Ahdistus kun mies palasi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja µyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Μ

µyy

Vieras
Hei ellit,

Minun avopuoliso tuli takaisin kahden kuukauden seilausreissulta tänä iltana. Minua jännitti koko päivä hänen tulonsa (itseasiassa koko viikko...). Puunasin kotia ja laitoin ruokaa koko iltapäivän kun en voinut muuhunkaan keskittyä. Meinasin ratketa riemusta kun hän tuli kotiin.

Ongelmani on että hän tuntuu jotenkin vieraalta minulle. Ymmärrän hyvin, että hän on kokenut aivan valtavasti reissullaan ja tavannut mukavia, mielenkiintoisia ihmisiä. Minä olen jatkanut opiskeluelämää ja asunut yksin meidän yhteisessä kämpässä. Olen saanut tämän kevään aikana paljon uusia kavereita ja ollut hyvin aktiivinen, joten yksin en ole jäänyt nyhjäämään. Olen itseasiassa ollut kohtalaisen onnellinen. Samalla olen kaivannut häntä aivan valtavasti. Hän voi olla niin huomioiva, hellä ja iloinen. Mutta myös aivan päinvastainen. Tiuskiva, vähättelevä, ei jaksa kuunnella minun jutusteluja (vaan silmäilee esim. lehteä samalla), huolestuu jos meinaan tarjota vieraille ruokaa (koska hän on meillä se mestarikokki, minun keitokset ovat vähän sinnepäin ja niitä tarjotaan vain vähemmän tärkeille), pitää minua itsestäänselvänä.

En tiedä, onko se minun päänupista kiinni, mutta olen tämän illan aikana lyttäytynyt aivan kasaan. Jotenkin se vähättelevä käytös alkoi jo tänään. Nyt en saa edes nukuttua, vaan makaan valveilla, ahdistuneena. Haluaisin vain liueta pois tästä maailmasta. Tunnen oloni niin riittämättömäksi ja huonoksi. Pelkään ihan hulluna että milloin, hän minut "uskaltaa" jättää. Minua huolestutta ihan hölmöltä vaikuttavat asiat: Että osa illallisesta meni persiilleen, koska harrastimme seksiä (oli kyllä sen väärti :) eikä ruoka ollutkaan hyvää, etten ole niin haluttava ja kaunis kropastani, että luiskahdamme takaisin seksirutiineihin, joihin hän kyllästyy, ettei minun jutustelut keväästä jaksa kiinnostaa kahden kuukauden eron jälkeen edes sen vertaa, ettei hän voi olla silmäilemättä lehteä samalla jne. Pelottaa, että hän on reisullaan tavannut uusia, ihanampia, rohkeampia, kauniimpia, kiinnostavampia naisia...(kuulostaa niin naurettavalta, tiedän)

Hänellä on paljon naispuolisia ystäviä (ja vähän miespuolisia). Aikaisemmin olen ollut varma, ettei hän halua mitään: ne naisethan ovat vain ihastuneita häneen (osa kyllä on ja se riepoo minua, mutta kiehtoo kai poikaystävääni). Hän on hyvin flirttaileva ja osaa olla hyvinkin hurmaava. Tämän illan aikana tapahtui kuitenkin jotain kummallista: kun kysyin eräistä tytön synttäripippaloista avoimen kysymyksen, että mitä siellä oikein tapahtui hän vastasi hieman "väärin". Aikaisemmin hän totesi itse, että joku kaverin kaveri oli nähnyt hänet hånglaamassa jonkun tumman kaunottaren kanssa. Poikaystäväni totesi itse, että se olin varmaan minä. Minä muistutin häntä siitä, ettei me siellä hånglailtu sen illan aikana. Tänä iltana hän vastasi kysymykseeni "mitä oikeastaan tapahtui siellä bileissä" (jolla tähtäsin ihan toiseen asiaan), että "ai kun synttärisankari oli nähnyt hänet hånglaamassa jonkun tumman tytön kanssa". Minä ihmettelin että mitä, hän meni hämilleen ja tyhmänä sitten pelastin tilanteen muistuttamalla, mitä hän aikaisemmin oli koko asiasta sanonut.
Jätkä oli kyllä aika hermona - hieman liian! Hieman sen jälkeen hän ilmoitti, että joku uusi ystävä sieltä reissulta (naispuolinen tietenkin), meinaa tulla maanantaina häntä moikaamaan toisesta kaupungista... (millä se oikein piruvie kietoo ne tytöt ympärilleen!?)

