6-vuotias tunniksi yksin kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Mietin, että alkaisin käymään jumpassa tuossa naapurissa joka keskiviikko, joten mietin että voisikohan tuon tytön jättää jo tunniksi yksin kotiin? Lyhyempiä aikoja on ollutkin jo (max. 0,5 h) ja kaikki on mennyt tosi hyvin, tyttö on järkevä eikä tee tyhmyyksiä. Mitä sanotte, voisiko teidän mielestä jättää?
Ja jos joku kysyy että eikö minulla tosiaan ole ketään joka voisi tulla hoitamaan niin vastaus on, että ei ole. Lapsen isä ei ole kuvioissa, asun 300 km päässä tukiverkostosta (sukulaiseni), kaverini ovat kiireisiä opiskelijoita eikä heitä kiinnosta olla lapsenlikkana..
Tämä olisi minulle tosi tärkeää omaa aikaa ja olen odottanut aika pitkään että pääsen aloittamaan jumppailun :)

Osaako lapsi tulla jumppasalille, jos tulee hätä? Tärkeää on, että lapsi tietää minne soittaa tai mennä, jos tulee hätä. Hätä voi olla hyvin pienikin, mutta turvallisuuden tunne on a ja o.

Mulla on alle kouluikäinen joskus ollut jumpassa. Joko yrittää tehdä samat jumppaliikkeet tai sitten istuu seinustalla ja katselee kirjaa. Mutta ei kai sitä ihan vakituisesti voisi mukaankaan ottaa.

luulisin että voit,toki lapsesta voi tunti olla pitempi aika kuin äidistä,onhan lapsella puhelin ja laita jotain välipalaa että aika kuluu ja olet varmaan opastanut että ovea ei saa avata kellekkään, ja leikkikaveri olis kiva

Asuuko naapurissa muita lapsia, joilta voisi pyytää "hoitoa" (kyläilyä) tuoksi ajaksi? Mutta kyllä voi jättää. Olisi hyvä, jos lapsi osaa tulla sun luo jos on hätä, tai tietää vaikka naapurista jonkun jonka ovikelloa voi käydä soittamassa, jos tulee jotain.

Olin itsekin ajatellut että se olisi ihan ok kun kerran lapsi itse on sitä mieltä että pärjää ja videoita katsellessa se tunti kuluu huomaamatta. Mutta sitten löysin tällaisen artikkelin ja tämä kuulostaa suoraan sanottuna ihan uskomattomalta. Ettei alle 12-vuotiasta saisi jättää yksin ollenkaan. Kukahan vanhempi tuohon pystyy..
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/voiko_lapsi_olla_yksin_kotona/

Asuuko naapurissa muita lapsia, joilta voisi pyytää "hoitoa" (kyläilyä) tuoksi ajaksi? Mutta kyllä voi jättää. Olisi hyvä, jos lapsi osaa tulla sun luo jos on hätä, tai tietää vaikka naapurista jonkun jonka ovikelloa voi käydä soittamassa, jos tulee jotain.

Naapurissa on kyllä yksi tyttö ja hänen luo voisi varmasti mennä leikkimään ainakin välillä, ei ehkä kuitenkaan joka viikko :). Voisin kyllä kysyä myös alakerran naapureilta että haittaisko heitä jos sanon tytölle että heidän ovella voi käydä jos on hätä.

[QUOTE="...";29687241]Olin itsekin ajatellut että se olisi ihan ok kun kerran lapsi itse on sitä mieltä että pärjää ja videoita katsellessa se tunti kuluu huomaamatta. Mutta sitten löysin tällaisen artikkelin ja tämä kuulostaa suoraan sanottuna ihan uskomattomalta. Ettei alle 12-vuotiasta saisi jättää yksin ollenkaan. Kukahan vanhempi tuohon pystyy..
Minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin kotiin , Vanhempainnetti - MLL[/QUOTE]

Tuo on aivan yksittäinen mielipide, mutta sattumoisin mll:n pääsihteerin niin se on sitten "totuus". Kysytään keltä tahansa alan ammattilaisilta niin näkemys on järjestään aivan eri. Hyvä lapsuus antaa lapselle turvallisuudentunteen ja kokemuksen siitä että jotain sattuessa hän saa apua ja pärjää myös omillaan.

