AAMUÄREE tai BOOTY (tai joku muu joka ymmärtää ompelemisesta jotain) :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hömppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hömppö

Aktiivinen jäsen
19.08.2006
5 080
2
36
Pitääkö froteekangas aina pestä (kutistaa) ennen ompelemista?

Ja nyt seuraa varmaanki vuosisadan tyhmien kysymys mutta :ashamed:
kun ompelee jousto-ommelta niin käytetäänkö siinä ihan normaalia lankaa vai jotain erikoista lankaa? :ashamed:

[QUOTE="Lila";22880144]Trikoota olen ommellut pallokärkineulalla trikoota kevyesti venyttäen, tiheä suora ommel. Huolittelu siksakilla.[/QUOTE]

Anteeks, oli pakko poistua lääkitsemään lasta ja alentamaan viileillä pyyhkeillä kuumetta :( Nyt nukahti isän viereen.....

Mutta siis: onko siis parempi ommella frotee tuolla pallokärkineulalla kuin että ompelis jousto-ompeleella? :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;22880766:
Anteeks, oli pakko poistua lääkitsemään lasta ja alentamaan viileillä pyyhkeillä kuumetta :( Nyt nukahti isän viereen.....

Mutta siis: onko siis parempi ommella frotee tuolla pallokärkineulalla kuin että ompelis jousto-ompeleella? :attn:

Hmmm... luulin, että kun kysyit jousto-ompeleesta, niin se ei välttämättä liittynyt tuohon froteeseen. Siitä on noin 20 vuotta, kun olen edellisen kerran ommellut froteeta. Mutta eihän se jousta??? Jos siis ompelet ihan tavallista froteekangasta, niin ompelisin ihan tavallisella neulalla, tavallisella polyesterlangalla. Huolittelisin siksakilla. That´s it.

Hyviä ompeluoppaita.

Käspaikka - Ompelun perusasiat
Vaatehuone - Ompelun ABC

Hmmm... luulin, että kun kysyit jousto-ompeleesta, niin se ei välttämättä liittynyt tuohon froteeseen. Siitä on noin 20 vuotta, kun olen edellisen kerran ommellut froteeta. Mutta eihän se jousta??? Jos siis ompelet ihan tavallista froteekangasta, niin ompelisin ihan tavallisella neulalla, tavallisella polyesterlangalla. Huolittelisin siksakilla. That´s it.

Hyviä ompeluoppaita.

......http://www.kaspaikka.fi/ompelu/index.html
......http://www.nicehouse.fi/vaatehuo/ompelu/ompeluab.htm

Frotee ei tosiaan jousta älyttömän paljo, jonkun verran kyllä. Senkö voi ihan tavallisella neulalla ommella? :O Oispa hyvä niin ei tarvis ihan vielä perehtyä tuohon jousto-ompeleeseen mikä lie onkaan :whistle:

(tässä kohtaa pakko sanoa, että olen eläissäni ommellu tasan kolme juttua, kaikki hyvin simppeleitä liivimekkoja :) ) En ole koskaan käynyt käsityökursseja koulussa tai muuallakaan joten todella, kaikki neuvot on hyviä :)

Jos joskus ompelet trikoota ja tarvitset pallokärkineuloja, niin laita punaista kynsilakkaa merkiksi. Ei niitä jälkeenpäin erota enää, mitkä neulat ovat mitäkin.

Hyvä jousto ommel trikoolle on se missä menee kolmepistoa suoraan ja yksi hyppy sivulle.

Mun koneen suora jousto ommel ei oikeasti jousta yhtään, vaan lähinnä venyttää kangasta rumasti.

Tungen samaan ketjuun, mutta osaisiko joku kertoa

-mistä (netistä) saa kivoja fleece-kankaita
-mistä sais kivan kaavan 92-98cm fleecehuppariin, joka olis pituudeltaan pepun alapuolelle tuleva
-paljonko tuonkokoinen huppari nielee kangasta?

*kiitos*

Kiitos valtavasti! Saa nähä onnistuuko tää mulla ollenkaan :ashamed: Yritän mukamas tehdä froteepaidan tytölle, eikös kuulosta lupaavalta? :D

Kaavat olen jo tehnyt, nyt vaan pää lyö tyhjää, että mitenkäs päin ne pitää tohon kankaalle asettaa :laugh:

Voi, saisinpa tänne jonkun neuvomaan :kieh: Mihin tämmönen aikuinen tumpelo vois mennä ompelu-kurssille? :kieh:

Kaavoista löytyy yleensä se nuoli, joka osoittaa langan suunnan. Se kuuluu laittaa sen froteen neuloksen suuntaisesti (erottuu yleensä parhaiten takapuolella, jos ei ole kaksipuoleista froteeta). Ja kannattaa laittaa ne kaikki samansuuntaisesti, joskus froteessa on selvä ero, jos vaikka toinen hiha on ollut hihansuu ylöspäin ja toinen taas alaspäin.

