9. luokan päättänyt tyttö ilmoitti, että paikat jonne hän on hakenut ja osaan pääsisi opiskelemaan, eivät kiinnostakaan ja ei aio mennä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
anna miettiä kuule vuosi,just käynny 9 vuotta kouluja!!
kyllä pitää lapsienkin nykyään aikuistua nopeasti.
meillä ainakin lapset saa asua kotona,miettiä vaikka sen vuoden että mihin hakee ja mitä tekee.
en ole tiukkapipo äiti ja heitä lastani ulos sen takia.

huh mitä tekstiä toiset täällä kirjottaa.
voiko tuollaiset edes olla äitejä mitä jotkut kirjoittavat.
vai keskenkasvuisia lapsia itsekkin vielä taitaa useimmat olla!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja !:
ei pakottamisella mistään mitään tule.tiedän kokemuksesta joten älkää pakottako ainakaan.
se voi tuhoaa koko elämän vaikka.

Sossupummius alkaen 16-vuotiaasta sitten ei tuhoa?

Voi hyvä luoja. Kyllä mä elättäisin sen lapseni, vaikka ei minnekään menisi. AJATTELE SITÄ! Jonkun mielestä oon varmaan joku curling vanhempi mutta itse en usko siihen. Annan kyllä katon pään päälle ja jopa oman huoneen, ostan ruoat ja välttämättömät vaatteet mutta KAIKEN MUUN ylimääräisen hömpötyksen tyttö saisi ostaa itse sitten kun ja jos joskus jotai tienaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:
ei pakottamisella mistään mitään tule.tiedän kokemuksesta joten älkää pakottako ainakaan.

no ei välttämättä.kun on fiksu ja miettii jotain muita vaihtoehtoja.ei sinä kannata pakottaa mutta muita vaihtoehtoja voi aina miettiä.
esim juuri se kymppiluokka tai jotain pientä työtä yms.

Juu, veljeni eli sossun tuella 18v alkaen puoleenväliin kolmea kymmentä.

Meillä sama tilanne vuosia sitten. Ei auttanut mikään, eikä kukaan. Kymppiluokalle suostui pakottamalla menemään, mutta sitäkin kävi vaan pari kuukautta. Saman tien meni vakituiseen siivoustyöhön ja ihan asallinen ihminen siitä on tullut, tosin opiskellut ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja sukua:

no ei välttämättä.kun on fiksu ja miettii jotain muita vaihtoehtoja.ei sinä kannata pakottaa mutta muita vaihtoehtoja voi aina miettiä.

mitä sitten?

niin myös minun veljeni,ei haitannut minua pätkääkään,teki omat valintansa ja sillä siisti.
asui kotona vielä 26 vuotiaana ennenkun muutti omaan kämppään.
äiti ja isä elätti ja se vaan makoili.
so what?
ei kiinnostanu mua yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Väkisin ei kannata patistaa opiskelemaan linjalle, minne ei haluakaan.Olisko kymppiluokka mitään?Ja hakis sit uudestaan haluamalleen linjalle myöhemmin?
Välivuosi tekemättä mitään ei ole pidemmän päälle mielekästä, eikä ehkä hyväksikään eli jotain olis kuitenkin hyvä olla.

ai mä pidin kaksi välivuotta ylä-asteen jälkeen ja hyvä tuli

meillä poika jo 5 vuotiaana sanoi että hänestä tulee joko maanviljelijä tai metsäkoneen kuljettaja... nyt 15 vuotiaana hän edelleen haluaa joko maatalousoppilaitokseen tai metsätalousoppilaitokseen... eli selvät on sävelet ja kovasti poika parantaa kokoajan numeroitaan.... nytkin aivan loistava toditus! voisi mennä vaikka lukioon mutta ei halua. enkä pakota, kaksoistutkintokin on mahdollinen jos jaksaa ja viitsii lukea.

Meillä poika 19v piti taukoa opinnoista ja on ollut opiskelemallaan alalla töissä.Syksyllä palaa opintojen pariin, viiminen vuosi =)

Jos väkisin pakottaa opiskelemaan alalle, minne ei haluakaan, niin ei siitä pidemmän päälle hyvää seuraa.On muitakin vaihtoehtoja ja yrittää voi vuoden kuluttua uudestaan sinne minne kiinnostusta on

19 vuotias saa ihan eritavoin töitä kuin 16 vuotias, joten munkin mielestä 16 vuotiaan ensisijainen paikka on koulu.

