ahdistus ja viiltely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itsellänikin itsetuhotaustaa ja olen kumminkin jo 25-vuotta ylittänyt. Käyn terapiassa. Nyt juuri meneillään paha jakso kun ajatukset itsetuhoisuuteen palaamisesta käyvät mielessä lähes päivittäin. Viimeksi otin lääkkeitä yli keväällä. Terapeutti sanoi, että voinhan minä osastolle mennä, mutta että tarkoituksena olisi tukea mun itsenäistymistä. Lääkärinikin tuntui olevan osastoa vastaan, mutta sanoi kumminkin, että mene päivystykseen arvioitavaksi jos todella meinaat ottaa lääkkeitä. Noh, olen korvannut lääkkeiden ottamisen tai verenvuodattamisen tällä hetkellä sitten itseni näännyttämisellä eli en juurikaan syö. Nytkin hirveä nälkä, mutta varmasti en syö vaan juon korkeintaan lisää kahvia. Lievä ylipaino (lääkkeiden vuoksi, joita en onneksi enää syö, mutta syön kyllä muita lääkkeitä) takaa sen, että tällä tyylillä pystyn jatkamaan vielä pitkään. Syön päivässä aamupuuron ja yhden lämpimän pienen aterian, en muuta, jos vaan mitenkään pystyn olemaan syömättä. En ansaitse ruokaa.

Itsellänikin itsetuhotaustaa ja olen kumminkin jo 25-vuotta ylittänyt. Käyn terapiassa. Nyt juuri meneillään paha jakso kun ajatukset itsetuhoisuuteen palaamisesta käyvät mielessä lähes päivittäin. Viimeksi otin lääkkeitä yli keväällä. Terapeutti sanoi, että voinhan minä osastolle mennä, mutta että tarkoituksena olisi tukea mun itsenäistymistä. Lääkärinikin tuntui olevan osastoa vastaan, mutta sanoi kumminkin, että mene päivystykseen arvioitavaksi jos todella meinaat ottaa lääkkeitä. Noh, olen korvannut lääkkeiden ottamisen tai verenvuodattamisen tällä hetkellä sitten itseni näännyttämisellä eli en juurikaan syö. Nytkin hirveä nälkä, mutta varmasti en syö vaan juon korkeintaan lisää kahvia. Lievä ylipaino (lääkkeiden vuoksi, joita en onneksi enää syö, mutta syön kyllä muita lääkkeitä) takaa sen, että tällä tyylillä pystyn jatkamaan vielä pitkään. Syön päivässä aamupuuron ja yhden lämpimän pienen aterian, en muuta, jos vaan mitenkään pystyn olemaan syömättä. En ansaitse ruokaa.

Kannattaisiko sun mennä sinne osastolle? Mitä olet mieltä?
Itsekin tiedät, ettei tuollaisessa masokistisessa kidutuksessa ole _järkeä_.

Sinun on opittava arvostamaan ja rakastamaan itseäsi.

No tuskin ne siellä osastolla ees välittää syönkö vai en. Viimeksi siellä oli tyttö joka ei syönyt yhtään mitään neljään päivään, eikä hoitajia ees tuntunu kiinnostavan. Tarjos ne sentään sille vikana päivänä jotain energiasosetta, jota se suostu hieman ottamaan. Itsekin olin siellä silloin lähinnä säilössä, enkä saanut edes puhua kenenkään hoitajan kanssa kuin pari sanaa päivässä, jos tein siihen itse aloitteen. Lääkkeitä kyllä tarjotaan. Lopulta meni hermo ja halusin sieltä vaan äkkiä pois, kun ei kerta mitään apuakaan tarjottu. Olen joskus ollut osastolla viikon käymättä kertaakaan suihkussa, eikä kukaan edes huomannut asiaa.

No tuskin ne siellä osastolla ees välittää syönkö vai en. Viimeksi siellä oli tyttö joka ei syönyt yhtään mitään neljään päivään, eikä hoitajia ees tuntunu kiinnostavan. Tarjos ne sentään sille vikana päivänä jotain energiasosetta, jota se suostu hieman ottamaan. Itsekin olin siellä silloin lähinnä säilössä, enkä saanut edes puhua kenenkään hoitajan kanssa kuin pari sanaa päivässä, jos tein siihen itse aloitteen. Lääkkeitä kyllä tarjotaan. Lopulta meni hermo ja halusin sieltä vaan äkkiä pois, kun ei kerta mitään apuakaan tarjottu. Olen joskus ollut osastolla viikon käymättä kertaakaan suihkussa, eikä kukaan edes huomannut asiaa.

