Aatto eri paikoissa...taas.... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heh"

Vieras
Taas kerran sama rumba tästä joulun vietosta....

Olemme mieheni kanssa lapseton kolmekymppinen pariskunta ja olemme olleet yhdessä viitisen vuotta. Ja jokaikisen joulun olemme viettäneet siten, että mies on mennyt edeltä vanhempiensa luo aattona ja minä olen sitten tullut perässä illalla, kun olen syönyt jouluaterian oman perheeni kanssa. Tässä tympii sekä se, että minä olen aina se, joka joutuu matkustamaan aattoiltana (onneksi matkaa vain n. 30km) sekä se että emme koskaan ole olleet samassa joulupöydässä tai avanneet lahjoja yhdessä. :( Joulut ovat menneet näin siksi, että isäni sairasti monta vuotta halusin viettää viimeiset joulut hänen luonaan. Nyt äitini on ensimmäistä joulua yksin ja joulunviettoon on tulossa myös veljeni, enkä haluaisi pilata heidän aattoaan jättämällä heidät kahdestaan, kun miehen vanhempien luo on kuitenkin tulossa miehen veljet perheineen. Eli minun poissaoloni ei pilaa heidän jouluaan ja porukkaa on paikalla enemmän.

Ongelma tässä on se, että minä haluaisin olla aattoiltana äitini ja veljeni luona (kerrostalossa), kun taas mies haluaa vanhempiensa luo katsomaan, kun lapset avaavat lahjoja ja siellä pääsee myös ulkosaunaan. En usko, että mies nauttisi joulusta äitini luona, koska on tottunut olemaan "maalla", joten en haluaisi häntä siihen pakottaa, mutta kieltämättä minua kyllä surettaa, että veljen lapset ovat tärkeämpiä kuin minä... :( Äitini ja veljeni on kutsuttu myös mieheni vanhempien luo, mutta ymmärrän kyllä, että he eivät halua lähteä siihen hulinaan, kun nyt on ensimmäinen joulu ilman isää... :(

Eipä tässä taida olla oikein vaihtoehtoja...tehdään niin kuin ennenkin...onneksi joulu on viikon päästä jo ohi...huoh....onneksi sain avautua edes jossain...

Siun tilassa mie olisin äitini luona enkä aina menisi miehen perässä.. kuulostaa vähän siltä että olet miehesi tossun alla : /

no mitäs jos miehesti kanssa koittaisitte sopia ja keskustella asiasta. että olisko mitenkään mahdollista, että menisitte ensin sinne sinun vanhempien luokse ja sitten sieltä yhdessä matkustaisitte sinne miehen kotiin. ei luulis olevan aikuiselle miehelle mahdottomuus tehdä kerran poikkeusta ja sitten ens jouluna tekisitte toisin päin

Tiedän, että mies loukkaantuisi, jos olisimme yön eri paikoissa....

En ymmärrä miksei mies vosii tämän kerran joustaa niin, että olisimme aaton äitini luonai ja menisimme yöksi omaan kotiiin. Sitten joulupäivänä voisimme mennä hänen vanhempiensa luo, jossa näkisi näitä kummilapsia ja voisi viettää niidne kanssa aikaa. Mies on tottunut viettämään joulua isolla porukalla, joten hän ei oikein innostu tästä minun sukuni "pikkujoulusta".

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25263916:
no mitäs jos miehesti kanssa koittaisitte sopia ja keskustella asiasta. että olisko mitenkään mahdollista, että menisitte ensin sinne sinun vanhempien luokse ja sitten sieltä yhdessä matkustaisitte sinne miehen kotiin. ei luulis olevan aikuiselle miehelle mahdottomuus tehdä kerran poikkeusta ja sitten ens jouluna tekisitte toisin päin

Niin, tuo olisi kyllä hyvä vaihtoehto, mutta miehen veljen lapset ovat pieniä, joten heillä on varmasti tuo joulupöytä ja lahjojen avaaminen jo alkuillasta, joten emme ehtisi kauaakaan olla minun äitini luona, enkä halua, että hänelle tulisi tunne, että se "oikea joulu" on siellä miehen kotona ja tässä vain ohikulkumatkalla piipahdetaan minun kotonani. Jos menen yksin saan syödä rauhassa ja edes hetken hengähtää...

Tiedän, että mies loukkaantuisi, jos olisimme yön eri paikoissa....

