Ahdistaa koko raskaus kun tiedän jo etukäteen etten voi olla pienen kanssa kotona ä-loma-aikaa pidempään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itkevä odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itkevä odottaja

Vieras
Olen ollut kotona kahden lapsen kanssa yhteensä kolme vuotta. Kaksi lasta oli suunnitelmamme ja mun oli takoitus palata töihin aikaisintaan seuraavan vuoden vaihteen jälkeen kun nuorimmainen on täyttänyt 2v. Olemme ihan keskituloisia ja meillä oli säästöjä sitä varten että voin olla lasten kanssa kotona kauemmin kuin tuon äitiysloma-ajan.

No, nyt olen raskaana ja pienen kolmosemme on määrä syntyä syyskuussa. Tämä ei ollut suunniteltua ja kyse oli omasta mokasta (minulla oli vatsatauti ja meidän olisi pitänyt käyttää kumia kun pillerit eivät tietenkään satavarmasti pysyneet sisällä ). Ajattelimme ettei elämässä kaikkea voi suunnitella etukäteen ja mies varsinkin ihastui ikihyviksi ajatukseen vielä yhdestä vauvasta. Hänen mukaansa emme ehkä olisi rohjenneet tehdä kolmosta ilman että kohtalo puuttui peliin.

Jouduttiin kuitenkin heti miettimään rahaa ja vaikka näitä asioita vääntää ja kääntää niin säästöt eivät riitä enää pitkälle ja auto -sekä asuntolaina on maksettava. Sovittiin että valitettavasti tämä kolmas joutuu sitten menemään hoitoon heti ä-loman loputtua.

Nyt kun raskautta on jonkun aikaa kestänyt ja saan jo nauttia pikkuisen potkuista ym. huomaan itkeväni usein sitä etten voi olla tämän kanssa kotona! Kuopuksemme on nyt hieman reilun vuoden enkä voi kuvitella laittavani häntä hoitoon! Saatikka sitten pienempää lasta! Tuntuu että koko odotus ahdistaa kun tiedän etten voi olla tälle lapselle samalla tavalla läsnä... Mitä jos hänen ensiaskeleensa näkyvätkin jollekin hoitotädille tai hän sanoo ensi sanansa lapsijoukon keskellä eikä kukaan ole kuulemassa?? :'(

Ja tämä ei ole missään nimessä ilkeilyä teille, jotka olette laittaneet lapsenne varhain hoitoon! Sanon vain mitä itse tunnen tätä asiaa kohtaan. Ja tietysti raskauhormoonit antavat kyynelilleni lisäpontta...

Auton vaihto halvempaan -> ei enään autolainaa. Asuntolainasta lyhennysvapaata. Hommat itselle jonkun ilta tai viikonlopputyön, joka auttaa pitämään budjettia kasassa.

Alkuperäinen kirjoittaja voi:
maksakaa vain korkoja asuntolainasta vaikka 6kk-1vuosi, niin pikkuinen saa olla kotona

Joudutaan todennäköisesti tekemään niin jo kesäkuun alusta ennen kuin mun ä-loma edes alkaa... Vaikka oltiin suunniteltu näitä mun kotona olemisia tarkasti niin säästörahoja olisi näiden kahdenkin kanssa kuitenkin pitänyt olla enemmän. En usko että onnistumme sumplimaan asioita niin että voisin olla kotona pidempään. Kun vain tietäisin kuinka opin hyväksymään asian ja nauttimaan siitä pienestä ajasta jonka saan vauvan kanssa viettää! Lyhennettyä työviikkoa kyllä suunnittelin aluksi, mutta sen nyt ei ihan hirveästi lohduta...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
maksakaa vain korkoja asuntolainasta vaikka 6kk-1vuosi, niin pikkuinen saa olla kotona

Joudutaan todennäköisesti tekemään niin jo kesäkuun alusta ennen kuin mun ä-loma edes alkaa... Vaikka oltiin suunniteltu näitä mun kotona olemisia tarkasti niin säästörahoja olisi näiden kahdenkin kanssa kuitenkin pitänyt olla enemmän. En usko että onnistumme sumplimaan asioita niin että voisin olla kotona pidempään. Kun vain tietäisin kuinka opin hyväksymään asian ja nauttimaan siitä pienestä ajasta jonka saan vauvan kanssa viettää! Lyhennettyä työviikkoa kyllä suunnittelin aluksi, mutta sen nyt ei ihan hirveästi lohduta...

