En halua pahaa mieltä kellekään,mutta kysymys..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ralliperuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ralliperuna

Aktiivinen jäsen
18.06.2008
1 552
0
36
..mua vaivaa tää kysymys enkä oo keltään tän kokeneelta kehdannut kysyä. :ashamed:

Mistä raskausviikoista lähtien lapsi siunataan hautausmaan haudan lepoon?
Entä jos keskenmeno sattuu kotona sillai että vauva on jo vähän vauvan näköinen tyyliin rv 15 niin minne se pistetään..?

Kamala oon kun tämmöttiä kysyn.
Ja kiitos jos joku vastaa.

miettinyt olen samaa. kamalaksi tunnen minäkin itseni. eniten mietin tuota jos km tulee kotona (laitetaan kotiin vuotamaan) niin mihin se sikiö/alkio laitetaan? Pöntöstä alasko :( Vai pitääkö viedä tutkittavaksi sairaalan johonkin paikkaan? Itse sekoaisin sellasessa tilanteessa varmaankin :(

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
muistaakseni 20-22 viikkoinen haudataan ja itselläni on tullut kotona kesken menossa lapsi pois ja viikkoja oli juuri 15

mitä teit siinä tilanteessa? Pöntöstä alas vai pitikö viedä jonnekin? Hautasitko?

Kuka ja mikä sen estäisi, jos lapsi syntyisi vaikka viikolla 15 ja haluaisi ehdottomasti haudata sen? Eihän sillä olisi sos. turvatunnusta eikä voisi antaa nimeä, mutta voisi sen haudata niin, että laittaisi oman sukunimensä ja lapsen syntymä- ja kuolinajan ja "tyttö- tai poikalapsi".
Eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juuri luin TS:n Extraa. Jos syntyy ennen 22 viikkoa, niin silloin on keskenmeno. Jos sen jälkeen syntyy ja kuolee, niin pitää haudata.
Mutta sitä ennenkin voi haudata. Tai sairaala voi järjestää yhteisen arkun ja tuhkauksen vähän isommilla viikoilla keskenmenneille. Luin juuri jotain vanhaa vauvalehteä missä jollekulle perheelle oli näin käynyt ja toimittu.

Kaveri synnytti kuolleen vauvan rv 20, ja se siunattiin, tästä aikaa vajaa 10v.

Tädilläni kuoli vauva kohtuun rv 16. Synnytti, ja sikiö siunattiin hautuumaalle enonsa päälle. Kiveä tai laattaa ei laitettu, mutta me läheiset tiedämme että siinä hautapaikalla on kaksi vauvaa haudattu (eno, eli kyseisen äidin veli, kuoli 55v sitten parin päivän iässä, sikiö 25v sitten).

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kuka ja mikä sen estäisi, jos lapsi syntyisi vaikka viikolla 15 ja haluaisi ehdottomasti haudata sen? Eihän sillä olisi sos. turvatunnusta eikä voisi antaa nimeä, mutta voisi sen haudata niin, että laittaisi oman sukunimensä ja lapsen syntymä- ja kuolinajan ja "tyttö- tai poikalapsi".
Eikö?

Ja mikä sen sanoo, ettei lapsella ole nimeä? Kaste ei ole nimenanto tilaisuus. Lapsella on nimi vaikka syntyisi kuolleena ja sen voi laittaa hautakiveen.

noista viikoista mä en tiiä mutta ne sikiöt mitä abortoidaan saleissa, kuljetetaan mm. leikkaus"jätteiden" kans lopulliseen päämääräänsä. Kaiketi jos kotona noin ikävästi käy, sikiön voi toimittaa sairaalaan.

Sitä ihan lopullista päämäärää en tiedä minäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
noista viikoista mä en tiiä mutta ne sikiöt mitä abortoidaan saleissa, kuljetetaan mm. leikkaus"jätteiden" kans lopulliseen päämääräänsä. Kaiketi jos kotona noin ikävästi käy, sikiön voi toimittaa sairaalaan.

