6v lapsella kauhea stressi unen saannista, uni ei tule jne... vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "irkku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"irkku"

Vieras
Eli systeemi ollut aiemmin se että iltatoimien ja iltasadun ja rapsuttelun jälkeen jää omaan sänkyyn oottelemaan unta ja nukahtaa sinne. Yöllä sitten lähes joka yö tullut meidän viereen nukkumaan.

Nyt monena iltana ollt selvästi väsynyt, mutta ei saa unta. Pyörii ja valvoo vaan. Pimennykset ei auta. Sitten alkaa itkemään ja stressaantumaan kun ei saa unta.

Varmasti tähän on vaikuttanut se että olen paasannut lapselle aina jos olen ottanut sen meidän sänkyyn illalla jo nukkumaan kun unta ei ole saanut. Olen paasannut että "pitää alkaa opettelemaan unta omassa sängyssä illalla ja että meidän sängyssä on ahdasta nukkua jne jne". Tyhmää, tiedän, mutta takaisin ei sanojansa saa.

Nyt esim. eilen meni klo 21 sänkyyn, klo 21.30 tuli itkuisena pois ettei saa unta. Sanoin ihan lempeästi että voi mennä meidän sänkyyn unta odottelemaan, menin itse sinne klo 22, lapsi ei vieläkään nukkunut. Yritin itse alkaa nukkumaan vieressä, josta lapsi taas stressaantui että "hän joutuu valvomaan koko yön jne jne ja itki".

Meinasin taas hermostua... :( kun väsyn itse.

No sitten rapsuttelin jonkun aikaa ja lapsi nukahti klo 23!! Ja herätys aamulla hoitoon klo 6.30! Eli aivan liian vähän tulee unta.

Tänään otan lapsen heti meidän sänkyyn ja menen itse hänen kanssaan nukkumaan heti. Josko stressiä olisi näin vähemmän unen saannista.

Itse ajattelen että tekisin niin että nyt jonkun aikaa saa tulla meidän sänkyyn heti illasta unta odottelemaan, josko se stressiä vähentäisi. Sitten alkaa opetella taas omassa sängyssä unta oottelemaan.

Sinänsä minua ei häiritse tuo meidän sängyssä nukkuminen, ahdastahan se on. Mutta tässä tilanteessa aivan sama, kunhan jossakin nukuttaisi!!

Onko teillä mitään vinkkejä kuinka tästä kierteestä ja lapselle tulleesta stressistä pääsisi eroon!?!?

Kirjoitit, että lapsi jää sänkyynsä iltasadun jälkeen odottelemaan, että nukahtaa.

Itselläni on 6v tyttö ja vasta tänä keväänä hänellä onnistui tuo. Nyt jää tyytyväisenä sänkyynsä ja nukahtaa omia aikojaan.

Mutta tähän asti on "vaatinut" nukuttamisen.
Eli iltarutiinille on ollut iltapala ja suihku ja sen jälkeen iltasatu.
Iltasadun jälkeen olen sammuttanut hänen huoneestaan valot ja laittanut tuolin hänen sänkynsä viereen.
Istuskelin siinä tuolilla kunnes pikkuinen nukahti.
Ihan hissukseen istuin, sääntönä oli meillä, että ei jutella, vaan silitin lasta hetken kunnes hän rauhoittui ja sitten vain istuin siinä ihan hiljaa.

Hiukan rankkaa tämä oli. siksi, että ite meinasi väkisin tulla uni kun siinä istui hämärässä huoneessa, mutta näin lapsi nukahti rauhallisesti.

Lähdin pois huoneesta vasta kun hän nukahti

Oletko kokeillut tällaista

Jos nyt ihan viime päivinä alkanut, voisiko johtua täysikuusta? Moni aikuinenhan (itse mukaan lukien) on kovin herkkä täysikuulle ja monet yöt valvoo sen takia.

Mutta jos nyt ei mene kuun pienetyessä ohi, miten olisi jonkinsortin plasebo-"lääkitys"? Vaikkapa kamomillateetä ja kertoo että tämä auttaa unen tuloon? Melatoniini auttaisi varmasti, mutta vissiin suomessa sitä ei kauhean helpolla lapselle saa reseptillä vaikka sitä taitaakin saada reseptivapaana luontaistuotekaupasta. Jollainhan tuo pelon kierre on saatava kuitenkin katki ja siihen auttaa vasta kun saa hyvät unet heti illasta parina iltana.

