6kk vauva on varmaan joku demoni, rangaistus mun synneistä tms...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakko avautua...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei! Toivon sinulle paljon,paljon VOIMIA. En rupea tuomitsemaan sinua minkäänlaisista sanoista, sillä itse olen kokenut samaa,vessassaki toinen kaksosista sylis,edelleenki syön ruuan toinen tai toisinaan molemmat sylissä.Nämä pienet ovat nyt 2,5v.Nukutaanki äidis kiinni.Mut uskon et tämäki on joskus ohi,vaatii vaan piiiiiiitkäääää pinnaa.
Älä anna nekatiivisten palautteiden lannistaa,tsemppiä.

[QUOTE="akka";24653894]Jos vauvaa kantaa koko ajan se myös oppii siihen eikä suostu olemaan muualla kuin sylissä.Vauva myös nukkuu omassa sängyssä kun sen siihen opettaa.Laita vaikka itselles korvatulpat niin ei kitinä kuulu.
Ei se loputtomiin huuda,alkuun varmasti huutaakin kun ei syliin pääse joka vikinästä mutta oppii kyllä.
Mun mielestä on itsessä vikaa jos paskalle mennessäänkin pitää ottaa vauva mukaan.[/QUOTE]

Olen sitä mieltä että vauvaa ei voi opettaa olemaan liikaa sylissä. Lapsi tarvitsee läheisyyttä, toiset enemmin,toiset vähemmin. Jotkut vauvat vaan tuntuu tarvitsevan sitä ihan järjettömästi.... En siis alkaisi ihan kauheasti huudattaa,mutta vessassa käynnin aikana voi kyllä olla sitterissä/lattialla tms vaikka huutaisikin. Kunhan on niin ettei isompi pääse läpsimään.
Meillä se jatkuva sylissä olija ja vieressä tissi suussa nukkuja paljastui aika allergiseksi.Kun saatiin jätetyä allergisoivat ruuat pois ettei saanut niitä äidinmaidonkaan kautta vauvasta tuli ihan eri tavalla viihtyvä.

Heippa ap! Kohdallesi on ilmeisesti sattunut vaativahoitoinen vauva, vaativa vauva tai suuritarpeinen vauva - miksikä heitä nyt haluaakaan kutsua. Ymmärrän, että pipo on kireällä ja tunnistan tunteistasi sellaista, mitä itsekin olen joskus tuntenut. Se on ihme minkälaisia raivon ja vihantunteita voi nousta vauvan itkusta ja tyytymättömyydestä.

Minua auttoi kun selvitin vauvan tarpeet biologisesta näkökulmasta. Vauvat ovat kautta aikojen kulkeneet lähes koko ensimmäisen vuotensa sylissä. Kantajat eivät ole seisseet tai istuneet paikallaan, vaan he ovat liikkuneet. Suuritarpeisella vauvalla tämä tarve olla sylissä ja seurata äidin/kantajan tekemisiä on voimistunut. Meillä auttoi se, että laitoin vauvan kantoreppuun ja rupesin hyvin rivakasti siivoilemaan. Piti olla paljon kumartelua, kyykkimistä ja kääntymisiä. Lopulta jumppasinkin vauva sylissä/kantorepussa vaikken ole koskaan ennen mitään kotijumppia harrastanut. Aluksi kokeilin jotain äitini vanhoja jumppaivideoita, sitten ostin zumba-dvd:itä :D

Päiväunet hoidettiin niin, että joko nukuin vauvan kanssa tai sitten lapsi oli repussa ja lähdin kävelylle. Jos kävin kaupassa niin jonossa seistessä piti hytkytellä jottei lapsi heräisi... Kantamisen lisäksi lapsi kaipaa suurempaa yhteisöä. Ydinperhe on liian pieni, tarvitaan useampi aikuinen ja useampi lapsi jotta lapsi tuntisi olevansa "kotonaan". Siksi vaativa vauva on usein parhaimmillaan perhekerhossa, sukujuhlissa tms. Ilmiö on havaittavissa myös tavislapsissa, mutta kuten kaikessa, on suuritarpeisen vauvan käyttäytyminen amplifioitua, kaikki muutokset näkyvät moninkertaisina.

