6kk kääntyilee koko yön ja herää siihen, mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kärsimätön harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kärsimätön harmaana

Vieras
Eli koko yön hyörii ja pyörii ja aina herää siihen. Välillä yhtäkkiä yöllä saattaa "herätä" eli alkaa juttelemaan sängyssä.. Mikä voi olla? Mikä avuksi pyörimiseen? Olenko liian ankara kun nyt päätin, etten anna muksulle maitoa ennen klo.7 ettei opi väärään rytmiin? Välillä kun kuuntelen niin on parit pikku itkut tuolla makkarissa päästänyt.

Alkaa olla naurut kaukana kun joka yö joutuu jatkuvasti heräilemään.. Tänään katsoin kellosta ajat... Meni nukkumaan klo 20.30, heräs klo.21.30, heräs klo 21.54,heräs klo 00.24, heräs klo 4.03, heräs klo 5.35, heräs 5.50, heräs 6.03..
Kuulostaa varmaan turhalta valitukselta mutta tuntuu hirmu rankalta kun joka yö toistuu..

Onko kenelläkään mitään kikkoja millä saisi nukkumaan koko yön?

:hug: noi ajat.. kokenut..meillä poika rupes vasta 1v:nä nukkuu kokonaisia öitä..
Mut kapalointi tai unipussi jos rauhottais tota liikehdintää eikä pääse pyörimään

Siis ymmärsinköhän mä oikein. Vauva on 6kk ja tuolla on melkein neljänkin tunnin pätkä yöllä. Voi, normaalia!! Itse asiassa vauvasi nukkuu ihan hyvin. Sitä se nyt vaan on. Suosittelen vauvan ottamista viereen nukkumaan, jos haluaa itse päästä helpommalla.

Mulla on sellainen muistikuva, että lapsella olis vauvasta saakka levottomia öitä aina kun on oppimassa/oppinut jonkun uuden taidon. Ajan kanssa menee ohi, ja puolivuotias saattaa muutenkin nukkua vielä yön pätkissä.

Pitää koittaa noita vuorauksia/kapalointia ym. :) Kiitos vinkeistä!

Ja ei se 4h pätkä meillä ole normaalia kun poika on 4kk lähtien nukkunut koko yönsä ja sitä ennen n. 1kk iästä nukkunut kaksi 4h pätkää yöllä..
Viereen ottaminen on vaan vähän hankalaa kun pelätään miehen kanssa että litistetään se unissamme.. Ja jos mies menee sohvalle niin menettää itse yö unensa ja on kuitenkin töissä niin koen hänen yö unensa viikolla tärkeäksi..

Hmm.. Ei ole nyt muutamaan viikkoon oppinut mitään uutta.. :p Eikä vielä edes liiku.. Hampaitakin epäilin mutta sitten huomasin että aina kun kääntyy niin herää..

Eikä minua muuten haittaisi pätkä unet, muttakun aikaisemmin nukkui kunnolla..

Ei mullakaan kyllä vinkkejä parempiin öihin ole.. Mulla täällä kolmas nyt tuon 6,5kk ja sen verran oon huomanny että ne rytmit vaihtuu vauvalla. Se että vauva on aiemmin nukkunut hyvin ei tarkoita sitä että hän aina nukkuisi hyvin. Meillä on kaikilla kolmella ollut tässä iässä yöt todella rauhattomia. Keskimmäinen nukkui pikkuvauvana hyvinkin neljä viisi, kuusikin tuntia yöllä putkeen mutta tässä puolen vuoden kieppeillä yöt meni pyörimiseksi ja heräilyiksi. Tämä viimeisin myös ihan vauvana nukkui pari neljän tunnin pätkää ja päivälläkin hyvin, nyt heräilee pitkin yötä just tuohon pyörimiseen yms. sähläämiseen. Mä en
edes jaksa laskea kuinka monta kertaa yössä meidän vauva heräilee.

Meillä homma menee niin että me nukutaan vauvan kanssa olkkarissa niin ei tarvi ite nousta kokoajan. Kokeilin myös tuttia mutta poikapa oli ihan sitä mieltä että "Äiti hei, kiva lelu ja vielä keskellä yötä.. mutta annapa se tissi että päästään nukkumaan.." Eli tutti ei auttanut.

Mä sanoisin että rauhattomat yöt kuuluu tähän ikään ja menee ohi ajan kanssa. Jollain aiemmin ja jollain myöhemmin.

[QUOTE="aap";25076962]Pitää koittaa noita vuorauksia/kapalointia ym. :) Kiitos vinkeistä!

Ja ei se 4h pätkä meillä ole normaalia kun poika on 4kk lähtien nukkunut koko yönsä ja sitä ennen n. 1kk iästä nukkunut kaksi 4h pätkää yöllä..
Viereen ottaminen on vaan vähän hankalaa kun pelätään miehen kanssa että litistetään se unissamme.. Ja jos mies menee sohvalle niin menettää itse yö unensa ja on kuitenkin töissä niin koen hänen yö unensa viikolla tärkeäksi..[/QUOTE]

Meillä lapsi nukkui ekat 3kk lähes täysiä öitä, kunnes alkoi yöt olla katkonaisia, eikä vieläkään (1v!!) nuku täysiä öitä. Eli jos joskus on nukkunut, niin ei tarkoita sitä, että nukkuu aina. Meillä oli joskus hankalimpina öinä mies vierashuoneessa yön, ihan varasängyssä nukkui. Eikö teillä ole varapatjaa tai jotain mukavampaa miehelle, kuin sohva?

