8 kk vauva ja raskaana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eiköhän jätetä Zuleiman ja muiden kommentit omaan arvoonsa. Niin kuin jo mainittu (useaan kertaan...) että jokainen tekee omat valintansa. En vain ymmärrä, miksi jotakuta rassaa niin paljon toisen henkilökohtaiset valinnat että niistä pitää tulla ilmoittamaan ihan asioikseen tälle palstalle?

Jos aletaan hiuksia halkomaan, mikä sitten on optimaalinen ihanne lasten ikäerossa? Viisi, seitsemän, olla ainoa lapsi? Erilaisia vastauksia tulisi varmasti saman verran kuin on äitejäkin. Miksi siis alkaa inttämään?

Niin, syntyyhän maailmaan kaksosiakin(ja kolmosia ym.). Onko sekin sitten riistämistä, kun äiti joutuu jakamaan huomiotaan molemmille? Mietipäs tätä,Zuleima. Eiköhän sitä huomiota riitä molemmille,tästä en ole huolissani vaan oma jaksaminen mietityttää. Onneksi synnytykseen on vielä aikaa ja esikoinen kerkeää kasvaa mukavasti isommaksi. Nyt vaan tuntee olonsa kovin väsyneeksi kun raskaus on näin alussa. Olisi kivaa vaihtaa aina kuulumisia,ihanaa tietää että muitakin on samassa tilanteessa. :)Kiinnostaisi kuulla aina välillä toisten kuulumisia ja saada tukea. Että kirjoitelkaahan kuulumisianne!

Milloin teillä muilla olikaan lasketut ajat, ja minkä ikäisiä esikoiset ovatkaan silloin? onko esikoinen tyttö vai poika, ja tiedätkö tulokkaan sukupuolta?

Minkä ikäinen itse olet, ja missä päin asut?

ihan mielenkiinnosta kyselen...

Itse olen 25-vuotias, ja asun Oulussa päin. (ei itse asiassa siellä päinkään, mutta Oulu on lähellä.)
Esikoinen on tyttö, ja laskettu aika on marraskuussa, jolloin esikoinen on vuoden ja 2 kuukautta. Tulokkaan sukupuolta emme tiedä. Eilen oli puolenvälin ultra, ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Kovasti siellä potkittiin:)

Olen myös 25v. ja savossa päin asustellaan. Esikoinen on tyttö ja la marraskuussa jolloin ikäeroksi tulee 1v7kk. Huomenna on rakenneultra jossa toivon mukaan selviäisi tulokkaan sukupuoli :) Jotenkin sitä pikkuisen toivoo poikaa, ihan vain sen takia kun tyttö on jo. Mutta ihanaa olisi myös jos olisi sitten kaksi "rinsessaa", käytännön syistä ehkä kun vaatteita ei tarvitsisi ostella niin paljoa.

Oletteko muuten ajatelleet ottaa äitiyspakkausta? En luultavastikaan aio ottaa, entisestä pakkauksesta on jäänyt paljon käyttämättömiä bodeja yms. ja toppikset on vielä hyvässä kunnossa. Vaikka se vaihtoehtoinen raha on huomattavasti vähemmän mitä pakkauksen arvo, ajateltiin ostaa sillä vaikka uusi turvakaukalo.

Meillä muksujen ikäeo 1v1kk. Poika nyt 1v3kk melkoinen vilpertti, tyttö 8vkoa. Tämä toinen raskaus hujahti "kuin huomaamatta". Molemmat lapset syntyivät sektiolla. Toissta sektiosta toipuminen ollut huomattavasti hitaampaa. Vaan on se ihanaa, kun poika hoitaa ja hellii siskoaan. Meidän perheelle tämä ikäero oli hyvä. Rankkaa on oolut ja tulee vielä olemaan, mutta en olisi halunnut esim. yli kahden vuoden ikäeroa.
Tsemppiä odottajille, kyllä se arki aina jotenkin lutviutuu!

Minua kiinnostaisi tietää, että mistä lähtökohdista tulitte raskaaksi? Siis tarkoitan sitä, että imetittekö esikoista, kun tulitte raskaaksi tai oliko teillä jo menkat alkaneet. Meillä reilu 8kk vauva ja sisarus olisi haaveissa, mutta kun vielä imetän ja kuukautisia ei ole vielä ollut, niin taitaa aika vaikeaa olla tulla raskaaksi...

