ADHD ja ADD ihmiset kenellä ON lääkitys!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;21914706:
Se on muuten totta, että lääkitys ei toimi jos adhd:ta ei olekaan. Kannattaisikohan sinun käydä lääkärillesi puhumassa?
Ei kannata, koska en käytä mitään nyt, enkä varmaan aiokaan, koska kaikki on kokeiltu. On kuitenkin olemassa amerikkalaisen lääkärin Daniel Amenin mukaan adhd-tyyppejä, joissa lääkityksestä on haittaa, niin luotan siihen, vaikka onkin mietityttänyt välillä.

Laitoin linkin tyypeistä tähän, niin heti tuli viesti, että menee tarkistuksen kautta. Löytyy kuitenkin googlella adhd types.

Joo en karppausta ehota.
Niitä iänikuisa kalaöljyjä,sinkkiä,magnesiumia, b 6 b 12 vitskuja ja kärsimyskukkauutetta hermoille.
Mutta kuten huomaa eine poista kiirettä sormista ja hoppua olla korjaamatta tekstiä vaan se pitää saada het asille tuosta noin.
Mutta lääkitystä en tuomitse vaan tuomitsen että lääkettä annetaan ja sitte vaan syöt eikä terveyden tilan kontrolleja ole kovin usein vaikka lääke aikasmoinen on.

Karnosiini vielä tuohon lisäksi.

Karnosiini vielä tuohon lisäksi.

elänyt... kyl mä sen varmasti muistin....joo sekin,mutta voi olla hömppääkin koko lista.
Itse vaan koin nuo pöhnöolot karmeiksi lasten kanssa.
Muuten toimi mutta kait ne tehot loppui tai tai tuli jotain muutoksia minuun tai lääkkeisiin.

lääkärille on aikaa itselläki tulossa kun ei millään uskoneet että lääke vaikutti noin.
Joskus mietin olsiko ollut valmistus virhettä kehissä? Kun sattumia on .

Moro,
Olen itsekin tätä asiaa päässäni pyörittänyt miljoonaan kertaan. Monta kariutunutta parisuhdetta, joissa asuttu saman katon alla, jo takana ja kolme burnouttia vaikka ikää ei ole vielä 30 vuotta.

Ainoa asia jonka olen todennut parantavan kykyä kestää nopeasti tapahtuvia muutoksia on ollut kehonrakennus/voimaharjoittelu. Kun lihasmassaa on tullut lisää, on ollut vähemmän ärtynyt tai altis ärtymään nopeasti muuttuvissa tilanteissa. Toinen on se että pitää syödä säännöllisesti riittävästi hiilihydraattipitoista ja proteiinipitoista ruokaa ja tietysti vihreää salaattia, itse laitettuna ilman lisäaineita. Lisäravinne proteiinista olen todennut olevan hyötyä.

Oma teoriani on että kun lihaksissa on enemmän glykogeeniä, kun niissä on enemmän kokoa, kokonaisuus toimii vain paremmin. Tämä vähentää sitten asperger/ADD oireita.

Ketipinoria tullut käytettyä, muuten ok, mutta meinaa käydä hitaalla iltapäivään asti, ei oikein sovellu aivotyöhön.

Eli loppuyhteenvetona voin vain todeta että voimaharjoittelua ja sitä kautta kehittyvää lihasmassaa kannattaa hankkia jos näitä oireita on. Ja sen on oltava säännöllistä ja läpi elämän jatkuvaa ettei tule romahduksia kun jättää kunnostaan huolehtimatta. Sekin on tullut jo koettua että kun lihaksisto alkaa rapautua ihan huomaamatta kun on jäänyt harjoittelu väliin "kiireiden takia", sitten yhtäkkiä on siinä tilanteessa että jo pieni ylimääräinen rasitus kaataa koko homman ja masentuu pahasti. Olisikin itse ja läheisten huolehdittava siitä ettei lihaskunnosta huolehtiminen jää väliin kun kokee olon lähes normaaliksi.

Tajuttuani 8 vuotta sitten olevani masentunut ADD, keräsin voimani hankkiakseni apua: yksi psykiatri sanoi, että "keskity nyt vaan siihen rajatiladiagnoosiisi"; eräs todella kallis ylilääkäri-terapeuttini sanoi: "Jaa, vai niin"; edellinen psykiatri sanoi että "Painu sitten neurologille jos kiinnostaa! Ja sairaslomaa ei tipu: jos opintotuki katkeaa, mene sossuun!" (silloin oli puukotus hyvin lähellä). Nyt on kulunut ~8 vuotta, pitkälti hukkaan. Äskettäin sitten varasin ajan yksityiselle neurologille, joka sanoi, että "Tämä on oikeastaan psykiatrin heiniä", mutta ymmärsi että kyseessä taitaa todellakin olla ADD, ja sain lopultakin asiaa eteenpäin.

