Äh. Ärsyttävää, kun päätökset epäilyttävät jälkeenpäin...

kangasajuruoho

Aktiivinen jäsen
28.02.2007
17 902
1
36
Siis esikoinen lähti just kouluun, mukanaan lappu, jossa ilmoitukseni että poika ei aloita valinnaisen kielen opiskelua (siis ruotsin) vielä neljännellä.

Itse ei ollut innokas.

Toisaalta siinä lapussa kyllä selkeästi suositeltiin aloittamista, jos äidinkielen ja englannin taidot ovat hyvää tai parempaa keskitasoa...

Mutta kun, mulla meni englanti alusta asti ihan persiilleen ja sen korjaaminen myöhemmin vaati työtä, niin näen sen opettelemisen nyt tärkeämpänä. :|

Potkikaa, tai sanokaa että tossa oli jotain järkeä...

Musta toi kuulostaa ihan järkevältä. Ruotsin ehtii oppia kyllä myöhemminkin, ja jos vaikka motivaatio olis sitten parempi.

Mäkin olen opiskellut ruotsia vasta seiskasta asti ja silti suorittanut mm. virkamiestutkinnon siitä.

Niin... Toisaalta, jotkut haltsaa hyvin noi samaa aikaa, toiset ei. Toisaalta...neljäsluokkalainen on vielä melko pieni - ja onhan siinä toki melkoinen homma kun on kaksi vierasta kieltä... Melko kaksipiippuinen juttu.

Jos lapselle äidinkielen ja englannin oppiminen ei tuota vaikeuksia niin silloinhän voi ottaa kolmannen kielen oppiaineekseen. Mutta kysehän on siitä että sinä hänen äitinään päätit että ensin opetellaan nämä kaksi ja sitten vasta ruotsi. Eli se oli ihan hyvä päätös, mitä tuota pohtimaan. Ja enemmän sitä englantia tarttetaan kun ruotsia

hyvin teit, jos kerta lapsi itsekkään ei ollut kovin innokas ja ensin just kehittää ja ylläpitää sitä enkkua ja suomea =)

muistan kuinka itselläkin yläasteella kun joskus saattoi olla ruotsia, enkkua ja saksaa samassa jaksossa niin ei oikein mikään kieli menny muistiin ja sekaisin meni niin hyvin ettei toista...

ehtii myöhemminkin!

Miten se sun englanninkielen takkuaminen poikaasi liittyy?

Jos poika pärjää hyvin englannissa ja äidinkielessä, olisi melkein kannattanut ottaa se ruotsi mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten se sun englanninkielen takkuaminen poikaasi liittyy?

Jos poika pärjää hyvin englannissa ja äidinkielessä, olisi melkein kannattanut ottaa se ruotsi mukaan.

Siten, että tiedän, miten vaikeaa on, kun ei alusta asti opi...

Pelkona se, että kaksi kieltä on liikaa ja sitten -pahimmassa tapauksessa- molemmat menevät huonosti.

mä alotin ruotsin opiskelun kolmannella ja ruotsiin muuton takia englanti alko jo neljännellä.. äidinkieles oon aika surkee (tai siis ku se ei kiinnostanu koskaan) mut enkku ja ruotsi sujuu ihan sujuvasti:D

meillä aloitettiin 2 kieli neljännellä koulun suosituksesta nyt poika kuudennella välillä helpompaa välillä taas vaikeempaa poika halusi myös itse silloin aloittaa 2 kielen luulen että teitte oikein kun lapsikaan sitä ei itse kerran halunnut meillä taas menossa vaikeampi aika ja nyt poika katuu kamalasti valintaansa sai nimittäin ensimmäisen huonon numeronsakkin juuri. yllättävää se oli tämä 2 kieli!!!

Ehtii sitä oppia, jopa ihan elävässä elämässä. Eikä tule niin raskaita koulupäiviä, kun tuntimäärä pysyy kurissa.

Ja minun mielestäni enemmän hyötyy siitä, että edes yhden vieraan kielen oppii kunnolla. Sen pohjalta on helpompi jatkaa, jos haluaa lisää kieliä.

Ja kuka meidän nurkillamme puhuu ruotsia? :saint:
*tytöt menevät tänään orkesteriharjoituksiin, sujuvasti suomeksi ja ruotsiksi...siis orkesterinjohtaja vetää kahdella kielellä, lapset sillä, mitä osaavat*

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Ehtii sitä oppia, jopa ihan elävässä elämässä. Eikä tule niin raskaita koulupäiviä, kun tuntimäärä pysyy kurissa.

Ja minun mielestäni enemmän hyötyy siitä, että edes yhden vieraan kielen oppii kunnolla. Sen pohjalta on helpompi jatkaa, jos haluaa lisää kieliä.

Ja kuka meidän nurkillamme puhuu ruotsia? :saint:
*tytöt menevät tänään orkesteriharjoituksiin, sujuvasti suomeksi ja ruotsiksi...siis orkesterinjohtaja vetää kahdella kielellä, lapset sillä, mitä osaavat*

Niin. Sekin vielä. :|
Toisaalta kaksikielisillä ei tunnu yhtään sen helpompaa olevan toi opiskelu...

Joo. Päätän, että päätös on ainakin hyvä.
(sitä, oliko oikea, ei saane koskaan tietää )

:xmas:

Minä olin eilen meidän lastemme koulun tilaisuudessa, jossa puhuttiin saksan kielen opiskelun aloittamisesta neljännellä luokalla. Rehtori ja opettajat korostivat nimenomaan sitä, että lapsen oma innostus asiaan on tärkeää!
Meidän perheessämme on jo kaksi innokasta saksanopiskelijaa, mutta tämä kolmas taitaa jättää sen nyt valitsematta, koska englantikin teettää töitä.
Yleensä ottaen opet kertoivat, että saksanryhmät ovat erittäin motivoituneita koululaisia muissakin aineissa. Lisätunteka saksasta tulee kaksi viikossa koko peruskoulun ajan.

Vaikeita valintoja. Itsekin miettinyt jo etukäteen. Luulen, että lapsen oma innokkuus tulee ratkaisemaan oman päätökseni. En halua pakottaa, jos kielet eivät kiinnosta tai on muutenkin työlästä. Nykyään se lopettaminen on lähes kiellettyä, sanotaan, että pitää sitoutua, eli ei saa vain koettaa miten sujuu.

Vaikeita juttuja tosiaan. mutta tuskinpa poika kärsii jos ei vielä aloita ruotsinkielen opiskeluja!
Voi kunpa meilläkin olisi ollut noin koulussa, että olisi saanut valita.. Mä siis kävin sellaista koulua, jossa ruotsin lisäksi (ruotsi siis äidinkieli, eli sen kielistä kouluakin kävin) enkku tuli jo ekalla luokalla, suomi kolmannella ja saksa viidennellä. Eikä siellä valita saanut :|

Yhteistyössä