Vauva ei suostunut syömään soseita, mutta hoksasin antaa hänelle ruokapaloja omiin käsiin kun asiasta oltiin tarpeeksi tapeltu. Syöminenkin tapahtui sylissä pitkään, siinäkin sain välillä polvia hytkytellä jottei vauva turhautuisi. Samalla yritin lapata ruokaa omaan suuhuni.

Suuritarpeisia vauvoja on tutkittu ja todettu, että kriisitilanteissa he selviävät helppoja vauvoja paremmin; sotatilanteissa suuritarpeiset vauvat saavat parempaa hoitoa, helpot vauvat jäävät ilman ja kuolevat pois. Tässä on siis joku evolutiivinen tausta, vauva vaatii sinulta nyt paljon parempaa hoitoa kuin mitä esikoisesi ilmeisesti?

Oma vaativa tapaukseni on nyt jo eskarilainen ja rauhoittunut paljon niin voin puhua aiheesta ilman, että liikaa hermostun. Muitten "neuvoille" nukuttamisista ja lapsen "opettamisesta" helpommaksi kykenen nykyään vain nauramaan. Tuosta eskarilaisestani on kuitenkin vielä havaittavissa sellainen tietynlainen erilaisuus. Meillä on toinen lapsi nykyään, oli helppo kuin mikä tuon esikoisen jälkeen. Huomaan, että kehityksessä on jotain erilaista - en sano huonompaa, mutta erilaista. Esikoinen on nykyään rauhallinen, avulias ja empaattinen, mutta silti vielä hyvin herkkä. Hän ei ymmärrä sosiaalisia sääntöjä samalla tavalla kuin muut ja häntä hävettää hirveästi jos hän mokaa, siinä missä muut lapset jatkaisivat leikkejään jonkun pienen riidan jälkeen, tarvitsee esikoiseni aikuisen apua ymmärtääkseen, ettei maailma kaadu vaikka hän menetti malttinsa. Mutta nykyään hän on sentään pääsääntöisesti aurinkoinen ja rauhallinen, monella tapaa helpompi lapsi kuin ikätoverinsa :)

• Tykkää
Reactions: Tapiontytär
[QUOTE="itku";24653849]Kerrotpas kauniisti vauvastasi..Häpeä.[/QUOTE]

Häpeä itse. Toinen raukka on aivan finaalissa ja pahasti masentunut. Tuo äiti tarvitsee kipeästi apua.

Hei AP! Teillä on vasrmaan taas pian neuvola, puhu siellä asiasta. Sinä tarvitset kipeästi apua ja lepoa.
Onko sinulla rintareppua tai kantoliinaa? Niillä saisit edes ketesi vapaaksi tuosta kantohommasta.
Voimia sinulle. Toivottavasti saat pian apua ja pikkudemoni muuttuu takaisin suloiseksi pikkuihmiseksi.

uskomatonta miten kapeakatseista porukkaa täällä on.
AP on selkeesti jaksamisensa rajoilla ja täällä jaksetaan lyödä paskaa myllyyn lisää. Huoh.

AP, sulla on suuritarpeinen lapsi. Isää kaivataan nyt selkeesti sun tueksi. Miesk estää lapsensa itkua vaikak kerran viikossa muutaman tunnin, ei voi olla nii lässykkä.
Vaadit omaa aikaa, ei se lapsi muuten kelpuuta ketään muuta siihen.

Jaksamisia ja voimia. Mun kuopus oli myöskin tuollainen, ja haastava lapsi edelleen, mutta omatoiminen ja reipas kuitenkin hänestä tuli.

Onko vauvan korvat yms. tutkittu, ettei ole tulehdusta tai muuta itkun takana? Entä voiko kiinteät tehdä mahan kipeäksi? Itsellä ei ole ollut noin pahaa tilannetta vauvan kanssa, mutta viljojen tultua kuvioihin herättiin öisin ½-1 h välein. Lopetettiin viljat pariksi viikoksi ja aloitettiin ne uudelleen paljon hitaammassa tahdissa niin ongelma hävisi. Nää tutkisin ensin itse. Voihan itku luonteestakin olla kiinni, mutta nää tutkisin ensimmäiseksi...