Ei kannata suuttua mielipiteistä, kun niitä kerran kysyy:)

Omasta mielestäni parin kolmen vuoden ikäero on paras. Yli viisi vuotta on liikaa, mutta sillekään ei mitään voi. Mulla on siskoni kanssa 7v ikäeroa, se oli äidin tietoinen valinta.

Noin vuoden ikäero on varmasti lasten kasvaessa ihan ok, mutta alussa kun lapset ovat pieniä on se tosi rankaa. Tavallaan ymmärrän Zulemaa ja muita. Kun perheessä on vähän yli vuoden ikäinen taapero ja uusi vauva on taaperon tavallaan äkkiä kasvettava "isoksi", vauvan tullessa perheeseen taapero vaikuttaa isolta:) Kaksi pientä vaippaikäistä ja mahdollsiesti jopa kaksi kävelemätöntä; ei helppoa ole. Vuosikas ei vielä kaikkea ymmärrä, eikä varsinkaan sitä, että äidin täytyy imettää eikä heti pääse hänen peräänsä juoksemaan ja ottamaan silloin syliin kun tarve olisi. Kaksi vuotias sen jo ymmärtää edes jotenkin.

Itsellä on reilun vuoden vanha lapsi, ja kamalaa olis jos nyt syksyllä tulis jo toinen, taaperossa on kovasti vahtimista ja vauhti sen kuin kiihtyy:) Eipä sen puoleen, ei mulla kyllä tehnyt imetysikana edes seksiä mieli, joten sekin tuntuu hassulta, että jotkut ovat melkein heti raskaana:) Kukin tyylillään.

Ystäväni lapsilla on ikäeroa 1v 1kk ja täytyy sanoa, että rankaa hänellä on ollut. Neljän kuukauden ajan hänellä oli kaksi kävelemätöntä, taloa rakensivat jne. Burn out hänelle tuli:( Myöhemmin myös ero, mutta se ei kuulu tähän.

Voimia vaan Millalle!

Hämmästyttää puuttuminen toisten henkilökohtaisiin asioihin noin tuomitsevasti(Zuleiman kirjoitus).

Mä oon kans sitä mieltä, että lyhyt ikäero on hyväksi ja sisaruksista on silloin seuraa toisilleen. Eikä esikoinen siitä kärsi, päinvastoin. Myöhemmin hänellä on melkein ikäisensä sisarus, jonka kanssa voi muodostua läheinen suhde. Pidemmällä ikäerolla sisarukset jäävät usein melko vieraiksi toisilleen, eikä heillä ole mitään yhteistä. Tämän oon kuullu tosi monilta kavereiltani, joilla pitkä ikäero sisarusten kanssa.

Wealle sen verran, että tulin raskaaksi kun menkat olivat tulleet neljästi imetyksen loputtua. Imetyksen aikana ei juuri seksiä tullut harrastettua (yöheräilyt yms. verottivat) mutta tytön aloittaessa kiinteät tilanne rauhoittui. Niinpä sitä alkoi tehdä seksiäkin mieli ja ajatus lähti itämään uudesta tulokkaasta :) "Yritys" aloitettiin tytön ollessa 7kk.

heippa!!
meillä vauva kohta 9kk ja yritys uudesta vauvasta alkanut..hieman kyllä pelottaa ja ehkä jopa "ahdistaa"..tuntuu siltä että olisi oikea aika.silti pelottaa että uusi raskaus alkaa heti ja näin ollen vauvoille tulisi ikäeroa n.1.5 vuotta.

esikoinen on ollut erittäin kiltti vauva.vähällä olen todellakin päässyt.tosin pelottaa että hän ei saisi kaikkea ansaitsemaansa huomiota elikkä joutuisi aina olla "kakkosena" tarpeinensa..mulla on puolet päivästä yleensä luppoaikaa (vähän ehkä liikaakin:)mihinkään ei mulla ole koskaan kiire ja näin ollen elellään vauvan tarpeiden mukaan.elikkäs kysymys kuuluu miten olette kahden vauvan kanssa pärjänneet???miten arki sujuu??onko kaikki mennyt hyvin??