:hug: noi ajat.. kokenut..meillä poika rupes vasta 1v:nä nukkuu kokonaisia öitä..
Mut kapalointi tai unipussi jos rauhottais tota liikehdintää eikä pääse pyörimään

Ai "vasta" 1-vuotiaana? Meillä rupesi tyttö nukkumaan kokonaisia öitä 3,5-vuotiaana. Toinen valvoi vain ekat 2kk. Nyt nautin, kun tää toinen herää vain 1-3 kertaa yössä. Tosin nyt 5kk on alkanut olla taas levottomampaa. Liekö liikkeellelähdön levottomuutta vai mahavaivoja (piereskelee kovasti öisin). Unipussi meillä on ja vauva nukkuu mun vieressä eri huoneessa kuin mies, joten ei tarvii stressata miehen puolesta.

Hmm.. No "hyvä" tietää etten ole ainoa.. :s Eiköhän se sitten aikanaan ohi mene. Oppi kääntymään mahalta selälleen n. 4kk ja n. 5kk toisinpäin.. Nyt on jo vähän reilu 6kk.. Ettei kai tuo nyt enään siihen vaikuta?

mikä tuo unipussi on mistä kaikki puhuu?

Ai "vasta" 1-vuotiaana? Meillä rupesi tyttö nukkumaan kokonaisia öitä 3,5-vuotiaana. Toinen valvoi vain ekat 2kk. Nyt nautin, kun tää toinen herää vain 1-3 kertaa yössä. Tosin nyt 5kk on alkanut olla taas levottomampaa. Liekö liikkeellelähdön levottomuutta vai mahavaivoja (piereskelee kovasti öisin). Unipussi meillä on ja vauva nukkuu mun vieressä eri huoneessa kuin mies, joten ei tarvii stressata miehen puolesta.

No itselle se tuntu hyvinkin pitkältä ajalta noi katkonaiset yöt silloin :rolleyes: tarkemmin sanottuna 1v4kk ...nukkui niinkuin ap:n lapsi ..tunnin/puolentunnin pätkissä

[QUOTE="aap";25077063]Hmm.. No "hyvä" tietää etten ole ainoa.. :s Eiköhän se sitten aikanaan ohi mene. Oppi kääntymään mahalta selälleen n. 4kk ja n. 5kk toisinpäin.. Nyt on jo vähän reilu 6kk.. Ettei kai tuo nyt enään siihen vaikuta?

mikä tuo unipussi on mistä kaikki puhuu?[/QUOTE]
zeeprap_0912_ced.jpg

tommonen esim..malleja on erilaisia mutta tonnepäin

Unipussi on sellainen pussukka, jossa on hihanaukot ja kädet tulee niistä. Jalat on pussissa ja pussi vetoketjulla kiinni. Auttaa, jos lapsi esim herää siihen, että potkii peiton pois. Googleta unipussi ja katso kuvia nettikaupoista.

[QUOTE="Vesipeto Surku";25077012] Mulla täällä kolmas nyt tuon 6,5kk ja sen verran oon huomanny että ne rytmit vaihtuu vauvalla. Se että vauva on aiemmin nukkunut hyvin ei tarkoita sitä että hän aina nukkuisi hyvin. .[/QUOTE]

Meillä reilu 5kk ikänen vauva ja ihan pienenä nukkui parin tunnin pätkiä, hiukan vanhempana (6vkoa->) nukkui jopa 10 tuntia heräämättä. Sitten yhtäkkiä se tyssäsi kuin seinään, nyt nukkuu ainoastaan vieressä, omassa sängyssä huutaa kuin palopilli, mutta vieressä ollessa nukkuu melkein koko yön heräämättä (n.klo 22-10 on hänen yöuni aikansa). Kait joskus viellä omassakin sängyssään nukkuu. tosin vanhempi lapsikin nukkuu vieressä, kun ei oma sänky kelpaa

Meillä sama ongelma ollut 3kk lähtien, lapsi oppi kyllä sillon kääntymään ja nyt 4kk ryömimään... mutta helpottunut ei ole, hän herää ilmeisesti siihen että tutti on tippunut jatkaa uniaan kun saa tutin, jossei sitte unissaan ole kun herää vaikertamaan ja säikähtää tuntin laittoa niin että yltyy kunnon huudoksi joka loppuu tissillä... ja nukkuu vieressä, ei todellakaan 4tunnin pätkiä, vaan joskus vain tunnin pätkiä...

Meillä poika ei ole kovin montaa yötä nukkunut illasta aamuun. On nyt 2v 4kk. Ihan säännöllisesti sai rintamaitoa vielä öisin siinä reilu 1½v.

Mutta muistan kyllä että melko tasan 6kk iässä alkoi putkahtelemaan hampaita ikenistä läpi ja pinna oli jotenkin piukemmassa pojalla silloin. Taisi yöunetkin olla kortilla koko perheellä. Pieni annos Pnadolia voi auttaa pahimpaan jomotukseen. Itse en antanut koska kuitenkin piti nousta imettämään niin meni sitten samalla vaivalla.

Oma kokemus on että kyllä äitiyslomalla jaksoi jotenkuten kun ei aamulla tarvinnut lähteä töihin. Nyt kun on kokopäivätyö ja herätyksiä tulee edelleen öisin melko säännöllisesti, (ja/tai aamuherätys on klo 5) tuntuu että oli helpompaa kun laps oli pieni.
Niin se aika kultaa muistot =)

Yhteistyössä