"läheisriippuvainen" vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sitä vaan mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sitä vaan mietin

Vieras
Onko teillä muilla (ollut) vauvaa, joka ei suostu olemaan hetkeäkään yksin?

Meidän vauva (tosin vasta 3 vkoa) ei suostu olemaan ollenkaan yksin, esim. sitterissä. Pinnasängyssä ei ole vielä nukkunut ollenkaan ja muutenkin nukahtaa vain tissille tai pullolle syötyään itsensä umpeen. Sylissä pitäs koko ajan olla ja siinäkin mielellään pystyasennossa. (Mahavaivoja saattaa vähän olla omasta lääkekuuristani johtuen).

Esikoinen oli ihan toisenlainen; nukahti itsekseen ja viihtyi vaikka sängyllä köllöttelemässä. Tilanne tuntuu siksi hankalalta, että on tosiaan tuo toinenkin lapsi, joka vaatii seuraa, ruokaa, vaipan vaihtoa jne. Nämä tapahtuu sitten vauvan hereillä ollessa siten, että vauva itkee kun vaihdan toiselta vaippaa tai vaikka käyn itse vessassa.

Niin, sitä vaan, että helpottaakohan yhtään, kun vauva vähän kasvaa?

Omasta kokemuksesta voin sanoa jotta ei helpota,ainakaan meillä :ashamed: .Esikko oli kuin oppikirja-vauva,söi,nukkui ja naureksi.Kuopus huusi ensimmäisen vuoden ja sitten alkoi jatkuva sairastelu jonka syyksi paljastui koira-allergia,se varmaan atopian ohella oli syy jatkuvaan itkuisuuteen,kiukkuisuuteen ja sylissä töröttämiseen.

Toivon jotta pääset helpommalla kuin ite pääsin,voihan tämä olla ohi menevää ja rauhallinen arki palaa teille :hug:

kyllä, minun vauvani ovat tuossa iässä tarvinneet paljon läheisyyttä ja jos on vatsakipuja, niin tottahan toki itkee. En kyllä tuon ikäistä vielä sitterissä pitäis.. ei noin pieni osaa olla vielä sillai yksin..

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Helpottaa kun vauva kasvaa. Ihan normaalia että kolmeviikkoinen haluaa olla äidissä kiinni.

En mä ajatellutkaan, että se olis epänormaalia. Tuntuu vaan niin raskaalta kuunnella sitä sydäntäsärkevää itkua kun esim. käyn vessassa. Tietysti tiedän, että toisella ei ole hätää, mutta silti. Ja toisaalta säälittää esikoinen, kun pitää olla vauva koko ajan sylissä ja toinenkin kaipasi huomiota =/

Kaipailinkin vaan kannustusta, että jos se joskus vaikka vähän helpottais.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ai missä asiassa en oo tosissani?

Että sä määrittelet noin pienen läheisriippuvaiseks!
mitä muuta se tarvikkaan ku läheisyyttä, maitoa ja äitiä

Käytinkin lainausmerkkejä sen vuoksi, että en osaa kuvata asiaani paremmin lyhyellä sanalla.En mä tarkoittanut, että se oikeasti olis =(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Helpottaa kun vauva kasvaa. Ihan normaalia että kolmeviikkoinen haluaa olla äidissä kiinni.

En mä ajatellutkaan, että se olis epänormaalia. Tuntuu vaan niin raskaalta kuunnella sitä sydäntäsärkevää itkua kun esim. käyn vessassa. Tietysti tiedän, että toisella ei ole hätää, mutta silti. Ja toisaalta säälittää esikoinen, kun pitää olla vauva koko ajan sylissä ja toinenkin kaipasi huomiota =/

Kaipailinkin vaan kannustusta, että jos se joskus vaikka vähän helpottais.

Kyl se helpottaa. Täällä vaan halutaan teilata kaikki kyselijät.

Onhan tämä kakkonen ihan eri maata kuin esikoinen, joka viihtyi alusta asti tosi paljon yksin. Nyt vauva on 3 kk ja pikkuisen enemmän suostuu olemaan itsekseen. Toisaalta ihan kätevää kun ulos lähtiessä laittaa vauvan kantoreppuun ja esikoisen rattaisiin ja menoksi. Vauva nukkuu tyytyväisenä, ulkoiltiin sitten tunti tai kolme. Suosittelen kunnon kantoreppua tai liinaa niin helpottaa teilläkin, niitä voi käyttää sisälläkin kotitöitä tehdessä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
kyllä, minun vauvani ovat tuossa iässä tarvinneet paljon läheisyyttä ja jos on vatsakipuja, niin tottahan toki itkee. En kyllä tuon ikäistä vielä sitterissä pitäis.. ei noin pieni osaa olla vielä sillai yksin..

Kyllä mä näin pientä pidän sitterissä sen muutaman minuutin kun käyn vessassa tai vaihdan toiselta vaippaa.

On kyllä ollut hassua huomata jo näin aikaisten kuinka erilaisia lapsia nämä kaksi ovat... Ihan eri maata.

Toivon, että kaikki johtuu siitä lääkekuurista ja kun se loppuu, niin masuvaivat loppuu ja vauvakin suostuu olemaan edes hetken yksin. (toiveajattelua ;) )

Mä suosittelisin myös kantoliinaa. Meillä kuopus kaipasi enemmän läheisyyttä ja kun esikoisen vuoksi oli hankalaa pitää sylissä, kantoliina pelasti. Sen kanssa onnistui ruuanlaitot, pihatyöt ja siivoamiset ja sillä tavalla kävin ostoksilla ja kävelylläkin.

Yhteistyössä