kiitos jos joku jaksaa vastata:)

meillä tytöille tuli ikäeroa 1v ja 5,5kk. Eli esikoinen oli noin 9kk kun rupesin odottamaan kakkosta. Tuli muutaman viikon etuajassa kun istukka repesi ja mulle tehtii hätäsektio. Jos olisimme olleet sairaalassa 10 min. myöhemmin (menimme ambulanssilla) niin meillä ei olisi tuota suloista tyttöä! Mutta onneksi päivystävälääkäri Hyvinkäällä sai minut leikattua yhdessä kätilöiden kanssa!!!! Ja hoito oli superhyvää!!! vauvamme oli myös lastenosastolla 2 vrk. TSEMPPIÄ KAIKILLE PIENELLÄ IKÄEROLLA ODOTTAVILLE JA SUUNNITTELEVILLE!! ALUKSI RANKKAA MUTTA NYT JO HELPOTTAA KUN NEIDIT PIAN 2V. JA 6KK.

Höh, vastasin jo, mutta mitään ei näy. No, pitänee samat jorinat kirjoitella uudelleen.

Wea: Kuukautiset alkoivat esikoisen ollessa 3kuukautta. Tulin raskaaksi 3:sta kierrosta.
Imetin vain 2 kuukautta, ja senkin osittain, (sai koko ajan lisämaitoa) minulla ei maitoa hirveästi tullut ja sekin vähä oli todella tiukassa, joten imetys ei oikein onnistunut -jospa nyt onnistaisi paremmin.

Te, keille on tehty sektio, minkä takia se on tehty? Meillä perätilan takia suunniteltu sektio.

Meillä kyllä seksiä harrastettiin liki heti laitokselta päästyä, ja enemmän ja vähemmän sen jälkeenkin. Nykyään vähemmän, molemmat nukahtavat illalla heti sänkyyn päästyä, ei kylläkään esikoisen hoidon rasittavuuden takia, vaan töiden ym. kesäkiireiden väsyttävyyden vuoksi.

Vein eilen tytön mummolaan hoitoon, -oli onnesta litteänä, kun siellä oli myös 3- ja 5-vuotiaat serkut, joista on leikkiseuraa.

Meillä alkaa heinänteko nyt viikonloppuna, tosin eilen jo tuotiin naapurista reilu parisataa paalia. Hieman epäilytti etukäteen, alkaako supistella paalien viskomisen seurauksena, (vaikken mitenkään supistusherkkä olekaan) mutta hyvin meni. -onneksi, miehellä olisi ollut iso työ pinota heinät yksin, nytkin meni yli puolenyön, ja mies taas aamukuudeltä heräsi ja lähti töihin.
-No, onpahan hevosille talveksi rouskutettavaa. Toivottavasti vaan nyt ilmat pysyvät aurinkoisina, eikä sada.

Onko teillä lapset olleet paljon mummuloissa ym. hoidossa? Meillä on sinänsä helppo jättää tyttö hoitoon, kun en imetä, toki ikävähän on hirmuinen. -Toisaalta on ihanaa, kun voi siivota kunnolla ja tehdä muitakin kotitöitä rauhassa. Pitäisi alkaa pesemään ikkunatkin. Ja ne heinähommatkin jatkuisivat vielä.

Minäkin olin kahden vaiheilla tuon äitiyspakkauksen kanssa; esikoiselle se otettiin, ja oli muutoin käytössä, mutta haalari oli ihan turha; -oi liian kuuma meidän hikihatulle. Eikähän tuolla 140€:llä paljoa saa; sillä käy kerran ruokakaupassa, tai maksaa puolet turvaistuimesta, joka esikoiselle pitäisi ostaa.
Joten varmaan otetaan pakkaus taas; onpahan muutakin, kuin vaaleanpunaista ym. tyttövaatetta,jos vaikka sattuu olemaan poika. (ei kyllä kysytty sukupuolta. Minulle on ihan sama, tiedänkö sen etukäteen, mutta mies ei tahdo tietää.)

Miten teillä tuo vaunu/rataspuoli? Kaksosten vaunujahan mun pitäisi alkaa katsella, ehdottomasti rinnanistuttavat, sekä sellaiset, jotka mahtuvat tuon mun tilaihme corollan takakonttiin. (en tiedä, onko sellaisia olemaassakaan.) Uutta autoa ei viitsisi tähän hätään alkaa vaihtamaan,kun tuo nykyinen on niin halpa pitää.

Miten olette tuon nukkumapuolen ajatelleet? Meillä esikoinen nukkuu vielä pinnasängyssä, ja siellä saa pysyäkin niin kauan, että voi nukkua jatkettavassa. (minäkähän ikäisenä suunnilleen?)

