Aamun tyhmin kysymys..Ehkäisyjuttua..Ja kysymys kapselista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhanaValo

Vieras
Oliks se perhesuunnitteluneuvola, missä niistä ehkäisyjutuista voi käydä juttelemassa?

Ja onko kellään kokemusta ehkäisykapselista?
Oon haulla yrittänyt etsiä tietoja, mutta oli aika vanhoja aloituksia vaan :/
Kellään uutta tietoa esim.hinnasta? Muutenkin kapselikokemukset kiinnostais..sitä oon miettinyt kun kumit alkaa kyllästyttää.

Toinen kapseli jo menossa. Helppo ja vaivaton. Vaihtoväli 4 vuoden välein. Ei ihan halpa 170? mutta maksaahan ne pilleritkin. Menkat 2 kertaa vuodessa. Käy jutelemassa esim. terkkarin tai lääkärin kanssa asiasta. Ja ainakin täällä piti varata muutama päivä että apteekki tilas ei normi hyllykamaa:-)

Alkuperäinen kirjoittaja 3:n äiti:
Toinen kapseli jo menossa. Helppo ja vaivaton. Vaihtoväli 4 vuoden välein. Ei ihan halpa 170? mutta maksaahan ne pilleritkin. Menkat 2 kertaa vuodessa. Käy jutelemassa esim. terkkarin tai lääkärin kanssa asiasta. Ja ainakin täällä piti varata muutama päivä että apteekki tilas ei normi hyllykamaa:-)

Kiitos vastauksesta!

Kapseli minullakin jo toista kertaa. Ekaa pidin 3 vuotta ja välissä sain lapsen. Sitten asennettiin uusi ja se on nyt ollut myös reilu 3 vuotta. Ei mitään valittamista, suosittelen lämpimästi. Muistaakseni se maksoi 190 euroa. Helppo ja nopea asennus ja poisto ja kivutonkin vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Kapseli minullakin jo toista kertaa. Ekaa pidin 3 vuotta ja välissä sain lapsen. Sitten asennettiin uusi ja se on nyt ollut myös reilu 3 vuotta. Ei mitään valittamista, suosittelen lämpimästi. Muistaakseni se maksoi 190 euroa. Helppo ja nopea asennus ja poisto ja kivutonkin vielä.

Äidilläni on aikoinaan ollut tuo kapseli myös ja hänkin kehunut..mietityttää vaan tuo sen laitto ja sitten tietty se, että miten tuo sopii, tuleeko mitä sivuvaikutuksia..
Pilsuja oon kyllä syönyt aiemmin kahtakin eri merkkiä, ennen lapsia yhtä ja lapsien välissä toista.

Kiitos vastauksesta!

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:

Äidilläni on aikoinaan ollut tuo kapseli myös ja hänkin kehunut..mietityttää vaan tuo sen laitto ja sitten tietty se, että miten tuo sopii, tuleeko mitä sivuvaikutuksia..
Pilsuja oon kyllä syönyt aiemmin kahtakin eri merkkiä, ennen lapsia yhtä ja lapsien välissä toista.

Kiitos vastauksesta!

Laittoa ei kannata jännittää, se tehdään paikallispuudutuksessa ja on nopea juttu.

Itse söin muistaakseni 3 kk ennen laittoa minipillereitä, ja sen idea oli juuri se, että sopiiko kapseli vai ei. Niissä kun on pelkkää keltarauhashormonia.

Muista sitten olla kärsivällinen. Itselläni on molemmilla kerroilla ollut pari kk tiputtelua ennen kuin tilanne tasaantuu. Muita "oireita" ei ole ollut.

Laittoa ei kannata jännittää, se tehdään paikallispuudutuksessa ja on nopea juttu.

Itse söin muistaakseni 3 kk ennen laittoa minipillereitä, ja sen idea oli juuri se, että sopiiko kapseli vai ei. Niissä kun on pelkkää keltarauhashormonia.

Muista sitten olla kärsivällinen. Itselläni on molemmilla kerroilla ollut pari kk tiputtelua ennen kuin tilanne tasaantuu. Muita "oireita" ei ole ollut.

Joo,kiitos vinkeistä!:)

Hyvä aloitus ja mulle myös ajankohtainen =)
Itse laitatin eilen ensimmäistä kertaa ehkäisypiikin, kun pillerit ei sovi ja kierukkaa en halua. Mutta piikkiä ei saa käyttää kun max 2 vuotta, siinä on osteoporoosi riski.
Täytyykin tuota kapselia todellakin miettiä =)

Joo,kiitos vinkeistä!:)

Sellainen vinkki vielä, että jos menet ehkäisyneuvolaan puhumaan, niin siellä ei yleensä mitenkään suositella kapselia. Voit varautua keskustelemaan siitä jonkin verran. Montaa lääkäriä ei nimittäin löydy, joka sen poistamisen osaa ja siksi eivät yleensä suosittele sitä lämpimästi. Meillä tk:ssa on yksi lääkäri ja työpaikkalääkärillä toinen eli poisto onnistuu.
Itse en äkkiseltään keksi parempaa ja vaivattomampaa menetelmää, mutta tosiaan sitä ei kovin yleisesti ole käytössä.

Mie oon miettinyt jo hyvän aikaa, mutta en oo saanut aikaseks tehdä asialle mitään..kuitenkin epäilyttänyt. :/
Sen tiedän että miekään en kierukkaa halua, se on ajatuksenakin aika epämiellyttävä.Pillerit ois muuten hyvä, mut miun muistilla ei kovinkaan luotettava (vaikkei niistä nyt mikään olekaan 100% varma)

Sellainen vinkki vielä, että jos menet ehkäisyneuvolaan puhumaan, niin siellä ei yleensä mitenkään suositella kapselia. Voit varautua keskustelemaan siitä jonkin verran. Montaa lääkäriä ei nimittäin löydy, joka sen poistamisen osaa ja siksi eivät yleensä suosittele sitä lämpimästi. Meillä tk:ssa on yksi lääkäri ja työpaikkalääkärillä toinen eli poisto onnistuu.
Itse en äkkiseltään keksi parempaa ja vaivattomampaa menetelmää, mutta tosiaan sitä ei kovin yleisesti ole käytössä.

Sillon kun kuopukseni syntymän jälkeen käytiin neuvolassa niin terkan kans tuosta juteltiin ja hän antoi numeronkin jollekin, joka on tehnyt just noita kapselin laittoja ja poistoja,siis opetellut sen tms. mutta oon nyt hävittänyt sen numeron. Kävin tuolla netissäkin kattelemassa, löytäisikö hänet nimellä (mitä muistelin, en oo varma olikohan oikea nimi) mutten löytänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Mites ehkäisyrengas..mulla on ollu sellainen ja oon ollu tosi tyytyväinen..hormonin vaikutus on siinä paikallinen niin säästyy mielialanvaihteluilta etc..

No tuo on toinen mitä oon miettinyt, mut mites kauan se rengas on aina kerrallaan paikallaan? 3 viikkoa ja sitten se viikon tauko? Vai muistelenko ihan omiani..?

mä söin 5 kk niitä minipillereitä ensin justiinsa soveltuuko kapseli. nyt viime helmikuussa laitettiin kapseli. oli ihan vartissa ohi. pieni viilto ja lekuri tuikkas sen ihon alle. 2 viikkoa oli mustelma sen kohdan ympärillä. ei muuten kipeä. ainakin nyt näin lyhyellä kokemuksella ihan ok juttu. tiputtelua ollut jonkun verran mutta ei pahasti.

ja täällä makso kapseli 190e :O

Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Mites ehkäisyrengas..mulla on ollu sellainen ja oon ollu tosi tyytyväinen..hormonin vaikutus on siinä paikallinen niin säästyy mielialanvaihteluilta etc..

No tuo on toinen mitä oon miettinyt, mut mites kauan se rengas on aina kerrallaan paikallaan? 3 viikkoa ja sitten se viikon tauko? Vai muistelenko ihan omiani..?

mä koitin kerran mut en osannu laittaa sitä oikein, niin otin heti pois :x

Kiitos kaikille vielä!

Mitenkähän, voiskohan tuon ottaa puheeksi ihan neuvolan terkan kans, vai soitella sinne perhesuunnittelun puolelle?Vai mikä se nyt olikaan..

Kiitos kaikille vielä!

Mitenkähän, voiskohan tuon ottaa puheeksi ihan neuvolan terkan kans, vai soitella sinne perhesuunnittelun puolelle?Vai mikä se nyt olikaan..

minä soittaisin suoraan sinne ehkäisyneuvolaan/perhesuunnitteluneuvolaan. varaa sieltä sitten lääkärin aika jossa papakoe ja kokeiluksi ne pillerit ja resepti jadellea varten. uusi aika ja kapseli käsivarteen

Alkuperäinen kirjoittaja joku vain :
Kiitos kaikille vielä!

minä soittaisin suoraan sinne ehkäisyneuvolaan/perhesuunnitteluneuvolaan. varaa sieltä sitten lääkärin aika jossa papakoe ja kokeiluksi ne pillerit ja resepti jadellea varten. uusi aika ja kapseli käsivarteen

Joo,kiitti, pitää huomenna vaikka soitella:)
Kuopus meni päikkäreille ja jumitti nää sivut niin en aiemmin ehtinyt enää lukemaan..

laitoin reilu vuos sitten kapselin (jadelle) ja valitettavasti minulle se ei käynyt. kokeilin ensin hormonin sopivuutta n. 5 kk ja oli ok mutta melkein heti sitten kun kapseli laitettiin alkoi oireita tulemaan pikkuhiljaa.
Koko vuoden vuosin "koko" ajan. eli voi sanoa että jonkin asteista vuotoa oli vähän väliä ja vuotojen välissä oli vain lyhyet välit. eli kierrot oli aivan sekaisin ja siinä välissä ihmeellistä välivuotoa.
Mielialat heitteli aivan täysillä ja pari kertaa olin tosi tosi masentunut ja mietin jo aika kamalia ajatuksia.
Seksihalut meni aivan täysin, tosin se että vuotoa tuli "aina" vaikutti myös siihen ettei tehnyt mieli.
Naama meni kamalaan kuntoon.
En tuntenut olevani normaali, olo oli koko ajan kuin jossain sumussa.

Kävin sitten siis tuossa n. kuukaus sitten poistamassa kapselin ja elo muuttui tosi nopeasti aurinkoiseksi :)

Joten minulta ei valitettavasti suositteluja tule -toki, jokin hormonivalmiste sopii toiselle eriomaisesti ja toiselle ei..

Ja tuon kapselin saaminen oli kyllä tiukassa! Menin ensin terveyskeskukseen mistä sain lähetteen ehkäisyneuvolaan kun terveyskeskuksessa kukaan ei ollut perehtynyt sen laittoon/poistoon.
Ja se ehkäisyneuvolantäti, se se vasta kapselikielteinen olikin!! Aivan hirveä.. ja voi sitä ilmettä sitten kun lopulta tulin poistattamaan kapselin "minähän sanoin näistä sivuoireista.." ja pirullinen ilme naamalla..

Harmittaa kun ei käynyt. Ajatuksena olis ollut niin täydellinen, mutta minkäs teet..

Toivottavasti esim. sinulle ap kapseli käy :) niin ja laitto ja poisto ei tunnu ollenkaan :)

:( ;Ompa ikävää tosiaan ettei siulle käynyt tuo..ja eipä sitä tiiä käykö miullekaan, ennen ku kokeilee.

Miulle tosiaan kerran jo annettiin numero sille henkilölle joka on tuon laiton ja poiston opetellut, mutta sillon mietin liian pitkään ja hävitin sen numeron..