8kk ikäinen ei istu eikä ryömi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köllijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köllijä

Vieras
Ajattelin vain kysäistä, mitä teidän 8kk ikäiset vauvelit jo osaavat?
Meidän tyttö osaa istua tuettuna, mutta muuten ei häntä näytä huvittavan liikkua, ja jos yritän häntä istuttaa lattialla niin protestoi ja könyää takaisin selälleen! Satunnaisesti saattaa pyörähtää selältä mahalleen mutta muuten vaan köllii lattialla.
Onko muita yhtä "laiskoja" vauvoja? Muuten hän on kyllä hirmu tyytyväinen ja iloinen.
Ihmettelen vaan, koska isoveljensä kyllä istui ilman tukea jo tuon ikäisenä ja taisi vähän ryömiäkin..

Meidän 8kk poika istuu myös tuettuna, itsekseen pysyy pystyssä jonkin aikaa, kunnes sitten kellahtaa kumoon. Eteenpäin ei vielä ryömi, taaksepäin peruuttaa ja pyörii napansa ympäri. Lisäksi osaa kääntyä selältään mahalleen ja toisinpäin. Meidän vauva on aika isokokoinen, n. 11kg ja 72,5cm, joten sen takia kuulemma on vähän hidasta tuo liikkeelle lähtö. Toisaalta isoveljensä oli saman ikäisenä pieni himpula, mutta ihan samaan tahtiin lähti liikkeelle -hitaahkosti siis.

Itse en vielä ole huolestunut, mutta neuvolassa aina käskevät pitää koko ajan lattialla, jotta lähtisi liikkeelle. Eiköhän ne siitä meillä molemmilla vauvat kohta kiidä semmosta vauhtia, että saa perässä juosta:)

Alkuperäinen kirjoittaja köllijä:
Ajattelin vain kysäistä, mitä teidän 8kk ikäiset vauvelit jo osaavat?
Meidän tyttö osaa istua tuettuna, mutta muuten ei häntä näytä huvittavan liikkua, ja jos yritän häntä istuttaa lattialla niin protestoi ja könyää takaisin selälleen! Satunnaisesti saattaa pyörähtää selältä mahalleen mutta muuten vaan köllii lattialla.
Onko muita yhtä "laiskoja" vauvoja? Muuten hän on kyllä hirmu tyytyväinen ja iloinen.
Ihmettelen vaan, koska isoveljensä kyllä istui ilman tukea jo tuon ikäisenä ja taisi vähän ryömiäkin..

Meille fysioterapiassa neuvottiin, ettei lasta kannata istuttaa ennen kun itse istuu. Teillä on siis fiksu muksu, kun ei halua istua vaan mielummin makaa :) Liikkuminen on yksilöllistä, mut jos haluat innostaa liikkumaan, niin laita leluja vähän kauemmaksi, ei suoraan lähettyville. Mun mielestä ei muuten oo mitään hätää, kyllä ne sit vanhempana liikkuu enemmän kuin haluaiskaan...

Hei! Meidän tyttö kääntyi selältä mahalleen 6 kk, noisi itse istumaan 10 kk ja lähti kävelemään 1 v 4 kk. Neuvolassa oltiin lähettämässä fysiterapeutille ja vaikka mitä, mutta lääkäri (yksityisellä, jouduttiin allergioitten takia käymään) totesi, että "jäntevä lapsi, kaikki aikanaan". Nyt on 2 v ja juoksee niin, ettei äiti pysy perässä :) Tyytyväinen ja iloinen tyttö, mitä nyt "vähän" uhmaikää pukkaa...

Meillä muutamaa päivää vaille 8 kk tyttö pyörii, ryömii taaksepäin, konttaa, melkein jo itse saa itsensä könyttyä istuma-asentoon ja ihan viime päivinä on alkanut nousta polviensa varaan tukea vasten. Konttaaminen ja tämä tukea vasten nouseminen ovat ihan viikon sisällä tapahtuneita juttuja. Tyttö oppi pyörimään ja ryömimään taaksepäin 6 kk:n iässä ja sillä taktiikalla siis edettiin kaksi kuukautta kunnes oppi konttaamaan. Eteenpäin tyttö ei jostain syystä ole viitsinyt opetella ryömimään :)

Meilläkin tyttö oppi vasta 8kk täytettyään ryömimään, 10kk alkoi konttaamaan ja nousi pystyyn tuke vasten ja tasan 1-vuotiaana käveli. Joten ei hätää, lapsi ottaa varmaan muut lapset sitten hetken päästä tohinalla kiinni kehityksessä, usko pois!