En kuitenkaan ole vielä katsellut toista pinnistä, ajattelin hankkia sen vasta vauvan synnyttyä, (tosin meillä on mummolassa ylimäräinen pinnis, otan varmaan lainasn sieltä), nimittäin tutulla lapsi alkoi vuoden ikäisenä kiipeämään pois pinnasängystä -nukkuu nyt matkasängyssä.
mm.näiden syiden takia jätän sänkypulmat ihan viimetippaan, eli katson, mikä on tarve sitten. Nukkukoon vaikka äp:n laatikossa tai vieressä ekat yönsä ja viikkonsa.

Mä ootan tätä kolmatta ihan viimesillään. 39+0 rv menossa.Edelliset ovat poikia ja kolmatta poikaa meille melko varmasti ootetaan, jollei ole yllätystyttö.

Meillä on esikoinen 2v.4kk ja kuopus 1v.2kk. Kerron nyt kuinka tuo arki noiden kahen pienen kans on sujunu...
Mä vähän kauhistelin etukäteen tota noiden lyhyttä ikäeroa, koska se alku kahen pienen kans meniki sit paljo helpommin ku luulin. Kuopus oli helppo vauva.Tosi tyytyväinen ja nukku yöt mun mielestä hyvin,ku 4 h välein heräs...
Nukutin vauvan päiväunille ulos rattaisiin samaan aikaan, ku esikoinen ulkoili aamupäivällä. Ja toiset päiväunet ne nukku iltapäivällä sisällä yhtäaikaa.
Imetin kuopusta 3,5 kk ja kyllä esikoinen anto ihan kivasti imettää.
Pikkuvauvathan yleensä nukkuu paljo, joten aikaa esikoiselle jäi alkuun. Meiän esikoinen ei ollu kovin mustasukkanen vauvasta. Jotenki kaikki meni tosiaan yllättävän helposti.
Nyt leikkivät jo paljo keskenään ja ovat hyviä kavereita. Esikoinen myös huolehtii pikkuveljestään tuoden tutin hänelle tms.
Eli ei toi lyhyt ikäero aina ole niin rankkaa ja kauheeta...Tai ainakaan meillä ei ollu.

Kyllähän sitä kotitöiden piti välillä antaa olla ja keskittyä vain lastenhoitoon ja tehä sit illalla miehen kotona ollessa noita hommia.Eli ihan alkuun täytyy vaan tosiaan keskittyä lapsiin,mutta niiden kasvaessa jää kyllä omaa aikaa ja aikaa kotitöihinkin.
Ja kyllä se esikoinen ainakin meillä on saanu paljo huomiota.En koe,että hänen ois täytyny kasvaa toisen syntyessä isoksi,vaan paljo olen kerinny edelleen pitämään sylissä ja lukemaan kirjoja ym.

Vastailen Triannan kysymyksiin.
Meillä lapset ei oo ollu paljo hoidossa.Ku esim.mummolat on kaukana.

Meillä on X-adventuren Twincot kaksostenrattaat.Ovat olleet tosi hyvät ja olivat myös edulliset.Menevät pieneen tilaan kasaan.Ja ovat markkinoiden kapein tuplaratasmalli.Rattaisiin on myös vauvalle kantokoppa.Jos kiinnostaa niin katso www.lastenturva.fi

Nukkumisesta.Meillä nuorin nukkuu pinnasängyssä ja esikoinen matkasängyssä.Olemme ostamassa hänelle lasten jatkettavaa sänkyä jossain vaiheessa.Ei ihan vielä.Luulen,että 3-v.ois hyvä ikä.

nuo X-adventuren Twincot näytti kinoilta, mutta mitenhän noiden kolmipyörien kanssa pärjää talvella?
Asutaan maalla, joten tiet ovat lumiset, etenkin tuo meidän tie, jossa oli jo viimetalvenakin hikipäässä yhtä lasta pukatessa. Mies linkoaa tien töistä tultuaan, joten joudun työntelemään vaunuja jopa 15cm vastasataneessa lumessa vaikkapa postilaatikolle päästäkseni. tie on kilometrin pituinen, ja postilaatikko siellä kilsan toisessa päässä, eli nuo kolmipyöräiset ei meidän tapauksessa taida olla realistinen vaihtoehto.

