Ahdistaa.. en saa edes nukutuksi, kun eräs ihminen levittelee musta netissä kaikkea tietoa ja kuvia :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiusattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiusattu

Vieras
Tutustuin noin neljä vuotta sitten sellaiseen ulkomaalaiseen mieheen netissä ja hän vaikutti tosi mukavalta aluksi. Tuntui hyvältä keskustella hänen kanssa, koska olin juuri kokenut karvaan eron ja rakastin yhä eksää. Hän tuki minua kovasti sanoillaan ja koin saavani voimaa häneltä siihen, että jaksoin raskaassa elämäntilanteessani.
Myöhemmin hän alkoi vaatimaan, että maksaisin hänen lentolipun Suomeen ja viettäisimme loman yhdessä. En suostunut. Hän siitä suivaantuneena herjasi minua muutamalla foorumilla, huoritteli ja kertoi mun yksityisasioita. Laittoi jopa mun puhelinnumeron kaikkien nähtäville. Tein hänestä ilmoituksen foorumin ylläpitoon ja hänen nimimerkki poistettiin, mutta ei siitä ollut apua, koska hän teki aina uusia nikkejä.
Jonkin aikaa oli sitten rauhallista, kunnes hän taas alkoi häiriköimään (netissä ja puhelimitse). Kertoi tulevansa Suomeen ja etsivänsä mut keinolla millä hyvänsä. Olin kovasti ahdistunut ja pelkäsin, että hän toteuttaa uhkauksensa. Hän ei tiedä mun oikeaa nimeä ja osoitetta, eikä aivan tarkkaa asuinpaikkakuntaakaan.
Hän on sanonut, että vain se, että suostun tapaamaan hänet ja rakastamaan häntä niin kuin hän minua, muuttaisi tilanteen.
Nyt tilanne on sellainen, että hän on laittanut nettiin valokuviani ja esiintyy minuna. Kertoo kaikkee paskaa ja pilkkaa muutenkin. Hän sanoi, että on tehnyt minun nimissä useita kymmeniä nikkejä ja tämä kaikki on vasta alkua.
Pelkään tehdä hänestä mitään ilmoitusta, koska hän suuttuu enemmän. Sanoin, että teen ilmoituksen poliisille ja hän sanoi toivovansa sitä, koska sitten saisi nähdä minut viimein kasvotusten.

Kirjoitus on varmaan kovin sekava, koska olen niin ahdistunut ja väsynyt tästä kaikesta. Onko joku ollut vastaavanlaisessa tilanteessa ja miten pitäisi toimia tuon hullun kanssa?

Kannattaiskohan sun ihan oikeesti ottaa yhteyttä poliisiin. Eikös toi oo jo aika vakavaa "esiintyä" sinuna ja levitellä kuviasi...ihan sairas tyyppi taitaa olla kyseessä?! Ei kai sun tartte nähdä sitä tyyppiä kasvotusten vaikka tekisitkin ilmoituksen!!

mutta nyt ei auta muu kuin mennä poliisin juttusille. Jos hän siitä suuttuu enemmän, (ilmeisesti pelkäät, että kiusanteko yltyy), sitä kovemmat on sitten rangaistukset. Voit myös soittaa rikosuhripäivystykseen, ja kysyä neuvoja ja tukea. Tarvitset nyt apua, onhan sinulla joku vahva ja päättäväinen läheinen tukenasi?

Normaalisti pitäisi heti tehdä ilmoitus, mutta koska on kyse ulkomaalaisesta, niin en usko, että siitä olisi mitään apua. Lopeta kaikki yhteydenpito mieheen, koska hän saa jokaisesta kontaktista, negatiivisesta tai positiivisesta, vaan lisää virtaa. Tämä on kriminalipsykologien neuvo kaikille ahdistelijoiden uhriksi joutuville. Tavallinen ihminen luulee, että voi pyytämällä ja järkeilemällä saada ahdistelijan lopettamaan, mutta se toimii ihan toisinpäin. Mies kokee, että hän saa vastakaikua itselleen.