Pelkäät/luulet, ettei osastolla puututa syömiseen mutta asia on usein käytännössä toisin. Useilla psykiatrisilla osastoille puututaan mm. syömättömyyteen herkästi.
En tiedä mistä nämä huonot kokemukset on mutta niistä voi valittaakin.

Kaikilla pitäisi tosiaan olla oma hoitaja, kenen kanssa voi keskustella tarvittaessa/tai pari kertaa per päivä.

Lääkkeitä tarjotaan, koska ne on useimpien tutkimusten mukaan olennainen hoitokeino (psykoterapiaan yhdistettynä paras mahdollinen tulos).
Mikä lääkkeissä on kauheaa tai kamalinta? Sivuoireet? Se, ettei ne auta?

Osastoja on moneen lähtöön, mutta kyllähän aikuisena - suihkut ym. on omalla vastuulla, eikä ihmisiä oikeasti kuulu hoitaa kuten lapsia.
Ymmärrän kyllä, että sairaasta on huolehdittava.

Puhun Jorvin osastoista. Viimeksi olin niin ahdistunut, että menin sängyn alle sikiöasentoon makamaan ja hoitaja tuli väkisin repimään sängyn päältäni pois, vaikka pidin siitä kiinni ja satutin prosessissa käteni. Hän huusi minule jotain että täällä maataan sängyn päällä eikä alla ja jos tämä ei sinulle sovi niin voit ihan vapaasti lähteä kotiin. Päätin lähteä kotiin, ja muistaakseni jo sairaalan pihalla otin lisää lääkkeitä ja jäin penkille makaamaan. Jossain vaiheessa vartija löysi minut ja minut toimitettiin takaisin päivystykseen ja sieltä taas osastolle, tosin luojan kiitos eri osastolle...

Eikä minulla ole mitään lääkkeitä vastaan. Ihan mielelläni otan osastolla sen kolme pamia päivässä, kun sen kerta saa ottaa, mutta mitään muuta apua sieltä ei kyllä tunnu saavan, ainakaan jos on epävakaa persoonallisuushäiriö todettu.

Oletko rajatila?

Projisoi, kieltää, splittaa.
Pitää ymmärtää ja hoitaa. Tyydyttää tarpeita. Vielä kerran ymmärtää.
Uhreja, väärinkohdeltuja. Aikoinaan ehkä hylättyjä.
Ei ole vastuuta itsellä, vaikka saattaakin olla toisinaan ylisuorittamista.
Käytetään hyväksi, tullaan hyväksikäytetyksi. Huudetaan ja raivotaan, itketään ja taannutaan.
Ollaan lapsia, mutta silti niin koviksia.
Pelätään sitä ja tätä, kuitenkin tehdään niin ja näin.

Sairaalahoito ei ole ensisijainen epävakaan p.häiriön hoitomuoto.
Etenkin jos omaat voimakasta taipumusta dissos. sairaalahoito voi jäädä vähemmälle.
Jos olet itsetuhoinen, kuulut kuitenkin p.sääntöisesti psyk.s.hoitoon.
Kukaan ei ole syntynyt pelastamaan epävakaata, vaan se työ on tehtävä ihan itse.

