Adhd aikuisen lääkityksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Mulla on adhd mutta ei lääkitystä. Oon tähän asti sinnitelly ilman lääkitystä, mutta nyt voisin alottaa lääkityksen. Adhd on neuropsykilogisilla testeissä todettu. Se ei oo vaikeimmasta päästä, mutta kuitenki elämää haittaava. Onko mulla mitään mahdollisuutta saada lääkitys? Kannattaako edes kysyä lääkäriltä? Kertokaa myös kokemuksia adhd lääkityksestä?

Itselläni on kokemusta vain työntekijän näkökulmasta. Varaa vaikka omalääkärille aika (tai työterveyteen), joka tarvittaessa laittaa lähetteen eteenpäin, jos ei itse lääkitystä aloita. Ota mukaan tutkimustulokset, jos niitä ei ole jo tuolla lääkärillä käytettävissä. Omassa työssäni työskentelen nuorten ja nuorten aikuisten kanssa <20v. Heillä ainakin lääkitys helpottaa huomattavasti opiskeluissa ja työssä selviämistä. Lääkitystä ennen otetaan verikokeita ja sydänfilmi, sekä haastatellaan mahdollisista sydänperäisistä äkkikuolemista suvussa. Lääkitys nostaa riskiä jonkin verran, varsinkin, jos sukurasitteita. Alkuun seurataan verenpainetta, ja pulssitasoa, lääkitys nostaa useimmiten paineita ja pulssia väliaikaisesti, mutta elimistön tottuessa tämän pitäisi mennä ohi.

Meillä 6v aloitti Equasymin. Auttoi heti toisena lääkeenottamispäivänä. Kykenee esim. syömään niin ettei joka lusikallisella tarvitse sanoa että syö. Pukeminen onnistuu itsenäiseksi eikä mene pelleilyksi ja piiloon juoksemiseksi.

Joillakin paikkakunnilla on työnjako niin, että esim mielenterveystoimistossa aloitetaan ko. lääkkeet. Lääkehoidon täytyy olla adhd:n hoitoon perehtyneen lääkärin aloittama, jotta siitä voi saada KELA:n erityiskorvattavuudet. Toinen käytetty lääke on atomoksetiini (strattera), mutta siitä ei mulla ole kokemuksia. Käsittääkseni sitä käytetään kuitankin enemmän lasten adhd:n hoidossa, saatan olla väärässä.

Metyylifenidaatti on lyhytvaikutteinen stimulantti, lisää voit lukea lääkelaitoksen sivuilta. http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/8/412058.pdf

stratterasta en tietoja löytänyt.

Tk-lääkäri ei voi aloittaa adhd-lääkitystä, vaikka tutkimustulokset ja diagnoosi olisivatkin valmiina. Suurin osa kun kirjoitetaan ns. punaiselle respalle tai sitten ovat erityislupalääkkeitä. Uusia he toki voivat.

Concertasta: nyt tilanne on se, että alle 30v saa sitä lääkärinlausunnolla kelakorvattavana (haettava se raha jälkikäteen kelasta), ja oliko 25v:hen asti että apteekista suoraan saa sen kelakorvauksen. Muuten menee ILMAN kelakorvausta. Koskee ilmeisesti kaikkia metyylifenidaatteja.

Googleta adhd-aikuiset. Heillä on foorumi mistä löytyy paljon sairastajia joilla on paljon tietoa ja myös hyvin pitkät keskustelut noista eri lääkevaihtoehdoista. Toisaalta myös itse sivuilta löytyy nämä nykyiset adhd-lääkkeet (tai ainakin viimeksi löytyi kun kävin).

Tk-lääkäri ei voi aloittaa adhd-lääkitystä, vaikka tutkimustulokset ja diagnoosi olisivatkin valmiina. Suurin osa kun kirjoitetaan ns. punaiselle respalle tai sitten ovat erityislupalääkkeitä. Uusia he toki voivat.

Concertasta: nyt tilanne on se, että alle 30v saa sitä lääkärinlausunnolla kelakorvattavana (haettava se raha jälkikäteen kelasta), ja oliko 25v:hen asti että apteekista suoraan saa sen kelakorvauksen. Muuten menee ILMAN kelakorvausta. Koskee ilmeisesti kaikkia metyylifenidaatteja.

Googleta adhd-aikuiset. Heillä on foorumi mistä löytyy paljon sairastajia joilla on paljon tietoa ja myös hyvin pitkät keskustelut noista eri lääkevaihtoehdoista. Toisaalta myös itse sivuilta löytyy nämä nykyiset adhd-lääkkeet (tai ainakin viimeksi löytyi kun kävin).

Emme me SAIRASTA adhd:ta. Yhteiskunta vain ei ole meille sopiva... ;)

Eikä muuten ole Kelakaan sitä mieltä, että adhd:ta voisi olla aikuiseilla, kun ei lääktiystä korvaa... Tänään tuli hylätty päätös. Kakkamaista.

Mulle ei ole ikinä korvattu mistään mitään, ei aikaisemmasta Concertasta eikä nykyisestä Dexedrinestä, ikää on liikaa. Musta on typerää, ettei ADHD:ta luokitella sairaudeksi. Kun sitä ei luokitella, niin sittenhän ei tarvitse korvata lääkkeitäkään.
En pysty käyttämään lääkkeitäni säännöllisesti, ne ovat kalliita. Käytän vaan, kun on ihan ehdoton pakko. Muut ajat sekoilen.

Yhteistyössä