[QUOTE="vieras";23769673]Kyllä mä sen ymmärrän että lapsi kasvaa ja kehittyy paljon vuodessa. Tarkoitin että miten ratkaisevasti se elämä helpottuu tuossa vuodessa. Ei 3v9kk vanha vielä täysin omatoiminen ole. Ja jos ei laita lastaan virikehoitoon päiviksi niin sille reilusti yli 3 vuotiaalle joutuu keksimään paljon enemmän virikkeitä päiviksi. Alle 3-vuotias viihtyy vielä paremmin äidin ja vauvan kanssa kotona.
Eli en edelleenkään ymmärrä miksi olisi helpompaa jos odottaisi siihen asti että lapsi täyttää 3 vuotta ja sitten vasta aloittaisi lisääntymisyritykset.[/QUOTE]
Meillä esikoinen oli 3v 10kk kun kuopus syntyi. Esikoinen jäi pois hoidosta "vaan" kotiin. Ei tarvinnut sen kummempia virikkeitä kun ihan tavallista arkea perheen kanssa. Kerran tai kaksi kertaa viikossa kävi seurakunnan kerhossa, joka kesti 3 tuntia.
Ja oli kyllä omatoiminen, söi itse, puki itse ja kävi vessassa, ainoastaan kakan jälkeen menin auttamaan pyyhkimisessä. Hyvin viihtyi esikoinen kotona sen puolitoista vuotta, minkä itsekin olin. Ja varmasti olisi ollut rankempaa, jos olisi ollut vuoden nuorempi kuopuksen syntyessä. Kyllä lapset kehittyy vuodessa ihan huimasti, kun ajatellaan 3- tai 4-vuotiaitakin.
Mä en ymmärrä, mitä hemmetin virikkeitä niille lapsille pitäisi oikein keksiä? Onko tämä joku vanhempien keksimä juttu, että lapset ei voi viihtyä, ellei niiden kanssa jatkuvasti puuhaa jotain? Miksei tavallinen elämä riitä, meillä ainakin esikoinen "auttoi" mua vauvanhoidossa ja oli ihan tyytyväinen. Eikä mun tuttavatkaan ole sen kummempia juttuja lapsilleen keksineet, hyvin ovat tuntuneet kaikki viihtyvän.