No ei se elämä siihen hoitoon viemiseenkään kaadu, usko mua! Tai miten olis pari hoitolasta kotiin omien seuraksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Niikka:
Meidän pankki antoi maksaa pari vuotta pelkät asuntolainan korot.Ja nythän korot olis tosi alhaalla.Oisko siit apua?

Pari vuotta? Täytyy varmaan varata se aika sinne pankkiin...

Tai luepas vaikka ne teidän lainaehdot :D Meillä on laina-aikana mahdollista pitää jopa 5vuotta lyhennysvapaata.

Voitte myydä asunnon. Keskituloisina saatte helposti asuntolainaa muutamankin vuoden kuluttua, mutta kun asunto on kokonaan maksettu, on liian myöhäistä antaa vauvalle ja yksivuotiaalle kiireetön varhaislapsuus kotona.

Elämä on valintoja. Omistusasunto HETI vai myöhemmin. Voit valita. Vauvan kanssa kotona vai mieluummin omistusasunto. Voit valita senkin. Kukin arvojensa mukaan.

Mikäli valitsette asunnon heti vauvan lyhyen kotihoidon sijasta, hänestä voi silti kasvaa ihan hyvinvoiva aikuinen.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Niikka:
Meidän pankki antoi maksaa pari vuotta pelkät asuntolainan korot.Ja nythän korot olis tosi alhaalla.Oisko siit apua?

Pari vuotta? Täytyy varmaan varata se aika sinne pankkiin...

Tai luepas vaikka ne teidän lainaehdot :D Meillä on laina-aikana mahdollista pitää jopa 5vuotta lyhennysvapaata.

Täytyy myöntää että nuo laina-asiat on ihan kokonaan miehen hoidossa...

älä nyt hätäile. Asioilla on tapana järjestyä. Mulle kävi niin, että tuskailimme, kuinka pärjätään ja olin menossa töihinkin välillä. Kohtalo puuttui peliin ja laman vuoksi irtisanoivat , kamalan shokin jälkeen laitomme lainan lyhennykset vähän pienemmiksi ja olemme karsineet menoja aikalailla ja hyvin on mennyt. Nyt suunnittelen, että jos lähtisin opiskelemaan sitten nuoruuden toiveammattia, kun lapsi täyttää sen kolme vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No ei se elämä siihen hoitoon viemiseenkään kaadu, usko mua! Tai miten olis pari hoitolasta kotiin omien seuraksi?

Meillä on sen verran pieni asunto että mietitään kuinka tänne se kolmaskaan mahtuu... Kolmiossa asumme nyt kahden lapsen kanssa. Isompaa voidaan kuitenkin katsoa aikaisintaan sitten kun pääsen sinne töihin ja saadaan talous taas rullaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
älä nyt hätäile. Asioilla on tapana järjestyä. Mulle kävi niin, että tuskailimme, kuinka pärjätään ja olin menossa töihinkin välillä. Kohtalo puuttui peliin ja laman vuoksi irtisanoivat , kamalan shokin jälkeen laitomme lainan lyhennykset vähän pienemmiksi ja olemme karsineet menoja aikalailla ja hyvin on mennyt. Nyt suunnittelen, että jos lähtisin opiskelemaan sitten nuoruuden toiveammattia, kun lapsi täyttää sen kolme vuotta.

