7kk maistiaisista..banaanii, jätskii..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuukkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuukkis

Vieras
Annatteko minkäikäisen maistella uusia makuja, esim, jätskiä, leipää, kurkkua, banaania? Näitä on tullut kokeiltua 7kk ikäiselle pojalle. en nyt tarkoita lusikka tolkulla kermakakkua ;) vaan ihan vaan maistiainen, esim jätskistä lipaisu.

olen ajatellut, että on hyvä jos poika saa maistella uusia makuja. ( ei syödä uusia makuja vielä). kaikki soseet uppoaa hyvin ja ruokahalu loistava!

kertokaahan mitäs vois antaa maisteltavaksi ja minkä ikäiselle?
;)

en antaisi makeita noin pienelle, jolla hampaat vasta kehittyy eikä niitä niin pestä. Eli en antaisi jätskiä enkä kakkua. Sen sijaan banaani, kurkku, raejuusto, maissinaksut, ruisleipä, patonki yms on hyviä. mitä vain keksitte

juu edelliseen sen verran, että ite olen miettiny, että jos esim jädellä tökkää huuleen ja saa siitä vähän lipoa, niin enemmän sokeria on joissan lasten ruoissa..tietty eri jos lusikka tolkulla syötetään. tarkotin tässä maistiaisia.

meillä poika antaa pestä hampaat aamuin illoin hyvin. pitää suuta auki kunnolla! ja oikein tykkää kun harjalla rapsutetaan. mutta en siis itekkään nyt ihan kakkupaloja alkaisi syöttämään :)

Olen antanut 8kk maistaa lähes kaikkea ruokia mihin on osoittanut mielenkiintoa :) Ja ruokahalu on hyvä! Mielestäni tukee ennakkoluulotonta suhtautumista ruokaan, kun antaa maistaa kaikkea. Eihän niitä toki tarvitse lusikkakaupalla syöttää, kunhan vain maistelee ja tutustuu eri makuihin :p

Voin sitten heti oikaista, että ihan yhtäläilla banaanista tulee happohyökkäys kuin esim. kakuistakin. Se, tuleeko reikiä riippuu myös siitä onko mutans-bakteeri jo tarttunut lapselle....
Että sen puolesta voi antaa maistaa myös kakkua ja jädeä!

Ei kyllä todellakaan kannata antaa mitään jätskiä edes maisteltavaksi! Mä en ainakaan antaisi meidän 7 kk ikäiselle mitään noin lisäainepitoista, todellakaan. Maistelisin kurkkua, porkkanaa, hedelmiä, marjoja, puuroja, lihoja... kyllä tuosta makuarsenaalista jo aikamoisen paljon maisteltavaa löytyy ilman jätskiä ja kakkuakin. Kaiken lisäksi maito - siis myös jätski ja kermakakku - on alle 1 vuotialta "kielletty".

No hei...haloo! luitko mitä kirjotin, jätskiä huulille maistiaisiksi. että saapa tosi paljon lisäaineita...
aikamoista nipottamista, anteeks vain..
mutta iteppähän kysyin!

mä samaa mieltä tosta happohyökkäysjutusta..ja just siitä että jos vauva osoittaa mielenkiintoa niin maistiainen vain! :)

:wave:

..jatkoa..ja vaikka se maito on kielletty 1v saakka niin tokkopa sitä huulilta saa lipastua litra tolkulla..että olis jotain haittaa.
mutta meitä on joka lähtöön ja mielipide kaikilla..ja kuten sanoin, iteppähän kysyin. että suotta mä täällä "räyhään".
:laugh:

Oma tyttö tulee ens viikolla 7kk ja tällä hetkellä maistiaislistalla on maissinaksut, kurkku, porkkana. Leipää tms. ei oo saanu vielä koska viljoista on maisteltu vasta kauraa. Meillä neiti saa olla vielä tykkönään ilman hyväskää, keksiä, jätskiä sun muuta. Sitten saa kun niitä osaa (sanallisesti) pyytää.

Meillä 7kk poika ja olen antanut maistaa esim. jäätelöä, kermaa kakun päältä ynm. Ja tarkoitan siis ihan maistiaisia vaan.
Ruisleivän paloja, porkkanaa, omenaa ja maissinaksuja olen antanut myös.

En käsitä mikä into joillakin äideillä on työntää kaikkea mahdollista hirveellä kiireellä vauvalle? Riittäähän noita elämyksiä marjoissa hedelmissä jne. kaikissa sallituissakin. Ja varmasti lapsi ehtii myöhemmin ne jätskit ja tortut maistella. Itse pidän vauvan ruoan terveellisenä ja ruokia kokeillaan vauvan tarpeiden mukaan, eikä oman jännityksen halun.

Meillä on saanut maistella lähes kaikkea..siis pikkuiselle sopivaa.
Kakkuakin maistoi äitienpäivänä, kun nappas nyrkillä kakusta palasen :D
Pullaa on maistanut, kun kahvipöydässä oli pullaa ja muutkin söivät.
Tuskin kukaan alkaa vauvalle kakkuja ja pullia vartavasten leipomaan, mutta jos niitä on muille tarjolla niin miksei pienikin maistiaiset niistä voi saada.

Meillä nuorimmaisella ikää siis kohta 10kk

Makkarakeittoo poitsu maistoi eilen, mutta suolan takia, maistelut jäi muutamaan lusikalliseen.
Itse käytän ruoanlaitossa todella vähän suolaa, en laita suolaa oikeastaan ollenkaan, mutta mm.mausteissa saattaa olla suolaa "piilossa".

Olin ennen sitä mieltä että ennen 1 vuotissynttäriä ei todellakaan mitään makeaa jne. Poika saa maisitiaisina kaikkea terveellistä ja sopivaa ruokaa ennen kaikkea mutta... on saanut (nyt 9kk) jo pullaa, munkkia, keksiäkin maistaa. Vain siksi että on niin fiksu että osaa itse vaatia :D ei kelpaa enää kuiva ruisleipä tai maissinaksu käteen jos toisilla on jotain parempaa. Ja tosiaan saa muutamia murusia ja tyytyy siihen kun sanotaan että loppui. muutenkin lapsi on osoittanut surta mielenkiintoa tavalliseen ruokaan eikä omat mössöt tahdo enää maistua.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 20:50 Mary75 kirjoitti:
Edellisten lisäksi meidän poika on saanut maistiaisena jogurttia. Pojalle on annettu vanhempien syömä purkki nuoleskeltavaksi. Hyvin on aika kulunut purkin kanssa :)

Hyi, yök! Tiesitkö muuten, että olet saattanut tartuttaa tällä tavalla lapsellesi kariesbakteerin! Pöpö omasta suusta lusikkaan ja lusikasta purkkiin ja purkista lapsesi suuhun. :$ :x

Yhteistyössä