Tämä esimerkki ei todellakaan ole ihan hirveän hyvä. Senhän voi tulkita miten sattuu. Minulla rupesi hälytyskello soimaan. Mutta toistaalta se voi johtua tästä ihmellisestä masennustilastani. Rakastan poikaystävääni aivan valtavasti, ja minä todellakin varmaan aikusten oikeasti liukenisin pois jos jotain hirveää tapahtuisi.

Huomenna olen järjestäny pienen "ylläri-illanvieton" meillä, jonne olen koittanut kutsua hänen kavereitaan (hän sai kylläkin kuulla siitä jo tänään). Ajattelin laittaa pientä plickplock-ruokaa vieraille ja saada takaisin mielenrauhani ja iloisuuteni (ja toivoa, että tarjoiluni onnistuvat).

Tämä hiton ahdistuneisuushan se suhteen tappaa ennen kaikenmaailman tipuja... Kai tämän suodatuksen tarkoituksena on tajuta, onko minulla syytä olla niin ahdistunut, vai pitäisikö vain nojata taaksepäin, koittaa hymyillä ja nauttia elämästä poikaystävän kanssa. Jaja,
kaunista kevättä ellit.

Vaikka tämä onkin niin kliseinen vastaus tämän palstan tuntien, niin kuitenkin tuon kertomasi perusteella vaikuttaa todellakin siltä, että miehesi on pelimiehiä. Varsinkin, kun sä vaikutat niin kiinni hänessä olevalta, varmalta kotityttöystävältä. Ainakin tän kertomuksesi perusteella.

Mutta varmaan joku tulee antamaan tänne niitä oikeita mielipiteitä ja neuvoja, joten sepäs tästä.

Tiedän tunteen kun kulta palaa kuukausien jälkeen kotia. Jännittää kamalasti ja tuntuu hiukan vieraalta. Siinä menee muutamia päiviä "tutustuessaan". Vinkkinä itsekkin merillä työskentelevänä, älä hoputa. Muistan myös että olin aika ilmaa ensimmäiset päivät ja saattoi tiuskimista olla puolin ja toisin.Menee noin viikko että totuttautuu jälleen "maalliseen" elämään. Kun tullaan lomille niin on tunne että kohta loma loppuu, ja paljon on vielä tekemättä maissa siitä se kiirus.Eivätkä kaikki merimiehet ole pettäjiä, riippuu aivan henkilöstä itsestään. Työntekoon se suurin osa laiva-ajasta kuluu ja vapaa-aika lepäillessä(suurimmalla osalla).Anna mennä vain, älä murehdi ja pohdi kaikkea mitä siellä VOI tapahtua. Hermostuttaa vain enemän kun tulet lopultakin reissusta kotiin ja siellä odottaa närkästynyt puoliso. JA ystävien kutsuminen on kiva idea!

Pelimieheltä vaikuttaa. Ei sen takia että oli hajamielinen ja ärtynyt, vaan ne muut jutut. Se kertoo paljon että miehellä on enemmän nais kuin miesystäviä. Kaikki minun tietooni tulleet miehet joilla on enemmän naisia kuin miehiä ystävinä ovat kaikki olleet pelimiehiä. Eivät he seksiä harrasta ihan jokaisen naiskaverinsa kanssa mutta niiltä ne saa hyviä neuvoja ja pysyy hyvässä terässä kun hengailee tiiviisti naisten kanssa.

ei jaksa kuunnella minun jutusteluja (vaan silmäilee esim. lehteä samalla)

Tommonen käytös sanoo jo ihan tarpeeksi. ei jaksa kuunella sun juttuja kun sä et kiinosta sitä et ainakaan enää,ja toiset naiset pyörii sen mielessä sieltä reissulta,toi mies ei ole kiinostunut susta enää tippaakaan,ei siis jaksa kuunella sun juttuja.
Mutta,pitäähän tommosella tyypillä paikka minne mennä reissun jälkeen jos toiset ei ole tavattavissa?,lyön vetoa että se on myös pettänyt sua kaiken päälle kun noin outo käytös sillä sua kohtaan on!