Kiitos! Joo, tiedän että olen hieman aikaisessa tämän vollottamisen suhteen. Olin itsekin aluksi ihan sitä mieltä että menen sitten vain töihin mutta jotenkin tämä raskauden eteneminen ja potkujen tunteminen ym.saavat asiat muuttumaan entistä todemmiksi ja äkkiä se töihin meno ei enää ollutkaan niin simppeli juttu... Mutta pitäähän asiaa miettiä.

jos edes toinen teistä vanhemmista on töissä, niin miten voi olla, ettei rahat riitä kotona olemiseen? menot täytyy sovittaa tulojen mukaan eikä toisinpäin.
ja turha sinun on stressata tulevasta, jos joudut menemään töihin niin sitten asia on niin. nauti siis nyt raskaudesta ja tulevasta äitiyslomasta, ne raha-asiat tulee vastaan sitten aikanaan!

Mites ap jonkun ilta/viikonlopputyön hommaminen?

Ei poissuljettu ajatus. Kuinkas nuo vaikuttaa sitten kh-tuen saamiseen? Tai siis, kuinka paljon saan tienata kun saan kotihoidontukea? Vai vaikuttiko se tienaaminen ainoastaan kuntalisään...

Ei poissuljettu ajatus. Kuinkas nuo vaikuttaa sitten kh-tuen saamiseen? Tai siis, kuinka paljon saan tienata kun saan kotihoidontukea? Vai vaikuttiko se tienaaminen ainoastaan kuntalisään...

Eipäs taita vaikuttaa ollenkaan. Ainoastaa kh-tuen hoitolisään, mutta se on kuitenkin aika pieni raha.

KH-tukeen ei vaikuta tulot mitenkään, kuntalisään voi vaikuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
jos edes toinen teistä vanhemmista on töissä, niin miten voi olla, ettei rahat riitä kotona olemiseen? menot täytyy sovittaa tulojen mukaan eikä toisinpäin.
ja turha sinun on stressata tulevasta, jos joudut menemään töihin niin sitten asia on niin. nauti siis nyt raskaudesta ja tulevasta äitiyslomasta, ne raha-asiat tulee vastaan sitten aikanaan!

Mieheni on duunari eikä kh-tuella lyhennetä edes autolainaa. Oltiin todella tehty suunnitelmia että sain olla kotona näinkin pitkään. Ja kaikki tästä eteenpäin on suunnittelematonta eikä oltu siihen taloudellisesti varauduttu.

Mutta kuten joku tuolla aiemmin sanoikin niin omistusasunnossa asuminen on valita, jota ilman meillä ehkä nyt olisi enemmän rahaakin. Samoin on autot sun muut. Ehkä meidän pitää näistä asioista vielä miehen kanssa keskustella.

Alkuperäinen kirjoittaja öö:

Mieheni on duunari eikä kh-tuella lyhennetä edes autolainaa. Oltiin todella tehty suunnitelmia että sain olla kotona näinkin pitkään. Ja kaikki tästä eteenpäin on suunnittelematonta eikä oltu siihen taloudellisesti varauduttu.

Mutta kuten joku tuolla aiemmin sanoikin niin omistusasunnossa asuminen on valita, jota ilman meillä ehkä nyt olisi enemmän rahaakin. Samoin on autot sun muut. Ehkä meidän pitää näistä asioista vielä miehen kanssa keskustella.

Duunareilla on tunnetusti aika hyvät liksat, ainakin omalla duunari-miehellä oli (ennen kun alkoi yksityisyrittäjäksi). Ja teillä on aika kallis auto/iso autolaina, jos kht ei riitä autolainan lyhennykseet. Kelpo kulkupelin saapi paljon halvemmallakin.

Tosiaankin auton vaihtoa lähtisin ensimmäisenä puuhaamaan. Todella helppo ratkaisu keventää taloutta jos kerran noin isot lyhennykset on.

Ja kaikilla duunareilla ei tosiaan ole iso palkka, mutta kaikki ei voikaan olla ahtaajia tai paperityöläisiä.

Yhteistyössä