Meillä oli ap aika lailla samanlaista tuossa vaiheessa... vähän helpotti heti kun lapsi oppi liikkumaan, viihtyi sen jälkeen muuallakin kuin sylissä. Koita jaksaa, en osaa neuvoa, eipä löytynyt keinoja itselläkään...

Tsemppiä! Esikoiseni oli juuri tuollainen. Olin aivan sekaisin ja melkein erosimme miehenkin kanssa. Ei suuritarpeista vauvaa voi opettaa erilaiseksi. Täytyy vaan yrittää kestää, jossain vaiheessa hän kasvaa isommaksi ja itsenäisemmäksi. Siihen asti täytyy pitää sylissä jne. Munkaan vauva oli sylissä vessassa jne. Tämä kakkonen on sitten täysin
toista maata. Ei tota voi välttämättä käsittää, jos oma vauva ei ole tollanen. Mä yritin hakea apuakin, mutta vastaukset oli lähinnä sitä no vauvat nyt heräilee jne. Onneksi kidutus jossain vaiheessa väheni ja nyt hän on ihana lapsi. Voimia!!!

Kiitokset niille jotka jaksaa tsempata ja kannustaa! Joku sanoi, että joku päivä kadun kirjoittaneeni lapsestani näin, totta varmasti puhut, nyt jo vähän kaduttaa. Mutta välillä on vain purkauduttava silloin kun se tunne on päällä, tuntuu että olen jo liian monta kertaa nieleksinyt negatiiviset tunteet sisälle. Parempi kai ne on tosiaan tänne kirjoitella, sanoista on vielä pitkä matka tekoihin...

Minunkaan mielestäni pieni lapsi ei voi saada liikaa läheisyyttä, toiset sitä tarvitsee enemmän ja toiset vähemmän. Tilanne vaan nyt käy äidille liian raskaaksi. Tuntuu että vielä pärjäisin pelkästään vauvan kanssa, mutta en voi jättää esikoista huomiotta. Hänkin on niin pieni vielä. Tunnen itseni niin riittämättömäksi kun molemmat kaipaisivat enemmän huomiotani, mutta kun en voi kahdeksi jakautua.

Lapsen voi toki jättää hekteksi yksinkin itkemään, mutta en vain itse kestä kuunnella sitä. Siis että mieluumin otan vauvan vessaan mukaan kuin kuuntelen itkua. Kitinää kun saan kuunnella siitäkin huolimatta, että vauva on aina mukana.

Totta, että miehen pitäisi olla enemmän lasten kanssa, nyt lapset ovat oikeastaan kokonaan minun vastuullani. Mutta miehelläkin on rajallisesti aikaa, mies joutuu töiden lisäksi tekemään remonttia talossamme (oli vähän epäonnea talokaupoissa, ei siitä sen enempää...) Lisäksi mieheni sairastui masennukseen tätä toista lasta odottaessamme, joten tuntuu että haluan "säästellä" häntä nyt vielä ylimääräiseltä rasitukselta. Tuntuu että vaikka itsekin olen niin väsynyt niin silti olen meistä se jolla niitä henkisiä voimavaroja on tällä hetkellä enemmän.

Kotitöitä yleensä teenkin lapsi Manducassa(muuten niitä ei saisi tehtyä), samoin ulkona liikutaan vauvan ollessa hereillä niin että hän on Manducassa. Mutta kyllä sitä silti kaipaisi hetkiä ilman sitäkin...

Allergiaa...? Hmm... Olen aina ajatellut että allergiat näkyvät ensimmäisenä iholla? Ja kun kuitenkin alku meni vauvan kanssa hyvin, vasta kun hän alkoi hahmottamaan enemmän ympäröivää maailmaa niin vaikeudet alkoivat. Esikoisella ei ole ollut mitään allergioita, ei myöskään miehellä tai minulla, joten näistä ei kyllä ole oikein kokemusta...

Luulen että vauva on vaan oikeasti vaativa, kaipaa valtavasti läheisyyttä ja virikkeitä. Ja olen ajatellut että se nyt vaan on kestettävä, puoli vuotta on jo mennyt, toisen puolen vuoden päästä jo varmasti helpottaa. Unikoulukin on suunnitelmissa pitää, mutta nyt se on vielä mielestäni liian aikaista.

