6kk ja 6200g

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolimama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolimama

Vieras
Pieni tyttömme ei tunnu millään kasvavan. 6kk vanha ja 6200g painoa. Pituutta on 66,5cm. Kuukaudessa oli painoa tullut vain 140g. Syntymämitat 3550 ja 49,5cm. Muutoinkin ei suostu rintaa syömään eikä korviketta juomaan muuta kuin pari kertaa päivässä. Ja määrät ovat ihan minimaalisia (rinnasta otettuna määrää en tiedä ja korviketta jos yritän, niin ottaa ehkä 50ml). Täysimetetty on ollut koko ajan. Pissaa tulee. Kiinteitä menee päivässä n. 2 1/2 prk ja 1 dl puuroa. Kuukauden on nyt tämä kestänyt. Neuvolassa olemme -20 painokäyrällä ja terkkari sanoi, että sitten vasta, kun menee -30 käyrälle, niin lääkäri katsoo. Pitäisiköhän mennä yksityiselle?

Heippa!

Teillä on siro tyttö, mutta erityisen lyhyt hän ei kuitenkaan ole, joten itse en olisi hirveän huolissani. Katsoin meidän (pullevanlaisen) tytön 6kk mitat ja pituutta oli vähemmän kuin teillä 65.5cm, mutta painoa 8kg. Minä olen ymmärtänyt, että pituuskasvu on se tärkein...Kyllä se varmaan siitä tuo painokin alkaa nousta, kun kiinteät alkaa maistua. Anna maistella erilaisia makuja, ja jos huomaat jostain erityisesti pitävän, sitä sitten vähän runsaammalla kädellä...
Ystäväni poika oli puolivuotiaana suunnilleen teidän tytön kokoinen ja nyt jo reipas ja ihan normaalikokoinen kaksivuotias.
Tietysti, jos asia sinua vaivaa, mene ihmeessä yksityiselle.

Menisin yksityiselle, jos olisin huolissani lapsestani. Aika vähän on, jos kasvua on vain 140 g/kk. Tosin pitäisi nähdä koko kasvukäyrä. On se kumma, jos ei neuvolalääkäri voi edes vilkaista.

Meillä on vähän sama tilanne, tyttö oli viime pe neuvolan kasvukontrollissa, n.5,5kk ikäisenä 68cm pitkä ja painoi 6580g. Syntymäpaino oli 3440g (pit. 52cm). Viimeisen kuukauden aikana hänkään ei ole juuri huolinut rintamaitoa - oikeastaan vain öisin on jaksanut keskittyä syömiseen, kun päivällä muut asiat kiinnostavat. Paino on noussut tänä aikana 225g ja pudonnut siis -10 käyrältä -20 käyrälle.... Lisäksi vatsanahkaa oli "ylimääräistä" vauvan nostaessa jalkoja ylös, mikä viittaisi laihtumiseen (?). Neuvolan täti sanoi, ettei ole huolissaan, mutta antoi neuvoksi aloittaa soseiden syönnin kunnolla - siihen mennessä oltiin vain maisteltu täysimetyksen päälle.

Uskoisin, että pääasia on että edes jonkin verran paino nousee ja vauva voi muuten hyvin! Meillä tyttö on ollut hämmästyttävän tyytyväinen, vaikka itse olen ollut huolissani kun syöntivälit ovat muuttuneet pitkäntuntuisiksi ja silloinkin syödään vain vähän. Nyt kun aloitin antamaan soseita lounaaksi ja päivälliseksi ennen rintamaitoa, maistuu maitokin paremmin (varmaankin tulee jano)! 6kk-neuvolassa nähdään sitten miten on vaikuttanut, vaiko mitenkään.

Tietysti voit mennä yksityiselle, jos siltä tuntuu. Itse olen päättänyt huolestua vasta sitten todenteolla, jos tyttö ei enää jaksa leikkiä tai muuta vastaavaa.

Mun mielestä teillä menee noita kiinteitä todella paljon eli sitten ei maito varmasti enää maistukaan. Meillä tuon ikäisenä alettiin vasta lisäämään kiinteiden määrää siitä yhdestä teelusikallisesta mitä maisteltiin puoli vuotiaaksi asti. Tuohon kasvuun en osaa ottaa kantaa, valitettavasti.

mitat on lähes identtiset mun esikoisen mittojen kanssa !!! ihan terve 9v tuo on nyt. silloin oltiin neuvolassa huolissaan, mutta mä en suostunu mitään lihotuskuureja pitämään. perusruoalla mentiin. tosi pieniruokainen on ollut aina, mutta ei kaikki ole keskiarvokäyrillä eikä syö yhtä paljon.

meillä muuten kuopuksella (ei todellakaan hoikkuusongelmaa - päin vastoin =) oli jossain kohtaa vaihe, että ois syöny vaan yöllä maitoa ja päivällä ei sit menny mikään. yösyömistä kontrolloimalla alkoi päivällä soseet maistua.

Siis se ei kerro mitään, jos on mitat identtiset jonkun toisen lapsen kanssa. Kasvukäyrä kertoo. Kati3 lapsi on voinut KASVAA omalla käyrällään. Painoa on kaiketi tullut kuitenkin kuukauden sisässä enemmän kuin 140 g. Pitää nähdä lapsen kasvukäyrä, ei yksittäisiä mittoja. Jos th ei ole huolissaan, niin voit luottaa häneen. Tosin kaikki th:t eivät ole kamalan asiantuntevia, valitettavasti. Jos itseäsi vähänkään huolestuttaa, niin vie lapsi lääkäriin yksityiselle tai vaadi neuvolalääkärin tarkistusta, jos painonnousu on ensi kerrallakin noin vähäistä.

Mun poika oli 6kk neuvolassa 7850g ja 70,6cm. Painoa on tullut 4kk iästä lähtien +400g/kuukausi. Mekin on käyty painokontrollissa, koska tippu miinuskäyrälle eikä paino pysynyt enään omalla käyrällä. No eihän nuo kontrollit mitään auta. Kuhan käydään päivittelemässä painoa. Ihan on terve ja virkku poika. Lääkärineuvolassa (6kk) sovittiin, että soseaterioita nopeesti siihen 5 ateriaan päivässä. Lisäksi sanoi, että voi lisätä öljyä ruokaan. No en oo juuri muistanu tuota öljyä lisätä. Siirryttiin jo 7kk iässä kahteen lihasoseateriaan päivässä. Oon itsekki epäilly välillä, että onko lapsella tosiaan nälkä. Annan soseita nyt niin paljon kun vaan jaksaa syödä. Maitoa meillä ei oo aikoihin menny kovin hyvin. Juo sen mitä tarvii, mutta mieluummin syö soseita. En osaa muuta neuvoa antaa, kuin että yrität saada menemään nuo 5 soseateriaa päivässä ja siihen vielä maitoa päälle.

Yhteistyössä