8 kk vauvan 8h yöunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamunvirkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aamunvirkku

Vieras
Miten ihmeessä saan tuon 8 kk pojan nukkumaan yli 8h yöunet? Se menee nukkumaan klo 20-21 ja herää neljän-viiden pintaan. Kekkuloi hereillä parisen tuntia, ja nukahtaa. Nukkuu sitten yhdeksään-puoli kymppiin. Tämmönen päivärytmi ei toimi meidän perheessä, jotenkin se täytyisi saada käännettyä niin, että poikakin herää vasta puoli seiskan aikoihin, sen sijaan että nukahtaisi silloin.

Herätessään eka kerran se ei ole itkuinen, jokeltelee vain omia juttujaan puolisen tuntia. Mutta sitten kyllästyy, ja alkaa kiukuttelemaan ja itkeskelemään. Ollaan tähän mennessä kokeiltu tissin antoa heti kun herää. Ajatuksena, että nukahtais siihen. Ei nukahda, vaan innostuu vaan.
Sitten ollaan kokeiltu tassuttamista. Saattaa nukahtaa, mutta herää heti uudelleen. Tätä saattaa jatkua puolitoista tuntiakin, viiden minuutin välein saa olla tassuttelemassa. Mutta siis sama toistuu seuraavana yönä ja seuraavana ja... Eli ei tuota toivottua tulosta.
Jos nukkumaan menoa viivyttää tunnilla-parilla, on poika niin kiukkunen ja väsynyt, että ei hyvä.

Ehdotuksia rytmin muuttamiseen?

Meidän poika on 7kk ja aamunvirkku. Sain nuo viideltä heräämiset loppumaan, kun pimensin huoneen aivan täysin. Siis ettei valo kajasta mistään. Nykyään herää klo.6-7 aikaan ja menee noin ysin pintaan aamu-unille 1,5 tuntia. Onko teillä päivänvaloa makuuhuoneessa heti aamusta?

Kyllä meille tulee valonkajoa, siihen kai tuo herääkin. Ostettiin pimennysverhot, mutta silti jostain kajastaa. Tuo lefan rytmi olis meille just sopiva!

Päiväunia poika nukkuu kahdet. Jos mennään toivotulla päivärytmillä (johon ei olla päästy nyt vähään aikaan), jolloin poika herää siis puoli seiskan aikoihin, niin menee ekoille päiväunilleen ysin-kympin aikoihin. Nukkuu semmoset kolme varttia, ja kunnon päikkäreille menee yhden-kahden aikoihin, jolloin nukkuu 2-3h.
Jos taas on herännyt neljältä, nukahtaa tosiaan kuuden-seiskan hujakoilla. Nukkuu parisen tuntia, ja päiväunille mennään kahden-kolmen maissa.

Vissiin pitää yrittää saada se valonkajo eliminoitua tyystin, millähän ilveellä...?

Meilläkin kyllä vähän kajastaa pimennysverhon ja seinän "välistä", mutta tuuletusikkuna ollaan vuorattu kunnolla :D Ovi kiinni, ettei kajasta eteisestä. Meillä nukkuu päiväunia sitten niin, että 1,5 tuntia aamu-unia. Sitten 2*40 min iltapäivällä tai joskus vain 1*1h15min. On vissiin muuttamassa rytmiään kolmista päiväunista kaksiin. Meillä oli kanssa vielä kuukausi sitten tuota ongelmaa, että poika nukkui kyllä koko yön, mutta heräsi neljän-viiden aikaan. Pimeässä nukahtaa tissille, mutta muuten ei. Siis edelleen saattaa herätä tuohon aikaan, mutta esim tänään heräsi ekan kerran vasta vähän ennen kuutta eikä nukahtanut enää tissille, joten ylös piti nousta :) Eilen heräsi ennen viittä, tissille ja nukkui puolene seitsemään. Tosin tämä tarvitsee vielä tuon aamumaitonsa.

Meillä on vähän sama juttu, mennään 21-22 nukkumaan, herätään 5-6 välissä, silloin mä vaan kannan höpisevän neidin mun viereen, annan jonkun lelun tai sitten mun tosi-kiinnostavan-puhelimen, jatkan unta pollaan ja kun herään niin neitikin nukkuu :D Nukahtaa melkein saman tien kun vaan kantaa vierelle. Kokeile, jos olet itse varma että pystyt olemaan niin ettet unissasi rönähdä vauvan päälle. Meillä 7 kk vanha likka.

Meillä poika jätti kolmannet päikkärit pois jo varmaan reilu kuukausi sitten.

Aamutissin tämäkin tarvii, se tulee sitten kuuden-seiskan pintaan. Meillä kyllä on pimennysverhoista huolimatta aamulla suht (hämärän)valoisaa. Siis niin, että näkee selvästi toisen ihmisen. Harmi vaan, kun nuo verhot on ehkä inan liian kapeat. Saisi olla levemmät, niin tulisi vähemmän valoa. Mutta eivät ne nyt ihan halvat olleet, ei mitään jakoa ostaa uusia. Tilkitystä tilkitystä.... Täytyy tänään yrittää kehitellä jotain pimennystä ja toiveikkaana mennä illalla nukkumaan. :D
Kiitos neuvoista ja vertaistuesta. :)

broilerinkoipi11, olen siis nostanut viereen ja antanut tissiä, mutta poika vaan innostuu. Alkaa kahailemaan sänkyä ees taas, enkä minä tietenkään voi nukkua, kun täyty vahtia ettei se putoa. Se siis innostuu sängystä nostamisesta.

Yhteistyössä