Vaihda puhelinnumero heti uuteen. Tavallisista kuvista en olisi huolissani, koska kenen tahansa kuvia voidaan käyttää noin ja varsinkaan, kun ei niissä ole edes sinun oikeaa nimeäsi. Tuskin pystyy laittamaan niitä paikkoihin missä niistä olisi sinulle mitään haittaa. Ne hukkuvat netin syövereihin ja jossakin vaiheessa mies lopettaa (varsinkin jos löytää uuden reagoivamman uhrin).

Voimia! Tiedän, että tuntuu tosi pahalta, mutta yritä unohtaa koko juttu.

Hän on tehnyt elämästä nyt ihan helvettiä. Olen normaalisti iloinen ja sosiaalinen, mutta nyt mulla on kamala kiire tulla aina kotiin ja katsoa netistä mitä hän on taas ehtinyt sinne laittaa. Tälläkin hetkellä mun kuva on yhdellä foorumilla ja kuvan alla lukee "me".
Sen verran lisäyksenä vielä, että en ole viettänyt tätä neljää vuotta netissä, vaan matkustellut ja mennyt ja jopa muutama lyhyt suhdekin ollut. Olen kertonut tälle hullulle, että minulla on mies (vaikkei tällä hetkellä olekaan), mutta ei hän välitä siitä. Sanoo vain toivovansa hänelle kuolemaa tai uhkailee tappavan hänet.
Onko aivan varma, että jos ilmoitan poliisille, niin poliisi uskoo mua, enkä joudu koskaan kasvotusten tuon mielipuolen kanssa? Olen säilyttänyt koneella hänen kaikki kamalat juttunsa ja samoin puhelimesta ne löytyy edelleen.

Pidät häneen siis edelleen yhteyttä? Älä missään nimessä kerro itsestäsi yhtään mitään ja lopeta kaikki kontakti. Lakkaa myös käymästä foorumilla. Edesautat toimillasi tilanteen jatkumista.

Et joudu kasvotusten miehen kanssa, jos teet ilmoituksen, mutta ei siitä sinulle kyllä mitään hyötyäkään ole ikävä kyllä.

[QUOTE="vieras";24464443]Normaalisti pitäisi heti tehdä ilmoitus, mutta koska on kyse ulkomaalaisesta, niin en usko, että siitä olisi mitään apua. Lopeta kaikki yhteydenpito mieheen, koska hän saa jokaisesta kontaktista, negatiivisesta tai positiivisesta, vaan lisää virtaa. Tämä on kriminalipsykologien neuvo kaikille ahdistelijoiden uhriksi joutuville. Tavallinen ihminen luulee, että voi pyytämällä ja järkeilemällä saada ahdistelijan lopettamaan, mutta se toimii ihan toisinpäin. Mies kokee, että hän saa vastakaikua itselleen.

Vaihda puhelinnumero heti uuteen. Tavallisista kuvista en olisi huolissani, koska kenen tahansa kuvia voidaan käyttää noin ja varsinkaan, kun ei niissä ole edes sinun oikeaa nimeäsi. Tuskin pystyy laittamaan niitä paikkoihin missä niistä olisi sinulle mitään haittaa. Ne hukkuvat netin syövereihin ja jossakin vaiheessa mies lopettaa (varsinkin jos löytää uuden reagoivamman uhrin).

Voimia! Tiedän, että tuntuu tosi pahalta, mutta yritä unohtaa koko juttu.[/QUOTE]

Kiitos näistä sanoista. Entäpä jos hän löytää minut, koska hänellä on minun kuvat ja voi tosiaan etsiskellä ja kysellä netistä muilta apuja minun löytämiseksi. Hän oli lähettänyt kyselyn yhdelle suomalaiselle miehelle ja oli siihen liittänyt kuvani mukaan. Hän lähetti koko heidän sähköpostikeskustelun minulle todisteeksi. Onneksi kyseinen mies sanoi, että ei tunnista minua ja ei voi näin auttaa etsimisessä.

Rauhoitu jo hyvä ihminen! Miks ihmeessä sun pitäis nähdä se tyyppi kasvotusten?! Luuletko, että poliisi roudaa sen tyypin Suomeen ja sinä muka tunnistat sen tyypin tai jotain yhtä hoopoo...
Se tyyppi ei tule Suomeen! Eikä se sinua löydä jos et oo kertonut oikeeta nimeäsi. Vaihda nyt kiireesti puh.nrosi ja tee siitä salainen.