No, mikään pakkohan minun ei ole kotoa poistua, enkä viime talvenakaan viitsinyt lähteä pihaa pidemmälle, jos oli satanut lunta, tai sitten hain postin autolla;)

Onkohan missään keskustelua noista tuplarattaista? vauva-lehden ja Kaksplussan palstoilta katselin, muttei löytynyt. Taidan käydä helistin.fistä kurkkaamassa.

jokainen perhe hankkikoon lapsensa siinä tahdissa kuin haluaa, ei siinä mitään. me aiomme yrittää toista vasta kun esikoinen on yli 2v. joku kirjoitti aiemmin, että jos sisaruksilla on ikäeroa yli 3 v., niin heistä ei ole seuraa toisilleen. olen hiukan eri mieltä. itselläni ja veljelläni on ikäeroa lähes 4v. ja minusta on ollut aina mukavaa se, että mulla on ollut selkeästi "isoveli", joka oli lapsuusaikana aina selvästi mua viisaampi ja kypsempi. opin häneltä paljon ja olin kyllä mukana myös poikien seikkailuleikeissä, majan rakennuksissa jne. jo nuorella iällä. kouluaikanakin oli kiva, kun saattoi isoveljeltä pyytää apua läksyjen teossa ym. niin että kyllä muutaman vuoden ikäerollakin on puolensa.

Moikka,

rakenneultrassa on nyt käyty ja lääkärin mukaan tyttö olisi tulossa :) Halusimme tietää sukupuolen ihan käytännönkin syistä, osataan "varautua" vähän vaatepuolella ja muutenkin. Vaikka eihän tuo sukupuoli nyt ole satavarmaa, mutta ihan uteliaisuuttamme halusimme tietää. Vauvalla oli kaikki rakenteet ok. Nyt siis rv 21+6 menossa.

Noihin Trianan kysymyksiin voisin minäkin vastailla. Esikoinen on aika usein mummoloissa hoidossa/yökylässä, on helppoa kun anoppila on n. kilometrin päässä, omat vanhempani asuvat kaupungissa (me siis maalla). Noin kerran kuussa tyttö on 1-2 päivää yökylässä niin saadaan me vähän huilahtaa tai hoitaa rästiin jääneitä asioita.

Meidän on ostettava uudet vaunut, näistä nykyisistä on pyörä irti ja muita osia (ostimme ne käytettynä). Nyt käytössä on olleet ns. cityrattaat joita on aika kenkkua työntää täällä sorateillä kun niissä on aika ohuet pyörät. Noh, kesän vielä menee mutta talvella tarvitaankin sitten järeämpi peli alle :) (Triana, tiedän tunteen työntää vaunuja lumikinoksissa...!) Kaksostenrattaat ovat harkinnan alla, ne olisivat aika kätevät.

Tyttö nukkuu pinnasängyssä joka alkaa käydä ahtaaksi (on aika kapeaa mallia + reunapehmusteet). Jatkettava sänky meillä on, mutta eipä sitä vielä kannata ottaa käyttöön. Pitäisi ehkä hommata jostain isompi väliaikainen pinnis esikoiselle ja vauvalle sitten tuo pienempi ensisängyksi...no katsotaan sitten.

Mullakin tuo imettäminen takkuili, maitoa ei tullut ylenmäärin ja lisämaitoa annoin melkeinpä alusta asti. Sain myös kaksi ärtsyä rintatulehdusta jonka jälkeen maidontulokin hiipui entisestään kun rinnat olivat kipeät. Ensikertalaisena koko imetystouhu oli uutta, nyt toivon että voisin osata imettää pidempään ja maitoa tulisi enemmän.

Trianalle: Mä työnsin noita meiän kolmipyöräsiä (itseasiassa niis paripyörä eessä, että ovat nelipyöräset, mut kuitenki malli on 3.pyöräsen näkönen) viime talven kahen lapsen kans ja mä pääsin liikkumaan niillä kyllä ihan tollasessa 15 cm lumihangessakin hyvin...Me ei asuta maalla,mut taajamassa ja usein ei ollu talvella teitä aurattu.
Kaverini Emmaljungan Cerox tuplarattailla, jotka ovat nelipyöräiset, oli taas tosi hankala liikkua lumihangessa.Niitä sai puskea oikeen kunnolla, että johonki liikuivat.Ovat sen verran painavemmat kuin nuo X-adventuret.
Eli en tiiä onko tuosta kolmipyöräsyydestä välttämättä tosiaan haittaa lumessa.Ainaki oma kokemus on sellanen.

