Mitähän tuohon nyt sanoisi. JOS kaikki olisi mennyt hyvin olisin voinut antaa ehkä pelkkää positiivista palautetta.
Ensinnäkin, on aivan järjetöntä tänä päivänä "hyvinvointisuomessa" että tuonkin kokoisesta sairaalasta puuttuu ilokaasu! Sitä en käsitä enkä suostu hyväksymään mitään verukkeita. Jos ei ilmastoinnit ja muut ole kunnossa sitten ne pitää laittaa kuntoon niin että äidillä on mahdollisuus lievimpään mahdolliseen kivunhoitoon!
Nyt ilokaasu on korvattu pillerillä, jota en enää ottaisi näin jälkiviisaana. Se vasta myrkkyä on eikä edes auttanut.
Kun synnärille menin tuskissani, olisi pitänyt lähteä takaisin koska synnytys ei ollut käynnissä. En olisi kuitenkaan kestänyt enää kipua joten sain kuitenkin jäädä. Mitään järkeä ei olisi ollut edestakaisin ajelemisessa. Vaikka mahdollista raskausmyrkytystä seurattiin lopussa, niin minut vastaanottanut kätilö mikä lie ei edes viitsinyt verenpainetta mitata, mitä hiukan ihmettelin koska luulin että se nyt kuuluu aikalailla rutiinitoimenpiteisiin. Oli aika nuiva akka muutenkin, mutta hänellä taisikin vuoro juuri olla loppumaisillaan ja kotiin kiirus. Jotain ihmettä se sekoili, en muista mitä, mun tietojeni kanssa...
No, otin siis rentoutus, kivunlievityspillerin joka pisti kyllä pään sekaisin mutta kipuun itsessään ei auttanut.
Siinä sitten alkoi synnytys käynnistymään, tuli toinen kätilö joka oli ihme hapannaama ja katsoi muun muassa miestäni omituisen halveksivasti. Ei ollut mikään lämmin ihminen hän ja kun lopulta aneliin epiduraalia tuskissani, niin siihenkin piti jotenkin vittumaisesti kommentoida että kiireellisyysjärjestyksessä asiat hoidetaan. No kyllähän minä sen tiedän mutta olisi voinut olla hiukan empaattisempi!
Sitten kun vihdoin tämä anestesialääkäri tuli paikalle laittamaan epiduraalin, hän puhui huonoa suomea, veikkaan että oli tuolta itänaapurista tai virosta. Siinä en ihan ymmärtänyt hänen sönkötyksiään enkä tiedä osasinko olla juuri oikealla hetkellä paikallani kun pisti. Kirosi jotain perkelettä siinä kaikenlisäksi! Ja epiduraali menikin sitten pieleen sillä tavalla että toinen puoli oli ihan turta enkä siis pysynyt pystyssä ollenkaan vaan meinasinkin rojahtaa pahasti lattialle koska en osannut varautua että jalat pettää alta!
On mulle ennenkin epiduraali laitettu, ja se meni kyllä kaikkien sääntöjen mukaan hyvin mutta tämä kerta ei.
Tärisin ja vapisin horkassa.
Onneksi sitten vaihtui vuoro ja paikalle ilmestyi mitä ihanin kätilö, vaalea mukava nainen ja hänen kanssaan opiskelija joka oli jo loppusuoralla opinnoissaan. Mulla oli siis kaksi ihanaa turvahenkilöä koko loppusynnytyksen ajan ja heistä olen ikuisesti kiitollinen! Meillä oli ihan hauskaakin, juteltiin niitä näitä
Synnytys ja ponnistus meni hyvin mutta sitten kävi odottamaton juttu. Kätilö huomasi että aha nyt taitaa tulla isokokoinen vauva, hän hiukan säikähti mutta ei näyttänyt sitä (mieheni huomasi huolen). Oli jo sakset kourassa valmiinan leikkaamaan epparin mutta ei ONNEkSI kerennyt, vauva syntyi hyvin koska kudokseni ovat yllättävän joustavat. Ei tullut kuin ne parin asteen repeämät kuten aiemminkin.
Mutta. Vauva ei sitten itkenytkään eikä alkanut hengittää. Siinä oli äkkiä porukkaa paikalla ja vauva kiikutettiin teholle ja jäimme kahden miehen kanssa huolestuneina ja ihmeissään.
Vauva selvisi kyllä, saivat elvytettyä eikä tarvinnut edes tunkea sitä letkua kurkkuun vai mitä ne siinä vaiheessa tekee. Siinä vain oli huoli että jättikö mahdollinen hapenpuute jotain vaurioita. Sydämeen jäi reikä ja se kuulemma oli tavallista tällaisessa. Sitä piti seurata.
Vauva jäi siis teholle.
Sitten alkoi minun ristikuulusteluni, koska olen joutunut käyttämään raskausaikana masennuslääkkeitä. Kaiken oman huolen, epätiedon keskellä se oli todella traumaattista ja loukkaavaa. Minusta nuo lastenlääkärit olisivat voineet olla hiukan empaattisempia ja ymmärtää hiukan minunkin tunteitani. Ja minulle määrätty lääkitys oli ihan lääkärin hyväksymä. Lisäksi jouduin nukahtamisvaikeuksiin ottamaan välillä rauhoittavaa. Siitähän sitten kyseltiin ja kuulusteltiin milloin olet viimeksi syönyt sitä jne. Ymmärrän toki että halusivat tietää mutta se tuli niin kurjan syyttävästi ja aggressiivisesti että minä lopulta itkeä tihrustin siinä.
Seurasivat vauvaa mahdollisten vieroitusoireiden varalta, he selvästi odottivat niitä tulevan. Ei kuitenkaan tullut.
Myöhemmin kotiuduttuani sain sairaalasta papereita. Vauvan pihkasta oli otettu HUUMENÄYTE ilman että minua oli millään tavoin informoitu!!!! Minusta se oli törkää ja nöyryyttävää ja äitiyttäni halventavaa! He siis vielä epäilivät että olisin käyttänyt huumeita???? Olisin hyväksynyt huumetestin täysin, jos näkivät sen tarpeelliseksi mutta siitä olis ehdottomasti pitänyt kertoa! Sitä asiaa vatvoinkin kauan mielessäni ja se masensi minua. Oli todella tökerö se ihme lastenlääkärihuuhkaja
Kaikki meni lopulta hyvin ja kätilöni kävi vielä moikkaamassa ja lohduttelemassa.
Oma kokemukseni oli siis toisaalta hyvä mutta toisaalta huono kyseisessä paikassa. Edelliset lapset olen synnyttänyt muualla ja sieltä on vielä enemmän negatiivista kerrottavaa.
Mutta ilokaasu takaisin ja äkkiä!