Yrittäisin puhua, että jos nyt kävisi vuoden vaikka jotain niistä linjoista, joihin on päässyt, niin siitä olisi paljon helpompi jatkaa sillä linjalla, mihin todellisuudessa haluaa. Yleensä ainakin kaikki perusopinnot hyväksiluetaan, joten ei se turhaa ole. Ja esim. se ravitsemuslinja on ihan yleishyödyllinenkin. En teidä mitä sielä opiskellaan ensimmäisenä vuotena, mutta luulisin, että ruokaa ainakin oppisi tekemään.

Teet niin kuin lasten kanssa tehdään:

Listaa vaihtoehtoja joista valita. Tai koska lapsi on vähän isompi lapsi, listatkaa yhdessä. Mietitte yhdessä eri vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet, mutta joku vaihtoehto on valittava. Tehkää vaikka plus-miinus-lista, niin asia on tosi konkreettinen. Olet siis päätöksenteossa tukena, sillä lapsesi taitaa olla pettynyt ja hämmentynyt eikä nyt "halua" mitään.

Suosittelen jotakin koulua, koska jos tuon ikäinen menee töihin, se ei rahaa saatuaa enää malta koulun penkille mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja ä:
Väkisin ei kannata patistaa opiskelemaan linjalle, minne ei haluakaan.Olisko kymppiluokka mitään?Ja hakis sit uudestaan haluamalleen linjalle myöhemmin?
Välivuosi tekemättä mitään ei ole pidemmän päälle mielekästä, eikä ehkä hyväksikään eli jotain olis kuitenkin hyvä olla.

ai mä pidin kaksi välivuotta ylä-asteen jälkeen ja hyvä tuli

Mitä teit välivuosina? Ihan hyvä se on silloin, jos saa töitä tai pääsee johonkin kursseille yms., mutta kotona käy aika pitkäksi, kun kaikki muut on kouluissaan. Syrjäytymisen vaara on ihan oikeasti olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja surullista:
meillä ainakin lapset saa asua kotona,miettiä vaikka sen vuoden että mihin hakee ja mitä tekee.

jos valinta on vaikeaa ja ei pääse opiskelemaan niin en minäkään tieten tahtojen lastani mailmalle aja. ehkä se on vielä kypsymättömyyttä päättää mitä haluaa joten antaa rauhassa " muhia"
meillä tyttö piti välivuoden , mutta ei saanut kyllä laiskotella, hän siivosi meidän kotia, laittoi ruokaa, kävi kaupassa. suuri helpotus minulle työssä käyvälle. maksoin pientä taskurahaa. isovanhemmillaan kävi myös auttelemassa silloin tällöin.
nyt hän on sitten pitkän harkinnan kautta lähihoitajakoulussa ja tykkää kovasti.
nyt kesätöissä terveyskeskuksen vuodeosastolla.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Meillä sama tilanne vuosia sitten. Ei auttanut mikään, eikä kukaan. Kymppiluokalle suostui pakottamalla menemään, mutta sitäkin kävi vaan pari kuukautta. Saman tien meni vakituiseen siivoustyöhön ja ihan asallinen ihminen siitä on tullut, tosin opiskellut ei ole.

Ehkä siinäkin olisi ideaa, että pakottaisi vaikka sinne kympille (kuinka helposti sinne pääsee, jos ei ole keväällä hakenut?) ja kun saa töitä, niin voi lopettaa heti. Käytännössä en tiedä, miten pakottaminen onnistuu, ei varmaan mitenkään, mutta jos siis saisi nuoren itse haluamaan mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja juujuu:

niin myös minun veljeni,ei haitannut minua pätkääkään,teki omat valintansa ja sillä siisti.
asui kotona vielä 26 vuotiaana ennenkun muutti omaan kämppään.
äiti ja isä elätti ja se vaan makoili.
so what?
ei kiinnostanu mua yhtään.

Onko eläminen elämisen arvoista, jos vain makoilee kotona? Pystyykö ihminen edes itseään kunnioittamaan jos ei tee mitään? Tietty jos on harrastuksia, missä itseään kehittää tai jos väsäilee sielä kotona kaikkea, mistä saa tyydytystä, että mä osaan jotain ja mä kehityn. Mutta noin muuten, on aika vaikeaa olla vain kotona masentumatta.

