Ahdistunut odottaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistunut odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistunut odottaja

Vieras
Olen huomannut, että minua ahdistaa jatkuvasti aivan käsittämättömät asiat. Otan nyt jo pultteja (synnytykseen on vielä reilusti aikaa) esim. omasta painosta, ruokavaliosta, nltädin kommenteista, synnytysasennosta, kivulievityksestä, imetyksestä, kotikäynnistä, vaippa-asiosta ja tietysti kannan huonoa omaatuntoa stressistä ja itkuista...

Neuvolassa en ahdistuksestani pysty puhumaan. Täti on aivan eri maata kuin minä ja hän ymmärtää kaikki sanomiseni väärin... Välillä tuntuu siltä, että seinät kaatuu niskaan. Mies on ihan kypsä tähän minun stressaamiseen. Hormooneihin tämä varmasti liittyy ja tietysti siihenkin, että odotan ensimmäistä lasta. Minun on vaikea ymmärtää mistä nämä tuntemukset oikein kumpuavat! En ole ollenkaan tilanteen herra. Itkettää mitä oudoimmissa tilanteissa ja aivan olemattomat jutut. Sen verran olen itsestäni selvillä, että tiedän tämän olevan nimenomaisesti ahdistusta, ei pelkoa.

Olenko minä ainoa ahdistunut odottaja???

Voin laskea itseni samaan joukkoon kuuluvaksi. Minua ahdistaa myos monet asiat, mutta ehka paallimmaisena niista ruokavalio. Pari vkon paasta olevat poikaystavani aidin jarjestamat grilli-juhlat jo stressaa, kun mietin kuinka joudun vasten tahtoani syomaan jotain sellaista, josta en ole varma piileeko siina esim riski saada listeria, tai toksoplasmoosi tms. Kun en voi olla varma kuinka hygieenisesti ruoka on valmistettu ja ei viitsi aina olla kieltaytymassa mita tarjotaan... olen myos miettinyt synnytysta, josko vauva onkin 'istuma-asennossa', niinkuin gyne viimeksi sanoi ja toivoi etta seuraavalla kerralla vauva olisi jo toisin pain. Ja lista jatkuu...
Olen ajattelut etta tama on varmaan ensiodottajan hermoilua, mutta monesti tuntuu etta nama asiat valtaa ajatukset taysin. Mita tehda??
Olen myos ajatellut etta olen vaan normaalia 'herkempi' ihminen ja mietin liikaa asioita muutenki.

Sita vaan 'ahdistunut odottaja' etta et ole ainoa, ja varmasti meita on useita.

kuulumisiin, taytyy jatkaa nyt toita taas.

Minullakin on odotusaikana esiintynyt myös outoa masennusta ja ahdistusta. Ennen raskautta en ole koskaan ollut masennukseen taipuvainen, joten olen päätellyt tämän johtuvan raskaudesta ja hormoneista.

Mulle on auttanut e-epa kalaöljyt, joita muutenkin määrätään masennukseen. Vauvahan tarvitsee kasvamiseen näitä omega-rasvahappoja ja äidille voi helposti tulla puutosta, mikä voi aiheuttaa masennusta. Toki ahdistukselle voi olla muitakin syitä, mutta noita on ainakin helppo kokeilla ja sopivat myös raskaanaolevalle. Olin itse jo valmis hakemaan neuvolasta masennuslääkkeitä kun olin niin alamaissa, mutta nyt on olo melkein normaali. Otan siis e-epaa 1000 mg vuorokaudessa.

Tietty jos ahdistuksen taustalla on psyykkiset syyt niin ne on varmasti syytä selvittää.

Minäkin popsin noita e-epa kapseleita päivittäin. Tosin päiväannokseni on suurempi, otan kaksi 650mg kapselia eli 1300mg/vrk. En edes uskalla arvailla millaiset fiilikset olisi jos jättäisin e-epan pois!

täällä myös yksi ahdistunut ilmoittuu...Toka raskaus menossa, ekassa kaikki meni hyvin, nyt ärsyttää kaikki, siis aivan kaikki asiat aivan suunnattomasti. Mua ei vielä tämä vauva tai synnytykset sun muut, mutta koko tämä arjen pyöritys ottaa kupoliin niin jumalattomasti juuri nyt. Ehkä johtuu siitä, kun on jatkuva etova ällötysolo. Mitään ei tee mieli syödä, mutta sit on koko ajan nälkä. Toinen juttu on väsymys. Se aiheuttaa myös mulle kiukkuisuutta. Pitäis vaan jaksaa, mutta välillä tekis mieli mennä johonkin metsämökkiin yksin viikoksi ja mököttää siellä rauhassa....

Täsmälleen samat tuntemukset kuin tiipiillä. Toinen tulossa ja kyrsii moni asia. Etova olo on jatkuvasti ja väsyttää. Ei jaksaisi tehdä töitä ja siitä tulee huono omatunto. Lapsen hoito väsyttää ja miehen naamakin tympii, kun se jaksaa huomautella siivouksesta ym. Itse ei laita juurikaan tikkua ristiin. Jatkuvia riitoja tulee kaikesta. Saisipa levätä rauhassa muutaman päivän. Metsämökki olis tosiaan jees...

Yhteistyössä