ADD-diagoosi, lääkityksenä Concerta 54 mg (joskus pidän välipäiviä). Olen joskus läpällä heittänyt, että siinä missä Concerta on huumausainereseptin alainen, minulle pitkäaikaisen ilman lääkitystä olemisen pitäisi olla sitä :D. Eli selkiyttää ja tasaa hyvin paljon.

Masennus on hyvin tavallinen liitännäisoire, varsinkin jos ADHD:ta ei ole diagnosoitu, ja yrittää selvitä omin voimin neurotyypillisten maailmassa. Itsekin olen siitä nuorena kärsinyt, enkä edes häpeä.

Concerta 36mg päivässä joka viikonpäivänä! Lääkäri ei ole puhunut mitään tarvittaessa
otosta vaikka adhdhan on pitkälti sopeutumattomuus yhteiskunnan oravanpyörään.
Masennusta oli hoidettu väärällä lääkityksellä koko työuran aikana. Ihmetyttää hoitoon hakeutumisen vaikeus, syyllistäminen sekä valmisteen hinta. Ei liene epäselvää miksi vaarallisten aineiden välittäminen kannattaa. Narkolepsiapotilaat eivät kuulemma saa mitään hoitoa. Syynä yhdysvaltojen säätämä -71yleissopimus jota noudatettiin jo
hyvissä ajoin ennen sen voimaantuloa;)

[QUOTE="Vieras";29168011]Mistä te olette lääkkeitä saaneet tai mitä kautta olette hakeutuneet hoitoon?[/QUOTE]

Toivottavasti tän kysymyksen taustalla tarve saada apua, ei tarve saada pelkkiä lääkkeitä ;)

Koska en ollut hirmuinen ongelmakimppu, en ees olettanut julkisen puolen kiinnostuvan musta. Yksityinen, pitkän uran tehnyt arvostettu neurologi, jonka tiesin aikuisia diagnosoineen -> neuropsykologin vastaanotolle testeihin -> takasin ko. neurologille, joka kirjoitti diagnoosin ja lääkereseptin. Tällä lekurilla nyt sitten vuosien hoitokontakti. Myös neuropsykologinen kuntoutusjakso käyty, Kelan tuet tähän.

Toivottavasti tän kysymyksen taustalla tarve saada apua, ei tarve saada pelkkiä lääkkeitä ;)

Koska en ollut hirmuinen ongelmakimppu, en ees olettanut julkisen puolen kiinnostuvan musta. Yksityinen, pitkän uran tehnyt arvostettu neurologi, jonka tiesin aikuisia diagnosoineen -> neuropsykologin vastaanotolle testeihin -> takasin ko. neurologille, joka kirjoitti diagnoosin ja lääkereseptin. Tällä lekurilla nyt sitten vuosien hoitokontakti. Myös neuropsykologinen kuntoutusjakso käyty, Kelan tuet tähän.

Kiitos vastauksesta, ihan apua etsin vaikka ilman lääkkeitäkin :) Mä en usko kans julkisen auttavan niin yksityiselle on mentävä. Täällä ku ei pääse edes lääkäriin ilman terkan arviota ja sen tuntien mussa ei ole mitään vikaa...

Voitko vinkata kuka toi sun neurologi on?

[QUOTE="Vieras";29168326]Kiitos vastauksesta, ihan apua etsin vaikka ilman lääkkeitäkin :) Mä en usko kans julkisen auttavan niin yksityiselle on mentävä. Täällä ku ei pääse edes lääkäriin ilman terkan arviota ja sen tuntien mussa ei ole mitään vikaa...

Voitko vinkata kuka toi sun neurologi on?[/QUOTE]

En tohdi, kun ei kai ota uusia potilaita. Eläkkeelle jää :( Adhd-aikuisten foorumista näitä on monet kyselleet ja löytäneetkin. Uskoisin, että Hki, Turku ja Tampere kaikki varmoja kaupunkeja löytää sopiva lääkäri yksityiseltä puolelta. Ekaan käyntiin kannattaa valmistautua hyvin, kirjoitella pidemmän aikaa ylös asioita jotka voisivat liittyä oireiluun. Jos löytyy esim. kouluaikaisia dokumentteja ongelmista, ne mukaan.

Tsemppiä ja sitä usein puuttuvaa pitkäjännitteisyyttä asian selvittämiseen.

(Elämä voi muuttua.)