3.s tulossa: Kiitos tiedosta! Mulla olikin viime talvena ongelmia noiden tavisvaunujen kanssa, ja mietin, miten käy tuplarattaiden kans, kun ovat paljon painavammat.

Miten nuo Twincot toimivat sora/hiekkatiellä?

Ihan normaalisti ja ketterästi noi Twincot kulkevat hiekkatiellä.
Mun lapsuudenkodis eli poikien mummolassa maalla on hiekkatie ja siellä olen työnnelly hiekkateillä.
Kotinurkissa myös polkuja pitkin, ku ovat niin kapeat, että mahtuvat kulkemaan meiän oikopolulla kauppaan, siinä siis ihan hiekkaa,kiviä jne... :)
Usealla mun kaverilla on myös noi X-adventuren Twincot sisarusrattaina ja ovat olleet tyytyväisiä.Mutta toki tavalliset nelipyöräisetkin kaksostenrattaat varmasti ovat hyviä.Usein vain vähän kalliimpia.

Löytyipäs tämä ketju...:) Mulla on raskausviikkoja nyt 10+2. Luulin, että on pidemmällä mutta ultrassa käydessäni vastasi noita viikkoja. Siellä se pikkuinen oli, sydän sykki ja liikahtelikin. Raskaus tuli todemmaksi, ennen tuota olin varma että se on mennyt kesken tms. Nyt huolettaa kun mulla ei ole oikein mitään raskausoireita. Ei pahoinvointia, päänsärkyä yms. joita vielä oli vähän aikaa sitten. Mut kyllähän se olo tietenkin helpottaa kun raskaus etenee mutta kuitenkin kun ollaan vielä näin alussa. Parempi näin, jaksaa pojan (9 kk) kanssa touhuta. Mites muilla, onko paljon oireita? Mua kyllä väsyttää armottomasti mutta niin on tehnyt jo 9 kk kun tuo meidän poitsu on tosi herkkä uninen. Nyt on vielä korvatulehdus ja hampaita tulossa joten sai viimeyönäkin kannella häntä pitkin taloa.

Mulla alkoi kuukautiset section jälkeen jo tasan 2 kk päästä vaikka vauva oli täysimetyksellä. Aika heti siis. Mummolassa meillä ollaan hoidossa n. kerran parissa viikossa, muutama tunti kerrallaan. Yöhoidossa ei ole vielä ollut kun on niin huono nukkumaan (Joku näitä kyseli ylempänä). Olen miettinyt tuota unikoulua. Pakko ois saada lapsi nukkumaan paremmin kun uusikin tulossa. Kirjoitelkaahan kuulumisianne!:) On muuten riittänyt lämmintä!Hiki virtaa...:/

Milla: Ei mulla ainakaan ole kummassakaan raskaudessa ollut oikeastaan mitään oireita.
Tai esikoista odottaessani olin pari ekaa kuukautta TOSI väsynyt. Olipa kivaa linja-autoa ajaessa taistella nukahtamista vastaan...onneksi kyse oli "vain" työharjoittelusta, joka loppui aika pian, eli pääsin kotiin nukkumaan, mitä teinkin kaiket päivät.
Heräilin myös aamuyöstä. Minulla oli myös aika kovat lantiokivut, alkuraskaudesta toiselle kolmannekselle, pahimmillaan tuntui, ettei voi kävellä.
Eniten häiritsevä oire oli siivous. Jestas, en todellakaan ole mikään siisteysintoilija, mutta siivosin parin viimeisen kuun ajan jokapäivä koko kämpän lattiasta kattoon,myös wc:n ja kylpyammeenkin pesin. pesin uunin kolme (!) kertaa, pyyhin kaappeja, laatikoita ym, pesin matot, pakkasin (oltiin muuttamassa, joten oli aiheellistakin). Onneksi tuolloinen asunto oli vain 35neliön yksiö, niin en siivonnut itseäni hengiltä.
Kun kotona loppui siivoaminen, siirryin äitini luo pesemään seiniä (!)

ONNEKSI siivousvimma ei ole ihan tuota luokkaa, vaikka nytkin tekisi koko ajan mieli siivota.
Minulla on kyllä ollut sama "vika" kuukautisia ennenkin, silloin kun en syö pillereitä, pillerit laimentavat siivousinnon.