1. Kiihkeitä yrityksiä välttyä todelliselta tai kuvitellulta hylätyksi tulemiselta
2. Epävakaita ja intensiivisiä ihmissuhteita, joita luonnehtii äärimmäisen ihannoinnin ja vähättelyn vaihtelu
3. Identiteettihäiriö: merkittävästi ja jatkuvasti epävakaa minäkuva tai kokemus itsestä
4. Taipumus toimia nopeasti hetken mielijohteesta eli impulsiivisuus ainakin kahdella potentiaalisella itselle vahingollisella alueella (esimerkiksi tuhlaaminen, seksi, kemiallisten aineiden käyttö, holtiton liikennekäyttäytyminen, ahmiminen)
5. Toistuva itsetuhoinen käytös, siihen viittaavat eleet tai uhkaukset tai itsensä viiltely ym. vahingoittaminen
6. Tunteiden vaihtelevuus eli affektiivinen epävakaus, joka johtuu mielialan merkittävästä reaktiivisuudesta (helposti reagoivuudesta) (esimerkiksi intensiivinen jaksoittainen dysforia (voimakas tuskaisuus), ärtyneisyys tai ahdistuneisuus, joka kestää tavallisesti muutamia tunteja ja vain harvoin muutamaa päivää kauemmin)
7. Krooniset tyhjyyden tuntemukset
8. Asiaankuulumaton, voimakas suuttumus tai vaikeus kontrolloida suuttumusta (esim. toistuva äkkipikaisuus, jatkuva vihaisuus, toistuva tappeleminen)
9. Hetkellinen stressiin liittyvä paranoidinen ajattelu tai vakava dissosiatiivinen oireilu

1. ei
2. ei
3. no kyllä kai
4. no ei ainakaan omasta mielestä, sillä usein kyllä mietin, mitä seurauksia teolla on. Teenkö silti välillä hulluja asioita, kyllä.
5. piti paikkansa ennen ja kai tämä syömättömyyskin jonkinnäköistä itsetuhoisuutta on.
6. kyllä
7. ei
8. ei
9. ei

Ja silti minulla on todettu epävakaa persoonallsuushäiriö ja joo todellakin kärsin tästä leimasta

Huomenna terapiaan. Varmaan taas jäädyn enkä ees pysty kunnolla puhumaan. Niin ja tänään on tullut syötyä aamupuuro ja yksi pala juustokakkua, koska kävin tutun kanssa kahvilla. Eipä oo ees hirveen nälkä. Masentunut mä ainakin oon :(.

Ikävä kyllä Suomessa joutuu hyvin usein vaatimaan hoitoa että sitä saa. Ja jos saakin niin se on huonoa. Jorvihan on mun käsittääkseni aika surullisen kuuluisa huonosta hoidostaan, päästävät erittäin harhaisia potilaita kotiinsa jne.
Ja kun on vaikka masentunut niin ei jaksa vaatia ja hakea hoitoa koko ajan. Sitten se jääkin saamatta.
Voisitko etsiä vaikka jotain vertaistukea jos se auttaisi edes vähän?

Kyllä mä juttelenkin aikalailla päivittäin yhellä mt-kannulla, jonka tyypit tunnen ihan oikeastakin elämästä. Sieltä saa välillä kyllä todella mielenkiintoisia neuvoja kuten ala käyttämään huumeita tai vedä bentsokännit.

28. Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
30. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä.

Mun on pakko jakaa täällä yksi uskoontulo kertomus, ihan vaan sillä, että jos kaikki keinot on jo koetettu ja ei ole enää toivoa... Niin aina voi huutaa Jeesusta avuksi, ja edes koittaa tuleeko vastausta. Minä sain aikoinani ihmeellisen vastauksen ja koen olevani vapaa itsetuhoisista ajatuksista. Jeesus katkaisi kahleet!
Ja jos on ennakkoluuloinen ja epäuskoinen, niin voihan sitä ajatella, että uskossa olo on vapaaehtoista, Jumala ei ketään väkisin pidä yhteydessään, eli aina voi palata omalle tielleen takaisin, mutta varmasti Jumala haluaa jokaista auttaa ongelmissa ja vapauttaa riippuvuuksista, pakkomielteistä ym.

tässä yhden tyypi uskoontulo kertomus:

Synnyin kotiin, jossa uskottiin Jumalaan mutta oltiin enemmänkin nimikristittyjä. Ongelmat alkoivat jo lapsuudessa, kun äidistäni tuli yksinhuoltaja, jonka seurauksenaa hän masentui syvästi ja alkoi käyttää paljon alkoholia.

Alkoholin käytön äiti lopetti ollessani yläasteikäinen, mutta ongelmat jatkuivat psyykkisinä. Kotona ei pystynyt asumaan /olemaan, ja arkeamme värittivät rajut ja väkivaltaiset riidat.