Meillä oppi vauva ryömimään jo alle puolivuotiaana, mutta konttaamaan vasta 8,5kk ikäisenä. itse nousi istumaan 7,5kk ikäisenä.

Kaverini vauva lähti ryömimään vasta 8kk ikäisenä ja siitä viikko niin oppi jo konttaamaan.
voi siis mennä niin että sitten kun lähtee niin lähtee rytinällä ja oppii kaikki melkein kerralla.

Aikamoisia eroja on kehityksessä vauvavaiheessa. Siskon poika taisi olla tuossa iässä samanlainen mölliäinen. Ei ollut kiire lähteä liikkeelle. Nykyään on reipas 13 v jalkapalloilija. Leikkipuistossa taas yksi 8 kk ikäinen työntelee jo tarmokkaasti taaperokärryjä.

7kk lähti ryömimään, 8kk lähtien harjoitellut konttausta (ei vieläkään konttaa kokoaikaisesti, ikää 10kk), 8kk ikäisenä nousi tukea vasten seisomaan ja nyt kävelee tukea vasten. 9kk ikäisenä alkoi vasta istumaan ilman tukea. Sitä ennen vältin istuttamista tuen kanssakin, kun se oli niiiiin huteraa.

Meidän esikkotyttö ei ryöminyt eikä istunut itse vielä 8kk iässä, mahalleen kyllä pyörähti muttei tykännyt erityisemmin siitäkään, selällään mieluiten potkutteli. En tarkoin muista mitä tahtia sitten lähti menemään, n. 9kk iässä nousi muistaakseni polviseisontaan ja sitten melkein saman tien seisomaan, 1v2kk iässä lähti kävelemään, ja nyt melkein nelivuotiaana on liikunnallisesti hyvin kehittynyt lapsi.

En tiedä pitääkö yleisemmin paikkaansa mitä sanotaan, että jos puhe kehittyy varhain niin liikkumaan lähtö voi olla hitaampaa, mutta meillä tämä kyllä piti paikkansa. Tämä esikkotyttömme alkoi löytää sanoja jo reilusti ennen vuoden ikää ja kahden sanan lauseetkin tulivat kuvioihin aika varhain. Kuopuspoikamme taas lähti liikkeelle aiemmin kuin tyttö, mutta puhe tulee paljon enemmän viiveellä, on nyt 1v 5kk.

Juu, kyllä niissä vaan on suuriakin eroja noissa tuon ikäisten liikkumisissa. Meidän 8 kk ryömii, konttaa ja on nyt alkanut huterasti nostaa itseään tukea vasten. Sen sijaan naapurin 2 kuukautta vanhempi poika kävellä teppas jo 8 kk:n iässä. Oppi kääntyilemään muistaakseni jo 3 kk:n iässä ja muutenkin siis todella aikaisessa vaiheessa on oppinut nämä liikkeelle lähtemiset.

Meillä tyttö oppi peruuttamaan hieman yli 8kk ikäisenä ja viikko siitä oppi vetämään itseään käsillä eteenpäin. En tiedä oliko siitä apua, kun 4 viikkoa nuorempi kaveri kävi tytölle näyttämässä mallia käsillä etenemisessä vai oliko sattumaa, mutta seuraavana päivänä vierailusta tyttö eteni eteenpäin lelun perässä kuten kaverinsakin! Nyt on 9kk eikä vieläkään näytä merkkejä konttaamisesta ja seisoo vain varpaillaan, kun nostaa "seisomaan".

Minäkin olin ensi hieman huolissani, mutta tajusin, että tyttö on oppinut kääntymäänkin vasta 5 kuisena, joten lienee tulee näissä asioissa hitaammin. Tyttö on kuitenkin alkanut äännellä 2kk iässä ja nyt selvästikin ymmärtää jo joitakin sanoja vaikkei itse mitään oikeaa sanaa osaakaan sanoa.

Kyllä se liikkuminen tulee sieltä omaan tahtiin ja sitten saakin olla silmät selässä, ettei kipua vääriin paikkoihin jne. :-D

Kääntyi selältä mahalleen ja päinvastoin pari pv ennenkuin täytti 4 kk.

Istumaan itse tasan 7 kk.

Meillä ei ryömitty koskaan. Konttausasennossa heiluttiin 1 kk verran ja konttaamaan lähti 7 kk 2 vko vanhana.

Seisomaan nousi yksin matalaa pöytää vasten 8 kk 1 vko. Kävelemään sivuttain matalasta pöydästä kiinni pitäen 8 kk 3 vko.

Kiipeilemään sohvalle ja sängylle tasan 11 kk. Oppi tulemaan myös alas peppu edellä.

Seisoi tuetta keskellä lattiaa hetken verran tasan 11 kk.

Ekat kolme askelta ilman tukia keskellä lattiaa 1 v 10 pv. Siitä kuukauden päästä käveli jo täyttä häkää monta sataa metriä. Juoksut, takaperin kävelyt tuli 1 v 4 kk.

Meillä kontattiin 8kk iässä ja 9kk iässä noustiin tukea vasten seisomaan. Mutta istuminen ilman tukea tuli jostain syystä vasta 10kk iässä. Poikamme on aina ollut hoikka. Ruumiinrakenteella voi olla merkitystä kehitykseen. Yleensä vähän tukevammat lähtevät hitaammin liikkeelle.

Meillä poitsu ei oo koskaan ryöminyt vaan ruoraan semmosta apinakävelyä eli jalkapohjat ja kämmenet maassa 6kk ja muutama pvä istui itekseen tasan 6kk ihan itekseen yhtäkkiä..Koskaan en ole poikaa "väkisin" istuttanut vaan istui kun halusi :) 6kk ja viikko tai kaks niin nousi tukea vasten seisoon ja muutama pvä siitä niin mentiin tukea vasten kävellen..nyt 8kk ja hetkittäin seisoo ilman tukea hetkisen ja jos esim. sohvaa vasten seisoo ja näkee jtn mielenkiintoista kauempana niin se vaan lähtee "kävelemään" sitä kohti..tosin aina pyllähtää ensi askeleella mutta luulempa ettei pitkään mene kun oppii jo kävelemisen salat..olkaapas vaan onnellisia joiden muksut ei lähde kiireellä liikkeelle..pääsee ite vähän helpommalla kun ei tarvitse ihan joka sekunti vahtia että mihin se muksu on taas menossa ja mitä pahaa tekemässä ;)

... reilu 8kk. Hakee ryömimistä kyllä etenkin jos kiinnostava lelu muttei pääse liikkeelle, seisoo tuella jos sen laittaa seisomaan, ei nouse itse. Istuu tuettuna ja ilman tukea joitakin sekuntteja. Ei nouse itse istumaan. Kääntyy molempiin suuntiin, mutta ei pyöri akselin ympäri. Hienomotoriikka toimii, yrittää itse syödä ja juoda nokkamukista jopa onnistuen välillä jotenkin. Jokellus on edelleen älämölöä, ei tavuja. Ymmärtää kyllä usein toistuvia lauseita ja reagoi niihin.
Näin meillä.

Mun siskon poika on tällä hetkella 2½kk. Puolitoista kuukautisena kellahti jo selältä mahalleen ja jutellut on jo kuukauden päivistä lähtien. Ja kyllä on tarkka poika, kun seuraa silmillään melkein jokaista asiaa. Kyllä en koskaan ole nähnyt moista. Ja päivällä ei nuku unia. Aamulla herää 9-11 ja päivällä nukkuu vain ½tuntia (harvinaista jos nukkuu edes sitä) Aina hyvin iloinen, eikä äkäisyyttä ole huomattavissa.
Ihana lapsi :)

Kuumimmat

Yhteistyössä