9kk ikäisen vauvanne ruokailut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miten teidän suunnilleen tuon ikäiset vauvat syö? Minusta tuntuu että olen jämähtänyt ruokakertojen lisäämisen kanssa ja vauva saa ihan liian vähän soseita... toisaalta taas vauva ei jaksakaan syödä kuin neljä kertaa päivässä plus tissimaidot, eikä aina sitäkään. Olen vain nyt saanut kamalasti ohjeita miten mun pitäisi vauvaani ruokkia, joten olen alkanut epäillä omaa toimintaani! Vaikka tiedän että osa neuvoista on ihan shaibaa, mm. että pitäisi antaa normi lehmänmaitoa tissimaidon tilalta että oppii sitäkin juomaan.

Mutta vauvani siis syö:
- aamupala vähän alle desi puuroa
- lounas purkillinen hedelmäpilttiä
- päivällinen puoli purkkia lihasosetta
- iltapala noin desi puuroa
Joskus syö enemmänkiin, annan aina ruokaa niin kauan kuin näyttää sitä haluavansa. Lisäksi tissimaitoa noin 7-9 krt vuorokaudessa, ei öisin. Pitäisikö lisätä yksi ruokailukerta lisää tai onko tässä muuta "korjattavaa"?

Onko vauva kasvanut hyvin tuolla ruokamäärällä? Meille neuvolassa 6kk iässä suositeltiin että sen viisi kertaa päivässä pitäisi ruokaa antaa..

Tässä esimerkki meidän 7,5kk ikäisen syönneistä:
- Aamupala puuro + puuron kanssa hedemäsosetta (heräillään klo 6-7 aikaan)
- n. klo 11 kasvislihasosetta
- klo 13 - 14 hedelmäsosetta
- klo 16-17 aikaan lihakasvissose
- n. 19 - 19:30 aikaan iltapuuro

Tähän päälle sitten maidot pullosta kun enää ei imetetä. Yleensä syö purkillisen hedelmäsosetta, lihasoseita purkista puoleentoista, riippuen kuinka iso nälkä.

Meillä 1v juo aamulla maitoa, syö aamupäivällä puuroa+hedelmäsosetta tai ruokaa n. 2dl, päiväunien jälkeen (klo 16-17) syö ruokaa 2 dl ja leivän, illalla puuroa tai jotain muiden kanssa samaa esim. hedelmää, kuppikakkua, jäätelöä... Jos vauva on tyytyväinen ja kasvaa sopivasti, kaikki hyvin.

Me annetttiin 5 kertaa päivässä lähinnä just yleisen painostuksen takia, jälkeenpäin miettien olisi voinut hyvin antaa harvemmin, koska vauva ei kuitenkaan syönyt kuin tosi vähän eikä ruokailusta välittänyt. Olisi säästynyt hermojakin.

Meidän 10 kk tyttö syö

Klo. 7 Puuroa (joskus lisään hedelmää sekaan) noin 1-1,5 dl
Klo. 10.30 Lounas, liha-kasvissosetta 1-1,5 dl
Klo. 14 välipala, yleensä 1 pieni prk jogurtti- tai rahkahedelmäsosetta
Klo. 16.30 Lihasosetta 1-1,5 dl
Klo. 19.00 Puuroa 1,5 dl

Korviketta menee lisäksi noin 600 ml päivässä.
Vaihtaisin kyllä tuon lounaan hedelmäsoseesta lihakasvissoseeksi, kuten joku neuvoi. Me alettiin 6 kk iässä antaa soseita viisi kertaa päivässä, vaikka pieniä annoksia menikin, silloin noin 1/3 pilttipurkillinen kerrallaan tai 0,5 dl puuroa.