Aloin itse vetämään päätä sekaisin viinalla ja lääkkeillä 13-vuotiaana, 15-vuotiaana tarvitsin viinaa jo useita kertoja viikossa, ja viinanhimot olivat kovat. Minusta tehtiin kolme lastensuojeluilmoitusta päihteiden käytön, itsetuhoisuuden ja masentuneen olemukseni vuoksi. Onnistuin kuitenkin aina keinottelemaan itseni ulos lastensuojelunpiiristä.

Harrastimme myös saatananpalvontaa yläasteikäisinä ja vanhempinakin. Meillä oli mm. eläinuhreja, demonien kutsumista, viiltelyä, veren juomista, hautakivien kaatamista yms. Tämä aiheutti pahoja pelko- ja ahdistustiloja, sekä koin olevani "tarkkailun" alaisena. Tulin uskoon 15-vuotiaana, kun psyyke ei enää kestänyt saatananpalvontaa ja jatkuvaa ryyppäämistä.

Päätös ei pitänyt pitkään, sillä koin maailman vetävän minua puoleensa. Luovuin uskosta, ja palasin vanhoihin kuvioihin. Ryyppäsin 18-vuotiaaksi asti, kunnes tein uudelleen pilvi- ja kännipäissäni uskonratkaisun. Rukoilin: "Jos sä Jeesus olet oikeasti olemassa ja olet jotain muuta kuin ihmisten keksintöä tai mielisaurautta niin anna mulle mun synnit anteeksi ja auta mua". Siitä hetkestä vapauduin alkoholista, ei tullut enää viinanhimoja. Kolme kuukautta myöhemmin vapauduin useiden rukousten jälkeen tupakasta, ilman mitään vieroitusoireita. Aloin käymään säännöllisesti seurakunnassa, ja kävin kotirukouspiireissä sekä juttelemassa teetuvissa ja kaduilla ihmisten kanssa uskonasioista. Olin kaksi vuotta raittiina, ja elin Herran yhteydessä. Sain tämän ansiosta myös suoritettua lähihoitajan tutkinnon itselleni.

20-vuotiaana sairastuin syömishäiriöön, bulimiaan. Petyin Jumalaan, ihmettelin miten hän voi sallia sellaisen kohtalon ihmiselle joka haluaa elää Hänelle ja Hänen kanssaan? Bulimia vei kaikki voimat, lisäksi menin fyysisesti ja psyykkisesti pahaan kuntoon. Oksentamisen sain lopetettua, mutta ruoan ahmiminen jäi. Aloin pikkuhiljaa luopumaan Jumalasta.

5 vuotta harhailin omilla teilläni, päihdeongelmani aktivoitui uudestaan ja ryyppäsin ja laihdutin itseni fyysisesti ja psyykkisesti pahaan kuntoon. Kunnes 28.04.2012 tapahtui jotain suurta ja ihmeellistä kodissani. Hyvä ystäväni oli käymässä luonani, tuolloin hän oli vielä ateisti, joka omien sanojensa mukaan uskoi kaikkien jumalien ja uskontojen olevan ihmisten itse keksimiä. Näin kaikki tapahtui: Ystäväni oli luonani kyläilemässä, olimme selvinpäin emmekä krapulassa tms. Oli aivan tavallinen päivä, emme olleet jutelleet hengellistä asioita tai miettineet niitä. Yllättäen minulle tuli keittiössäni vahva tunne, että pitää rukoilla Jeesusta takaisin sydämeni Herraksi. Ihmettelin mistä tuo tuntemus tuli ja ajattelin että "enhän mä tässä voi rukoilla kun ystäväkin on käymässä, sehän pitää mua ihan hulluna". Tunne kuitenkin jatkui, ja päätin seurata sitä. Sanoin ystävälleni että haluan palata uskoon ja rukoilen siis ääneen Jeesusta. Hän katsoi minua hölmistyneenä, muttei estellyt.

