9kk kieltäytyy rinnasta :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Juudit"

Vieras
Juuri 9kk täyttänyt poika siis kieltäytyy rinnasta, jatkunut jo eilisestä asti. Yöllä sain huijattua syömään, oli siis nälkäinen mutta rinta ei meinannut kelvata ja tänään aamulla söi taas normaalisti. Nyt taas iltapäivällä ja illalla kieltäytynyt syömästä.

Kääntää päätä pois ja puree.

Muuten voisin imetystä lopetellakkin mutta poika ei huoli pulloa eikä nokkamukista kuin muutaman huikan vettä korvike ei silloinkaan kelpaa millään.

Mitä mun kannattaisi nyt tehdä, jos tätä kauankin jatkuu vähenee mulla maito muutenkin. Ja pärjääkö vauva niin pienellä nestemäärällä eli muutama huikka vaan ruuan kanssa ja muutama imetys?

Poika syö kiinteitä hyvin 4krt päivässä mutta on pienikokoinen joten ekstra kaloritkin tulisi tarpeeseen.

Mulla kävi täsmälleen samalla tavalla esikoisen kanssa (poika) ja samassa iässä. Siihen loppui imetys, alkoi sitten vähitellen kyllä nokkamukikin kelvata. Pumppasin jonkun aikaa, sitten siirryttiin tavalliseen maitoon.

Turhaan väkisin enää tyrkyttää tai aloitella mitään yöllisiä syömismaratoneja, pumppailet sitä maitoa jos et halua korviketta väliin tai annat korviketta nokkiksesta kunnes saat alkaa antaa normaalia maitoa.

Yksi lapsistani teki myös tuota, suunnilleen samassa iässä. Kahteen päivään en edes tarjonnut, kolmantena melkein vitsin vuoksi tarjosin kun olimme perhekahvilasta lähdössä ja lapsi väsynyt (ja nälkäinen). Yllätyksekseni imetys onnistui, ja maitoakin kai tuli...! Koska imetys oli takkuillut jo jonkin aikaa ja muutenkin ollut vähäismpää, ei maito edes ollut pakkaantunut rintoihin.

Tosin parin viikon päästä tuli stoppi uudelleen, tällä kertaa lopullisesti. Mutta mun mielestä tuon ikäistä ei todellakaan tarvitse vielä vierottaa, vaikka kauhean pitkiä imetyksiä en olekaan "harrastanut". Pisimpään kestivät kahden viimeisen lapsen imetykset, noin 1v 3-4kk ikään saakka.

Pojalle kuitenkin kelvannut rinta hyvin aikaisemmin niin mulla ongelmaksi tulee myös rintojen pakkautuminen, mutta toivon että kelpaisi nyt edes muutaman kerran vuorokaudessa vielä hetken että rinnat tottuu...

Miten tuon juomisen kanssa yrtänkö vaan sitkeesti tarjota tuota nokkamukia sekä vettä että korviketta, onko mitään pelkoa että poika kuivuu jos kieltäytyy juomasta kokonaan?

[QUOTE="Juudit";29551882]Pojalle kuitenkin kelvannut rinta hyvin aikaisemmin niin mulla ongelmaksi tulee myös rintojen pakkautuminen, mutta toivon että kelpaisi nyt edes muutaman kerran vuorokaudessa vielä hetken että rinnat tottuu...

Miten tuon juomisen kanssa yrtänkö vaan sitkeesti tarjota tuota nokkamukia sekä vettä että korviketta, onko mitään pelkoa että poika kuivuu jos kieltäytyy juomasta kokonaan?[/QUOTE]

soseet on suurimmaksi osaksi vettä joten ei kuivu

Samassa iässä mulla loppui imetys molempien lasten kohdalla. Ja kummatkin kieltäytyivät päättäväisesti pullosta sekä nokkamukista. Me oltiin onneksi aloitettu treenailemaan ihan mukin reunasta hörppimistä (vedellä siinä vaiheessa) jo 6 kk iästä joten sujui jo rutiinilla tuossa vaiheessa. Alkoi se korvikekin kelvata, kun vaihtoehtoja ei ollut.

Eli mun neuvo on että kokeile hörppyyttää mukin reunasta? Helpolla pääset loppuviimein ilman pullo- tai nokkamukivieroituksia. :) Jos sulla vielä maitoa tulee niin lypsäisin vähän pahinta pingotusta pois, jottei tule rintatulehdusta tai liian epämukavaa oloa, sillä lypsymaidolla voisi olla hyvä harjoitella mukista juomista kun maku on tottu. Tai sitä voisi sekoittaa korvikkeen sekaan.

ei tuon ikäiselle enää rintaa tarjota jos on nälkäinen. alkaa poika itse vieroittaa rinnasta kun ei äiti ole sitä vieläkään tajunnut tehdä

Olipa törkeä kommentti, ja lisäksi täysin nykyisten vauvan ravitsemusta koskevien suositusten vastainen. Nykysuositus on täysimetys 6kk ikään asti ja osittaisimetyksen jatkaminen vähintään 1-vuotiaaksi ja mielellään jopa 2-vuotiaaksi asti. (WHO:n suositus)

Täältä imetysaiheiselta keskustelupalstalta löytyy juttua samankaltaisista tilanteista kuin sinulla:
Imetys muun ruuan ohella
Ehkä sieltä löytyis apua?

Kiinteiden ruokien määrän vähentäminen tilapäisesti on joillekin tuonut avun. Kyllä mä kannustaisin vielä jonkun aikaa tarjoamaan rintaa siinä toivossa että kyseessä on vaan tilapäinen lakko. Mutta jos tilannetta jatkuu pitkään niin ei imetyksen jatkamisesta kannata liian suurta stressiä ja ahdistusta itselle kehittää. Nesteiden saantia voit lisätä sekoittamalla soseisiin/puuroihin pumpattua maitoa, korviketta tai vettä. Jos päätät lopettaa imetyksen niin ehkä korvike alkais kelvata jos ensin annat pumpattua maitoa johon sekoitettu vähän korviketta ja vähitellen lisäät korvikkeen osuutta? Vai kelpaako äidinmaitokaan pullosta/mukista?

Yhteistyössä