9kk vauva EIKÄ syö mitään, aina syönyt todella huonosti. Nyt ei jaksa enää!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antakaas vinkkejä mitkä toimii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä meni TOSI pitkään, et keskimmäinen alkoi syömään kunnolla. Ja pitkään sai vetää ihan sileeksi kaikki. Pienikokonen mimmi on täälläkin 2v3kk ja painoa on n.10kg. Neuvolassa ei ihme kyllä ole koskaan asiasta motkotettu.
Syöminen alkoi kunnolla vasta kun oppi syömään itse ja sai ihan kunnon kotiruokaa. + että tytölle tuli hampaat tosi myöhään.

Meillä vauvalla nyt tullut kolme hammasta. Kaikki tulivat kertarysäyksellä ja oli todella todella kipeä. Muita hampaita ei ole tullut. Ne varmasti vaikuttavat asiaan, mutta en voi olla vertaamatta sellaisiin edes joten kuten syöviin vauvoihin kun niihinkin tämä ruoan määrän ero on VALTAVA!

Vauva on todella iloinen ja nauravainen. Kehittyy ikätasoisesti, ehkäpä hieman edellä. Siksi olen huolissani, koska neuvola ja meidän allergiapolikin ovat huolissaan. Minulla on aivan sama kuinka mini hän on, mutta kun tässä iässä kiinteitä pitäisi jo mennä aika paljon enemmän kuin nyt menee. Siksi valitan.

Meillä neiti myös tosi huono syömään, kylläkin ollut aina tosi pullukka. Tissiä syönyt ja syö edelleen pääasiassa. Imetätkö, rintamaidostahan lapsi saa tarvitsemansa ravintoaineet pitkään. Meillä alkoi kiinteät uppoamaan jossain määrin 9kk eteenpäin, neuvolasta sain neuvoja, että kiinteitä pitäisi mennä enemmä jo tuossa iässä. Imetystuen sivuilta sain kuitekin tukea enkä ole tuputtanut. Neiti nyt 11kk ja syö 2-10 lusikallista neljästi päivässä. Rinnalla usein päivällä ja yöllä. Hankala tietysti jos kasvusta ollaan huolissaan, mutta käyrät on käyriä. Ja jos pituutta tulee niin painoa ei kai silloin niin kovasti tarvi tulla. Meillä myös esikoinen söi hyvin kiinteitä ja se tässä varmaan sekoittaa päätä kun vertaan usein mitä esikoinen söi ja miten paljon. Jos lapsi iloinen ja hb normaali niin en olisi huolissaan.

Meillä noista ongelmista puuttuu refluksi eikä paino ole pahasti miinuksella. Muuten olisin voinut kirjoittaa tekstisi sanasta sanaan kaksi viikkoa sitten. Todella turhauttavaa. Mulle väitettiin, että tässä vaiheessa syömättömyys voi olla tavallista ja mennä ohitse. Meillä näin näyttäisi käyvän: Tämän viikon lapsi on yhtäkkiä alkanut syömään. Määrät eivät ole mitään hurjia, mutta kuitenkin ihan muuta kuin nuo muutamat teelusikalliset mitä aiemmin meni.

Onko muuten lapsesi saanut hiljattain SI-rokotuksen? Aika monille se aiheuttaa ruokahaluttomuutta. Meillä lapsi oli sen jälkeen noin viikon oikeastaan kokonaan maidon varassa.

meillä oli myös huonosti syövä tyttö, ja stressasin siitä tosi paljon 1 vuotiaaksi asti, kunnes hokasin ettei se lapsi itseään nälkään tapa, sillä mentiin mitä itse halusi syödä, joskus söi tosi vähän joskus paremmin. Edelleen on nirso ruastaan nyt ikää 5vuotta.

En tiedä mitä tuo Neocatea on mutta voisiko sitä sekoittaa ruoan joukkoon jos siitä kerran pitää. meillä sekoitettiin usein hedelmäsoseita perunaruan joukkoon kun niistä tykkäsi.

Onko ihan varmaa, että puurot sopii lapselle? Tai kaikki ne, mitä lapsi nyt syö. Meidän moniallergikon refluksi ainakin yltyy jokaisesta sopimattomasta ruoasta..
Ootko kokeillu laittaa ruokaan intiaanisokeria. Se on täysruokosokeria, jossa on tärkeitä hivenaineita tallella.