Istuin sänkyni laidalle, ja rukoilin Jeesusta Kristusta ääneen. Pyysin syntejäni anteeksi ja pyysin että Hän tulisi uudestaan sydämeni Herraksi. Rukouksen jälkeen todella suuri, ulkopuolinen voima täytti koko asuntoni ja ilmapiiri muuttui arvovaltaiseksi ja käsinkosketeltavan pyhäksi. Joku muu meitä suurempi oli asunnossa läsnä. Ensimmäinen ajatukseni oli, että olen seonnut. Kunnes ateistiystäväni katsoi minua pelokkaasti silmiin, ja kysyi muutamaan otteeseen: "Päivi, mitä tää on? Mua pelottaa!" Sillä hetkellä ymmärsin, etten ole kuvitellut tilannetta, vaan Jumala on laskenut Pyhän Henkensä asuntooni. Sanoin tämän ystävälleni, kerroin että Raamatussa on kerrottu että Jumalalla on henki, Pyhä Henki. Ja että tämä Pyhä Henki on nyt kanssamme.

Kysyin ystävältäni haluaisiko hänkin tulla uskoon. Hän vastasi, että kokee voiman vetävän itseään puoleensa, mutta pelkää sitä liiaksi. En oikein itsekään tiennyt mitä tehdä! Pelkäsin, että teen jotain väärin. Rukoilin Jumalalta, onko soveliasta liikkua asunnossa. Minulle tuli omassa kodissani olo, että olen kuin norsu posliinikaupassa. Pyhyys oli niin valtava, ja Herran pelko. Samalla koin syvän rakkauden. Jumala ei kysynyt mitä olen tehnyt tai jättänyt tekemättä,vain haluanko palata. Myös ateistiystäväni teki hetkeä myöhemmin uskonratkaisun, joten minä sain uudistua uskossani ja hän sai vastaanottaa Jeesuksen sydämensä Herraksi.

Eniten minua kosketti se, ettei Jumala katsonut ylhäältä alaspäin kuten monet ihmiset olivat tehneet. Ihmisten silmissä olin pelkkä arvoton juoppo, koko elämä tuhottu, mutta Jumalan silmissä olin niin rakas, että Hän laski oman Henkensä asuntooni, jota en ollut jaksanut siivota yli kolmeen kuukauteen. Asuntoni oli täynnä tyhjiä viinapulloja ja pizzalaatikoita. Paksu likakerros peitti lattiaa. Ja kuitenkin Jumala armossaan osoitti rakkautensa ja voimansa! Tämä oli niin kiistaton osoitus Jumalan rakkaudesta ja armosta, että haluan Hänen suurista teoistaan ja ihmeistään elämässäni kertoa kaikille!

Tällä hetkellä käyn kristillisessä avopäihdekuntoutuksessa, ja Jumala on alkanut parantamaan minua ja korjaamaan elämääni.

Siunausta!

Päivi Haverinen

Mielellään pitäisin nämä uskonnolliset-kokemukset erillään siitä, kun ihminen yrittää vakautua.
Kaikella hyvyydellä.

Valitettavasti en tiedä kaikkien kuntien (mikä kunta?) vertaistukipalveluita mutta ainakin netistä löydät googlettamalla.
Toivottavasti olet vielä siellä, elävänä ja linjoilla? :)

miten teillä muilla ahdistuneilla viiltelyhaluisilla nyt menee? itse olen onneksi pystynyt edelleen olemaan viiltelemättä, vaikka taistelen asian kanssa edelleen päivittäin.

itse kävin tänäään muun asian takia lääkärissä, mutten saanut tästä asiasta suutani auki. en toki varmaankaan viiltelyajatuksista olisi maininnutkaan, mutta ehkä ahdistuksesta olisin voinut jotain sanoa kuitenkin...

kun joillekin tuo "uskonnollinen kokemus" on ollut se viimeinen oljenkorsi, mikä on pelastanut, jokainen sen päättää sitten itse miten ja mistä sitä apua hankkii. Itse olen siis kokenut vapautuvani joistain, ihan mielenterveyteen liittyvistä asioista ainoastaan sillä kun tulin uskoon... Lääkkeet ei mulla auta. tai ehkä hetkellisesti, mutta mikään ei ole tehnyt mua näin levolliseksi ja vapaaksi ja se vapaus on sellaista mitä ei edes osaa kuvitella, ennen kuin sen itse kokee.

