9- ja 6-vuotiaat kahdestaan bussilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut mamma

Vieras
Lasten isä ehdotti että alkaisivat kulkea hänen luonaan bussilla joka toinen viikonloppu. Matka kestää reilun tunnin tunnin (noin 100 km)
Itse olen sitä mieltä, että 9-vee jo tuon matkan pärjää, mutta 6-vuotiaan kohdalla epäilyttää. Ei 9-vuotiaasta vielä ole vahdiksi vaikka ikäisekseen vastuullinen onkin. Pieni lapsi vielä kuitenkin.
Mitä mieltä olette? jollakin kokemuksia aiheesta?

Bussihan on turvallisempi kuin juna. Meidän pojat matkailivat mummolaan (140 km) kahdestaan, nuorempi taisi olla kyllä jo 7 v. Lappu kaulaan ja kuskille ohjeet . Monesti oli niin kivoja kuskeja että tarjosivat matkalla pojille jätskit tai limpat, nämä reissut muistetaan. Nehän ei sieltä bussista mihkään pääse eksymään kun "saattaen vaihdetaan" eli luovutetaan sovitulle hakijalle määränpäässä. Matkan mielekkyys riippuu tietty lapsesta itsestään. Kuulostele mitä mieltä lapset itse ovat.

No juu, miksei jos lapset itse haluavat.. Bussikuskihan niistä on loppupelissä vastuussa, siis että ei ainakaan väärään paikkaan mene, vaan bussikuskin velvollisuus on luovuttaa ne oikealle hakijalle, lappu molemmille missä saattaja ja hakijan nimet ja numerot..

Alkuperäinen kirjoittaja Pedi:
No juu, miksei jos lapset itse haluavat.. Bussikuskihan niistä on loppupelissä vastuussa, siis että ei ainakaan väärään paikkaan mene, vaan bussikuskin velvollisuus on luovuttaa ne oikealle hakijalle, lappu molemmille missä saattaja ja hakijan nimet ja numerot..

Mut onko tosiaan bussikuskilla velvollisuus siihen? Jotenkin outoa jättää sellaisen ihmisen vastuulle, josta ei tiedä yhtään mitään muuta kuin että se on bussikuski, ja nimen ehkä hyvässä lykyssä...

Tuskin niin, että seikkailevat itse bussiin ja sieltä isälleen, mutta ehdotettu saattaminen bussiin ja sieltä hakijalle luovuttaminen kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, jos bussiyhtiöllä on ko. käytäntö. Kyllähän tuon ikäiset saavat lentääkin yksin Finnairilla (erikoispalvelu).

no mun sisko o kulkenu yksin n.15km matkan mummulaa 1v asti...tämä tosin tapahtunu -70 luvul,mut silti =) eiköhän noinki isot jo pärjää...miehen tytär tullu meil 5v asti yksin 75km ja hyvin menny!

Lapsille Matkapassi
Matkapassin avulla aikuinen voi lähettää lapsen turvallisesti yksin matkaan. Passin saa linja-autoasemilta. Sen voi myös tulostaa kolmena kappaleena ExpressBussin nettisivuilta. Lapsen matkapassiss on oma kappaleensa saattajalle, lapselle kaulaan ripustettavaksi ja bussinkuljettajalle. Passiin täytetään lapsen nimi ja osoite, lähtöpaikka ja -aika, saattajan nimi ja puhelinnumero, saapumispaikka ja -aika, vastaanottajan nimi sekä puhelinnumero ja bussin puhelinnumero, mikäli se on mahdollista. Perillä kuljettaja pitää huolta, että lapsi luovutetaan asianmukaisesti lapsipassissa mainitulle henkilölle. Yhteystietojen avulla vanhemmat pystyvät seuraamaan lapsen matkustusta ja kuljettaja puolestaan saa nopeasti yhteyden tarvittaessa vanhempiin. Lapsen matkapassin käytölle ei ole mitään ikärajoja.

Jos se bussikuskillekin käy, että hän huolehtii pojat perille niin mikä ettei. Tuon ikäset kuitenkin tietävät, että kenen luo ovat menossa, ei voi kuka tahansa heitä sieltä napata, että "no sieltähän ne mun lapset tuleekin". Ja pitää lapsille selittää miten toimitaan, ja siellä istutaan nätisti jne. Joku palkinto ehkä, että jos matka menee hyvin, saa jotain? En tiiä... Mutta sinähän ne lapset parhaiten tunnet. =) Jos arveluttaa, niin vuoden parin päästä viimestään varmaan voi. Toki riippuu lapsesta, on sellasiaki lapsia joita ei voi mihinkään päästää, ku ovat niin hurjia ;)

Yhteistyössä