Sitä ihan lopullista päämäärää en tiedä minäkään.

Leikkausjätteet (esim. amputoidut raajat) ja abortoidut sikiöt (sekä myös sairaalassa joskus talteen jäävä km-aines) poltetaan sairaalan polttouunissa - jos sairaalassa ei ole sellaista omaa, niin sitten jonkun naapurisairaalan kanssa yhteinen ja kuljetus sinne esim. pari kertaa viikossa.

Kaveri synnytti kuolleen vauvan rv 20, ja se siunattiin, tästä aikaa vajaa 10v.

Tädilläni kuoli vauva kohtuun rv 16. Synnytti, ja sikiö siunattiin hautuumaalle enonsa päälle. Kiveä tai laattaa ei laitettu, mutta me läheiset tiedämme että siinä hautapaikalla on kaksi vauvaa haudattu (eno, eli kyseisen äidin veli, kuoli 55v sitten parin päivän iässä, sikiö 25v sitten).

Vaikka vauva syntyisi kuolleena ennen sitä rvtä 22 eikä sitä haudattisiin, sairaaloissa on mahdollisuus saada pappi siunaamaan syntynyt pieni, jos itse niin haluaa.

Hei,
työkaverini, joka on pappi, sanoi että tällasissa tapauksissa noudatetaan vanhempien toivetta. Hänen mielestään ihan minkäikäisen sikiön vain voi siunata kirkkomaahan, jos vanhemmat näin haluavat. Näin siis meidän seurakunnassa, voi vaihdella kuulemma seurakunnan/papin mukaan.

Tunnen myös äidin, joka järkytyksissään veti vessasta alas rv: n. 16 keskenmenneet sikiönsä. Siis 2 keskenmenoa hänellä oli kotona. Toinen tuli wc-pönttöön ja toinen sohvalle. Hän oli siis niin sekaisin niissä tilanteissa ettei osannut muuten toimia. Eräänä kesänä istutin hänen kanssaan heidän pihalleen kaksi ruusuntaimea, kun hän niin toivoi. Sitten joimme vielä "kastekahvit", ruusuntaimilla on omat nimensä. Nähtävästi tämä auttoi äidin surutyössä.

Että kai nää kurjat jutut menee tapaus kerrallaan, omalla tavallaan.

Eikös n.viikoilla 15 se sikiö ole vielä niin pieni ettei sitä edes erota siitä muusta mitä ulos tulee? Siis jos km tulisi kotona. Itse olen aikoinaan saanut km viikolla 13, sikiö vastasi viikkoja 10+ eikä minulta kukaan kysynyt mitä haluan tehdä, kaavintaan siis jouduin. Siinä tilassa ei itse älyä mitään kysellä ja jälkeenpäin hiukan harmitti. En nyt mitään hautajaisia olisi alkanut järkkäileen, mutta se kohtelu "näitä nyt sattuu ja tapahtuu koko ajan" oli todella epämiellyttävää :(

Eikös n.viikoilla 15 se sikiö ole vielä niin pieni ettei sitä edes erota siitä muusta mitä ulos tulee? Siis jos km tulisi kotona. Itse olen aikoinaan saanut km viikolla 13, sikiö vastasi viikkoja 10+ eikä minulta kukaan kysynyt mitä haluan tehdä, kaavintaan siis jouduin. Siinä tilassa ei itse älyä mitään kysellä ja jälkeenpäin hiukan harmitti. En nyt mitään hautajaisia olisi alkanut järkkäileen, mutta se kohtelu "näitä nyt sattuu ja tapahtuu koko ajan" oli todella epämiellyttävää :(

Kyllä se sikiö viikolla 15 on jo ihan kun pieni ihminen. Mahtuis toki kämmenelle, mutta muuten on kun "nukke". Ei sellainen huomaamatta pääse ulos tulemaan.

Yhteistyössä