Mun mielestä olisi tärkeää, että tyttö pääsisi mihin tahansa opintoihin kiinni nyt peruskoulun jälkeen, koska jos se opiskelurutiini unohtuu ensi vuoden aikana esimerkiksi töiden takia, niin se on hei hei konepuoli ensi syksynäkin. Vaikka sitten edes kymppiluokalle parantamaan mahdollisuuksiaan seuraavassa haussa.

Ei ole oikein että tuon ikäinen lööbailee vailla päämäärää päivisin. Tuttavapiirissä paljonkin sellaisia, jotka aloittaneet ammattikorkean ja lopettaneet tyyliin yhden tai kahden jakson jälkeen "kun on järkevämpää käyttää sekin aika töissä rahaa tienaten kuin opiskella sellaista mikä ei kiinnosta". Siellä ne nyt tosiaan "tienaavat" paskapalkalla, kun eivät saa enää samanlaista otetta pääsykokeisiin lukuun kun eivät ole arkisin missään tekemisissä koulukirjojen kanssa.

Eikä se ole edes mitenkään varmaa että ap:n lapsi pääsisi kouluun ensi vuonnakaan. Mitäs siitä sitten seuraisi? Välivuosia toisen perään?

Alkuperäinen kirjoittaja surullista:

voin olla äiti ja hiton hyvä äiti olenkin!! mun lapsilla on kuria, järjestystä ja rajoja, meillä ei eletä ku pellossa!! töitä tehdään ja tosiaan, kuten joku kirjoitti, ei muakaan joka päivä opiskelu/työnteko ole kiinnostanut, mutta aina se ei ole siitä kiinni mitä itse haluaa!!! työt on tehtävä ja tuon ikäisen työ on koulunkäynti! =)

Alkuperäinen kirjoittaja ärvee:
Sanoisin että soittelee vielä varapaikat ja ettii vuodeks töitä, hakee sit ens syksyks uudelleen.

miksi pitäisi odottaa ensi syksyyn kun on taas paljon hakijoita? eikös järkevämppi olisi hakea jo syksyn yhteishaussa tammikuussa alkaviin opintoihin?

ja tosiaan laittaisin lapselle ehdot että joko ottaa jonkun noista paikoista väliaikaisesti vastaan tai menee töihin (vaikka sille alalle mille haluaa, saisi työkokemusta) vähäksi aikaa tai onko hänellä joku idea miten käyttäisi hyödyksi tämän ajan sitten?

En nyt tajua aloittajan kiukkua ollenkaan :(
Toinen käynyt koulua 9 vuotta ja nyt sinä suutut kun toinen ei mene kouluun johon sinä? haluat?
Mitäpä jos lapsesi menisi työkkäriin ja hankkisi työharjoittelupaikan :) niitähän ne työttömillekin tyrkyttämällä tyrkyttää kun on ilmaista työvoimaa,
tuossa vaan lapsesi kohdin se hyvä puoli että saisi mahdollisia lisä pisteitä seuraavaa hakukertaa ajatellen :)

pistä se kotiorjaksi. Viikkorahansa eteen hoitaa ruuanlaiton, ruokaostokset, siivouksen, pyykkäyksen. Jos ei hoida, ei saa rahaa. jos hoitaa, oppii tuiki tarpeellisia asioita elämästä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja apn tilanteessa esim se ravitsemuspuolen ykkösvuosi tekisi vaan lapselle hyvää! hyväksiluettua ne kaikki saa sitten jatko-opintoihin...

ei muuten saa. jos on ravitsemuspuolella niin ei siitä hyväksi lukuja konepuolella saa. yleissivistävistä kyllä, mutta ei muista.

Alkuperäinen kirjoittaja työharjoitteluun:
En nyt tajua aloittajan kiukkua ollenkaan :(
Toinen käynyt koulua 9 vuotta ja nyt sinä suutut kun toinen ei mene kouluun johon sinä? haluat?
Mitäpä jos lapsesi menisi työkkäriin ja hankkisi työharjoittelupaikan :) niitähän ne työttömillekin tyrkyttämällä tyrkyttää kun on ilmaista työvoimaa,
tuossa vaan lapsesi kohdin se hyvä puoli että saisi mahdollisia lisä pisteitä seuraavaa hakukertaa ajatellen :)

Tuon ilmaisen työvoiman olen unohtanut kokonaan. Eli tuohan on hyvä, jos vain saisi harjoittelun vielä haaveilemalta alalta, niin saisi vielä lisäpisteitä hakupapereihinkin.

Yhteistyössä