[QUOTE="vieras";24464508]Pidät häneen siis edelleen yhteyttä? Älä missään nimessä kerro itsestäsi yhtään mitään ja lopeta kaikki kontakti. Lakkaa myös käymästä foorumilla. Edesautat toimillasi tilanteen jatkumista.

Et joudu kasvotusten miehen kanssa, jos teet ilmoituksen, mutta ei siitä sinulle kyllä mitään hyötyäkään ole ikävä kyllä.[/QUOTE]

En mä pidä häneen yhteyttä. En vastaile hänen viesteihin/soittoihin ja olen aina laittanut hänet estoille heti kun hän lähettänyt mulle jotain viestiä netin kautta. Hän tekee uusia nikkejä ja en voi estää hänen yhteydenottojaan. Luen aina hänen viestinsä, vaikka varmaan olisi parempi olla lukematta. Sen jälkeen laitan eston. Ja hän tekee taas uuden nikin..

[QUOTE="vieraana";24464530]Rauhoitu jo hyvä ihminen! Miks ihmeessä sun pitäis nähdä se tyyppi kasvotusten?! Luuletko, että poliisi roudaa sen tyypin Suomeen ja sinä muka tunnistat sen tyypin tai jotain yhtä hoopoo...
Se tyyppi ei tule Suomeen! Eikä se sinua löydä jos et oo kertonut oikeeta nimeäsi. Vaihda nyt kiireesti puh.nrosi ja tee siitä salainen.[/QUOTE]

Mun puhelinnumero on salainen, mutta se on myös työkäytössä, joten on tosi hankala vaihtaa ja varmasti monia ihmetyttää, jos alan sitä vaihtamaan. Varmaan kuitenkin pakko, kun jaksais vaan :(

Vaihdat nyt heti puhelinnumeron! Ja lopetat kaiken yhteydenpidon. Mitä väliä jos kuviasi on jossain foorumilla? Otat facebookin ja muut profiilit nyt salaiseksi jos sulla sellaisia on! Ja pysyt poissa netistä. Ja otat yhteyden poliisiin.

Nyt teet sen ilmotuksen poliisille ja heti!! Ihan senkin kannalta ettei yritä sitte tulla oikeasti suomeen. Ja niin kun aikaisemmin jo sanottiin, lopeta siellä foorumilla käynti ihan kokonaan. Ainakin joksikin aikaa.

[QUOTE="aapee";24464573]Mun puhelinnumero on salainen, mutta se on myös työkäytössä, joten on tosi hankala vaihtaa ja varmasti monia ihmetyttää, jos alan sitä vaihtamaan. Varmaan kuitenkin pakko, kun jaksais vaan :([/QUOTE]

Voithan kertoo, että sulle on tullut häiriöpuheluita, siksi vaihdat salaiseksi tai otat uuden numeron. Tsemppiä ja voimia! Unohda tosiaan se foorumi ja unohda koko paska asia!! Nyt hankit elämääsi jotain uutta joka vie ajatukset muualle!

minä kyll ä tunne henkilöitä, jotka vaihtavat puh.numerooaan vähäisemmästäkin syystä kuin tuo...
ja tiedän jopa yrityksiä, joilla numero vaan vaihtuu jossain vaiheessa, eikä kukaan pysty estämään.
(Sitä vaivannäköä, jota se kaikille sekaantuneille sitten tietty voi hetken aiheuttaa).

Onko sulla sen miehen kuvaa? Vie se poliisille ja myös kaikki muu todistusaineisto, niin ainakin tyypin mahdollinen suomeen pääsy hankaloituu.

Puhelinnumeron suljet heti, ja vaihdat salaiseksi. Sen jälkeen et enää vastaa mihinkään sen viesteihin, älä selittele mitään ja sano että et enää vastaa, lopetat vastaaminen kuin seinään. Sen miehen on mahdotonta löytää sua, sama kuin hakisi neulaa heinäsuovasta. Mutta tuo häiriköinti loppuu kyllä kun sä vaan katoat etkä anna enää mitään vastareaktioita.