Meillä oli tuossa samassa iässä kasvunhidastuma (painokäyrä -23), pääsi normaalipainolle 3v mennessä. Annoin korvikkeen sekaan öljyä, ja pikkuhiljaa oppi juomaan velliäkin (maissijauhoista ensin, sitten myös tattaria ja riisiä) pullosta. Lopulta oppi syömään lihapullia ja se oli meidän pelastus, koska lisäsin niihin sitten kaikenlaisia mm vihanneksi ja perunaa!

TIEDÄN mitä tuo on, ihan samanlaista oli meillä. Nyt neiti 1,5 vuotta ja melkein vieläkin mennään soijakorvikkeella.

Ja vanhemmille todella stressaavaa. Ja "hauskat" kommentit päälle, että "Etkö anna sille ruokaa, kun se on noin laiha":(

Meillä poika 2 v. ja koko ikänsä syönyt huonosti, ei syö kunnolla vieläkään. Refluksia ja laajat ruoka-aineallergiat. Yökkii ja oksentaa helposti. Jos kerralla menee 1 dl ruokaa, voidaan puhua todella hyvin menneestä ruokailusta. Tästä huolimatta kasvaa pituutta hyvin, paino -10 (joka on siism normaali, ei alipaino vaikka miinusmerkkinen onkin). 1 v. mitat oli 78 cm ja 9 kg. Nyt 2 v. 91 cm ja 12 kg. Pääasia on että pituutta tulee ja lapsi jaksaa. Ja korviketta menee niin paljon kun antaa (no ei nyt ihan) mutta edelleenkin vain ja ainoastaan tuttipullosta eikä siitä voida vieläkään luopua. Sinuna muuttaisin ennakko-odotuksia ja varautuisin pitkään kauteen pelkällä Neocatella. Kiinteitä sitten kun alkavat maistua ja ilman stressiä. Jos itse stressaat syömistä, lapsi aistii sen. SYömiseen vaikuttaa myös refluksi eli jos sitä on, pyytäkää siihen lääke. Meillä tällä hetkellä kaksikin lääkettä käytössä jotta ei tee totaalistoppia syömiselle ja juomiselle.

Tuosta intiaanisokerista en olekaan kuullut. Täytyy kokeilla.

Meidän refluksipotilaalla on lääkitys käytössä. Nyt ollut jonkin aikaa ilman lääkettä, mutta otan taas käyttöön, Nexium siis lääkkeenä, mikä todella hyvä lääke ollut. Muut eivät auttaneet mitään.

Viljoista menee ainoastaan kaura ja tosiaan tuo puuro onkin välillä juuri SE ruoka eli mitä ottaa satunnaisesti ihan kivasti - eli sen pari ruokalusikkaa. Tattari oli toinen, mutta kieltäytyy täysin sen syömisestä. Muita viljoja ei ole koska eivät joko sovi tai ei olla päästy edes testaamaan kun aina on muita aineita testissä.

Tuossa illan suussa oli taas ruoka-aika. Ei mennyt mitään, suu napsahti kiinni. Annoin sitten porkkanaraastetta eteen ja sitä siinä pyöritteli käsissään ja suussaan. Ei tietenkään masuun mitään mennyt. Banaania sitten myös annoin ja senkin kieltäytyi ottamasta lusikasta. Raaputin sitten banaanin päähän mössöä ja siitä itse söi. Luulen, että vauvalla tökkii ihan hirveästi kun kuukaudesta toiseen on joutunut syömään samoja tylsiä mössöjä. Kaipaa nyt selvästi jotain uutta. Kunpa vaan löytyisi mitä antaa...

Mulla oli vastaanvanlainen tilanne aikanaan että poika vajaa 9kk alotti syömälakon.
Lähtiaikaseen kävelee 10kk iässä ja nousi tukea vasten 7kk iässä. Samoin puhetta alkoi tulla nopeasti 1v tienoilla ja sen jälkeen mutta ruoka ei vaan mennyt alas.

Ei syönyt juuri mitään, oli kokoajan -10 käyrällä, ja syömälakkoa kesti niinkin pitkään kuin 6vuotiaahin asti ja eskarissa alkoi vasta kunnolla syömään.

Mitään konsteja en enään keksinyt ja sairaalassa oltiin käyty ruokatorven takaisin mittauksessa yms. ja ravitsemisterapeutilla

Pullomaidolla oli sairaalsta asti ja joi korviketta pullosta noin 10kk iään asti ja siinä siiryttiin sitten normi maitoon ja nokka mukiin.

Mitään allegioita ei todettu eikä ollut, maitoa sieti hyvin.

Yhteistyössä