6kk tutti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liian tärkeä!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liian tärkeä!

Vieras
Kaipaisin apujanne kovasti! Erityisesti sellaisilta mammoilta, joilla on jo vanhempia lapsia ja kokemusta tutista vieroittamisessa.

Poikani on nyt 6kk ja välillä yöt menevät yhdellä tutin nostolla, mutta esim. viimeyönä nostin sitä 30min-4h välein=( Syötän pojan vielä kerran noin aamu 5.

En haluaisi luopua tutista kokonaan, koska se on niin näppärä unille laitettaessa. Päikkäreillä se yleensä tippuu suusta hetken päästä ja poika ei sitä enää kaipaa, mutta aamuyöllä kaipaa sitä jatkuvasti.

Olen kokeillut silittää poikaa selästä ja pepusta (tassuhoito) yms. kun herää tuttia vaatimaan, mutta poika huutaa kuin syötävä.....ja sitä kestää kauan. Temperamenttia on tosi paljon, joten pienillä huudoilla ei päästä jos tutista vieroitetaan.

Haluaisinkin nyt tietää miten muilla on tutista vieroittaminen onnistunut. Onko mahdollista siis säilyttää tutti nukahtamistilanteessa illalla ja päikkäreillä, ilman että sitä vaaditaan koko ajan yöllä? Tajuaako lapsi, miksi tuttia ei yöllä saa, jos kerran päivällä saa? Kannattaako lopettaa vaan tutin käyttö huutojen kera kerrasta?

Olen tosi kiitollinen avustanne etukäteen!

Vielä jatkokysymys: Eli, onko vauvanne heräily jatkunut tiheanä, vaikka tuttia ei enää vaadikaan. Vaatiiko siis esim. sitä taputtelua tutin sijaan yhtä usein. Ei huvittaisi korvata tuttia jollain, jota joutuu tekemään yöllä yhtäusein kuin tutin nostoa.

Jos ette ole ""vieroittaneet"" vauvaa tutista, onko tutin vaatiminen loppunut/vähentynyt jossain vaiheessa itsestään? Esim. yösyöttöjen kokonaan loputtua?

Kiitos vielä kerran=)

Meillä lapsi heräili 4 kk-10kk ikäisenä noin tunnin välein kun tutti oli tippunut eikä itse osannut sitä etsiä. En aluksi edes tajunnut että heräily johtui tutista, mutta 10-kuisena päätimme hävittää koko vempeleen.

Eräänä päivänä vaan laitoin kaikki tutit kaappiin ja siirryin itse nukkumaan patjalle lapsen sängyn viereen. Silittelin siinä noin tunnin että nukahti illalla, heräili parin tunnin välein koko yön mutta selän silittelyllä nukahti n. puolessa tunnissa ja huutokin väheni kerta kerralta. En ottanut syliin enkä jutellut tai hyssytellyt, se olisi vaan piristänyt lisää. 3 yötä silittelyä kesti, heräilyt vähenivät heti toisena yönä ja jos heräsi, nukahti nopeasti takaisin, huudot loppuivat. 4-5 yön kuluttua koko perhe nukkui yöt rauhassa, lapsikin oli selvästi paremmalla tuulella kun nukkui kunnolla.

Myös päiväunet sujuivat hyvin ja lapsi oppi pian nukahtamaan ilman silittelyäkin kunhan joku istui hetken vieressä. Yllättävän helposti kävi tutista luopuminen, vanhempana olisi voinut olla vaikeampaa. Täytyy vaan tehdä päätös ja pysyä siinä. Jos lapsi oppii että tarpeeksi huutamalla tutti aina lopulta ilmestyy, niin ei onnistu.

Sellainen ""ohje"" on, että jos lapsi nukahtaa tutti suussa, hän myös herää sitä etsimään. Kannattaa siis panostaa siihen että lapsi oppisi nukahtamaan ilman tuttia. Ei niitä huutoja kauan kestä, mutta alkuun se toki vaatii hermoja.

Juuri tuo vaihe on raskas, jolloin vauva haluaa tutin nukahtaakseen, mutta ei osaa sitä vielä itse suuhun laittaa. Vauvasi siis havahtuu yöllä ja haluaa tutin saadakseen uudestaan unenpäästä kiinni. Meillä oli ihan samaa samassa iässä. Pahimpina öinä heräsin tunnin välein läpi yön laittamaan tuttia suuhun.

Periaatteessa on kaksi vaihtoehtoa, miten toimia. Joko vieroitatte vauvan yötutista tai odotatte vielä, että hän oppii itse laittamaan tutin suuhun. Meillä se aikoi onnistua n. 7 kk iässä ja sen jälkeen ollaankin yöt nukuttu pääsääntöisesti kokonaan.

Olen kuullut, että pelkästä yötutista on mahdollista vierottaa eli vauva saa kuitenkin tuttia päivällä. Olennaista on siis opettaa vauva nukahtamaan ilman tuttia. Silloin tuttia ei voi antaa edes yöunille mennessä. Vaatii vanhemmilta pitkää pinnaa ja pari yötä huudon kuuntelemista. Kyse on siis unikoulusta.

Toinen vaihtoehto on sitten kärsiä vielä vähän ja odottaa, että vauva oppii itse etsimään tutin sängystään. Tutteja kannattaa laittaa sänkyyn monta ja yövalo auttaa niiden löytämiseen. Päivällä kannattaa vauvan antaa leikkiä tutilla. Hiljalleen hän alkaa laittaa sitä itse suuhun.

Meillä oli sama juttu tuossa noin 4 kk alkaen(tyttö nyt 10 kk). Pidettin tytölle unipäiväkirjaa ja katsoin että pahimpana yönä käytiin tutti nostaan 12 kertaa(nukkui n . 10-11h). Sitten oppi tuossa 8 kk tienoilla löytämään itse tutin sängystä ja laittamaan sen suuhun kun oli tippunut, joten heräilyt vähenivät mutta eivät täysin kuitenkaan; silittelyä ja tassuttelua saatiin jatkaa vielä kuukausi n. 4 kertaa yössä kun ei aina siihen tuttiinkaan rauhoittunut. Kuukausi sitten lähdin töihin kun äippäloma loppui ja tyttö meni päiväkotiin puolipäivähoitoon ja sen jälkeen onkin sitten nukuttu yöt melkein heräämättä; joskus vielä haluaa maitoa yöllä mutta tätä tapahtuu enää n. 2 kertaa viikossa.
Eli meillä auttoi tuo minun töihin lähtö; saa neiti kai enemmän päivän aikana purkaa energiaansa siellä hoidossa, joten yöllä sitten nukuttaa paremmin ja nostaa vaan tutin suuhun eikä jaksa enää alkaan muuten kitkaamaan :-). Emme ole vieläkään tuosta tutista luopuneet; odottelen kai että tyttö sen itse joskus sitten hylkää(saattaa kyllä olla turha toivo). Eli teilläkin varmaan kannattaa joko pistää kerrasta poikki tuo tutin käyttö tai sitten odottelette että lapsi oppii sen itse suuhunsa yöllä poimimaan. Tsemppiä!

Yhteistyössä