[QUOTE="...";29687241]Olin itsekin ajatellut että se olisi ihan ok kun kerran lapsi itse on sitä mieltä että pärjää ja videoita katsellessa se tunti kuluu huomaamatta. Mutta sitten löysin tällaisen artikkelin ja tämä kuulostaa suoraan sanottuna ihan uskomattomalta. Ettei alle 12-vuotiasta saisi jättää yksin ollenkaan. Kukahan vanhempi tuohon pystyy..
Minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin kotiin , Vanhempainnetti - MLL[/QUOTE]

No toi on tosiaan Englannissa. Siellä vähän eri meininki ja taivastellaan miten täällä Suomessa laitetaan vauvoja ulos päikkäreille.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Tuo on aivan yksittäinen mielipide, mutta sattumoisin mll:n pääsihteerin niin se on sitten "totuus". Kysytään keltä tahansa alan ammattilaisilta niin näkemys on järjestään aivan eri. Hyvä lapsuus antaa lapselle turvallisuudentunteen ja kokemuksen siitä että jotain sattuessa hän saa apua ja pärjää myös omillaan.

Ja hassua, että 16-vuotiastakin puhutellaan tuolla vielä lapsena, itse en ole ikinä kuullut että yli 13-vuotiasta kutsuttaisiin enää lapseksi vaan nuoreksi. Itse olisin ollut todella loukkaantunut jos minua olisi vielä 16 -vuotiaana (tai edes 13) kutsuttu lapseksi.

[QUOTE="vierailija";29687553]Ei välttämättä. Munkin tuttu jättää 4 vuotiaan kotiin kun lähtee esim. kauppaan parin kilsan päähän pyörällä. Siellä se sitten katselee piirrettyjä, toivottavasti eikä keksi muuta.[/QUOTE]

No huh. Eikö tollasesta pitäisi ilmottaa viranomaisille? 4-vuotias on todellakin eri asia kuin 6-vuotias. Tietysti ei kaikki 6-vuotiaatkaan ole välttämättä valmiita olemaan varttia yksin kotona.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="vierailija";29687553]Ei välttämättä. Munkin tuttu jättää 4 vuotiaan kotiin kun lähtee esim. kauppaan parin kilsan päähän pyörällä. Siellä se sitten katselee piirrettyjä, toivottavasti eikä keksi muuta.[/QUOTE]

Oikeestiko? Huhhuh... eipä tulis mieleen omaa 4-vuotiasta jättää, vaikka fiksu tyttö onkin.

Minä ajattelin myös, että kun tyttö täyttää 6 vuotta niin alettais harjoitella yksin olemista :). Ennen sitä pitää hänelle kuitenkin ostaa puhelin että saa minut kiinni jos tulee hätä.

Toi olis hyvä idea, jos vois olla joku aikuinen lähinaapuri "varalla" , jos tytölle tulisikin joku hätä tai "hätä", vois mennä soittaa naapurin ovikelloa. Meillä usein näin kun 15v jää vahtimaan 6 ja 8v siskojaan

Meillä ei vielä 6-vuotias ole ollut yksin kotona (vanhemman sisaruksen kanssa kylläkin, puolisen tuntia kerrallaan), mutta toi MLL:n linkki tuntuu aivan todellisuudesta vieraalta. Jos alle 12-vuotiasta ei voi jättää hetkeksikään yksin, miten toimitaan jos yli 10- mutta alle 12-vuotias on sairas eikä voi mennä kouluun? Vanhemalla ei tuossa vaiheessa ole oikeutta jäädä kotiin hoitamaan. Itse olen 13-vuotiaana ollut jo koko kesän ihan normaalisti töissä, ja todellakin tiesin "miten toimia hätätilanteessa"...

Harjotelkaa sitä yksin oloa lyhyemmillä ja vähitellen kasvavalla ajalla. Luulen että kuusi vuoias pärjää tunnin yksin. Jos on lupa niin vaikka katsomalla jonkun lasten elokuvan.
Kaverin kutsuminen sitävastoin ei musta oo kovin hyvä idea, kaks kuus vuotiasta voi keksiä vaikka mitä, joukossa tyhmyys tiivistyy. Ja se että voisi mennä soittelemaan naapurin ovikelloa tai sinne leikkimään niin pitää tehdä kunnon säännöt ettei käy niin että naapurit vahtivat lastasi halusivat tai eivät. Hätätilanne on tietenkin eri asia.

Yhteistyössä