Ahdistuskohtaus, paniikkikohtaus... kohtalotovereita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mulla ei oo oikein kenen kanssa puhua näistä niin tulin sitten tänne. Terapian oon käynyt mutta sekin loppui siis jo. Periaatteessa kaikki on juuri nyt ihan ok, oon turvassa enkä oo ees yksin kotona. Silti se joku olo taas yllätti minut.

Unirytmihän mulla on ihan päin hemmettiä, mutta se on ollu jo pitkään joten ei kai se siitä johdu. Mulla vaan ei oo oikein mitään syytä herätä aikasin, oon myös masentunut ja se että olisin päivisin hereillä ja saan ne pakolliset arjen jutut nopeasti tehtyä, saa mut vaan ahdistumaan kun tekemistä ei riitä. Yöllä valvon ja lueskelen keskustelupalstoja, koska ei voi tehdä mitään ns. järkevää melun takia.

Ollaan vasta muutettu uuteen asuntoon. Nyt ekaa kertaa koen naapuristani häiriötä, vaikka tän piti olla hiljanen talo... Ok, saa bileitä joskus pitää ja silleen. En oo menossa valittamaan koska en halua olla niuho ja valvon joka tapauksessa. Äsken mulle tuli vaan taas se kauhea kuumotus, pinnallinen hengitys ja kylmäävä tunne päässä. Ahdistus. Jostain syystä tuo musiikin pauhu kai teki sen. Ja känninen mölinä... Vaikka en mä ole absolutisti ja kyllä mustakin varmasti ääntä kuuluu naapuriin vaikkei tahallaan.

Nykyään mun paniikkikohtaukset on sellasia, että ne ei ehkä ala yhtä rajusti, mutta mä en pääse niistä millään eroon ja se olo jatkuu kunnes nukahdan väsymykseen. En syö muuten usein rauhoittavia, mutta näihin kohtauksiin kyllä. Yritän ottaa lääkkeen ajoissa, koska tiedän mitä mulle käy jos en ehdi. Viimeksi makasin aika pian kroppa ja naama jäykistyneenä sängyllä, itkin ja puuskutin ja kuiskasin että pelkään hajoavani. Muuten sitä kauhun olotilaa en voinut kuvailla. Tartuin läsnäollutta henkilöä käsistä tietämättä minkälaista apua tarvin. Se oli pelottavimpia paniikkikohtauksia mitä mulla on ollut. Sen jälkeen oon ollut erityisen masentunut. Monta kuukautta... tuntuu kuin jotain ois pysyvästi mennyt päässä rikki.

Jos joku jaksoi lukea niin kiitos. Kommentista tai juttuseurasta vielä enemmän kiitos.

Hae apua. Kukaan täällä ei pysty helpottamaan sun paniikkikohtauksia, eikä ole mitään vinkkejä, millä ne saisi vain katoamaan. Jos hakeutuisit sairaslomalle, niin eikö kuntouttavaa terapiaa pitäisi saada jatkuvana?

Kiitos. Olen miettinyt takaisin avun piiriin hakeutumista, mutta jo kerran mt-poliklinikan asiakkaana oltuani tiiän mitä se on, ei aina oikein mistään kotoisin.

Oon niin yksinäinen, että ehkä kaipasin vaan jotain kontaktia vaikka tiedän ettei nämä ongelmat täällä keskustelemalla parane. Lisäksi tuo kirjoittaminen auttoi siksi aikaa kunnes lääke alkais vaikuttaa.

Kannattaa liittyä johonkin Facebookin masennus/mielenterveys/ystäväryhmään tai aloittaa joku harrastus, kurssi tai vaikka kuoro, jos sulla vaan on voimia osallistua edes välillä, niin tulee tutustuttua ihmisiin. Ja kannattaa hakeutua takaisin avun piiriin, jos olo on edelleen huono. Ei se ainakaan odottamalla parane. Tiedät varmaan jo ne perinteiset tusinavinkit, että liikunta, edes kävely toisinaan voi auttaa, mutta ei ne tietenkään kaikkea korjaa. Unirytmin korjaaminen ja tarpeeksi nukkuminen auttaa kyllä tosi paljon oman kokemuksen mukaan, vaikka aluksi ajattelin sen olevan ihan höpöä.

Kiitos viestistä. Lääke kai vaikuttaa jo, oon ehkä rauhallisempi mutta ei nyt mikään loistava olo edelleenkään. Välillä tuntuu menevän ihan hyvin, vaikka arki aika tyhjää onkin. Sitten on näitä mustia hetkiä. Siksi en oikein osaa päättää onko mulla oikeasti avuntarve. Lisäksi se jotenkin tuntuu siltä että myöntäisin että epäonnistuin. Oon edistynyt elämässäni paljon ja terapiaakin sain. Kaikki pitäs olla hyvin.

Lenkeillä kävin aiemmin ja kyllä ne jollain lailla teki olon tyytyväisemmäksi itseen. Nyt en oo käynyt kun on uusi seutu ja pelkään mennä yksin, täällä asuu paljon sekalaista sakkia... Haluaisin miehen mukaan mutta se ei ehdi.

Varaa aika lääkäriin huomenna. Osaa varmasti auttaa ja kertoo, miten pitäis toimia. Käu lkoilee, sekin vois ehkä hieman auttaa tohon ahdistukseen. Oks sulla kavereita? Joskus kahvilla käynti kaverin kanssa ja asioista juttelukin helpottaa ainakin ahdistusta, vähäsen etes :).
Mutta, huomenna ajanvarausta lääkäriin, niin saat varmasti oikeeta apua.

Tee joogaharjoituksia youtubesta tai opettele meditoimaan, kuuntele rauhallista musiikkia. Syö puhdasta ruokaa, sokeri ja alkoholi minimiin. Tee väkisin kävelylenkkejä, aivot saavat pelkästään siitä uutta ajateltavaa, tee aarrekarttoja (googlaa) tai maalaa tai väritä värityskirjaa, keinoa kyllä on! Googleta vetovoiman laki ja tutustu sen oppeihin. Minullakin on paniikkihäiriö ja olen saanut sen hallintaan.