Ehkä sinä noin viikon päästä meriltä paluun jälkeen kysyisit että miten meillä menee?
Tykkäätkö niin hirveästi tästä miehestä, että tykkäät elää epätietoisuudessa ja odotat kynnet verillä hänen tuloaan ?
Jos oikeasti tykkäät tosta systeemistä, niin ok, mutta kuulostat siltä että et ole ollenkaan onnellinen ja tyytyväinen. Joten klassinen kysymys MIKSI ?

No, en tiedä mitkä merkit tässä nyt siihen viittaa, että miehesi ei sinusta enää välitä tai käy vieraissa. Ehkäpä yhden illan perusteella ei kannata niin suuria johtopäätöksiä tehdä. Toisaalta, jos tunnet, että itsetuntoasi nakerretaan sillä, että miehesi tekee parempaa ruokaa ja olet hänestä mustasukkainen, niin jokin ei teidän suhteessa toimi, mutta ei se tarkoita, että miehesi sinua pettää. Niin ja suoraan kysyminen on aina parempi vaihtoehto, kuin kutsua koti täyteen tipuja ja itse vetää siitä johtopäätöksensä!!! Itse olen ainakin jopa hieman flirtti, vaikka miestäni en todellakaan petä!

Sitten tuosta kirjoituksestasi pystyi päättelemään, että odotit jälleennäkemistänne todella innokkaasti. Tämä voi vähän laimentaa aina todellisuutta. Sitä kun miettii, miten ihanaa meillä tuleekaan jollain tietyllä kellonlyömällä olemaan, niin usein pettyy, jos kaikki ei menekään oman kaavan mukaan. Muista, että miehesi on voinut unelmoida kotona lehden luvusta samalla aikaa, kun sinä olet unelmoinut leppoisasta jutustelusta.

No nää tilanteet onneksi rauhoittuu, kun paluu arkeen koittaa. Toivottavasti teillä siis on jo koittanut.

Hei Myy,

Kuule, jos luet kirjoituksesi itse nyt jälkeenpäin, huomaat varmaan itsekin, mikä on pielessä. Yhtäältä kyllä miehesi käytös joo, mutta toisaalta myös omasi. Jos sinulla on niin heikko itsetunto, että joudut pohtimaan noin paljon "riittämättömyyttäsi", niin se on kyllä omiaan ruokkimaan miehesi tarvetta etsiä paremmalla itsetunnolla varustettuja naisia.

Kuvauksesi perusteella miehesi itsetunto vaikuttaa olevan hyvinkin vahva. Sellainen siis vetoaa sinuun. No mietipä, jos olisit itse tuollainen, niin jaksaisitko ihmistä, joka on koko ajan häntä koipien välissä ja yrittää epätoivoisesti miellyttää. Ei kukaan sellaista jaksa pidemmän päälle! Ei ainakaan ykkösvaihtoehtona.

Niin että sun pitää nyt ihan ekana kattoa peiliin ja miettiä, miks oot ihan helvetin hyvä tyyppi. Niinkin hyvä, että tämä mies suhun aikanaan ihastu.

Jos taas miehesi on luonteeltaan pelimies, niin sit sun pitää joko hyväksyä se, tai vaihtaa miestä. Ei ole sellaista vaihtoehtoa, että saisit muutettua häntä. Ei ole sellaista vaihtoehtoa, ettet hyväksyisi hänen tarvettaan saada ihailua useammalta naiselta samaan aikaan, ja silti jatkaisit hänen kanssan eloa. Se olis vain varma tapa nakertaa sun jäljellä oleva itsetuntokin.

Niin että nyt se häntä pois sieltä koipien välistä! Ei kukaan hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen jaksa kauan katella itsestään epävarmaan, miellyttämishaluista puolisoa.

