Äidin kilpirauhasen vajaatoiminta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kilpikonna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kilpikonna

Vieras
Heippa!
Olen 25 vuotias, kolmen lapsen äiti. Nuorin tytöistäni on nyt 1,5 vuotias. Kävin verikokeessa kuukausi sitten ja nyt kontrollissa ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Oireina on (uupumus, väsymys, voimattomuus lihaksissa, lihas- ja nivelkivut, hiustenlähtö, palelu, ihon kuivuus).
En ole vielä saanut lääkitystä, koska minua hoitava lääkäri on lomalla. Jos joku ystävällinen ihminen, jolla on sama sairaus, voisi valaista minua vähän. Miten nopeasti lääke alkaa vaikuttaa oireisiin? Eniten kiinnostaa tietää, kuinka nopeasti saan elinvoimani takaisin?
Minulle sanottiin, että moni nainen saa kyseisen sairauden juuri synnytyksen jälkeen. Yritin tiedustella syytä siihen, mutta eivät osanneet kertoa. Voiko siis tällainen synnytyksen jälkeinen kilpirauhassairaus ollakin ohimenevä? Vaikuttaako sairaus hedelmällisyyteen?
Kun lääkitys (eli tyroksiini) aloitetaan, tuleeko siitä yleensä sivuvaikutuksia?? Esim. pahoinvointia??? Olisin kiitollinen, jos joku jaksaisi vastata.

Lääke alkaa vaikuttamaan kuukaudessa, mut mut se onkin sit eri asia kuin pian saadaan annos kohdalleen, se on melkosta säätämistä välillä. Mut jos pahat oireet niin alkuun ainakin helpottaa osa. Mullalähti väsy parin kuukauden aikana mut jos ei pysy kohillaan niintakas tulee ja muut mukavat myös ;) Tseppiä sen kanssa elämiseen. Jos suilla on hyvä lääkäri niin hienoa, toivottavasti on...

Hoitamattomana voi vaikuttaa hedelmällisyyteen heikentävästi.
Sivuoireita, en muista et olis tullu aloituksesta :D Mut kaiken näköistäpuljaamista on täällä ollut eikä vieläkään vissiin annokset oikein kohillaan vastahan mä sitä olen 1,5 vuotta syönyt...
Mut älä menetä toivoas.
Miksi muuten joku muu lääkäri ei anna sinulle niitä lääkkeitä jos kerran on selvät muutokset ja diagnoosi, mistä se sinulle kerrottiin?
Sitä en muista onko se palautuvaa synnytyksen jälkeen, mut kysäse siltä lääkäriltä. tai vielä jos netyissä seilaat niin käy lukees www.kilprauhas.info siellä on paljon tietoa.

Mä en osaa sanoa muuta kuin, että käsittääkseni lääkkeet vaikuttaa aika nopsaan.

Itse nyt ihmettelen tässä sitä kun mulla on ollut juuri nuo kaikki mainitsemasi oireet ja niissä kilpirauhaskokeissa ei näkyny mitään poikkeavaa...

Mä osaan kertoa vain sen verran, että mun äidillä puhkesi kilpirauhasen vajaatoiminta pikkuveljeni syntymän jälkeen, ja tyroksiinia hän syö edelleen (veli on vuosimallia 1979). Mun käsittääkseni kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole ohimenevää. Mun itseni pitäisi mennä kilpirauhaskokeisiin erinäisten oireiden vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Mä en osaa sanoa muuta kuin, että käsittääkseni lääkkeet vaikuttaa aika nopsaan.

Itse nyt ihmettelen tässä sitä kun mulla on ollut juuri nuo kaikki mainitsemasi oireet ja niissä kilpirauhaskokeissa ei näkyny mitään poikkeavaa...

Minullekin teetettiin samat kokeet noin pari vuotta sitten, mutta niissä ei näkynyt viel silloin mitään. Nyt mulle on sitten kerrottu, että sairaus oli jo varmaan silloin, mutta ei näkynyt kokeessa. Silloinkin oireena oli nuo muut, paitsi hiustenlähtö ja lihaskivut. Tosin noi muut oireet on tänä vuonna pahentuneet selvästi. Eli tauti voi olla vaikkei se näy kokeissa.

Mulla alkoi toimia noi 3 viikon kuluttua,sitten tuli semmoinen 'repsahdus' jolloin oireet paheni.On kuulemma yleistä että niin käy.Mimmoiset arvot sulla on?
Asian kanssa oppii kyllä elämään,sivuoireita ei lääkityksestä ole ellei nyt sitten lasketa sitä jos menee liian suuren annoksen takia ylitoiminnalle..mutta ei se yleensä kait ihan het' tapahu.Itteä ainakin helpotti aikanaan kun sain oireilleni nimen enkä vaan ihmetelly oonko tulossa hulluksi..

Alkuperäinen kirjoittaja kilpikonna:
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:

Minullekin teetettiin samat kokeet noin pari vuotta sitten, mutta niissä ei näkynyt viel silloin mitään. Nyt mulle on sitten kerrottu, että sairaus oli jo varmaan silloin, mutta ei näkynyt kokeessa. Silloinkin oireena oli nuo muut, paitsi hiustenlähtö ja lihaskivut. Tosin noi muut oireet on tänä vuonna pahentuneet selvästi. Eli tauti voi olla vaikkei se näy kokeissa.

no mitä ihmettä mä sit voisin asialle tehdä?? Auttaako kokeiden uusiminen mitään ku ei siitä oo kauaa ku ne otettiin multa. Lääkärikin totesi oireet kerrottuani, että kuulostaa tosiaan kilpirauhasen toimintahäiriöltä...

piprane ema: Onko sulla ne arvot tiedossa? Niin mullekkin sanottiin et kunnossa on ;) no ne oli nippa nappa ala rajuan normaalilla puolella. Ja ku kerroin oireista asiansatuntevalle lääkärille niin se oli heti sitä mieltä et noinkin lähellä alarajaa niin voi johtua resptikouraan ja kokeilemaan oli parinkuukauden päästä kun eri ihminen :D riitti jopa se normaali uni määrä :D

Justiinsa näin: ),sitäpaitti esim monella terv.kesk.lekurilla on kivikautinen suhtautuminen arvojen tuijotteluun ja siihen mitä hyvät ja huonot arot on.Joku oireilee jos tsh heittää pikkasenkin,joillakin se saa huidella yli 30 ennenko tajuaa että jossain on vikaa(hehee niinku minä..)

Alkuperäinen kirjoittaja Unico:
piprane ema: Onko sulla ne arvot tiedossa? Niin mullekkin sanottiin et kunnossa on ;) no ne oli nippa nappa ala rajuan normaalilla puolella. Ja ku kerroin oireista asiansatuntevalle lääkärille niin se oli heti sitä mieltä et noinkin lähellä alarajaa niin voi johtua resptikouraan ja kokeilemaan oli parinkuukauden päästä kun eri ihminen :D riitti jopa se normaali uni määrä :D

en älynny kysyä niitä ku luotin heidän osaavan asiansa... taidan heti huomenna soittaa ja kysyä niitä mun arvoja. harmi ku en älynny tänään eri lääkärin mielipidettä kysästä ku kävin muiden vaivojen takia vastaanotolla...

Alkuperäinen kirjoittaja jutila:
Mulla alkoi toimia noi 3 viikon kuluttua,sitten tuli semmoinen 'repsahdus' jolloin oireet paheni.On kuulemma yleistä että niin käy.Mimmoiset arvot sulla on?
Asian kanssa oppii kyllä elämään,sivuoireita ei lääkityksestä ole ellei nyt sitten lasketa sitä jos menee liian suuren annoksen takia ylitoiminnalle..mutta ei se yleensä kait ihan het' tapahu.Itteä ainakin helpotti aikanaan kun sain oireilleni nimen enkä vaan ihmetelly oonko tulossa hulluksi..

