7 lapsen äidiltä saa kysyä mitä vain!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti monelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miltä tuntui kertoa raskauksista muille?Satiko negatiivista palautetta ja kuinka siihen suhtauduit?
Meille tulossa viides lapsi ja jotenkin pelottaa kun pitää muille kertoa!

Laitan tähän nyt kaiken tunnistamisen uhallakin lasteni nimet (koska ne eivät ole kovin erikoisia) ja iät, mutta sukupuolia ei varmaankaan ole tarvis laittaa koska uskon että tunnistatte nimistäkin.

3v Amanda
6v Mathilda
6v Mea
8v Onni
9v Joonas
11v Valtteri
13v Hilla

Miltä tuntui kertoa raskauksista muille?Satiko negatiivista palautetta ja kuinka siihen suhtauduit?
Meille tulossa viides lapsi ja jotenkin pelottaa kun pitää muille kertoa!

Vanhemmille ja ystäville raskauksista kertominen on ollut helppoa, mutta pikkusiskolle ja muutamille muille sukulaisille ja tuttaville se on ollut vaikeaa. Olen saanut negatiivista palautetta neljännestä raskaudesta lähtien tyyliin "onhan teillä jo tarpeeksi lapsia" "et tuu pärjäämään niiden kanssa" tai "ihan liikaa kakaroita" :(
Mutta olen jättänyt negatiiviset kommentit omaan arvoonsa. Pikkusisko on vain kateellinen siitä että pärjään oikein hienosti monen lapsen kanssa, sen hän on itse myöntänyt. Mutta hän tykkää silti lapsistani oikein paljon, ja hänellä on 8 ja 6 vuotiaat lapset joten leikkivät yhdessä.

Älä turhaan stressaa raskauden kertomisesta, anna asioiden kulkea omalla painollaan. Ole itse ylpeä siitä että saat jo VIIDENNEN iki-ihanan lapsen! :)

[QUOTE="vieras";27924728]Uskotko, että ketjusi saavuttaa yli kymmenen sivua tai sata, mitä koet, että sinulla on annettavaa palstalle?[/QUOTE]

En tiedä mitä tämä ketju tulee saavuttamaan ja palstalle minulla on annettavaa sen mukaan mitä kysymyksiä tulee.:)

[QUOTE="vieras";27924893]Pärjäisitkö yksinhuoltajana tälle katraalle tilanteen vaatiessa??[/QUOTE]

Pärjäisin, tai ainakin luulen niin sen perusteella että pärjäsin 2 viikkoa syyskuussa yksin näiden kanssa kun mies oli työreissussa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti monelle;27924948:
Pärjäisin, tai ainakin luulen niin sen perusteella että pärjäsin 2 viikkoa syyskuussa yksin näiden kanssa kun mies oli työreissussa.

kaksi viikkoa on vähän eri asia kun vastata aina ja jatkuvasti kaikista lasten asioista yksin..

Minkälaista liikuntaa ja kuinka usein harrastatte perheen kesken?

- uimista n. kerran kuussa, kesällä lähes joka päivä
- pyöräilyä keväällä ja syksyllä vähintään kerta viiikossa tosin yleensä useammin, kesäisin silloin kun ei ole mitkään himohelteet
- kävelyä joka päivä, kouluihin ja päiväkotiin
- luistelua talvisin n. kerta viikossa-kahdessa
- hiihtoa talvisin n. kerta viikossa-kahdessa
-omalla pihalla kesäisin pelataan sulkapalloa
-loppukeväästä alkusyksyyn käydään läheisellä urheilukentällä mm. juoksemassa, pituushyppäämässä ja korkeushyppäämässä
-en tiedä lasketaanko näitä mutta joskus keilataan ja käydään hoplopissa
- lumettomina aikoina käydään puiston hiekkakentällä potkimassa palloa
- sitten ihan perus ulkoilukin on lapsille ja välillä meille aikuisillekkin liikuntaa jos innostutaan leikkimään hippaa, pistettä/kirkonrottaa, loikkaa, piparia, tervapataa tai muuta ulkoleikkiä

[QUOTE="vieras";27925004]kaksi viikkoa on vähän eri asia kun vastata aina ja jatkuvasti kaikista lasten asioista yksin..[/QUOTE]

Ehkä ei olisi vaihtoehtoja, jos se tilanne tulisi. Ei niin, että tarvitsisi pärjätä yksin.

Kas, lajitoveri :)

Onko osa lapsistasi siis päiväkodissa päivällä (oletko itse kotona vai töissä silloin)?
Minkä ikäinen olet?

Sori, jos olet jo näihin vastannut mutta en ehtinyt lukea kaikkea kun piti kiiruhtaa kysymään :)

[QUOTE="Niin";27924976]Montako minuuttia kukin lapsi saa henklökohtaista aikaasi / vrk?[/QUOTE]

Noin suunnillen 5-15 minuuttia. Onhan se vähän, mutta noin kerran kahdessa tai kolmessa kuussa on jokaisella lapsella päivä (6-8h) niin että ensin viettää pari tuntia minun kanssa kahdestaan, sitten pari tuntia isänsä kanssa kahdestaan ja loput ajasta niin että saa olla kolmestaan niin että me molemmat vanhemmat keskitytään siihen yhteen lapseen ja lapsi saa päättää mitä tehdään kunhan ei ihan älyttömyyksiä maksa. Lapset ovat tyytyväisiä ja tasapainoisia, ei juurikaan sisarkateutta.

[QUOTE="vieras";27925004]kaksi viikkoa on vähän eri asia kun vastata aina ja jatkuvasti kaikista lasten asioista yksin..[/QUOTE]

Niinhän se on, siksi sanoinkin että ainakin luulen niin. Mutta luulen edellenkin pärjääväni, tosin kyllä vanhempani jonkin verran auttaisivat, enkä siis olisi sitä vaatimassa enkä marttyyriä esittämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti monelle;27925165:
Niinhän se on, siksi sanoinkin että ainakin luulen niin. Mutta luulen edellenkin pärjääväni, tosin kyllä vanhempani jonkin verran auttaisivat, enkä siis olisi sitä vaatimassa enkä marttyyriä esittämässä.

Mä voin sanoa että en pärjäis, siis toki lapseni ja kotini hoitaisin ja kaikki olisi sillätavalla ookoo, mutta kyllä se lapsille annettava aika ja heidän harrastamisensa esimerkiksi jäisivät minimiin jos olisin yksinhuoltaja nyt yhtäkkiä. Mun mies on paljon työmatkoilla, mutta se on silti eri asia kun se tulee aina takaisin :)

Yhteistyössä