Niin, silitin myös kaikki vauvan vaatteet (VIHAAN silittämistä, etenkin kesäkuumalla) olipahan jalat ja selkä tohjona, kun silitin päivässä 3-4 tuntia.

No, tässä raskaudessa ei noitakaan oireita ole ollut, selkää välillä juilii ja selkä ja vatsa (lihakset?) on väsyneet, mutta muuten olo on jälleen erinomainen.

Meillä tytöllä on nyt tullut nukahtamisongelmia; ei millään malttaisi nukkua, juuri nukahtaimaisillaan kääntyy väenvängällä mahalleen, siitä kontalleen, istumaan ja seisomaan -jolloin viimeistään herää. Ennen nukahti itsekseen sänkyyn, mutta enää pariin kuukauteen tuo ei ole onnistunut.

Ollaankin nyt nukutettu viereen, pidetty kainalossa/kättä kevyesti lantion päällä, ettei pääse pyörimään, jolloin nukahtaa. Juttelu auttaa myös; usein kertoilenkin hiljaiseen ääneen päivän tapahtumista ja seuraavan päivän suunnitelmista.

Noin viikonajan pyöri niin hirveästi, että nukkui meidän välissä koko yön,jotta saimme itsekin nukuttua. Mutta nyt on tosiaan rauhoittunut, ja nukahtaa pikkuhiljaa helpommin ja nukkuu myös päiväunet pidempään.

Hih, aika jännä oire toi siivousvimma! Tulispa mullekin samanlainen, en pistäis pahakseni ;). Mullakin oli edellisessä raskaudessa n. 5 kk kieppeillä kova pistoskipu oikeassa nivusessa. En pystynyt kävelemään edes lyhyitäkään matkoja. Olin silloin ihan varma että tulee vielä keskenmeno. Menikin sit yliaikaiseksi, 42+5. Tehtiin sectio kun vauva ei ruvennut syntymään. Kaikki konstit kokeiltiin. Olin jo synnytyssalissa oksitosiinitipassakin mutta ei vaan käynnistynyt. Se oli aika jännä juttu kun mulla oli supistuksia koko raskauden ajan ja siksi jouduin käymään useammin lääkärin vastaanotoilla. Olin koko ajan varovainen kun olin varma että syntyy etuaikaan mutta menikin sitten reilusti yli. Saa nähdä syntyykö tämä kakkonen sitten alateitse.

Moikka,

minullakaan ei juuri oireita ollut (kummassakaan) alkuraskaudessa. Ei pahoinvointia tai oksentelua, ainoastaan kaamea jatkuva väsymys ja nälkä. Tässä toisessa raskaudessa nuo ainoatkin oireet tuntuivat raskailta kun ei pystynyt lepäämään tai syömään milloin tahansa kun tytön kanssa puuhailee päivät :) Onneksi ne menivät ohi siinä rv 13 tietämillä. Nyt olo on hyvä, yli puolen välin ollaan menty eikä masukaan paina NIIN älyttömästi että olisi vaikea liikkua.

Minullakin oli harjoitussupistuksia läpi raskauden ja vähän pelotti syntyykö ennenaikaisena. Kun viikkoja oli kasassa reilu 30 sitä alkoi pikkuhiljaa valmistautua synnytykseen ja tyttö syntyikin "sopivasti" rv 38+2. Painoakin oli reilu 3,5kg. Ei onneksi tarvinnut kärvistellä yliaikaisena! Katsotaan nyt sitten milloin tämä toinen päättää tulla maailmaan...eihän sitä tiedä miten tykkää pienestä yksiöstään :)

Hei!
Minulla rv 30 nyt menossa ja esikoinen täyttää maanantaina vuoden...ikäeroa siis tulee 1v 2kk. Raskaus oli toivottu, kuukautiset alkoivat 3vk synntyksestä, vaikka täysimetin - ja imetän edelleen. Todennäköisesti imetän siis kahta, mutta sen näkee sitten. Tähän asti kaikki on mennyt hyvin. Olemme hankkineet tavalliset kaksostenrattaat, emmaljungan n. 5v vanhat, joiden kanssa olisis tarkoitus lähinnä lenkkeillä.

Onnea kaikille odotukseen ja lastenhoitoon!

Yhteistyössä