A-vitaamiinia sisältävät kasvovoiteet ja itseruskettavat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jkjk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jkjk

Vieras
Onko kellään tietoa a-vitamiinia sisältävien kasvovoiteiden ja itseruskettavien voiteiden (lähinnä kasvojen alueella käytettynä) sopivuudesta raskauden aikana? En siis tarkoita ihan suoranaisesti a-vitamiinivoiteita, joita esim aknen hoidossa käytetään, vaan ihan tavallista kosmetiikkaa. Kiitos jo etukäteen =).

Enpä osaa sanoa aineiden vaikutuksesta, mutta itse olen saanut ajantasaista tietoa, koskien yhtä lääkevoidettani, HUS:n teratologisesta tietokeskuksesta, joten soitapa sinne ja kysy (voidetuubi käden ulottuville, jotta voit luetella käytetyt ainesosat tarvittaessa). Puh. 09-471 76 500, ark 9-12.

tunnilta jo opin, että vaikka valmistajat mitä lupailisivat, iho ei saa rasvoista sun muista kuin tasan kosteutta. Vitamiinit sun muut on vain turhia lupailuja...

Itseruskettavien käyttöä ei ainakaan suositella ollenkaan, a-vitamiinilla tai ilman. Niistä imeytyy kuitenkin elimistöön jotain, ja koska käyttö on yleensä säännöllistä, niin pääsevät määrätkin kertymään sellaisiksi että niillä on jo vauvan kannalta väliä. Neuvolan ohjeissa tästä ei mainita, enkä tähän hätään muista mistä tämä tieto on mukaan tarttunut, mutta itse ainakin lopetin niiden käytön nyt raskausaikana kokonaan.

Hus:n sivuilta:

Itseruskettavia ihovoiteita ja aurinkovoiteita voi käyttää kohtuudella. Itseruskettavissa ihovoiteissa vaikuttavana aineena on dihydroksiasetoni (DHA). DHA:n käytöstä raskauden aikana ei ole tehty tutkimuksia, mutta ei ole syytä olettaa sen olevan sikiön kannalta erityisen haitallinen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että iholtakin voi imeytyä erilaisia aineita verenkiertoon. Raskauden aikana ihon pintaverenkierto voi olla lisääntynyt, ja laajoja iho-alueita käsiteltäessä imeytymistä voi tapahtua. Esim. osassa aurinkosuojavoiteita on käytetty aineita, joiden on koe-olosuhteissa osoitettu omaavan naissukupuolihormonin (estrogeeni) kaltaista aktiivisuutta. Koska kaikkien kemiallisten aineiden ja yhdisteiden osalta ei ole riittävästi tietoa niiden turvallisuudesta sikiön kannalta, kosmetiikan käytön tulisi olla kohtuullista. Aurinkosuojavoiteiden ohella tulisi muistaa vaatesuojan merkitys.

Alkuperäinen kirjoittaja muistutus:
Itseruskettavien käyttöä ei ainakaan suositella ollenkaan, a-vitamiinilla tai ilman. Niistä imeytyy kuitenkin elimistöön jotain, ja koska käyttö on yleensä säännöllistä, niin pääsevät määrätkin kertymään sellaisiksi että niillä on jo vauvan kannalta väliä. Neuvolan ohjeissa tästä ei mainita, enkä tähän hätään muista mistä tämä tieto on mukaan tarttunut, mutta itse ainakin lopetin niiden käytön nyt raskausaikana kokonaan.

Höpö höpö, sanon minä. Ota asioista selvää ennenkuin selität. Jos niistä jotain imeytyisi verenkiertoon, niitä ei saisi kosmetiikkana markkinoida.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyeichah:
Höpö höpö, sanon minä. Ota asioista selvää ennenkuin selität. Jos niistä jotain imeytyisi verenkiertoon, niitä ei saisi kosmetiikkana markkinoida.

Kyllä tämä on ihan yleinen tieto ettei itseruskettavia suositella. Kaikesta kosmetiikasta imeytyy pieniä määriä verenkiertoon, mutta tässä onkin kyse itseruskettavien (yleensä) pitkäkestoisesta käytöstä ja niiden selkeästä värjäävästä ominaisuudesta. Eihän hiusten viikottaista värjäystäkään suositella (edes kevyttuotteilla), joten ei myös ihonkaan jatkuvaa värjäämistä. Se onkin sitten asia erikseen jos on esimerkiksi häät tms. jota varten haluaa kertaluontoisesti hakea keinorusketuksen, siitä tuskin on haittaa. Mutta itseruskettavien käytössä kun usein tahtoo mopo karata käsistä, eli käyttöä ei voikaan lopettaa kun läikikäs iho alkaa suorastaan vaatia jatkokäsittelyjä...

Höpö höpö, sanon minä. Ota asioista selvää ennenkuin selität. Jos niistä jotain imeytyisi verenkiertoon, niitä ei saisi kosmetiikkana markkinoida.[/quote]

Käsittämätöntä, että joku voi vielä olla näin naiivi. Se ón ihan tunnettua faktaa, että kosmetiikkatuotteiden sisältämien kemikaalien vaikutuksia ei täysin tunneta. En nyt väitä, että kohtuukäyttö olisi vaarallista, mutta kyllä niitä kemikaaleja ihon kautta imeytyy. Se koulussa opittu tieto vitamiinien imeytymättömyydestä on ihan paikkansapitävä, mutta kyllä monet myrkyt silti ihon kautta imeytyvät.

Yhteistyössä