-Kutista kangas
-kaksoistikki on ihan ok (käytän perssaumojen ompelussa etteivät repeä kun istuu).
-hanki kaksoisneula päärmeiden ompeluun

Olet saanut hyviä ohjeita. En juuri hanki netistä kankaita, paitsi sambakoululle joten siihen en voi oikein vastata. Mutta kaavoja löytyy Ottopre lehdestä. Lehdessä myös kankaan menekki laskettu.
Tämä kommentti oli vieraalle.

KIITOS!! :flower: :flower:

Vielä jos joku jaksais vääntää mulle rautalangasta tuon langansuunta asian? kaavoissa tosiaan on nuolet mutta siihen mun ymmärrys loppuukin. Yritin googlettaa tuota langansuuntaa mutta ei aukea, ei, en vaan tajua :ashamed:

[QUOTE="Lila";22881108]Työväenopistoon ompelukurssille. Siellä minäkin olen. =)[/QUOTE]

Täällä ei taida semmosia olla :( Kansalaisopiston kursseja oon tarkkaillu mutta ei ompelukursseja ole ainakaan mun silmään osunu.

No niin, nyt on palat leikattu :O Pikkusen teetti vaivaa tuo lankasuoran löytäminen vai mikälie onkaan. Enkä tiedä onnistuinko siinä edes. Miten froteekankaan saa leikattua suoraan? Eikö esim. puuvillakankas onnistu ihan repäisemällä tai sit vetämällä lanka ulos? Onko froteelle joku oma niksi?

Jos sitä illalla pääsis ihan ompelemaan asti kunhan talo hiljenee.....

Haluaako joku nähdä melkeen lopputuloksen? No laitan kumminki :whistle:
Helma vielä kesken, pitää huomenna sovittaa sitä tytölle että tulee sopivan pituinen. Mutta: jos ihminen ei ole koskaan ennen ommellu (paitsi nuo yllämainitut kolme liivimekkoa) eikä kukaan oo sille näyttäny miten ompelukonetta käytetään niin kaikista(=monista) virheistä huolimatta saa varmaan olla ihan tyytyväinen lopputulokseen? No, palstan tuntien niin ei varmaan saa :D

Siitähän tuli hyvä! :) Sillä lailla Hömppö!

Froteesta tms neuloksesta lankasuora on sama kuin pystysuora silmukkarivi (kankaan nurjalla puolella näkyy froteessa), eli useimmissa tapauksissa kankaan joustavat vaakasuuntaan enemmän kuin pystysuuntaan.
Eikä sitä nyt ihan silmät killillään tihrustaa tarvitse, riittää että se kaavan lankasuoramerkki on molemmista päistään yhtä etäällä kankaan reunasta, hulpioreunasta, eli siitä joka on varmasti lankasuora.

Puuvillakankaitakaan ei muuten sais repiä..... se venyy! Mä olen suunnitellut tehdä pienen kurssiretken paikakunnan Marimekkomyymälään, koska siellä aina repivät kankaan. Ja mittaavat sentilleen ostajan tahtoman määrän ettei kalliista kankaasta tule hävikkiä....
Tee niistä sitten sxuoria kappoja, kun kangas on suunnikkaan muotoiseksi venynyt, eroa reunoilla on ollut parhaimmillaan jopa 15 cm :O

Kudotuissa kankaissa riittää sekin, että vetää nuppineulankärkeä sillain sopivasti painaen kangasta myöten- sen tuntee jos se hyppää urastaan 'yli' (eli menee vinoon) koska se kulkee siellä oikeassa urassaan kyllä hyvin ja kankaaseen jää jälki jota myöten voi leikata suoraan.

Kiitos taas hyvistä neuvoista! :flower: Tuo kankaan repiminen on muuten varmasti ihan totta, venyyhän se : /

Tuo froteen leikkaaminen suoraan mua siinä mielessä vähän askarruttaa ku siitä ei siis erota mitään hulpiota tai ainakaan mä en tajua miten se siitä kankaasta katotaan? Eikö noissa puuvillakankaissa se hulpio oo just se tiheästi kudottu reuna? Ku tässä froteessa kaikki reunat näyttää samanlaisilta :confused:

Sä voisit aamuäree suunnitella pientä kurssiretkeä tänne meille mieluummin :D

Ärsyttääkö muuten ompelijoita kun kysytään vinkkejä? Onko se samaa sarjaa kuin että lääkäriltä kysytään vapaallakin neuvoja vaivoihin?

Lupaudun kurssittamaan jos yösijasta ja trahteereista sovitaan :D

Mua ei ärsytä neuvojen kyselyt, mielelläni autan jos osaan, joskus tosin hankalaa näin näppiksen kautta koettaa selittää.

Joustavissa hulpio ei ainakaan ole se reuna joka rullautuu.

Yhteistyössä