6kk nukahtaminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikkis85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mikkis85

Uusi jäsen
24.01.2008
25
0
1
Hei täytyykö 6kk ikäisen vauvan jo osata nukahtaa itsekseen?? Niin päikkäreille kuin yöunillekin. Tuttavat kovasti päivittelee kun poikaa joutuu toisinaan nukuttamaan, mutta kyllä se osaa nukahtaa itsekin omaan sänkyynsä niin päivällä kuin illallakin.. Miten olette opettaneet nukahtamaan itsekseen ja missä vaiheessa menette "auttamaan nukahtamisessa"? Itse monesti jos poika ei tunnu nukahtavan niin menen taputtelemaan pyllystä ja silittelen niin kauan että lapsi on jo unessa.

Näin jälkikäteen ajatellen helpommalla olis päässyt, jos lapsi olis oppinut alusta asti itse nukahtamaan, varsinkin jos se onnistuu noin helposti kuin teillä! Meillä tajuttiin vasta yli 1-vuotiaan kanssa (vai oliko se yli 1,5-vuotias jo?), että täähän sujuu paljon nopeammin kun ei olla häiritsemässä lapsen rauhoittumista yöunille. Älä suotta mieti mitä muut ajattelee, pidä vaan kiinni itselle helpoimmasta tavasta!! Ja se rutiini ehtii vielä teillä vaihtuakin muutamaan kertaan, ennen kuin muksu täyttää vuosia...

Musta 6kk ikäisen ei tarvitse osata nukahtaa yksikseen unille. Toki se on hienoa, jos joillakin se onnistuu :flower:
Meillä on lapset 4v, vajaa 2v ja vajaa 6kk. Esikoinen ja keskimmäinen nukahtavat joka ilta sohvalle, tyttö nukahtaa mun syliin. Sitten kannan pojat omiin sänkyihinsä ja tytön omaan. Jotkut ihmettelevät tätä meidän tpaa, mutta meille se on kaikista helpoin. Pojilla menee leikkimiseksi, jos laitan molemmat omiin sänkyihinsä eli siitä ei tule meillä mitään. Mies on vielä useasti iltaisin töissä/treeneissä ja kun olen yksin lasten kanssa, mun on helpompi hoitaa ja syöttää vauvaa, kun pojat ovat olkkarissa mun kanssa. Muuten saisin koko ajan juosta makkarin ja olkkarin väliä eikä mistään tulisi mitään.
Meillä toimii tämä :) Älä välitä muitten puheistä, mitä täytyisi tai tulisi tehdä. Tee niinkuin on parhaaksi sulle ja vauvalle =)

Meillä 6kk tyttö nukahtaa välillä itsekseen, joskus iltatissin ääreen, joskus sylissä heijaten. Eli nukutus menee meillä näin: tyttö nukkuu perhepedissä ja iltatoimien jälkeen mennään sänkyyn iltatissille. Usein saatuaan tarpeeksi maitoa tyttö yksinkertaisesti kääntää kylkeä ja hyrisee itsensä uneen tai imeskelee peiton kulmaa. Itse yleensä hipsin siis pois ennen tytön nukahtamista. Joskus uni yllättää kun tissi on vielä suussa, jonka sitten varovasti irrotan. Joinain iltoina uni ei tulekkaan niin helposti ja silloin tuudittelen tyttöä hetken sylissäni. Tämä toimii meillä ja yleensä nukahtamiseen menee 5-15 min. En näe mitään pahaa siinä, että tyttö välillä nukahtaa tissi suussa tai syliin!

Meidän 7,5 kk ikäinen typy nukahtaa iltaisin tissille ja siitä nostan omaan sänkyynsä. Sama yöllä jos herää (joka yö vähintään yhden kerran), annan tissiä ja siitä nukkuvana omaan sänkyynsä. Päiväunille nukahtaa välillä tissille jolloin nostan nukkuvana parvekkeelle, välillä lullaan parvekkeella vaunuihin uneen, tai sitten ulkona kävelyllä nukahtaa puoli-istuvaan asentoon rattaisiin. Ei suostu enää ulos lähtiessä rattaisiin makaamaan suoraan vaan täytyy jättää istumaan.

Tänään ekaa kertaa en lullaillut parvekkeella vaan seisoskelin vähän matkan päässä vaunuista ja lauleskelin että pimu kuuli mun olevan paikalla. Nukahti siihen. Että ehkä se vähitellen oppii nukahtamaan "itse"

Hienoa että toisten lapset nukahtaa ilman apua ja läsnäoloa, mutta mua ei ole rajoittanut tuo nukuttaminen ainakaan vielä joten en ota siitä paineita.

Kyllä meilläkin 7,5 kk ikäistä poikaa nukutetaan unille. Nukkuu perhepedissä eikä ole tullut mieleenkään laittaa mihinkään yksin nukahtamaan. Aikaisemmin nukahti tissille, mutta ei enää kun imetys lopahti juhannuksen tienoilla. Nyt iltarituaalien jälkeen - kun vellit on syöty - menen pojan viereen ja autan rauhoittumaan ja nukahtamaan. Aikansa pönkii ylös, joskus rimpuilee ja parkuu, mutta sitten rauhoittuu ja nukahtaa. Näin meillä, minusta tässä asiassa tyyli on vapaa eikä ole mitään yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa.

Mä oon laittanut alusta asti vain sänkyyn ja siellä on itsekseen nukahtanut. Tuttia tarvii laittaa muutaman kerran ennenkuin nukahtaa. Hyssytellyt oon ehkä jotain 5 kertaa koko aikana. Vauva on tottunut tähän tyyliin ja ei "osaa" vaatia nukuttamista.

Yhteistyössä