Aamulehti: Neljä isoa virhettä torniolaistytön hoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aika huonossa kunnossa ovat tytön lähettäneet kotiin jos on sitten illalla kuollu kotiinsa kun päivällä olivat käyneet..

ei keuhkokuumeeseen noin vain keikata jollei yleiskunto oo jo valmiiks huono.

Musta tossa asiassa ei ole tehty mitään oikein. JOs olisin vanhemmat tekisin hoitovirheilmoituksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Miten mä muistelen eilen kuulleeni telkkariuutisotsikosta että tyttö oli asianmukaisesti hoidettu? Olisko ollu maikkarin. Mutta siis näinhän ei voi olla jos tyttö kuoli keuhkokuumeeseen kotonaan. Ihme väite. Monttu ihan loksahti auki.
Mihin täs nyt enää luottais. Aamulehden mukaanhan tyttö ei saanut siis mitään hoitoa.

hyvin yritti terveydenhuolto pestä käsiaan tapahtuneesta, siinä onnistumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ole todellista!:
se hoitsu, joka lähetti KUOLEVAN tyttöparan kotiin, saisi itse joutua samaan tilanteeseen! Toivottavasti hänellä on alakouluikäisiä lapsia!

Oletpa ihana ihminen :o :headwall:

Mä olen vähän samoilla linjoilla, tosin en ihan noin ladon taakse viemässä. Pitäs hoitajalla olla ammattitaitoa sen verran että tajuaa vaatia myös lääkärin mielipidettä. Pitäs olla oikeesti joku ohje että esim. kaikki alle 10v, tarkastaa lääkäri.

Omassa työpaikassani ei lääkäriä aina saa paikalle vaikka kuinka anelee ja tarvitsee. Kerran elvytystilanteessa ei kukaan osaston lääkäreistä "ehtinyt" paikalle kuin vasta 10 min viiveellä vaikka olivat samalla osastolla sillä hetkellä

toi on varmaan ihan kauheeta tytön vanhemmille. mut toi ainakin nosti niin takajaloilleen ja sit faijakin pelotteli vielä eilen puhelullaan että tiedä mitä täsä nyt..

Alkuperäinen kirjoittaja Että näin.:
Miten mä muistelen eilen kuulleeni telkkariuutisotsikosta että tyttö oli asianmukaisesti hoidettu? Olisko ollu maikkarin. Mutta siis näinhän ei voi olla jos tyttö kuoli keuhkokuumeeseen kotonaan. Ihme väite. Monttu ihan loksahti auki.
Mihin täs nyt enää luottais. Aamulehden mukaanhan tyttö ei saanut siis mitään hoitoa.

No tuohan on tässä taloudellisessa tilanteessa sitä "asianmukaista hoitoa", ihan kaavan mukaan oli menty.

Jep. Huono on kaava, mutta eikö tuo nyt ole ihan liikaa turhaa pelon lietsontaa medialta kertoa että on hoidettu asianmukaisesti, jonka voi myös käsittää että kaikki keinot olisi käytetty, mutta silti tyttö kuoli. Vaikka siis todellisuudessa tyttö kuoli hoidon puutteeseen. Taas annos lisää hysteriaa tähän maahan

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Mä olen vähän samoilla linjoilla, tosin en ihan noin ladon taakse viemässä. Pitäs hoitajalla olla ammattitaitoa sen verran että tajuaa vaatia myös lääkärin mielipidettä. Pitäs olla oikeesti joku ohje että esim. kaikki alle 10v, tarkastaa lääkäri.

Hoitajille on varmaan annettu ohjeet, joiden mukaan tulee toimia. Siis ylemmältä taholta. Eipä yksi hoitsu paljoa voi tehdä, jos yleinen linjaus on se että lääkärille ei pääse :/ . Joku mokasi, se on totta, mutta millainen ihminen toivoo että sairaanhoitajan oma lapsi kuolisi?!

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
oon tästä samaa mieltä. jotenkin vaan on saanut sen kuvan, että possunuhaa vain vähätellään. täällä oli paikallisehdessäkin lääkärin haastattelu ja siinäkin oli asian ydin se että: "älkää hyvät ihmiset possunuhan takia lääkäriin tulko, apteekista haetta lääkettä ja lepäätte kotona, kyllä se ohi menee".
No niinhän se enemmistöllä kai meneekin ohi kotona lepäämällä. Ainakaan ei tarvitsevat pääse lääkärille, jos ihan jokainen sairastuva tunkee itsensä tk:een tai päivystykseen.

Voi myös hyvin olla mahdollista, että tytön tila on romahtanut kotona saman iltapäivän aikana. täällä norjassa oli ainakin yksi tapaus naisesta joka kuoli sikainfluenssassa kotiin kun vointi oli romahtanut lauantaiaamuna parissa tunnissa. keuhkot olivat läytännössä lakanneet vaan toimimasta. Tällöin ei lääkärikään olisi voinut häntä auttaa. kyseessa oli 40. v perusterve kolmen lapsen äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja o:
No niinhän se enemmistöllä kai meneekin ohi kotona lepäämällä. Ainakaan ei tarvitsevat pääse lääkärille, jos ihan jokainen sairastuva tunkee itsensä tk:een tai päivystykseen.

Niin menee, mutta jos oikeasti on tarvetta lääkärille niin sitten on mentävä ja sinne on päästävä. Mielestäni yksikin turhaan kuollut on liikaa, jos voidaan hoitaa niin sitten hoidetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Voi myös hyvin olla mahdollista, että tytön tila on romahtanut kotona saman iltapäivän aikana. täällä norjassa oli ainakin yksi tapaus naisesta joka kuoli sikainfluenssassa kotiin kun vointi oli romahtanut lauantaiaamuna parissa tunnissa. keuhkot olivat läytännössä lakanneet vaan toimimasta. Tällöin ei lääkärikään olisi voinut häntä auttaa. kyseessa oli 40. v perusterve kolmen lapsen äiti.

No mutta jos on niin huonossa kunnossa että on jo monta kertaa käynytkin siellä sairaalassa eikä lääkäri ole katsonut niin varmaan tämänkaltaisesta keissistä ollut kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Näissä tällaisissa vakavissa tapauksissa :
mielestäni pitäisi olla oikeus tavata lääkäriä.. Ja mielestäni sairaanhoitaja ei saa päättää onko vakava vai ei... vaan jos vanhemmat lapsen kanssa ovat olleet, tietävät onko vakavaa... Siis sillai..

Mutta arvaas kuka sen on päättänyt että sh arvioi saako potilas tavata lääkäriä? Ylilääkärit.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en ihan hirveästi yllättyisi vaikka paljastuisi että tyttö oli rokotettu....

Lievä idiootti olet. Sinun kalataisesi pitäisi viedä vajan taakse ja sterilisoida kohtu pois ja ottaa lapset pois kokonaan. Kaltaistesi sekopäisyyden lietsojien takia juuri lapsia kuolee kun ei rokoteta. Varmaan et rokotuta omia lapsiasi jos niitä ikinä saat. "Antaa lasten kuolla vaan.. "
No antaa sitten kuolla lastesi.. mutta jätä muut ihmiset rauhaan!!

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole todellista!:
se hoitsu, joka lähetti KUOLEVAN tyttöparan kotiin, saisi itse joutua samaan tilanteeseen! Toivottavasti hänellä on alakouluikäisiä lapsia!

No ihan kun se sen hoitsun vika olisi että resurssit on mitä on ja ohjeistukset on mitä on! Varmasti toimi parhaan tietotaitonsa ja saamiensa ohjeiden mukaan...

Minusta tässä on nyt jokaisella palstamammallakin PEILIIN KATSOMISEN PAIKKA! Että josko lakkaisi lietsomasta paniikkia ja ylireagoimasta jokaista aivastusta niin ehkä niille, ketkä on TODELLA kipeitä ja hoidon tarpeessa, olisi myös mahdollista sitä hoitoa järjestää. Omastakin tuttavapiiristä tiedän muutamia, että muksun ei tarvii kuin nostaa kuume yli 37,5 ja vähän yskiä niin ollaan kiitämässä kohti päivystystä ja kuormitetaan kaikki neuvontapuhelimet turhilla kysymyksillä! Maalaisjärki ja normaalit flunssahoito-ohjeet riittää possunuhassakin USEIMMITEN!

No mutta jos on niin huonossa kunnossa että on jo monta kertaa käynytkin siellä sairaalassa eikä lääkäri ole katsonut niin varmaan tämänkaltaisesta keissistä ollut kyse.

Kyllä tässä varmasti on hoitovirheestä kysymys, jos ovat yrittäneet yhteyttä monesti ottaa. Ajattelin vaan tuoda keskustelússa esiin näkökulman siitä, että sikainfluenssan aiheuttama yleiskunnonromahtaminen voi oikeasti tapahtua tosi nopeasti.

Olen aika järkyttynyt siitä, että täällä jotkut toivovat kyseiselle hoitajalle kostoa. Kyllä hänen on varmasti todella paha olla muutenkin.Mitäs se ketään auttaa, jos hän oman lapsensa menettää?

rauhotellaanko tässä tän tytön hengen kustannuksella muita kansalaisia?
on varmasti perheen kiva lukee että tytön kuolema ois voi estää ja jossittelu vaan suurenee.
saisivat surra rauhassa.
lasten kuolemat on kauheita eikä sitä soisi kellekkään

Miksi kansalaisten täytyy suhtautua tautiin vakavasti ja rokotuttaa itsensä, mutta hoitohenkilökunta ei ota sairautta vakavasti? Tarkoitan, että tyttö jätettiin hoitoa vaille, koska "kyse ei ollut vakavasta jutusta". Eikö hoitohenkilökunnan mielestä vakavat tapaukset oteta aina sisään?

Toivottavasti ohjeistusta muutetaan ja kokeita otetaan/tehdään nopeammin -> juurikin nuo keuhkokuvat jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Miksi kansalaisten täytyy suhtautua tautiin vakavasti ja rokotuttaa itsensä, mutta hoitohenkilökunta ei ota sairautta vakavasti? Tarkoitan, että tyttö jätettiin hoitoa vaille, koska "kyse ei ollut vakavasta jutusta". Eikö hoitohenkilökunnan mielestä vakavat tapaukset oteta aina sisään?

Toivottavasti ohjeistusta muutetaan ja kokeita otetaan/tehdään nopeammin -> juurikin nuo keuhkokuvat jne.

meillä mun lastenn neuvolan th sanoi ettei he tiedä sikainfulenssasta mitään.että heitä ei tiedoteta. lukevat sitten hesarista.
tämä tuli ilmi kun kysyin pitäisikö mun rokottaa poikani. että mitä hän suosittelee.

Mietin, vastaanko ollenkaan,sillä tuskin minulla (nytkään) on mitään mullistavaa sanottavaa asiasta.
Tämänkaltainen ketju lähentelee mielestäni niitä ketjuja, joita ei ehkä pitäisi ollakaan.
En ole sikainflunessa-asiantuntija ( vaikka olenkin lukenut aiheesta viimepäivinä lukuisia, lukuisia avauksia) enkä lääketieteen ammattilainen, eikä sairaalamaailmakaan ole minulle kovin tuttua; mutta silti sanon, että minusta on aika kohtuutonta ruveta täällä kirjoittelemaan "toivotuksia" sairaanhoitajalle, joka on kyseisenä päivänä ollut hoitovuorossa. En voi puolustella terveydenhoidon tekemisiä tai tässä tapauksessa pikemminkin tekemättä jättämisiä. En missään nimessä ja koko tapahtunut on hyvin valitettavaa ja surullista. Mutta en siltikään usko, että syytä voisi vierittää sairaanhoitajan niskoille. Yksittäisellä sairaanhoitajalla ei liene paljoakaan päätäntävaltaa työvuoroissaan- etenkään nyt kun myös terveydenhuollon puolella rankat säästötoimenpiteet kuormittavat työvuoroja. Eiköhän hän ole noudattanut ohjeistusta, jota on saanut ylempää.

Kyllä tässä varmasti on hoitovirheestä kysymys, jos ovat yrittäneet yhteyttä monesti ottaa. Ajattelin vaan tuoda keskustelússa esiin näkökulman siitä, että sikainfluenssan aiheuttama yleiskunnonromahtaminen voi oikeasti tapahtua tosi nopeasti.

Olen aika järkyttynyt siitä, että täällä jotkut toivovat kyseiselle hoitajalle kostoa. Kyllä hänen on varmasti todella paha olla muutenkin.Mitäs se ketään auttaa, jos hän oman lapsensa menettää?

Niin älä muuta sano. Aika moraalitonta sakkia kyllä, eikä heistä kukaan oikeasti halua Hammurabin lakia takaisin. Tommoset pitäis saada kitkettyä pois täältä palstalta. Samoin kuin nää "toivon teille pahinta mahdollista taudinkuvaa kun ette rokota"-hysteeriset

Kun on paljon spekuloitu siitäkin että Suomi on tyhmyyksissään ostanut kallista rokotetta niin eihän sitä voi jättää käyttämättä. Uhrattiin yksi viaton lapsi lääketieteen alttarille niin johan kohos rokotusprosentti. No ei vaan, mutta kun tätä palstaa seuraa niin varmasti joku uskoo tuohonkin asialllisen ja oikean tiedon sijasta.

Yhteistyössä