8-vuotias pelkää nukkua huoneessaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Elän uusioperhe-elämää avopuolisoni ja hänen 8-vuotiaan tyttärensä kanssa. Tulen mielestäni hyvin toimeen tytön kanssa ja tyttö on meillä keskimäärin 2-3 päivää viikossa. Olemme nyt vuoden verran asuneet saman katon alla ja kuluneena kesänä (n.3 kk sitten) ostimme omakotitalon. Ongelmana on, että tyttö ei uskalla nukkua yksin alakerrassa ja oma makuuhuoneemme on käytännön syiden vuoksi yläkerrassa. Tyttö nukahtaa kyllä omaan huoneeseensa kun isänsä valvoo vieressä nukahtamiseen asti, mutta hipsii yläkertaan joskus kolme- neljäkin kertaa yössä kertomaan nähneensä painajaisia, kuulleensa outoja ääniä, käymään wc:ssä (alakerrassakin on wc mutta ei uskalla käydä siellä). Oma unemme häiriintyy pahasti! Yövaloja on runsaasti tytön huoneessa ja muualla alakerrassa. Kissakin meillä on joka osan yöstä nukkuu tytön vieressä.
Osaisiko joku ihana antaa hyviä vinkkejä ongelman ratkaisuun? :) Törkykommentit voi jättää suosiolla väliin!

Laittakaa patja tyttöä varten teidän makkarin lattialle ja antakaa lupa hipsiä siihen ihan hiljaa (teitä herättämättä) yöllä, jos pelottaa. Meillä oli tuollainen järjestely meidän keskimmäisen kanssa. Viereen hän olisi mieluiten tullut, mutta hänen kanssa ei yksinkertaisesti voinut nukkua samassa sängyssä. Milloin tuli potku leukaan, milloin mätkähti päälle jne ja siinä vaiheessa minun oli pakko saada välillä nukuttuakin.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Joo, pelottaisi minuakin tuon iläisenä.
Laittakaa patja makkariin, kuten joku tuossa kehoitti. Itse antaisin jo iltaisinkin nukahtaa siihen, ettei tarvitse yöllä siirtyä.
Vuoden, parin päästä varmaan jo oma-alotteisesti siirtyy omaan huoneeseen.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Oletteko koittaneet keskustella päiväaikaan virkeänä ja rauhassa, mikä tyttöä vaivaa/ pelottaa? Eli mikä on ongelman ydin.
Antakaa ajan kulua ja päästäkää lapsi luo.
Uusperhekuvio voi myös hämmentää, mun isi on ton kaa..plus asuu välillä omassa kodissa ja välillä luonanne.

Pelkoa ei kannata vähätellä. Voisiko tyttö nukkua yläkerrassa joko samassa huoneessa tai lähettyvillä? Hän on kuitenkin vielä pieni ja mielikuvitus luo melkoiset möröt vauhtiin päästyään. Peloista kannattaa jutella ja luoda turvallinen olo kotona.

Turvallinen, rauhallinen yö maksaa itsensä takaisin iloisena, rohkeana tyttönä joka uskaltaa irtautua aikanaan teistä luottaen teidän tukeen.

Meillä lapset (4-6-9v) ovat aina tervetulleita viereen nukkumaan ja yövalvomiset/-heräilyt ovatkin hyvin hyvin harvinaisia. Itse en koe reiluksi lapsia kohtaan pakottaa pientä nukkumaan yksin ja aikuiset saisivat vain nukkua yhdessä.

Pelkoa ei kannata vähätellä. Voisiko tyttö nukkua yläkerrassa joko samassa huoneessa tai lähettyvillä? Hän on kuitenkin vielä pieni ja mielikuvitus luo melkoiset möröt vauhtiin päästyään. Peloista kannattaa jutella ja luoda turvallinen olo kotona.

Turvallinen, rauhallinen yö maksaa itsensä takaisin iloisena, rohkeana tyttönä joka uskaltaa irtautua aikanaan teistä luottaen teidän tukeen.

Meillä lapset (4-6-9v) ovat aina tervetulleita viereen nukkumaan ja yövalvomiset/-heräilyt ovatkin hyvin hyvin harvinaisia. Itse en koe reiluksi lapsia kohtaan pakottaa pientä nukkumaan yksin ja aikuiset saisivat vain nukkua yhdessä.

Olen tästä samaa mieltä. Meillä saa kömpiä yöllä viereen. Pelätä ei tarvitse.

Yhteistyössä