikäiset menevät yleensä suoraan teholle. En halua peloitella, mutta tarkistuta tuo ensin. Pikku homma, mutta iso asia, jos ei hoida!

Tämä tehdään!

Tätä en olis hoksannut ottaa edes huomioon. Eikö sitten välttämättä ole muita tätä puoltavia oireita- jatkuvaa janoa yms?

Alkuperäinen kirjoittaja :

Tämä tehdään!

Tätä en olis hoksannut ottaa edes huomioon. Eikö sitten välttämättä ole muita tätä puoltavia oireita- jatkuvaa janoa yms?

Mä en omalta lapselta huomannut kun tuon yökastelun. Se vain lisääntyi ja lisääntyi. Jälkeenpäin kun muistelen, niin tuntuu, että tyttö haisikin jotenkin omituiselta. Se haju on vähän kuin kynsilakanpoistoaineessa. Luulin sen johtuvan siitä, kun oli jatkuvasti lakanapyykkiä joka paikka kuivumassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaukaa hyvän näkönen:
Sit kannattaa pyytää neuvolasta pissahälytintä, meillä tyttö oppi kuivaksi sen avulla

mä tiedän yhden lapsen, joka tyytyväisenä koisi sängyssään ja pissahälytin huusi herättäen MUUN perheen. :D

Päivisin ei ole mitään sekavuutta tai kastelua.
Joskus tyttö ottaa kyllä päiväunet vieläkin eikä oikein tahdo kunnolla niiltä herätä, nyt kun tarkemmin miettii. Olen olettanut että tämä johtuu paljosta pihalla touhuamisesta ja eskarista.

Varasin äsken ajan neuvolaan verensokerinmittaukseen ja kävi sellainen tuuri että heinäkuussa on neuvolaan tulossa lastenlääkäri joka on erikoistunut juuri tähän yökasteluvaivaan. Saimme siis ajan hällekin.

Mites tuo hälytin toimii? Ihan outo kapine.

Päivisin ei ole mitään sekavuutta tai kastelua.
Joskus tyttö ottaa kyllä päiväunet vieläkin eikä oikein tahdo kunnolla niiltä herätä, nyt kun tarkemmin miettii. Olen olettanut että tämä johtuu paljosta pihalla touhuamisesta ja eskarista.

Varasin äsken ajan neuvolaan verensokerinmittaukseen ja kävi sellainen tuuri että heinäkuussa on neuvolaan tulossa lastenlääkäri joka on erikoistunut juuri tähän yökasteluvaivaan. Saimme siis ajan hällekin.

Mites tuo hälytin toimii? Ihan outo kapine.

Toivottavasti ei ole sokerit koholla. Tuo kouluun meno ensi syksynä saattaa jännittää ja stressata sen verran (varsinkin jos on kova ns. suorittamaan ja jännittäjä ), että nukkuu sitten yöllä sikeämmin, levottomasti jne.

Toivottavasti tilanne paranisi kesällä, kun pääsee lomailemaan ja rauhoittumaan.

Juu, meillä myös hälytin toimi niin että kaikki muut heräsivät paitsi poika itse. Meillä 8-vuotias yökastelee joka yö. Sokereita on mittailtu ja paastosokeri on ylärajalla mutta kuitenkin vielä normaalissa.

poika täyttää 6v kesällä ja ei yhtään yötä ole ollut kuiva. Miniriniä kokeiltiin keväällä ja vähensi virtsan määrää hieman, muuta vaikutusta ei ollut. Kesällä tarkoitus kokeilla kastelupatjaa sekä lääkitystä uudelleen yhtä aikaa. Sinänsä tuntuu hassulta kun eihän noita voi koko loppuelämää käyttää, uskon että jossain vaiheessa menee itsekseen ohi. Yövaipat meillä käytössä.

Yhteistyössä