Toiset on vain huonompia nukkujia ja kovempia stressaajia. Itse olen sellainen, lapsen käytös kuullostaa tutulta, minulla on ollut lapsesta aikuisuuteen asti tuollaisia kausia, kun jännittää tuleeko uni rupeaa hysteeriseksi ja uni ei ainakaan tule. Vieressä oleminen voisi auttaa, lupaa olla lapsen vieressä kunnes nukahtaa (oma äitini joutui olemaan vieressäni muutamia kertoja kun olin jo 18 ja univaikeudet olivat pahimmillaan).

Jos lapsi rupeaa oikein hysteeriseksi visi lumelääke auttaa, anna vaikka vitamiini tabletti ja sano että se on lääke joka auttaa. Jos uniongelmat kroonistuvat voisi melatoniinin käytöstä hetkellisesti olla oikeastikkin hyötyä.

Meillä on menty 5-vuotiaan kanssa takapakkia ja nyt yleensä ollaan huoneessa kunnes nukahtaa. Jotenkin ei osaa rauhoittua itsekseen. Varmaan liittyy siihen kun on tullut pimeän yms. pelkoja. Lisäksi aiemmin aina tuli yöllä meidän väliin, mutta se on nyt loppunut. Onhan se vähän työlästä olla aina nukuttamassa, mutta toisaalta tuskin se ikuisesti kestää ja mieluimmin niin, että lapsi saa hyvissä ajoin unta.

Niin ja vielä: oletko jutellut lapsesi kanssa, että onko erityistä syytä miksei uni tule. Meidän lapsi on todella kova stressaaja ja pienemmätkin ikävät asiat häiritsevät nukahtamista (ja aiheuttaa myös yöheräilyä ja liian aikaisin heräämistä). Sitten kun ollaan saatu selville lasta askarruttava asia ja käsittelleet sitä, on unikin maistunut iltaisin paremmin.

Olen kysellyt lapselta painaako joku mieltä, mutta ei osaa sanoa ainakaan mitään. Sanoo vaan siinä kohtaa, että "no se kun uni ei tule" jne. :(

Ehkä minunkin täytyy ottaa käyttöön tuo uudelleen että oikeasti olen lapsen kanssa niin kauan että nukahtaa, että päästäis tästä kierteestä nyt ohitse kuitenkin!!

Lapsi on jäänyt itsekseen sänkyyn unta odottelemaan iltasadun ja rapsuttelujen jälkeen jo hyvän aikaa. tosin välillä on aiemminkin ollut kausia ettei ole meinannut unta saada. Silloin olen tarvittaessa ollut paikalla niin kauan että saa unen.

Tässä joku päivä sitten menin lapsen sängyn viereen istuskelemaan, istuin varmaan tunnin ja silti ei uni tullut. Sitten meni käpy ja sanoin että tuu meidän sänkyyn sitten, kello oli jo niin paljon että piti itsekin päästä nukkumaan.

Nukkuuko lapsi hoidossa päiväunet?

Tämä onkin vähän epäselvä asia. Lapsi itse sanoo ettei ole varma nukkuuko vai ei... voisin kuvitella siis että nukkuu?!

Hoitajalta kysyttäessä "eivät ole varmoja". Lapsi ei normaalisti ole nukkunut hoidossa päikkäreitä siis kahteen vuoteen. Allergia-aikana koivun siitepölyn aikaan oli tosi väsynyt ja nukkui kyllä silloin, toisaalta sai silti illallakin vielä unen.

Kauheasti en viitsi tuohon päikkäriasiaan nyt puuttua, kun ensi viikolla alkaa 5 vkon loma jolloin asia korjaantuu.

toisaalta lapsi ei saanut unta sunnuntainakaan vaikkei päikkäreitä oltu nukuttu.

[QUOTE="vieras";28649214]Jos nyt ihan viime päivinä alkanut, voisiko johtua täysikuusta? Moni aikuinenhan (itse mukaan lukien) on kovin herkkä täysikuulle ja monet yöt valvoo sen takia.

Mutta jos nyt ei mene kuun pienetyessä ohi, miten olisi jonkinsortin plasebo-"lääkitys"? Vaikkapa kamomillateetä ja kertoo että tämä auttaa unen tuloon? Melatoniini auttaisi varmasti, mutta vissiin suomessa sitä ei kauhean helpolla lapselle saa reseptillä vaikka sitä taitaakin saada reseptivapaana luontaistuotekaupasta. Jollainhan tuo pelon kierre on saatava kuitenkin katki ja siihen auttaa vasta kun saa hyvät unet heti illasta parina iltana.[/QUOTE]

Joo pahimmillaan on alkanut viime päivinä. Yksittäisiä päiviä on voinut olla aiemmin mutta ei tässä mittakaavassa.

täytyy kokeilla tuota plasebo-juttua!

Yhteistyössä