aamuvirkku vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamu-uninen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aamu-uninen äiti

Vieras
onko mitään keinoa saada aamuvirkkua vauvaa nukkumaan pidempään? olen itse iltavirkku, enkä saa unta ennen puoltayötä edes nukahtamislääkkeillä. 8 kk vauva nukahtaa klo 8.30-9, heräilee pari kertaa, jolloin pitää mennä rauhoittamaan, vaatii maitopullon klo 24 ja uudelleen n. klo 3-4. herää klo 6. itse nukahdan ekan yösyötön jälkeen n klo 1 aikaan, joten sain viime yönäkin unta yhden 2 h pätkän ja toisen 2,5 h pätkän. se on 2,5 h enemmän kuin edellisenä yönä. tällä hetkellä vauva siis nukkuu "hyvin", mutta antibioottikuuri onkin jo lopuillaan ja korvatulehdus parantunut. sitä ennen vauva oppi ryömimään ja sitä ennen sai kerralla 4 hammasta. silloin vauva heräsi n tunnin välein yöllä. olen yksinhuoltaja, eli ei ole miestä, joka hoitaisi yöheräämiset.

8kk vauva ei tarvitse ravintoa yolla, eli jos unikouluttaisit vauvan nukkumaan lapi yon, niin saisit ehka itse unta tuonne aamu6 asti ilman katkoja. Niinkin yksinkertainen juttu kuin vauvan siirtaminen omaan huoneeseen nukkumaan saattaa auttaa - meilla unikoulu ja omaan huoneeseen laittaminen opetti vauvan nukkumaan lapi yon 3 yossa.

Juu, avain lienee tuossa että saisit itse nukkua pidempiä pätkiä. Meillä herätään myös saman ikäisen vauvan kanssa klo 6 enkä ole siihen pystynyt mitenkään vaikuttamaan, on aina herätty. Ja öisin herätään n. 4-6 kertaa, eli lyhyitä pätkiä itsekin nukun, tosin meillä on lopetettu yösyötöt 6kk iässä ja tällä hetkellä tutin laitto suuhun riittää.

Nyt harkinnassa vieroitus siitäkin jos sillä heräilyt vähenisivät...

Alkuperäinen kirjoittaja Unikoulua...:
8kk vauva ei tarvitse ravintoa yolla, eli jos unikouluttaisit vauvan nukkumaan lapi yon, niin saisit ehka itse unta tuonne aamu6 asti ilman katkoja. Niinkin yksinkertainen juttu kuin vauvan siirtaminen omaan huoneeseen nukkumaan saattaa auttaa - meilla unikoulu ja omaan huoneeseen laittaminen opetti vauvan nukkumaan lapi yon 3 yossa.

Muuten hyvä mutta kyllä ne lapset heräävät öisin muutakin kuin syömään.
Mama13:kin kirjoittaa että tuttia herätään hakemaan 4-6 kertaa yössä. Onko se sitten parempi kuin antaa maitoa 2 kertaa öisin? No, lienee makuasia, mutta vähän aina ihmetyttää että yösyötän lopettamisella (unikoululla), luvataan täysinäisiä yöunia, kun näin ei kuitenkaan välttämättä ole....

Niin, ja ap:lle en osaa neuvoja antaa. Periaatteessa vaikka vauva nukkuiskin koko yön, oma unesi jäisi kuitenkin "vain" noin 6 tuntia pitkäksi. Joka tietty on parempi kuin 2,5h. On tosi harmillista että vauvalle ja äidille sattuu eri rytmit. Itse olen huomannut, että meillä ei ainakaan ole auttanut se, että nukkumaanmenoa myöhäistäisi, samaan aikaan herätään silti, vain väsyneempänä... Jos pystyt, koita nukkua edes päiväunia... Ja toivotaan että jossain vaiheessa rytmi muuttuu.

Ei "ongelma" aina ole syöminen tai tutti, on niitä muitakin...
Mun tyttö (kohta 1v4kk) herää yöllä itkemään tai nousee istumaan ja alkaa höpöttämään. Siitä sitten kaadutaan ties mihin suuntaan ja lyödään pää sängyn reunaan -> huuto... Viime yönä "kaadoin" lapsen unille noin klo 23, 0, 1, 2, 3, 4 jolloin kömpi viereen ja meuhkasi siinä viiteen. Sitten hänkräsi puoliunessa klo 6:30 asti... Tätä on jatkunut nyt enempi ja vähempi 7kk iästä alkaen :)

