Äidilläni on vieläkin joku ongelma tyttäreni kutsumanimen kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoooooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoooooh

Vieras
Eli olen aiemmin tehnyt ketjun aiheesta: http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...2359-aitini-ilmeisesti-vihaa-tyttareni-nimea/
Ja nyt, kun Olivia on 1,5v äitini on vihdoin tajunnut, että tyttö on Olivia, eikä Emma, hän lausuu Olivian näin: Oliviia. Olen yrittänyt takoa hänen päähänsä, että se lausutaan kuten kirjoitetaan. Eikä hän kutsu veljeni tyttöäkään Emiliiaksi vaan Emiliaksi. Mutta äitini väittää että Olivia kuuluu lausua Oliviia. Ei hän niille tuttavilleen ole korjannut nimeä, vaan he luulevat tyttöä Emmaksi, mutta uusille tuttavilleen hän on sanonut että tyttö on Oliviia ja vielä väittänyt että kuuluu lausua kahdella iillä ja päivitellyt sitä miksi en ole laittanut tytön nimeksi vain suoraan Oliviia. Eikö hän ikinä opi?

Anna hänen lausua niinkö parhaaksi näkee, eikai se noin iso ongelma voi olla? :D

Anoppini lausuu joitais sanoja / nimiä hassulla tavalla, just tuollai, että lisää yhden kirjaimen tai ottaa pois, ei se minua haittaa. Joskus vain pienesti huvittaa =)

Mä jo luovuttaisin. Ei se lapsi siitä rikki mene, että joku lausuu hänen nimensä vähän hassusti. Sekä mulla että miehellä on nimet, joita lausutaan välillä pieleen, jotkut ihan läheisetkin tekivät niin jo lapsena. Itse asiassa mun mieheni äiti lausuu mieheni etunimen väärin:D (Eikä ole edes hankalia nimiä.) Siihen tottuu.

Mun äidin mielestä poikani nimi on homon nimi eikä se osaa sitä lausua ja muutenkin todella typerä. Äitini onkin punaniska juntti niin ei paljon minua paina hänen mielipiteensä.

Niin, mutta kuinka joku, jolla ei mitään puhevikaa ole, ei osaa lausua Olivia? Ja se ongelma on enemmänkin siinä, että hän väittää tuttavilleen, että se KUULUU lausua kahdella iillä.

Ala lausua äitisi nimi aina väärin siihen asti kun oppii sanomaan tyttösi nimen oikein. Tai jos sanot äidiksi, niin ala sanoa mammaksi tms. :D

Joo, lapsellista, mutta voisi toimia. :D

[QUOTE="huhhuh";26940537]Oikeesti? Onko hän sulle sanonut, että poikasi nimi on homon nimi? Huh...
Tuosta kyllä loukkaantuisin, vaan sittenpä ois aivan sama mitä miettisi, minunhan se olisi valinta =)[/QUOTE]

Nimi on Julian. Poika ei ole vielä syntynytkään ja äitini soittelee ja ehdottelee muita nimiä ja hänen mielestä Julian on hinttinimi tai jopa naisen nimi ja aivan varmasti koulukiusattu. Eikä se ole edes suomalainen nimi mikä kauhistuttaa junttimölli äitiäni. Idiootti vaan ei aina muista että lapsesta ei tule pelkästään Suomen passin haltijaa..

Mun mielestä Olivia kuuluu kyllä lausua ihan niin kuin kirjoitetaan, eikä Oliviia. Jos painotusta jossain olisi niin luonnollisemmin se tulisi toiselle tavulle (Oliivia) kuin kolmannelle. Kaikista paras on kun lausutaan kuten kirjoitetaan.

Omasta puolestani kerrottakoon, etät mua suunnattomasti ärsytti kun isäni täti lausui aina nimeni väärin. Sanotaan vaikka, että nimeni olisi Erika, niin isän täti lausui sen aina Erikka. Lausuntavirhettä ei vaan vissiin kukaan koskaan ruvennut korjaamaan, nimeni oli hänen puheissaan aina tupla K:lla vaikka oikeasti siinä on vain yksi K.

[QUOTE="Lissu";26940556]Ala lausua äitisi nimi aina väärin siihen asti kun oppii sanomaan tyttösi nimen oikein. Tai jos sanot äidiksi, niin ala sanoa mammaksi tms. :D

Joo, lapsellista, mutta voisi toimia. :D[/QUOTE]

Tätäpä voisi kokeilla:D Äitini nimi on muuten Matilda, miltähän kuulostaisi Maatilda?

Hyvä ajatus, alat kutsumaan äitiäsi Maatildaksi :D . Varmasti ärsyttää ihan tajuttoman paljon, uskon sen. Mutkin saa jo ärsyyntymään se, kun Julia-tyttöäni kutsutaan yleensä ihan aina Juuliaksi. Jos olisin halunnut antaa lapselle nimen Juulia, olisin sen varmasti antanut, mutta nimi on nyt Julia ja sillä selvä. Ei se ole aina kaikille niin helppoa, täytyy vaan koettaa ymmärtää ;)

Minusta tuo äitisi Maatildaksi kutsuminen taas olisi äärimmäisen lapsellista ja typerää. Jos äitisi haluaa kiukutella niin kiukutelkoon, miksi sinun pitää vajota hänen tasolleen?

[QUOTE="vieras";26940584]Mun mielestä Olivia kuuluu kyllä lausua ihan niin kuin kirjoitetaan, eikä Oliviia. Jos painotusta jossain olisi niin luonnollisemmin se tulisi toiselle tavulle (Oliivia) kuin kolmannelle. Kaikista paras on kun lausutaan kuten kirjoitetaan.

Omasta puolestani kerrottakoon, etät mua suunnattomasti ärsytti kun isäni täti lausui aina nimeni väärin. Sanotaan vaikka, että nimeni olisi Erika, niin isän täti lausui sen aina Erikka. Lausuntavirhettä ei vaan vissiin kukaan koskaan ruvennut korjaamaan, nimeni oli hänen puheissaan aina tupla K:lla vaikka oikeasti siinä on vain yksi K.[/QUOTE]

Juu, on ärsyttävää. Tyttärenikin nykyään aina sanoo äidilleni: Ei Oliviia ei Oliviia. Ja tästäkös äitini suuttui, hän laittoi tytön arestiin ja sanoi hänelle, että se on Oliviia. Olivian rattaissa on nimikyltti, jonka äitini aina haluaisi ottaa pois, kun on niin ruma nimi, ettei sen kanssa kehtaa edes kulkea.:(

Ymmärrän kyllä ärtymyksesi, sillä mielestäni nimen antaja määrittelee nimen eikä siihen vaikuta se, miten nimi kirjoitetaan. Eli äitisi ei voi vedota siihen, että nimi, joka kirjoitetaan Olivi, tulisi lausua oliviia.

[QUOTE="Huokaus";26940626]Rehellisesti? Sä ylireagoit ja ongelma on oikeasti joku muu kuin tuo nimi. Olet lapsellinen.[/QUOTE]

Mielestäni ap ei ylireagoi! Ja ap kertoi että äitinsä mielestä Olivia on ruma nimi, ja se on AP:N ÄIDIN ONGELMA, ei ap:n.

Yhteistyössä