9kuisen kasvu hukassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kirppunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kirppunen

Vieras
Kuulisin mielellään samassa tilanteessa olevien äitien/isien kommentteja.
Meillä tyttö nyt 9kk ja pari viikkoa sitten neuvolassa mitattuna vielä(kin) seiskat rikkomatta: painoa taisi olla just alle 7kg (jotain 6980g) ja pituutta 69cm.
Tyttö on todella hyväntuulinen, iloinen ja eläväinen. Ei turhia kiukkuile. Ryömii kovasti, taituroi karhukävelyasennossa yhdellä jalalla, "juttelee" ja on muuten kaikin puolin terveenoloinen.
Kovasti vaan mietityttää tuo koko... Itse olen ollut jo 8kuisena reilut 8kg, samoin mieheni. Olemme olleet ihan normikäyrillä siis. Pituus tytöllä on suht ok omilla käyrillään, ei mene laskusuunnassa. Paino taas on ollut jo jonkun aikaa laskukäyrillä (paino-pituus -suhde). Neuvolassa eivät ole kauhean huolissaan vielä olleet (mikä mua ihmetyttää, kun usein on saanut kuulla miten siellä vauhkotaan, jos ei mennä käyrien mukaan...), mutta äidin mieltä tietysti tämä pienikokoisuus päivittäin mietityttää. Mikään suursyömäri tyttö ei ole. Aamu- ja iltatissin lisäksi aamu- ja iltapuurot menee melko hyvin, pari kertaa päivässä ruoka, lisäksi Muksun jugurttivalmistetta/hedelmiä/soseita (usein ruoan päätteeksi). Ja korviketta aina kun suostuu juomaan, ei ole meillä mitään suurinta herkkua... Ihan sitä 5dl ei varmaan tule täyteen vaikka puuroihin ja ruokiin lisään sitä.

Laittakaa omista kokemuksista ja miten teillä on kasvu sitten loppujen lopuksi lähtenyt nousuun.

Jos lapsi kasvaa OK omalla käyrällään, niin hyvä niin!! Ei kaikki voi olla yhtä isoja ja pulleroita! Kun lapsi kuitenkin kasvaa koko ajan, niin se on hyvä.
Tietenkin pituus-paino -suhde laskee kun lapsi rupeaa liikkumaan, vauvan pyöreys katoaa ja tilalle tulee sirpsakka taapero.

Monilla lapsi ihan oikeasti ei kasva kunnolla, joten ole iloinen, että omasi kasvaa nätitsti, vaikka ei ehkä sillä 0-käyrällä menkään!

No ei hän oikein edes omilla käyrillään enää ole. Pituuskäyrä siis suht ok, mutta paino huitelee lähellä -20... Olen onnellinen lapsestani :) Hän kun on tosiaan niin hyväntuulinenkin. Halusin vain muiden samassa painotilanteessa olevien kommentteja, onko ollut jotain "jippoa" tai tietttyä hetkeä milloin paino lähti nousuun.

Mutta kiitos Pahvi tsemppauksesta! :)

meillä 7kk poika ja painaa 8kg ja pituutta 71cm, ja paino laskussa neuvolan käyrien mukaan =( ollaan yritetty pistellä ruokaa enemmän muttei mene.. en ota enää stressiä, syö minkä jaksaa ja jos muuten on virkeä ja ok niin hyvä! jokainen lapsi kasvaa omaa tahtia ..

Meidän vuoden vanha poika on 74,5cm ja 9400g. Hän syö todella hyvin, enempää ei voisi tuputtaa! Mennyt koko ajan 3kk lähtien omalla -1 käyrällä painossa ja pituudessa lähellä 0käyrää. Neuvolassa sanottiin ettei mitään syytä huoleen!
En muista ulkoa palhjonko oli 9kk iässä, mutta hyvin hoikka ollut aina, paitsi syntyessään 4088g, 51cm.

Yhteistyössä