[QUOTE="aapee";24464573]Mun puhelinnumero on salainen, mutta se on myös työkäytössä, joten on tosi hankala vaihtaa ja varmasti monia ihmetyttää, jos alan sitä vaihtamaan. Varmaan kuitenkin pakko, kun jaksais vaan :([/QUOTE]
Pitää vaihtaa ja voit kertoa työpaikalla sille, ketä vastaa numeron vaihdosta, että numero on päätynyt vääriin käsiin. Joskus laitetaan työpaikan numeroita kysymättä nettiin ja sitten et voi enää estää sitä, ettei mies saisi nimeäsi tietoonsa. On erittäin epätodennäköistä, että joku tunnistaisi kuvasi miehen kysellessä sitä puhumattakaan, että antaisi nimeäsi jollekin tuntemattomalle ulkomaalaiselle. Sinun pitäisi nyt lopettaa foorumillakäynti tai edes vaihtaa nikkisi joksikin toiseksi. Jos paikka on sinulle tärkeä, niin ikävää, mutta tärkeysjärjestys pitää nyt olla oikea.

[QUOTE="vieras";24464621]Pitää vaihtaa ja voit kertoa työpaikalla sille, ketä vastaa numeron vaihdosta, että numero on päätynyt vääriin käsiin. Joskus laitetaan työpaikan numeroita kysymättä nettiin ja sitten et voi enää estää sitä, ettei mies saisi nimeäsi tietoonsa. On erittäin epätodennäköistä, että joku tunnistaisi kuvasi miehen kysellessä sitä puhumattakaan, että antaisi nimeäsi jollekin tuntemattomalle ulkomaalaiselle. Sinun pitäisi nyt lopettaa foorumillakäynti tai edes vaihtaa nikkisi joksikin toiseksi. Jos paikka on sinulle tärkeä, niin ikävää, mutta tärkeysjärjestys pitää nyt olla oikea.[/QUOTE]
Ja sanot vielä työpaikalla, että numero pitää ottaa kokonaan yrityksen käytöstä eikä anneta toiselle, ettei käy niin, että työpaikkasi selviää miehelle.

Onko tuo kriminaalipsykologien neuvo oikeasti totta?

Minusta taas monet narsistit oikein suututtaa se, että heihin katkaisee välit lopullisesti ja on kuin heitä ei olisikaan. He alkavat siitä vainoamisen.

Helpompaa olla kuin pitäisi näistä narsisteista/psyykkisesti sairaista, mutta ei kerro mitään hen
k.kohtaista.

Kiitos neuvoista ja tuesta. On vaan niin noloa mennä poliisin juttusille tälläsessä asiassa. En kehtaa tästä edes kavereilleni kertoa. Siskolle hiukan avasin tilannetta, ihan siltä varalta jos jotain kamalaa sattuu, mutta ei hänkään ymmärrä miten "vakavasta" tilanteesta on kyse ja kuinka tämä mua ahdistaa. Hävettää, kun olen johonkin ulkomaalaiseen paskaan luottanut ja kertonut hänelle jotain asioitani ja jopa antanut muutamia kuvia. Jos tästä selviän, niin ainakin sen opin, että en tutustu netissä kenenkä kanssa lähemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;24464680:
Onko tuo kriminaalipsykologien neuvo oikeasti totta?

Minusta taas monet narsistit oikein suututtaa se, että heihin katkaisee välit lopullisesti ja on kuin heitä ei olisikaan. He alkavat siitä vainoamisen.

Helpompaa olla kuin pitäisi näistä narsisteista/psyykkisesti sairaista, mutta ei kerro mitään hen
k.kohtaista.
Sinulla ei näköjään ole asiasta mitään tietoa. Ja on muitakin häiriöitä olemassa kuin "narsismi", joka ei ole edes oikea diagnoosi, mutta siinäkin paras vaihtoehto on lopettaa kaikki yhteydenpito, jos se vaan on mahdollista. Tuntemattomat ahdistelijat ovat pahimpia, koska he kuvittelevat suhteen läheisyyden täysin erilaiseksi kuin se todellisuudessa on (monet ovat psykopaatteja).

Yhteistyössä