En ymmärrä miksei mies vosii tämän kerran joustaa niin, että olisimme aaton äitini luonai ja menisimme yöksi omaan kotiiin. Sitten joulupäivänä voisimme mennä hänen vanhempiensa luo, jossa näkisi näitä kummilapsia ja voisi viettää niidne kanssa aikaa. Mies on tottunut viettämään joulua isolla porukalla, joten hän ei oikein innostu tästä minun sukuni "pikkujoulusta".

Juu en mäkään innostuisi, meillä on ollut aina isot kohtaamiset mummolassa serkkujen yms. kanssa. Enää moiseen ei ole mahdollisuuksia. Alkuun pidin ison juhlan meillä, mutta mies taas ei moisesta piittaa kun ei ole tottunut, että emme sitten enää ole kutsuneet kaikkia sisaruksiamme.

Olet koko aaton oman lapsuudenperheesi parissa. Iso mies kyllä pärjää ilman sinua yhden yön ja jos ei pärjää, niin tulkoon tällä kertaa sitten sinun perässäsi. Mun mielestä täysin ymmärrettävää (ja pitäisi olla miehestäkin), että haluat tän joulun olla rauhassa yhdessä oman lapsuudenperheesi kanssa.

Sitä saa riidan ja pahan mielen ihan joka asiasta jos haluaa.Parisuhteessa joutuu aina tekemään kompromissejä puolin ja toisin.
Jos se ei onnistu,molemmat viettää joulunsa erillään siten kuten itselle parhaiten sopii.

Mutta miksi ihmeessä se olet sinä joka joustat, ilmeisesti joka joulu sinne miehen suuntaan ja teette juuri niinkuin mies jouluna haluaa.

Toki parisuhteessa pitää joustaa, mutta sitä on joustettava molempien osapuolten.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25263993:
Ettekö voisi rohkeasti sopia, että olette joka toinen joulu toisaalla, joka toinen joulu toisaalla. Yhdessä.

Ja miettikää joskus myös sitä, miten toimitte jos hankitte joskus lapsia.

Varmasti näin voidaankin jatkossa tehdä, mutta olisin vain tämän ensimmäisen isättömän joulun halunnut olla äitini kanssa...

Jos meillä lapsia joskus on, niin sitten on vihdoinkin syy viettää joulu ihan omassa kodissa....

Olet koko aaton oman lapsuudenperheesi parissa. Iso mies kyllä pärjää ilman sinua yhden yön ja jos ei pärjää, niin tulkoon tällä kertaa sitten sinun perässäsi. Mun mielestä täysin ymmärrettävää (ja pitäisi olla miehestäkin), että haluat tän joulun olla rauhassa yhdessä oman lapsuudenperheesi kanssa.

Näin olemmekin yhtenä jouluna aiemmin tehneetkin ja sitä virhettä en tee toiste. Mies murjotti koko joulun ja hänen vanhempiensa taholta sain myös tuntea, kuinka olen pilannut heidän poikansa joulun...sellaista hienovaraista vittuilua ja säälimistä, kuinka emme ole jouluna yhdessä, koska minun vanhempani haluavat minut kotiin...

Me vietettiin ainakin 10 joulua eri paikoissa, siis se aatto, eikä ollut mikään ongelma. Kumpikin sai olla siellä lapsuudenkodissaan ja viettää sellaisen joulun mihin on tottunut. Illalla sitten nähtiin ja vietettiin loput pyhät yhdessä.En jotenkin ymmärrä miksette voi tehdä noin miten ennenkin? Että sinä menet sitten aattoiltana sinne miehen vanhempien luokse? Itsekin sanoit että haluat olla äitisi luona että saat siellä edes hengähtää..

Me ollaan vietetty yhteisiä jouluja vasta sitten kun olin raskaana, sen jälkeen on ollut selvää että joulut ollaan perheenä samassa paikassa..

[QUOTE="heh";25264051]Näin olemmekin yhtenä jouluna aiemmin tehneetkin ja sitä virhettä en tee toiste. Mies murjotti koko joulun ja hänen vanhempiensa taholta sain myös tuntea, kuinka olen pilannut heidän poikansa joulun...sellaista hienovaraista vittuilua ja säälimistä, kuinka emme ole jouluna yhdessä, koska minun vanhempani haluavat minut kotiin...[/QUOTE]

Joo, mutta sun isäsi on kuollut vuoden sisällä. Kuten sanoit, kyseessä on äitisi ensimmäinen joulu ilman isääsi, tilanne on siis täysin eri. Itselläni ei olisi mitään epäselvyyttä päättää, mitä tuossa tilanteessa tekisin: olisi itsestään selvää, että olisin koko aaton lapsuudenkodissani.

