8kk vauva ei vielä konttaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietteissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietteissään

Vieras
Käytiin vauvan kanssa neuvolassa, ja terkkari kyseli vauvan liikkumisesta. Kerroin, ettei vielä ryömi tai konttaa, vaan liikkuminen tapahtuu vielä toistaiseksi kierimällä. Tädin mielestä vauva ei varmaan ole vain hoksannut, kuinka jalkoja käytetään. Itse olen suunnilleen samaa mieltä.

Vähän jäi kuitenkin mietityttämään, kun terkka mainitsi, että vauvan "pitäisi" kontata. Siis ei nyt, mutta että jossain vaiheessa. Tämän hän sanoi siinä yhteydessä, että kysyin, konttaakos kaikki lapset muuten ollenkaan.

Kuukauden päästä kuulemma fysioterapeutin juttusille, ellei ala liikkua muulla tavalla.

Meidän tyttö oppi ryömimään 8kk ikäisenä. Konttasikin sitten 9kk, nousi pystyyn 10kk ja 11kk käveli tuetta.
Ekat 8kk kun vaan makasi paikallaan, sen jälkeen oli kova kiristys tahti kehityksessä.

Yleensä kai sanotaan, että konttausvaihe on hyväksi aivojen kehitykselle. Tai sitten niin, että jos konttausvaihe jää väliin, se SAATTAA olla merkki joistain lievistä poikkeavuuksista aivoissa, ja antaa aihetta seurantaan. Puhutaan siis esim. lukivaikeudesta, ei vakavista aivovaurioista. Vaikka toki on muutoin aivan normaalisti kehittyviä lapsia, jotka eivät vaan koskaan konttaa.

Teidän vauva on vielä pieni. Oma esikoiseni konttasi 10 kk iässä, käveli 14 kk, ja on nykyään hyvin kehittynyt, fiksu 2,5-vuotias. Ei mikään supermotorinen kiipeilijä, mutta ei kaikkien tartte ollakaan. Kuopus on nyt 9 kk, lähti liikkeelle n. 8,5 kk iässä ryömien, mutta ei vielä konttaa. En ole huolissani, jos ei vuoden ikään mennessä ole yritystäkään, stressaan sitten. Tai ehkä jo 10 kk -neuvolassa (jolloin poika on melkein 10,5 kk) otan puheeksi, jos ei homma edisty yhtään.

Lapset kehittyy tosi eri tahtiin, toiset jo kävelee mun poikani iässä. Meidän tyttö taas puhui lauseita samassa iässä kun jotkut sanoo vasta äiti, anna ja auto. Kuitenkin nämä eroavaisuudet kertovat melko vähän tilanteesta esim. kolmen vuoden päästä.

Meillä kaksostytöt 10,5kk. Toinen konttaa, nousee tukea vasten sekä ottaa muutaman askeleen tukien. Toinen ryömii, eilen otti ekaa kertaa pari "konttausaskelta" ja nyt harjoittelee pystyyn nousua tukea vasten (joskus jo onnistunut). Esikoinen taas ryömi 5kk, konttas 7kk ja nous tukea vasten 8kk. 10.5kk jo käveli ja nyt mä oon ihan ihmeissäni näitten kaksosten kanssa kun ovat "vielä ihan vauvoja", ja esikoista pidin näiden ikäisenä jo "isona tyttönä".

meillä 9 kk ikäinen joka ei konttaa tai ryömi, ei myöskään paljon liiku napansa ympäri, osaa tosin kääntyä selältä vatsalleen ja toisinpäin. Me tosin on oltu fysioterapeutin seurannassa vauvasta asti ja nyt sitten alkaakin intensiivisempi fysioterapia.

ft sanoi, että konttaamisen oppiminen on tärkeää juuri jatkokehityksen kannalta, aivojen tulee oppia ns vuorotahtisuus sillä se edistää mm puhumaan oppimista myöhemmin (tai hidastaa mikäli ei opi vuorotahtisuutta)

sinuna soittaisin sinne neuvolaan ja pyytäisin päästä sinne ft jo nyt, ei siitä haittaakaan ole, vaan päinvastoin voitte saada vinkkejä miten tukea juuri teidän lapsen motorista kehitystä.

Kaikki ei konttaa koskaan. Kaikki ryömivät ja sitten joskus kävelevät.
Meillä esikoinen ryömi jostain 6kk iästä, mutta konttasi vasta silloin kun o tapaili ekoja askeliaan vuoden iässä. Konttasi siis noin kuukauden ajan. Tämä toinen ryömi myös jostain 6kk iästäja konttaamiseen siirtyi 8 kk iästä.

Yksilöllisesti kehittyvät.

Meillä poika lähti ryömimään vasta 8,5kk...
Ehkä 10kk konttasi ja nyt vähän päälle 11kk nousee tukea vasten seisomaan (eilen ekan kerran nousi tuolia vasen vapiseville jaloille ja tänään ei ole sit paljon muuta tehtykään ku yritetty seisomaan.. kauhee ähinä, murina ja pierun pauke vaan kuuluu, ku poika ponnistelee :D)

Mun 7,5kk tyttö ei myös ryömi,eikä nouse konttausasentoon. Navan ympäri pyörii ja pakittaa. Esikoinen ei ikinä ryöminyt,8kk lähti konttaamaan ja nousi seisomaan ja 10kk käveli ilman tukea,kakkonen lähti 9kk ryömimään,10kk konttasi ja nousi seisomaan ja 1v2kk käveli ilman tukea. Et eiköhän tämä kolmonenkin joskus lähde liikkumaan :)