Minäkään en siis puhu ihan höpöhöpöjä, kokemusta siis on. Halusin vaan tuoda tämänkin vaihtoehdon esille, koska väkisin sisällä heräsi sellanen sääli kun löytänyt itse tiensä vapauteen, niin halusin vain kertoa että tämäkin vaihtoehto on :)

kun joillekin tuo "uskonnollinen kokemus" on ollut se viimeinen oljenkorsi, mikä on pelastanut, jokainen sen päättää sitten itse miten ja mistä sitä apua hankkii. Itse olen siis kokenut vapautuvani joistain, ihan mielenterveyteen liittyvistä asioista ainoastaan sillä kun tulin uskoon... Lääkkeet ei mulla auta. tai ehkä hetkellisesti, mutta mikään ei ole tehnyt mua näin levolliseksi ja vapaaksi ja se vapaus on sellaista mitä ei edes osaa kuvitella, ennen kuin sen itse kokee.

Minäkään en siis puhu ihan höpöhöpöjä, kokemusta siis on. Halusin vaan tuoda tämänkin vaihtoehdon esille, koska väkisin sisällä heräsi sellanen sääli kun löytänyt itse tiensä vapauteen, niin halusin vain kertoa että tämäkin vaihtoehto on :)

Kun joillekin tuo "uskonnollinen kokemus" on ollut se viimeinen oljenkorsi, varmaan voit käyttää sitä apuna parisuhde- ja perheongelmaasi (mikä on esim. tänään vaivannut)?

Haluan vaan tuoda tämän vaihtoehdon esille: käytä tuota uskonnollista voimaa tämänpäiväiseen ongelmaasi :) Mitä kyselet palstalla :) ???

Kun joillekin tuo "uskonnollinen kokemus" on ollut se viimeinen oljenkorsi, varmaan voit käyttää sitä apuna parisuhde- ja perheongelmaasi (mikä on esim. tänään vaivannut)?

Haluan vaan tuoda tämän vaihtoehdon esille: käytä tuota uskonnollista voimaa tämänpäiväiseen ongelmaasi :) Mitä kyselet palstalla :) ???

ihminenhän minä vain olen, ei Jeesus kuollut ristillä sen takia että sovittaisi mun perheongelmat, vaan meidän syntien takia, että voitaisiin niistäkin vapautua ja periä ikuinen elämä.
On asioita, henkisesti rikkinäisiä ihmisiä, jotka on esim. kokenut jotain lapsuudessa jo, mistä jäänyt syvät haavat ja jotka on ihan pahuuden aikaansaannosta. Tuollaiset haavat Jeesus haluaa usein parantaa. Usein myös viiltely ja ahdistus juontaa juurensa nuoreedesta ja siellä on ne haavat, mitkä pitäisi saada parantumaan juuria myöten.
Eli, tämä ei liity mitenkään minun perhe ongelmiini.

Ei ole vain "hyvyyttä ja pahuutta", on myös kaikkea siltä väliltä. Usko, Jeesus/Jumala ei paranna niitä, ketkä ei siihen usko ja niiden apua on turha tyrkyttää ihmisille, ketkä ei usko.

On olemassa myös uskonnollista väkivaltaa... mikä saa osan mm. viiltelemään.

ja vaikka menisi maallisesti huonosti, niin on mulla kumminkin aina se sisäinen rauha, mikä antaa voiman olla levollisella mielellä rankkoinakin aikoina.

Ja anteeksi vaan häiriö, ketjun ap:lle ja muille. Jos joku haluaa vielä mun kanssa jatkaa tätä keskustelua, niin voi ottaa yv:llä yhteyttä. Ei viiti tukkia koko keskustelua taas tällä aiheella, mikä on loputon.

Ei ole vain "hyvyyttä ja pahuutta", on myös kaikkea siltä väliltä. Usko, Jeesus/Jumala ei paranna niitä, ketkä ei siihen usko ja niiden apua on turha tyrkyttää ihmisille, ketkä ei usko.

On olemassa myös uskonnollista väkivaltaa... mikä saa osan mm. viiltelemään.

olet aivan oikeassa :) mutta eiköhän sekin ole jokaisen oma asia jos haluaa alkaa uskomaan tai sitten ei :)

Noh pari terapiakäyntiä rikkaampana voin sanoa, että menee paremmin :). Eipä tuo paastoaminenkaan enää tunnu niin hirveän tärkeeltä ja masennus alkaa taas väistyä. Samoin ahdistaa paljon vähemmän, että eiköhän tästä taas nousta.

Yhteistyössä