Kolikon kääntöpuolena on kyllä se, että vauva tuntuu minusta ikäisekseen jotenkin todella valppaalta ja "älykkäältä", siis on ollut jo niin pienestä asti kovin tiedostava ympäristöstään. Hän kaipaa paljon virikkeitä ja on kovin kiinnostunut kaikesta mitä ympärillä tapahtuu, mutta haluaa tutustua maailmaan vain ja ainoastaan turvallisesti äidin sylistä. Lapsi on myös vierastanut neljän kuukauden ikäisestä asti, nyt onneksi vierastus on oikestaan laantunut ja muuttumassa uteliaisuudeksi.

Tällä hetkellä vaan pelottaa, että tämä vaikuttaa myöhemmin niin että alan suosia esikoista... Tai että ylisuojelen pienempää ja esikoinen joutuu pärjäämään enemmän omillaan, kun hän ei ole ollut niin takertuvainen. En tiedä, ehkäpä myöhemmin aika kultaa muistot ja molemmat pojat tulevat olemaan yhtä rakkaita.

Kiitos vielä kannustavista viesteistä! :)

Heti kuulosti positiivisemmalta, kun sait ensin purkaa tunteita. :)

Vaikka maha tulisi kiinteistä kipeäksi, niin ei se vielä merkitse allergiaa. Suolisto ei vaan välttämättä ole vielä sopeutunu kaikkeen. Meilläkin viljat menee nyt ilman mitään ongelmaa.

Toki sinä osaat miettiä parhaiten, mikä vauvan kitinän aiheuttaa, olethan hänen kanssaan eniten. Mutta voihan täältä saada ideaa, mitä vois tarkkailla.

Voimia! :hug:

Meidan esikoinen ja kuopus olivat kuvaamasi kaltaisia. Kotona ollessa mikaan ei ollut hyva, mutta ihmisjoukossa oikein iloinen vauva, ja saattoi nukahtaa yksinaan seuratessaan vilinaa. Kuopus oppi 9kk iassa kavelemaan ja sen jalkeen on viihtynyt paremmin, kavelee ympari kamppaa koko hereilla olo ajan ja ikaa nyt 10kk. Varsinkaan kuopus ei nukkunut omassa sangyssaan ollenkaan ekaan 9kk, yot nukku vieressa ja paivalla joko rattaissa tai auton kopassa, ainut paikka missa viihtyi hetken yksinaan. Esikoinen on jo lahes 6v, ja edelleen erittain vaativa, mutta siltikin hurmaava lapsi. Kuopuksen raskaus aikana pelkasin etta han on kuten esikoinen ja niin siina kavikin, mutta nyt onneksi tyytyvaisempi vaihe menossa, kauhulla odotan uhmaikaa joka esikoisella oli jotain aivan hirveaa!
Paljon voimia vauvan kanssa olemiseen, ja jos tosiaan viihtyy hyvin ihmisten ilmoilla niin silloin vain kayt kerhoissa ym mahdollisemman paljon, samalla saat itse aikuis seuraa ja esikoinen leikkikavereita ja virikkeita!

En nyt tiedä oletko kokeillut, mutta meillä lapset heräsi aina laitettaessa kylmään sänkyyn, jos oli siis nukahatunut syliin.

Joten käärin peittoon syliin ja sitte kun nukahti ja oli nukkunut jonkun vaaditut 15min, ettei havahdu, niin käärö sänkyyn.

Musta on huolestuttavaa, ettei osaa vielä kääntyä. Pian jo pitäisi. Mutta ymmärrän, ettei ole juuri harjoitellutkaan.

Onko tutkittu allergiat ja refluksi tms. fyysiset vaivat?

Nyt yhteys neuvolaan ja mies mielellään mukaan sinne "todistajaksi", että on oikeasti näin vaativa vauva. Voisitteko saada jopa perhetyöntekijää tai Mll:n hoitajan tai jotain auttamaan pieniin eroharjoituksiin, jos mieskin herkästi hermostuu.

Jaksamista ja voimia. Tunteesi eivät ole mitenkään vääriä. Rakkaus on siellä taustalla, mutta väsymys on niin suurta, että se jyrää kaiken. Mene jumppaan, vaikka huutoa olisikin. Se taitaa nyt olla tärkeämpi juttu kuin kahden tunnin huutokonsertti turvallisen isän sylissä.

Yhteistyössä