ai niin, jotain tosi hyviä uutisiakin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pinki

Tunnettu jäsen
04.08.2004
25 067
28
48
Lahti
meidän poika pääsi erityispäiväkotiin!! pienryhmään ja puheterapeutti paikalla joka päivä... olin sata varma, että paikkaa ei tipu; oli paljon hakijoita, aika myöhään puheterapeuttimme ehdotti hakua ( oli maaliskuun loppu ja valinnat tehdään 15.4)

eilen soitin päiväkodin johtajalle ja JES! meidän poika on TOINEN valituista lapsista :heart:

meillä siis poika täyttää lokakuussa 4v, eikä puhu vielä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olitkos sinä Lahdesta? Saanko udella, että mihin päiväkotiin?

Liipolan voin kehua maasta taivaisiin, mutta Onnelantiestä ei ole niin paljoa hyvää sanottavaa.

olen juu, ja kai sen voin tässä sanoakkin, asemantaustan päiväkoti

Voi miten kiva juttu pojan ja koko perheen kannalta =) :flower:

Meidän sällin puhe on alkanut kehittyä, laittaa joskus jopa jo kahta sanaa peräkkäin, mutta puhuuhan suurin osa samanikäisistä edelleen PALJON paremmin :| . Sanoja on paljon, mutta vain jokunen niistä on selkeä, muut ovat vähän sinnepäin (esim. jätski = ätki). Kyllä mua huolettaa. Etenkin, kun poika itse selvästi kärsii, häpeää ja turhautuu. Kun oma äitikään ei aina ymmärrä mitä hän sanoo :( , saatikka sitten kukaan muu. Mun pieni. Tukiviittomia on kyllä nyt alkanut jonkin verran käyttää, ja voi sitä iloista ilmettä kun hän saa sanottavansa perille niiden avulla =). Pyöräillä ja helikopteri on eniten käytössä olevat viittomat :). Puheterapiajonossa ollaan oltu kolmisen kuukautta, ja varmaan aikaisintaan syksyllä pääsee sinne. Sitä, onko Turussa edes mitään erityispäiväkotia, en tiedä....joku tukiryhmä ainakin on, missä lapset käy kerran pari viikossa ja paikalla on puheterapeutti, mutta se on hieman isommille lapsille (meidän juniori on 2 v 4 kk). Nykyisessä päiväkodissa käy erityislastentarhanope opettamassa viittomia mulle ja henkilökunnalle, ja kyllä henkilökunta niitä parhaansa mukaan päivittäin käyttää, nyt siellä on vielä harjoittelijakin joka osaa viittoa hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:

Liipolan voin kehua maasta taivaisiin, mutta Onnelantiestä ei ole niin paljoa hyvää sanottavaa.

Asemantausta oli meilläkin aikoinaan vaihtoehtona. Poika sitten pääsi Liipolaan ja sieltä jatkoi Kaikuharjuun kouluun. Dysfaattinen kaveri siis kyseessä.
Ainakin meillä mentiin huikeilla askelmilla eteenpäin, kun päiväkodissa otettiin kaikessa toiminnassa huomioon pojan vaikeudet.
Onnittelut tosissaan onnenpotkusta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava omaskakas:
Voi miten kiva juttu pojan ja koko perheen kannalta =) :flower:

Meidän sällin puhe on alkanut kehittyä, laittaa joskus jopa jo kahta sanaa peräkkäin, mutta puhuuhan suurin osa samanikäisistä edelleen PALJON paremmin :| . Sanoja on paljon, mutta vain jokunen niistä on selkeä, muut ovat vähän sinnepäin (esim. jätski = ätki). Kyllä mua huolettaa. Etenkin, kun poika itse selvästi kärsii, häpeää ja turhautuu. Kun oma äitikään ei aina ymmärrä mitä hän sanoo :( , saatikka sitten kukaan muu. Mun pieni. Tukiviittomia on kyllä nyt alkanut jonkin verran käyttää, ja voi sitä iloista ilmettä kun hän saa sanottavansa perille niiden avulla =). Pyöräillä ja helikopteri on eniten käytössä olevat viittomat :). Puheterapiajonossa ollaan oltu kolmisen kuukautta, ja varmaan aikaisintaan syksyllä pääsee sinne. Sitä, onko Turussa edes mitään erityispäiväkotia, en tiedä....joku tukiryhmä ainakin on, missä lapset käy kerran pari viikossa ja paikalla on puheterapeutti, mutta se on hieman isommille lapsille (meidän juniori on 2 v 4 kk).

:hug: tiedän niin tunteesi :hug:

meillä ihan samanlainen tilanne kuin teillä. (siis silloin kuin poika oli reilu 2v)

niihin on pitkät jonot (puheterapiaan) mutta älä anna periksi :hug:

Asemantausta oli meilläkin aikoinaan vaihtoehtona. Poika sitten pääsi Liipolaan ja sieltä jatkoi Kaikuharjuun kouluun. Dysfaattinen kaveri siis kyseessä.
Ainakin meillä mentiin huikeilla askelmilla eteenpäin, kun päiväkodissa otettiin kaikessa toiminnassa huomioon pojan vaikeudet.
Onnittelut tosissaan onnenpotkusta :)

kiitos =)

olin kyllä niin onnellinen, hyvä etten kiljunut luuriin JIHUUU! :D

:hug: tiedän niin tunteesi :hug:

meillä ihan samanlainen tilanne kuin teillä. (siis silloin kuin poika oli reilu 2v)

niihin on pitkät jonot (puheterapiaan) mutta älä anna periksi :hug:

Kiitos :)

En aiokaan antaa periksi, olen sitkeää sorttia joka ei helpolla luovuta :xmas:

Elo-syyskuussa pojalla on taas lastenneurologille aika, ja aion vaatia siellä tarkempia tutkimuksia jos tilanne ei ole oleellisesti kehittynyt. 2,5 v neuvola on kesäkuussa, täytin jo sinne päiväkodin kanssa seurantakaavakkeen (joku Turun systeemi, meinaan se kaavake ennen 2½ v neuvolaan menoa, vanhemmat täyttää toisen puolen ja pk toisen puolen) ja siinäkin toivottiin pojalle apua puheen tukemiseen.

Toisaalta, onhan hän vielä aika pieni. Ja me ollaan kaksikielinen perhe. Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että jokainen dysfasiasta tms kärsivä lapsi oli joskus kaksivuotias ja puhumaton, ja myös kaksikielisten perheiden lapsilla on puheen kehityksen kanssa ongelmia, eli en suostu tuudittautumaan siihen uskoon että kaikki on hyvin ja pojan puheen viivästymä johtuu kaksikielisyydestä. Jos asia on niin, niin mikäs sen mukavampaa, mutta jos ei ole niin poika tarvitsee paljon apua ja tukea, ja aion sitä hänelle hankkia. Prkl :whistle:

Yhteistyössä