Ainakin AP:n itsetunto on aika heikko. Miksi ihan turhaan mietit sitä, mitä mieltä miehesi on? Tee asioita niin, että sinulle tulee hyvä mieli. Jos heti ensimmäisenä päivänä miehen paluusta sinulla on masentunut, epävarma ja ahdistunut olo, niin selvästikään miehesi ei ole sinulle hyväksi.

Minusta kuulostaa selkeästi siltä, että sinä palvot miestä kuin hän olisi jalustalla jokin elämää suurempi hahmo. Jos asetat miehesi itsesi yläpuolelle ja hän käyttää sitä hyväkseen, niin ennemmin tai myöhemmin hän putoaa sieltä jalustalta alas, koska on erittäin raskasta toimia vain jalustan kiillottajana. Iso osa haluaa myös tasa-arvoista kumppania eikä mitään idoli-fani -suhdetta.

Kiitos kaikille vastauksista.

Nyt on päästy jo arkeen ja elämä alkaa tasoittua. Meillä oli oikein mukavat pippalot lauantaina, jonne tuli sekä nais- että mieskavereita (ei siis pelkkiä tipuja, kuten joku vihjaisi;) Kaikki onnistui oikein mukavasti ja hauskaa oli. Sitten pippaloiden jälkeen otin puheeksi tämän kriisin(i!). Selitin, että olen epävarma mm. siitä mitä hän haluaa, koska on välistä vähättelevä ja ärsyyntyy niin helposti minuun ja heti sekunnin päästä lirkuttelee. Hän ei oikeastaan tiennyt, miksi, mutta nyt näenkin asiat jo paljon selvemmin: kyllä minuakin risoisi jätkä, joka hyppää, kun sanon että hyppää.

Itsetuntoni menee aalloissa. Minä ajattelinkin jo alkuperäistä kirjoitusta tehdessä, että omasta päästäni nämä ongelmani varmaan juontavat (kai se tuli siitä tekstistä ilmi tavalla tai toisella). Nyt olen jo "nousussa", kun mietin millainen ihminen oikeastaan olen. Ne asiat, joista olen huolissani itsestäni ovat ihan hölmöjä jälkikäteen: minä osaan laittaa ihanaa ruokaa, järjestää oikein kivoja pippaloita isolle porukalle, "sosialisoida" kaikenlaisten ihmisten kanssa, minusta tulee hyvä ja rakastava äiti ja vaimo tulevaisuudessa, ammattini on vaativa ja stimuloiva - enkä moottorisahalla veistetyn näköinen. Olen siis aika hyvä saalis kuitenkin;-) Niin on miehenikin (eikä ikinäikinä pettäisi minua ja sen tiedän kyllä) ja meidän elämästä tulee hyvää, jos vain annan sen olla sitä.

Täytyy muistuttaa itselleni omasta arvostani joka aamu ja ilta ja... Ongelmat pienenevät sitä mukaa, kun usko omaan arvooni kasvaa.

Kaunista kevättä, hyvät ellit!

Ei varmaan pettäisikään, ei oma-aloitteisesti. Juttu on vain niin että miehet ovat vietävissä, liha on heikko. Ja jos miehesi kerran on noinkin hyvä "saalis" on yrittäjiä taatusti. Mopo karkaa helposti käsistä, vaikkei niin olisi tarkoitus käydä.

Ihan vaan kerron näin yleisenä informaationa ja hotellissa työskentelevänä, että AIVAN LIIAN MONI aviossa oleva mies pettää satunnaisten sutturoiden kanssa. Liian paljon on nähty... Onneks oma äijä ei oo työn puolesta reissumiehiä.

Alkuperäinen kirjoittaja annelimantila:
Ihan vaan kerron näin yleisenä informaationa ja hotellissa työskentelevänä, että AIVAN LIIAN MONI aviossa oleva mies pettää satunnaisten sutturoiden kanssa. Liian paljon on nähty... Onneks oma äijä ei oo työn puolesta reissumiehiä.

Ja varsinkin noi reissumiehet varatut sellaiset pettää omaa naista/vaimoa
kyllä ne vaan pettää sitten kun turisti-naiset taas laivaan saapuu....
siellä on hauskaa sinkku -reissumiehillekin sitten varsinkin kun tulee taas tuo turisti-sesonki.