Jos miehesi ja hänen vanhempansa eivät tuota asiaa ymmärrä, niin ovat kyllä todella itsekästä porukkaa. Heille joulu on tänäkin vuonna ilon juhla, sinun äidillesi (ja teille lapsille) se ei välttämättä ole sitä koko aikaa.

Osanottoni isäsi poismenosta! Meilläkin on nyt ensimmäinen joulu ilman isää, tosin hän oli sairaalassa pitkään, mutta kävimme kuitenkin häntä aina siellä tervehtimässä joulunpyhinä.

Minustakin olisi kenties paras, että vietät aaton kokonaan äitisi luona, uskon, että se on hänelle tärkeää.

Yksi vaihtoehto on se (kun välimatkaa on noin vähän), että syötte molemmat yhdessä jouluruoan esim. äitisi luona ja menette yhdessä illaksi miehen kotiin avaamaan lahjat ja saunomaan.

[QUOTE="hmmm";25264061]Me vietettiin ainakin 10 joulua eri paikoissa, siis se aatto, eikä ollut mikään ongelma. Kumpikin sai olla siellä lapsuudenkodissaan ja viettää sellaisen joulun mihin on tottunut. Illalla sitten nähtiin ja vietettiin loput pyhät yhdessä.En jotenkin ymmärrä miksette voi tehdä noin miten ennenkin? Että sinä menet sitten aattoiltana sinne miehen vanhempien luokse? Itsekin sanoit että haluat olla äitisi luona että saat siellä edes hengähtää..

Me ollaan vietetty yhteisiä jouluja vasta sitten kun olin raskaana, sen jälkeen on ollut selvää että joulut ollaan perheenä samassa paikassa..[/QUOTE]

Kaipa se niin on tehtävä...tiedän vaan jo nyt, että kun menen anoppilaan sitten illalla, saan taas anopilta kuulla, kuinka myöhässä olen ja onneksi nyt pääsin vihdoin sinne oikeaa joulua viettämään....eivät jotenkin tajua, että onhan mulla omakin perhe.....muut miniät eivät omien vanhempiensa kanssa juurikaan joulua vietä, joten minä olen ainut itsekäs petturi....

Meillä on aina tehty niin, että joka toinen joulu vietetään toisen kotipaikalla ja joka toinen toisen kotipaikalla. Joulunpyhinä on käyty sitten syömässä siellä toisessakin kodissa.

me tehdään niin että käydää mun äidillä päivästä syömässä ja istumassa (lähdetään aamusta) ja sieltä sitten mennään miehen isälle jatkamaan joulua. näin ollaan yhdessä kokoajan ja nähdään molempien perheet.

Joo, mutta sun isäsi on kuollut vuoden sisällä. Kuten sanoit, kyseessä on äitisi ensimmäinen joulu ilman isääsi, tilanne on siis täysin eri. Itselläni ei olisi mitään epäselvyyttä päättää, mitä tuossa tilanteessa tekisin: olisi itsestään selvää, että olisin koko aaton lapsuudenkodissani.

Jos miehesi ja hänen vanhempansa eivät tuota asiaa ymmärrä, niin ovat kyllä todella itsekästä porukkaa. Heille joulu on tänäkin vuonna ilon juhla, sinun äidillesi (ja teille lapsille) se ei välttämättä ole sitä koko aikaa.

He eivät jotenkin tunne tajuavan, että suru ei ole mennyt mihinkään, vaikka isäni kuoli jo keväällä...en usko, että pystyisin nauttimaan joulusta ja lasten ilosta heidän luonaan, kun tietäisin, että äitini ja veljeni ovat kahdestaan...

[QUOTE="heh";25264141]Kaipa se niin on tehtävä...tiedän vaan jo nyt, että kun menen anoppilaan sitten illalla, saan taas anopilta kuulla, kuinka myöhässä olen ja onneksi nyt pääsin vihdoin sinne oikeaa joulua viettämään....eivät jotenkin tajua, että onhan mulla omakin perhe.....muut miniät eivät omien vanhempiensa kanssa juurikaan joulua vietä, joten minä olen ainut itsekäs petturi....[/QUOTE]

Jos tietäisin jo valmiiksi millainen vastaan otto olisi.. niin en menisi ollenkaan.

Omille vanhemmille ja kotiin. Aikuinen mies pärjää kyllä omillaan ja osaa tulla perässä jos ikävä iskee.

Yhteistyössä