No en nyt muista millä nimellä niitä arvoja sanotaan. Hoitaja sanoi, että ne arvot pitää asettua 0,3 ja 0,5 väliin (en oo varma muistanko oikein ton yläarvon. Mulla oli 0,1.
Niin keväällä mulla oli itellä sellanen outo jakso. Ihan tiesin varmana, että olen jotenkin sairas, mutten tiennyt miten. Mies vaan epäili unenpuutetta ja kävin pari kertaa mielenterveystoimistossa, kun epäiltiin masennusta, mutta en kuitenkaan sopinut siihen masentuneen muottiin. Sitten epäilin, että olen vaan laiska! Oli toisaalta helpotus kuulla mikä vaivaa, mutta toisaalta tuntuu ikävältä, että joutuu näin nuorena alkaa syömään lääkkeitä. Pahoitin myös mieleni, kun mies vaan tokaisi, että "pikku juttu, pari nappia naamaan ja sillä selvä". En tiedä onko se ylireagointia, kun välillä olen itkenyt tätä juttua.

t4v oli 9,5 tsh en muista ;) nykyäänhä toi tsh on mulla mittaamattomissa meni melko pian lääkkeen aloituksen jälkeen, eli kun tolla t4v kanssa mulla pelataan niin sen muistaa :D täällä sen alaraja on 9. Ja terkkassa (siis konsultoi vielä sairaalansisätautilääkäriä) oltiin sitä mieltä ettei oo sen vikaa mut menin sitten asiaan erikoistuneelle yksityiselle niin se oli ihan toista mieltä :D ja kun olin sen parikuukautta syönyt niin olin kans et kannatti. Ja mulla ennen vajaatoiminnan puhkeamista oli taustalla struuma mikä vei epäilykset sinne suuntaan itellä. Mä siis nukuin ja palelin siinä meni päivät (siis sillon kun en sinnitelly töissä) ja muisti pätki ja asiaota muisti et ainiin paripäivää sitten piti tehä näin kun lupasin no se oli myöhäistä sit.

No en nyt muista millä nimellä niitä arvoja sanotaan. Hoitaja sanoi, että ne arvot pitää asettua 0,3 ja 0,5 väliin (en oo varma muistanko oikein ton yläarvon. Mulla oli 0,1.
Niin keväällä mulla oli itellä sellanen outo jakso. Ihan tiesin varmana, että olen jotenkin sairas, mutten tiennyt miten. Mies vaan epäili unenpuutetta ja kävin pari kertaa mielenterveystoimistossa, kun epäiltiin masennusta, mutta en kuitenkaan sopinut siihen masentuneen muottiin. Sitten epäilin, että olen vaan laiska! Oli toisaalta helpotus kuulla mikä vaivaa, mutta toisaalta tuntuu ikävältä, että joutuu näin nuorena alkaa syömään lääkkeitä. Pahoitin myös mieleni, kun mies vaan tokaisi, että "pikku juttu, pari nappia naamaan ja sillä selvä". En tiedä onko se ylireagointia, kun välillä olen itkenyt tätä juttua.

Tutullani on ollu lääkitys jo teini-iästä lähtien ja ei mitenkään rajoita elämää.
Heti kyllä huomaa muutoksen itse jos lääkitys ei ole kohdallaan.
Hän kuvaili kans, että hän on kuin mielisairas jos ei oo lääkkeitä...

kilpikonna: Tsemppiä, se on vaikeaa se hyäksyminen alkuun, mut kun saat lääkkeet ja olo muuttuu niin se alkaa itekkin ymmärtämään hyvät puolet, ja hakee tietoa runsaasti ja kyseenalaistaa myös mitä saa ja miettii uudelleen. Asiat...
Mullahan ei nykyään enää edes ole koko systeemiä et purkissa on mun elämän voima :laugh: Ja se et ennen lääkitystä mää itkin paaljon ja ilman syytä...

Alkuperäinen kirjoittaja Unico:
t4v oli 9,5 tsh en muista ;) nykyäänhä toi tsh on mulla mittaamattomissa meni melko pian lääkkeen aloituksen jälkeen, eli kun tolla t4v kanssa mulla pelataan niin sen muistaa :D täällä sen alaraja on 9. Ja terkkassa (siis konsultoi vielä sairaalansisätautilääkäriä) oltiin sitä mieltä ettei oo sen vikaa mut menin sitten asiaan erikoistuneelle yksityiselle niin se oli ihan toista mieltä :D ja kun olin sen parikuukautta syönyt niin olin kans et kannatti. Ja mulla ennen vajaatoiminnan puhkeamista oli taustalla struuma mikä vei epäilykset sinne suuntaan itellä. Mä siis nukuin ja palelin siinä meni päivät (siis sillon kun en sinnitelly töissä) ja muisti pätki ja asiaota muisti et ainiin paripäivää sitten piti tehä näin kun lupasin no se oli myöhäistä sit.

hitsi ku toi kuulostaa niin tutulta... mulla noiden ap:n mainitsemien oireiden lisäks on noin kuukausi sitten tullu uutena tää palelu. Koko ajan aivan jäässä, vaikka mies kuin koittaa taloa lämmittää :/
Ennen mulla oli aina kuuma ja sillä kylmä ja nyt se sit ihmettelee ku on 27 lämmintä ni mä makaan sohvalla peiton alla villasukat jalassa...

Eli onko sinulla siis kilpirauhasen liikatoiminta, eikä vajaatoiminta? Nuo tulokset ovat liikatoimintaan viittaavia.

hitsi ku toi kuulostaa niin tutulta... mulla noiden ap:n mainitsemien oireiden lisäks on noin kuukausi sitten tullu uutena tää palelu. Koko ajan aivan jäässä, vaikka mies kuin koittaa taloa lämmittää :/
Ennen mulla oli aina kuuma ja sillä kylmä ja nyt se sit ihmettelee ku on 27 lämmintä ni mä makaan sohvalla peiton alla villasukat jalassa...

Nooh mites se tiossa kesänä meni makkariss ayli 30 lämmintä ja mää nukun untuva tossut jalassa piukasti peiton alla kun mulla on KYLMÄ

Se on kova paukku,loppuiän lääkitys kun on usimmiten kyseessä.Mutta anna ajan kulua.Totut ajatukseen ja nappien ottamiseen kyllä: )vaikkei siltä nyt tunnukkaan.Yleensä tsh ilmastaan esim. 3 tai 5.mitä korkeempi sitä enemmän on pielessä.Jos sulla ois 0.1niin ei kait hirveesti oireilisi ellei ilmoittamistapa oo teidän labrassa eri ko meillä: )

Se on kova paukku,loppuiän lääkitys kun on usimmiten kyseessä.Mutta anna ajan kulua.Totut ajatukseen ja nappien ottamiseen kyllä: )vaikkei siltä nyt tunnukkaan.Yleensä tsh ilmastaan esim. 3 tai 5.mitä korkeempi sitä enemmän on pielessä.Jos sulla ois 0.1niin ei kait hirveesti oireilisi ellei ilmoittamistapa oo teidän labrassa eri ko meillä: )

Ei kun ihan oikein kilpikonna ilmaisi. Tai se yläarvo on useinmiten 4, eikä 0,5. Mutta siis 0,3 (tai 0,2) - 4,0 (tai 4,5). T4V sitten puolestaan on 10 (tai 9) - 21.

No nää arvot oli suoraan labrasta (0,3-0,5) eli voihan se olla että puhutaan että rajat on 3-5. Mulla oli siis ykköstä. Ja se toinen arvo oli mul normaaleissa rajoissa. Ja kyllä tää oireilee oikeesti. Mun hiustenlähtö oli niin paha, et tutut alko huomauttelee. Jouduin leikkaa pitkän tukan lyhyeksi, kun se alko olee karmeen harva. Mut pahemmalta tuntuu kaikki muut oireet.

Mä en oikeasti tuloksen saatuani osannut ajatella mitkä olisi oireita ja mikä mun olon pitäis olla normaalitilassa. Mulla asia siis huomattiin syöpätautienpolilla kontrollin yhteydessä. Kilpirauhanen on ottanut nokkiinsa sädehoidosta.

Aina lääkityksen kohilleen saaminen ei ole vaikeaa: Minulla lääkitys alkoi vaikuttamaan oikeastaan heti ja oli samantien kohillaan. Toisen lapsen syntymän jälkeen lääkitystä korotettiin ihan pikkusen, kun tunsin itse olevani väsynyt (arvot olivat kuitenkin viitearvojen sisällä...)

Tänään kävin taas kokeissa ja luulenpa, että jatkan lääkitystä samalla linjalla...

Mulle siis tämä vajaatoiminta on ihan ok-homma!!! Vaikka oonkin aika herkkä itkemään/suremaan asioita, niin tätä 'sairautta' en ole surrut ikinä!!!

Yhteistyössä