8kk vauvan istuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja istuistu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

istuistu

Vieras
Meidän 8kk vauva ei ole vielä oppinut istumaan. Ryöminyt kuukauden ja kääntyillyt 4kk iästä lähtien. Tänään nousi polviseisontaan tukea vasten ja siitä meni istumaankin, mutta eihän se kaveri siinä asennossa pysynyt :) Esikoinen kun tämä on, niin kaikki on niiiiiin uutta mulle... joten onko normaalia, ettei tämän ikäinen osaa vielä istua itsekseen? Kaikissa opuksissa, mitä löysin, lukee, että puolivuotias jo istuu ilman tukea. Kauheana en ole istuttanut sitten edes tuen kanssa - sylissä tieten jonkin verran ja päivittäin käydään kokeilemassa hetken syöttötuolia.

Täysin normaalia. 6 kk:n ikäistähän vasta saa alkaa istuttaa tuen kanssa. En muista missä iässä meillä oppi istumaan, mutta vissiin jossain 8-9 kk:n välimaastossa tai jotain sinne päin. Myöhemminkin on ihan ok.

Meillakin oli yli 6 kk kun istui ilman tukea ja oppi samalla viikolla nousemaan seisomaan tuen kanssa ja ryomimaan ja seuraavalla viikolla konttaamaan. Eli voi tulla yhtena rypayksena sit koko juttu.

Meillä on ihan just opittu itse istumaan. Vauva huomenna 9 kk. Kuukausi sitten oppi nousemaan pystyyn. Vieläkään ei konttaa vaan ryömii ja kävelee käsistä tukien ja huonekaluja pitkin.. eli ei se asioiden oppimisjärjestyskään ole vakio. Huolet pois siis!

Meillä tyttö 8kk oppi nyt viikon sisään konttamaan, seisomaan tukea vasten ja istumaan. Eli tuli kaikki sit kerralla ja tuossa järjestyksessä. Istuminen onnistuu vaan niin että nousee seisomaan tukea vastena ja pyllähtää siitä pepulleen...
Ei huolta. :)

Näissäkin asioissa suositukset muuttuvat. Kun esikoispoikani syntyi 90-luvun puolivälissä, niin silloin neuvolassa kiellettiin ehdottomasti se, että aikuinen laittaa lapsen istuvaan asentoon. Vauvan piti siis itse hoksata se istumisasentoon meno. Kun lapsi sen oppi itse, niin sitten vasta sai vähitellen aloittaa sen, että sai laittaa vauvan kaupassa ostoskärryihin istumaan, syöttötuoliin istumaan jne.

Meillä varmaankin kuvio oli aika klassinen: vatsallaan lattialla maatessa ensiksi vauva jaksoi nostaa yläkropan suorien käsien varaan, sitten nosteli joskus 5 kk:n iässä peppua ylös, 6 kk:n iässä pysyi jo konttausasennossa huojumassa, 7-8 kk:n iässä sitten oppi ryömimisen (aluksi takaperin) ja siitä nelinkontin asennosta oppi kiepsauttamaan itsensä sivuun ja sitä kautta istumaan. Sitten konttaus -> tukea vasten seisominen -> ekat askeleet -> 1v iässä käveli enemmän kuin konttasi.

Tuolloin ei kauheasti ollut rintareppuja tms ja sitteriä taas en halunnut käyttää, joten aika paljon tuli pidettyä vauvaa ihan vain lattialla viltin päällä.

Ei kannata olla huolissaan siitä istumaan opettelusta. Moni vauva ei viitsi opetella liikkumista, jos vauva pannaan istuma-asentoon. Olen vuosien varrella niin monta tapausta nähnyt kaveripiirissä, että vauva on innokas liikkumaan ja treenaamaan fyysisiä taitojaan, kunnes äiti malttamattomana laittaa vauvan istumaan, jonka jälkeen vauva näkee ja ylettyy niin hyvin, että into treenata taas niitä fyysisiä taitoja laiskistuu huomattavasti. En siis väitä, ettäkö nopea liikkelle lähtö olisi mikään pääasia, mutta jos vauvalla on fyysiset valmiudet lähteä liikkelle/istua/kävellä, niin eipä niitä toisaalta kannata kauheasti rajoittaakaan.

ovat oppineet noin "myöhään" istumaan. esikoinen 8,5kk, kuopus miltei 9kk. Kääntymään oppivat 3 ja 4kk ikäisinä, samaan aikaan kun alkoivat istua, nousivat myös polvilleen ja viikon päästä sitten jo tukea vasten ylös asti, sekä konttaamaankin. Kävelemään 1v ja 1v1kk.

Meidänkin tyttö oppi istumaan myöhään. Oppi kävelemäänkin ennen kuin istumaan! Kävelyn oppi 9-kuisena, istumisen vasta 10 kuukauden iässä. Hassua, mutta varmasti ihan normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja himpsallel:
Näissäkin asioissa suositukset muuttuvat. Kun esikoispoikani syntyi 90-luvun puolivälissä, niin silloin neuvolassa kiellettiin ehdottomasti se, että aikuinen laittaa lapsen istuvaan asentoon. Vauvan piti siis itse hoksata se istumisasentoon meno. Kun lapsi sen oppi itse, niin sitten vasta sai vähitellen aloittaa sen, että sai laittaa vauvan kaupassa ostoskärryihin istumaan, syöttötuoliin istumaan jne.

Ei ehkä niin hirveesti muuttuneet. Ainakin täällä espoossa on vauvan syntymän jälkeen fysioterapia, jossa käydään läpi kaikkia vauvan liikkumiseen ja kantamiseen liittyviä asioita. Yksi niistä on tuo istuminen ja aika suoraan fysioterapeutti kielsi lattialla istuttamisen. Tuettuna vauva saa istua (sylissä, sitterissä, syöttötuolissa jne), mutta vauvaa ei saa laittaa lattialle yksinään istumaan ennen kuin hän itse osaa nousta istumaaan.

Meiän neito on reilu 10 kk,eikä vielä istu itse. Konttaa ja kävelee tukia pitkin,muttei vielä itse istu. Istutan kyllä rattaissa,sylissä ja syöttötuolissa. Jos yrittää lattialla istuttaa,niin heti kääntyy konttaamaan.

meillä 8kk, ryömii ja nousee jo matalia tasoja vasten..istuu jotenkuten..mutta en vielä yksin ole jättänyt istuskelemaan koska huteraa on siitä asennosta pois pääsy..taapäin saattaa kaatua milloin vain..sivulle osaa jo vähän käsillä ottaa vasten.
kaikki aikanaan :) Istuu syöttötuolissa, rattaissa ja sylissä. ei viihdy pitkiä aikoja istuma-asennossa lattialla..ehkä siksi että ei tunne hallitsevansa sitä että siitä asennosta itsenäisesti pois pääsee...??

Yhteistyössä