Meitä ohjeistettiin tarjoamaan lihaa/kalaa/kanaa kaks kertaa päivässä n. 8kk lähtien ja koska meidän herra oli jo aiemmin kova touhuamaan, niin 7kk neuvolatarkistuksessa annettiin lupa aloittaa jo silloin. (Ja sitten hedelmää/marjaa jälkkäriksi.) Me saatiin ainakin neuvolasta ihan ok oppaita (ja esikoisen ajalta mulla oli vastaavia tallella). Tosin jotkut jututhan niissäkin tuntuu menevän vähän ristiin.
Meidän poika on nyt 10kk ja syö myös 4 kertaa päivässä eli kaks lämmintä ateriaa ja kaks puuroa. Sekä lisäksi ja aina välillä tissimaitoa. Olen harkinnut erillisen välipalan lisäämistä (siskonsa söi jo tuossa iässä), mutta tähän asti maito on tuntunut riittävän välipalaksi.
Syömismäärät on hyvin vauvakohtaisia. Itse panikoin esikoisen kohdalla, kun ei ikinä yltänyt niihin yli 8kk -purkkien kokoihin per ateria. On kuitenkin aina syönyt hyvin ja monipuolisesti joka aterialla - vatsaan ei vain mahtunut kerralla niin paljon. Ja siksi varmasti se välipalakin (vähän hedelmämarjasosetta tms) oli hyvä, että sai ruokaa useammin vaikkakin vähemmän. Toisaalta hän ei myöskään pienenä ollut mikään duracell pupu, vaan tykkäsi enemmän tutkia ja tarkastella ympäristöään. Tämä toinen tenava sen sijaan syö ja liikkuu huomattavasti enemmän.
Mutta, mutta yksilöllistä on. Onhan niitäkin, jotka vasta 10kk tietämillä innostuvat enemmän ruoasta ja touhuavat siihen saakka pääosin maidon voimalla.

mein tyttö syö aikasamanlailla ku apn vauva mut matioa ei ehkä noin paljon. yritä aamupuuroon saada piristystä(esim hed sosetta) ja lounaaks jtn muuta kun hed sosetta.. en tiiä

Tyttö on melko pieni, mutta kasvaa ja voi hyvin. Välillä ruoka maistuu kuitenkin tosi huonosti. Mutta lisään tuota liharuuan määrää nyt. Imetyksestä olen tykännyt ja vauva tykkää syödä maitoa, joten ehkä siksi imetän niin monta kertaa edelleen. En kuitenkaan tiedä, viekö se liikaa tilaa noilta soseruuilta?

Minäkin antaisin lounaaksi ihan oikeaa lounasta. Jälkkäriksi sitten hedelmäsosetta, jos vielä maistuu.

Mulla on tyttö reilun 8kk ja syö yleensä
Aamupuuro hedelmä/marjasoseella (0,5dl hiutaleita)

Lounas on kasvis/lihasosetta, määrä vaihtelee. Jos annan kaupansosetta niin saattaa syödä kokonaisen 8kk tarkoitetun purkin tai sitten ei.

Välipala on usein pelkkä maito

Päivällinen samaan tyyliin kuin lounas

Iltapala samoin, kuin aamiainen eli puuro.

Päivällä imetän 5-7krt. Lisäksi annan usein ennen ruokaa tai ruuan jälkeen kurkun paloja tms. pureskeltavaksi.

Meilläki poika syö mielestäni liian vähän, ja painoakin on todella niukasti (9kk/6kg), mutta en tiedä millä sitä saisi vauvan syömään runsaammin. Eli meidän ateriat noin suurinpiirtein:

Aamupala klo 7-8: imetys ja puuroa n. puol desiä.
Lounas klo 12: lihasosetta max puoli desiä (useimmiten vain n. 4-5 pikkulusikallista)
Välipala klo 15: imetys ja hedelmäsosetta/rahkaa n. puoli purkkia.
Illallinen klo 17: kasvissosetta max puol desiä
Iltapala klo 20: iltapuuroa puol desiä ja imetys.

Poika syö öisin 3-4 kertaa, ja päivisin ei suostu juomaan maitoa kuin välipalalla ja iltapalalla. Jos syö ruokaa, niin ei juo maitoa/jos juo maitoa ensin niin sitten ei syö ruokaa..

Miltä kuulostaa? Olisiko jollain vinkkejä miten saada poika syömään enemmän?

meillä tyttö 8kk
aamupala klo6-7 puuroa, jossa hed.sosetta
1.5dl pullomaitoa klo 9-9.30 ja unille
herää 11-12, sitte purkki lihasosetta (just siirrytään niihin isompiin purkkeihin)
sitte 14-15 maissa hed.sosetta ja maitoa taas 1.5dl ja unille (joskus pelkkä maito)
päivällinen klo 17 syö kasvissosetta
iltapuuro klo 20 ja taas pullon kautta nukkumaan,

yölläkin syö vielä kerran maitoa, eli mielestäni voit surutta syöttää enemmän :D

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä