Aamun typerät mietinnät: Saako Suomessa ihmisellä olla sama etu- ja sukunimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aatamin akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muistelisin, että ei saa ainakaan lapselle antaa sellaista nimeä... (mulla on sukunimenä sellainen nimi, joka on myös etunimi, joten joskus asia kiinnosti ja otin selvää...)

Mutta en sit tiä, että jos Lilja Virtanen menee naimisiin Pentti Liljan kanssa, ni saako ottaa miehensä sukunimen..

Muistelisin, että ei saa ainakaan lapselle antaa sellaista nimeä... (mulla on sukunimenä sellainen nimi, joka on myös etunimi, joten joskus asia kiinnosti ja otin selvää...)

Mutta en sit tiä, että jos Lilja Virtanen menee naimisiin Pentti Liljan kanssa, ni saako ottaa miehensä sukunimen..
Justiinsa tuo, että lapsen nimessä on niin tarkat säädökset että saako antaa vai ei mutta tuo avioliiton kautta nimen muuttaminen mietityttää.

Meidän koulussa oli joskus poika jonka sukunimi oli Merikukka. Välillä mietittiin että jos hän menis aikuisena naimisiin Merikukka Forsiuksen kanssa naimisiin, niin Merikukasta vois tulla Merikukka Merikukka. :D

Mut en tiiä lasketteko esim. maahanmuuttajia tän kysymyksen pariin, koska esim. muslimeillahan sukunimi määräytyy isoisän mukaan. Itse esim. tunnen somalin jonka nimi on Abdi Muhammed Abdi, joista Muhammed on hänen toinen nimensä. Etunimi-sukunimi yhdistelmä on hänellä siis Abdi Abdi.

Meidän koulussa oli joskus poika jonka sukunimi oli Merikukka. Välillä mietittiin että jos hän menis aikuisena naimisiin Merikukka Forsiuksen kanssa naimisiin, niin Merikukasta vois tulla Merikukka Merikukka. :D

Mut en tiiä lasketteko esim. maahanmuuttajia tän kysymyksen pariin, koska esim. muslimeillahan sukunimi määräytyy isoisän mukaan. Itse esim. tunnen somalin jonka nimi on Abdi Muhammed Abdi, joista Muhammed on hänen toinen nimensä. Etunimi-sukunimi yhdistelmä on hänellä siis Abdi Abdi.

Maahanmuuttajillehan on osin erit säännöt näissä nimiasioissa muutenkin, jos heidän kulttuuriin kuuluu nimetä lapset jotenkin "tietyllä tavalla"...
Mieki muuten tiedän yhden mamun (en tarkkaan muista, mistä oli kotoisin), jolla on sama etu- ja sukunimi! Oltiin ala-asteella luokkakavereita.. Nyt vasta muistin/hoksasin :D

[QUOTE="vieras";24624795]Mun kaverin isä aikoinaan lappiin muutettuaan kertoi Sirkka Sirkasta joka asui Sirkassa.. Mutten ihan 100% (kai) tähän uskonut.. :D[/QUOTE]

meijän kylällä asuu tyyppi joka on nyt vaikka "Paavo" kun en viitsi oikeaa etunimeä laittaa. mutta siis hän on Paavo Paavola joka asuu Paavolassa. :) ja tää on ihan 100% totta.

Maahanmuuttajillehan on osin erit säännöt näissä nimiasioissa muutenkin, jos heidän kulttuuriin kuuluu nimetä lapset jotenkin "tietyllä tavalla"...
Mieki muuten tiedän yhden mamun (en tarkkaan muista, mistä oli kotoisin), jolla on sama etu- ja sukunimi! Oltiin ala-asteella luokkakavereita.. Nyt vasta muistin/hoksasin :D

Se, että maahanmuuttajalla on sama etu- ja sukunimi, johtuu ainakin siitä, että omassa kotimaassa ei välttämättä ole ollut sukunimiä. Jos etunimi on Pau ihmisen tullessa Suomeen, Suomessa hänellä täytyy olla myös sukunimi, jonka takia hänestä tulee Pau Pau.

Joskus voisivat syynätä lasten sukunimi-etunimi yhdistelmiä vähän tarkemmin, edelleen tulee näitä pekka pekkarinen, paavo paavonen, lilja liljanen tms yms tyyppisiä ihan liikaa vastaan :/
Mut kaipa se raja kulkeekin vasta siinä, ettei saa samanlaiset olla, samantapaiset kai on ok, vaikka karmivia ovatkin.

Aika tarkkaan olen nimilakia lukenut enkä minä ainakaan ole älynnyt että tuo olisi mitenkään kielletty. Jos sukunimeltään Karit haluavat antaa poikansa nimeksi Kari, niin minun tietääkseni sitä ei mikään kiellä.

Tietääkseni on määrätty että

1. Pojalle ei saa antaa tytön nimeä eikä päinvastoin.
2. Sisarukset eivät saa olla etunimeltään samannimisiä.
3. Nimen pitää olla sopivaisuuden mukainen.
4. Nimessä pitää olla väh. 2 kirjainta ja nimen ja kirjoitustavan tulee muutenkin olla suomen kielen mukainen, ellei sidoksia muihin kieliin ole (toinen tai molemmat vanhemmista ulkomaalaistaustaisia).
5. Kovin erikoiset nimet pitää perustella jotenkin ja ne hyväksytetään jossakin (maistraatti?). Joskus voi käydä niin, että pappi nielee nimen mutta jälkikäteen tulee ilmoitus, että ei käy.
6. Sukunimeä ei saa antaa etunimeksi ja etunimen ja sukunimen eriyttämiseen pyritään, mutta ymmärrän tämän niin, ettei lapsen nimeksi voi antaa Virtasta. En usko, että Kari Karia kiellettäisiin, kun tuollaisia tapauksia kuitenkin voi tulla avioliiton kautta.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä