Abortteja tehdään yhä enemmän pikkulasten äideille!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouva se ja se
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rouva se ja se

Vieras
Missä vika? Hesarin nettisivuilla seuraavanlainen juttu:

"Yhä useampi abortti tehdään tuoreelle äidille, kertoo Väli-Suomen sanomalehtien Sunnuntaisuomalainen. Viime vuosina noin 12 prosenttia kaikista raskaudenkeskeytyksistä on tehty alle kaksivuotiaiden lasten äideille.

Viime vuonna Suomessa tehtiin kaikkiaan runsaat 10 000 aborttia.

Pikkulasten äideille tehtävät abortit ovat 1990-luvulta lähtien lievästi lisääntyneet, kun raskaudenkeskeytysten määrä on muuten pysynyt vakiona.

Lääketieteelliset syyt eivät selitä kasvua, sillä valtaosa keskeytyksistä tehdään sosiaalisin perustein.

Suhteessa eniten raskaudenkeskeytyksiä tehdään siinä vaiheessa, kun vanhempi vauva on 6-8 kuukauden ikäinen. Todennäköistä on, että usein perheissä on luotettu liikaa imetyksen ehkäisytehoon. Tampereen yliopiston lääketieteen professorin Elise Kosusen mukaan jopa ammattilaisilla saattaa olla vääriä käsityksiä asiasta. Todellisuudessa vain alkuvaiheen täysimetys auttaa ehkäisyssä.

Kosusen mielestä Suomessa ollaan myös liian varovaisia tarjoamaan imettäville äideille hormonaalista ehkäisyä. "

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Abortteja+tehd%C3%A4%C3%A4n+yh%C3%A4+enemm%C3%A4n+pikkulasten+%C3%A4ideille/1135237685519

Isät ei viitsi hoitaa lapsiaan ja äidit on väsyneitä. Abortti on monen mielestä täysin hyväksytty eikä monet näe siinä mitään kauheaa. :(

Ihmetyttää, kun on niin paljon ehkäisimiäkin keksitty.

Tästä oli aamulla toinen just samanniminen ketju johon kirjoitin, tässä kirjoitukseni sieltä kopsattuna:

Tuosta imetyksestä, en ihmettele miksi vieläkin ihmisillä on väärää tietoa kun sitä ihan virallisestikin jaetaan:

Me toivottiin toista vauvaa mutta koska kaksi edeltävää raskautta oli riskiraskauksia ja oli penetraatiokieltoa jne, askarrutti voinko jatkaa vajaan 1v:n imetystä turvallisesti jos raskaudun uudestaan. Soittelin siis Tampereen kaupungin terveyspalvelujen neuvontanumeroon ja kysyin missä tällaista asiaa voisi selvittää, kenelle pitäisi varata aika. Puhelimeen vastannut sairaanhoitaja sanoi että koska vielä imetän, raskautuminen ei ylipäätänsä ole mahdollista. Sanoin että kuukautiset alkoivat säännöllisinä tasan 1 kk synnytyksestä ja myös ovulaatiotesti näytti viime kuussa ovulaation ajan, johon sairaanhoitaja vastasi että joillakin ihmisillä esim. laihoilla ja urheilijoilla voi näyttää että olisi kuukautiset vaikka oikeasti ei ole.

Ihmeissäni lähdin selvittämään asiaa Imetystuen kautta ja sain asiallisempia vastauksia ja raskauduin pian, mutta jos olisin ehkäisymielessä uskonut kaupungin neuvovaa sairaanhoitajaa, olisin varmaan nyt aborttijonossa.. (Tai no en varmaan ite henk.koht. olis, mutta joku muu huonommassa elämäntilanteessa oleva varmasti olisi)

Mä en ikinä voisi pitää imetystä ehkäisykeinona, sehän on "uskon"asia-ihan samalla tavalla kuin osterivinokas ontelosyylien hoidossa. Olen aina ihmetellyt ihmisten uskallusta leikkiä asialla, koska niin monta lasta on syntynyt imetysehkäisyllä.... Samalla riskillä ne menevät kuin nämä jotka vaan sekstaavat ilman ehkäisyä, eläen toivossa ettteivät tule raskaaksi. Ja sitten käytetään aborttia ehkäisykeinona (??!!). Miten sairaaksi tämä maailma on muuttunutkaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Kumma kun aikuiset ihmiset ei osaa huolehtia ehkäisystä ja ottaa vastuuta tekemisistään.

On myös niitä poikkeustilanteita, jolloin ehkäisystä huolimatta tullaan raskaaksi, joten eipä yleistetä! Että näin.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Kumma kun aikuiset ihmiset ei osaa huolehtia ehkäisystä ja ottaa vastuuta tekemisistään.

On myös niitä poikkeustilanteita, jolloin ehkäisystä huolimatta tullaan raskaaksi, joten eipä yleistetä! Että näin.

aivan turha huomautus tähän ketjuun; tässä on aiheena nyt ihan eri asia.

Jos mä jättäisin ehkäisyn käyttämisen muille ni en kyllä aborttia tekis jos tuun raskaaksi..
En tajuu miks jotkut järjestään käyttää aborttia ehkäsymenetelmänä..
Ei mun mielestä kuitenkaan iso vaiva olis ottaa se pilleri joka pvä tms...

Alkuperäinen kirjoittaja röppö:
Jos mä jättäisin ehkäisyn käyttämisen muille ni en kyllä aborttia tekis jos tuun raskaaksi..
En tajuu miks jotkut järjestään käyttää aborttia ehkäsymenetelmänä..
Ei mun mielestä kuitenkaan iso vaiva olis ottaa se pilleri joka pvä tms...

niin tai jos ei halua lasta, niin sterilisaatio on keksitty! Tai sitten pitää jättää ne sänkyleikit kokonaan!

Kyllä multa lääkäri ainakin kysäisi jälkitarkastuksen yhteydessä että tarviinko ehkäisyä. No, mä en tarvinnut mutta sitä olisi siis tarjolla. Tosin monelle voi olla jo myöhäistä tarjota tuossa vaiheessa.

Mun moni ystävä on ollut niin ´vauvahuumassa´ ettei ole edes ajatellut koko ehkäisyä vaikka on sekstaillut pienen vauvan jälkeen. Ja sitten on tullut lapsia pienillä ikäeroilla. Yks kaveri vasta plussas ja esikoinen on 5kk, mietti kauan jaksaako kahden pienen kannsa, mutta pitää lapsen.

no olin minäkin vauva huumassa,mutta onneksi oli persaus niin täynnä tikkejä,ettei paljoo kiinnostanut mitkää sänky hommat:D
Ja jälki tarkastuksen ohessa sit sain reseptin minipillereille joita aloin syödä jo pari viikkoa,ennen kuin ekaa kertaa oli minkään moista "peliä" :D

Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Mut kuitenkin 88% keskeytyksistä tehdään siis muulle ryhmälle kuin pikkulasten äideille :)

Jos siis 10 000 keskeytyksestä tehtiin 1200 pienten lasten äideille ja määrä on vain lievästi kohonnut 20 vuodessa, ni onko tää nyt ihan järkyttävä uutinen...

Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Mut kuitenkin 88% keskeytyksistä tehdään siis muulle ryhmälle kuin pikkulasten äideille :)

Niinpä. Mä suhtaudun abortiin ihan samalla tavalla. On nainen sitten entuudestaan lapseton tai että hänellä on pieniä lapsia tai isoja lapsia.

Tai siis hassua on, jos jotkut todellakin luottavat imetyksen ehkäisytehoon. Siinä on sitten valistuksen paikka.

Toisaalta ihmetyttää tää valitus siitä ettei jakseta kahden pienen kanssa kun kuiteskin nykyään on sitä apuakin varmasti tarjolla. Onko se loppujen lopuksi sen helpompaa esim. jos on vaikka 3-vuotias uhmaikäinen ja vauva kuin että on vaikka 1½-vuotias ja vauva. Tuntuu että ihmiset haluavat päästä mahdollisiman helpolla kaikesta. Tottakai varmasti on raskasta kahden vaippaikäisen kanssa mutta hetkenhän sitä vain kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:

Ja vaikka ehkäisystä huolimatta tulee raskaaksi, aikuinen ihminen tietää että jos seksiä harrastaa, mikään ehkäisy ei ole 100% varma (vastuu!). Ja jos ehkäisystä huolehditaan oikealla tavalla ja siitä huolimatta tulee raskaaksi, se ei selitä noin valtavia aborttilukuja ja sitä että tilastoissa noin suuri lukumäärä on juuri nimenomaan alle 2-vuotiaiden lasten äitejä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toisaalta ihmetyttää tää valitus siitä ettei jakseta kahden pienen kanssa kun kuiteskin nykyään on sitä apuakin varmasti tarjolla. Onko se loppujen lopuksi sen helpompaa esim. jos on vaikka 3-vuotias uhmaikäinen ja vauva kuin että on vaikka 1½-vuotias ja vauva. Tuntuu että ihmiset haluavat päästä mahdollisiman helpolla kaikesta. Tottakai varmasti on raskasta kahden vaippaikäisen kanssa mutta hetkenhän sitä vain kestää.

apua oli ENNEN tarjolla, kun asuttiin monta sukupolvea saman katon alla ja koko suku saman raitin varrella. Vaan nykyisin asutaan kaukana suvusta ja apua ei siis lähimmäisistä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Tästä oli aamulla toinen just samanniminen ketju johon kirjoitin, tässä kirjoitukseni sieltä kopsattuna:

Tuosta imetyksestä, en ihmettele miksi vieläkin ihmisillä on väärää tietoa kun sitä ihan virallisestikin jaetaan:

Me toivottiin toista vauvaa mutta koska kaksi edeltävää raskautta oli riskiraskauksia ja oli penetraatiokieltoa jne, askarrutti voinko jatkaa vajaan 1v:n imetystä turvallisesti jos raskaudun uudestaan. Soittelin siis Tampereen kaupungin terveyspalvelujen neuvontanumeroon ja kysyin missä tällaista asiaa voisi selvittää, kenelle pitäisi varata aika. Puhelimeen vastannut sairaanhoitaja sanoi että koska vielä imetän, raskautuminen ei ylipäätänsä ole mahdollista. Sanoin että kuukautiset alkoivat säännöllisinä tasan 1 kk synnytyksestä ja myös ovulaatiotesti näytti viime kuussa ovulaation ajan, johon sairaanhoitaja vastasi että joillakin ihmisillä esim. laihoilla ja urheilijoilla voi näyttää että olisi kuukautiset vaikka oikeasti ei ole.

Ihmeissäni lähdin selvittämään asiaa Imetystuen kautta ja sain asiallisempia vastauksia ja raskauduin pian, mutta jos olisin ehkäisymielessä uskonut kaupungin neuvovaa sairaanhoitajaa, olisin varmaan nyt aborttijonossa.. (Tai no en varmaan ite henk.koht. olis, mutta joku muu huonommassa elämäntilanteessa oleva varmasti olisi)

Nojoo, kyllä pitäs sh:n tietää asian oikea laita...
Toisaalta th kirjas mun neuvolakorttiin, että ehkäisynä cerazette ad 05/07 ja imetys ad 01/08 erikoista sekin minun mielestä :whistle:

:whistle: Jälkitarkastuksessa terveydenhoitaja neuvolassa sanoi minulle, ettei ole mitään muuta ehkäisykeinoa kuin kondomit minun tilanteessani olevalle. Ja että imetyshän suojaa sen ensimmäisen puolivuotta ja joillain vielä pidempäänkin. Ehkäisypillerit kuulema olisi olleet mahdolliset, jos olisin heti synnytyksen jälkeen painanut alle 70 kiloa. Yli 70 kiloisille ei minkäänlaisia pillereitä ole. JA niin edelleen..

No. Ei siinä mitä. Ainiin ja noita kierrukoitakaan ei kuulema laiteta ennen kun on kuukautiset alkaneet..

Ihan vaan uteliaisuuttani kysyin. Ilman mitään tommosia ehkäisyjuttuja on nyt menty, koska seuraava vauva saa tulla kun on tullakseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
:whistle: Jälkitarkastuksessa terveydenhoitaja neuvolassa sanoi minulle, ettei ole mitään muuta ehkäisykeinoa kuin kondomit minun tilanteessani olevalle. Ja että imetyshän suojaa sen ensimmäisen puolivuotta ja joillain vielä pidempäänkin. Ehkäisypillerit kuulema olisi olleet mahdolliset, jos olisin heti synnytyksen jälkeen painanut alle 70 kiloa. Yli 70 kiloisille ei minkäänlaisia pillereitä ole. JA niin edelleen..

No. Ei siinä mitä. Ainiin ja noita kierrukoitakaan ei kuulema laiteta ennen kun on kuukautiset alkaneet..

Ihan vaan uteliaisuuttani kysyin. Ilman mitään tommosia ehkäisyjuttuja on nyt menty, koska seuraava vauva saa tulla kun on tullakseen.

:o :laugh: mä sit varmaan söin jotain lume-pillereitä :'(