Joo, oon samaa mieltä Pahvin kanssa. Mutta lohdutukseksi ap:lle voin sanoa, että ei ne kaikilla muillakaan miehet hoida yöheräämisiä, vaikkei olisikaan yksinhuoltaja. esim meillä mies ei edes herää vauvan itkuun kun on niin tottunut että minä hoidan. Joskus kun olen ollut tosi väsynyt, olen yrittänyt herättää miehen tassuttelemaan vauvaa, mutta siinä herättämisessä on paljon kovempi homma kuin vauvan hyssyttämisessä takaisin uneen... Mutta näin on jo yli vuosi tultu toimeen. Yksi kokonainen yö on jo nukuttu, joten ehkä se siitä iän mukana. Meilläkin herätään aikaisin, onneksi nykyään vasta 7:ltä. Ehkä teille tulee vaihe, jossa nukutaan pidempään. Meillä on ainakin heräämisaika vaihdellut puoli viidestä yhdeksään kausittain ja välillä tosiaan herätään tunnin välein, välillä pari kertaa yössä... Kuten joku jo sanoikin, ensimmäinen vuosi on sellainen, että aina on joku vaihe menossa, hampaiden tulo, seisomaan/kävelemään oppiminen, mikä milloinkin. Voimia, kyllä se joskus helpottaa. Ehkä saisit nukkua päiväunia joskus, jos joku kaveri/mummo tms hoitaisi vauvaa sen aikaa. Ei päiväunet tietenkään yöunia vastaa, mutta parempi kuin ei mitään...

Siirrä nukkumaanmenoa pikkuhiljaa. Ensin 15 min ja sitten taas toiset 15min jne. Rytmien siirto ei tapahdu hetkessä ja saattaa viedä viikkoja. Yöheräilyhin en osaa neuvoa. Valitettavasti.

Minä en kyllä nukkumaanmenoa siirtäisi, tuo 8.30-9 on kuitenkin tosi hyvä nukkumaanmeno aika. Eikä meillä ainakaan ole mitään väliä, sillä mihin aikaan mennään nukkumaan, herääminen tapahtuu kuitenkin samoihin aikoihin. Meillä auttoi aamulla se, että en vaan noussut ylös. Vaavi siis heräsi viideltä, otin viereen silittelin paijasin hyräilin yms. Saattoi mennä hyvästi tuntikin ja välillä piti pienen vähän itkaistakin, kun suututti tyhmä äiti joka ei suostunut leikkikaveriksi. En edes muista miten pitkään tuota harrastin mutta lopulta auttoi ja yöuni piteni. Vaatii muuten todellakin kärsivällisyyttä! Välillä teki mieli vaan luovuttaa ja nousta, kun eihän siinä itse kuitenkaan nukkunut, mutta nyt voi sanoa että kannatti!

Moi,

meillä vauva 10 kk. Nyt herää puoli kahdeksan maissa, mikä on melko siedettävä aika, vaikka itse olenkin tosi aamu-uninen. Mutta kesällä oli sellainen kahden kuukauden vaihe, jolloin heräsi joka aamu klo 5.00-6.00. Mutta se meni siis itsekseen ohi, kenties teilläkin siirtyy vähitellen ihan itsellään tuo herääminen hiukan myöhäisemmäksi?

Meillä ei auttanut muuten mitään, vaikka olisi laitettu lapsi myöhemmin nukkumaan.

Olin ihan käpynä sen kaksi kuukautta, kun meillä herättiin noin aikaisin. Pari kikkaa: vauva viihtyi aika hyvin 30-45-60 min itsekseen pinniksessä, annoin pari lelua ja niiden kanssa puuhaili. Äiti sai vielä ummistaa silmänsä, vaikkei siin nyt kovin sikeästi enää nukkunutkaan. Kun kitinä kävi liian vaativaksi niin sitten ei muu auttanut kun ylös vaan. Pinnis siis meidän sängyn vieressä samassa huoneessa. (Joku voi nyt vetää herneen tästä nenään, mutta uskoisin kuitenkin ettei vauvalle tuosta mitään traumoja jäänyt).

Joskus nousin vauvan kanssa vähäksi aikaa ylös klo 5, vaihdoin nopsaa vaipan, syötin puurot ja sitten noin puolen tunnin kuluttua tissin kautta takaisin unille sekä äiti että vauva. Saattoi nukkua sitten kolmekin tuntia putkeen.

Nykyään, jos vauva joskus herää esim. klo 6, niin meillä on linjana se, että ei yksinkertaisesti nousta ylös. Otan/mies ottaa vauvan vaan tiukasti viereen, silittelee ja rauhoittelee. Yleensä itkee muutaman min. ja yrittää kammeta konttaamaan mutta sitten nukahtaa tyytyväisenä vielä pariksi tunniksi.

Meillä on yöt muuten yhtä hulinaa, poika herää 4-10 kertaa yössä kitisemään, konttaamaan, itkemään, leikkimään jne. eikä rauhoitu kuin tissille. Unikoulu pidettiin kun oli 8kk ja se tepsi hyvin mutta sitten tuli korvatulehdus ja homma palasi entiselleen.

Niin, varsinkin tuossa pahvin viestissä oli se mun pointtini. Eli pikkulapset voi herätä vaikka kuinka usein yössä, vaikka pitäis mitä unikouluja, ja joskus niitä heräämisiä voi olla jopa vähemmän ilman niitä...

Yhteistyössä