Äidinkielen esseeni (aiheena lasten ruumiillinen kuritus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Critics, pidät varmaan itseäsi tosi nokkelana, kun pystyt nokkimaan lukiolaisen esseetä.

Enhän mä noki, Tytsi pyysi mielipeitä ja minusta nämä olivat ihan asiallisia. Lisätään vielä: lukiolaisen kirjoittamaksi oikein hyvä ja Tytsillä on lahjoja.

Alkuperäinen kirjoittaja critics:
Critics, pidät varmaan itseäsi tosi nokkelana, kun pystyt nokkimaan lukiolaisen esseetä.

Enhän mä noki, Tytsi pyysi mielipeitä ja minusta nämä olivat ihan asiallisia. Lisätään vielä: lukiolaisen kirjoittamaksi oikein hyvä ja Tytsillä on lahjoja.

Ja minusta sinun kommenttisi olivat hyvinkin asiallisia ja ihan hyviä vinkkejä vastaisuuden varalle.

No en jaksanut lukea kuin aloituksen ja silmäillä paria ekaa sivua.

Ensinnäkin, mä itse olen helkkarin huono kirjoittamaan äikän aineita (tai siis olin kun eipä niitä tarvitse enää rustata). Ämmän kuitenkin äidinkielestä kirjoitin. Mutta joo.. siis tällaisen maallikon silmään, joka ei osaa pilkuttaa eikä paljon muutakaan niin kielellisesti tykkäsin sun tekstistäsi. Se ei ollut lainkaan töksähtelevää vaan hyvin sujuvaa. Mutta kieltämättä noiden lainausmerkkien käyttö häritsi..

Mutta sisällöllisesti tossa ei ollut mitään uutta ja ihmeellistä. Samoja argumentteja ovat lausuneet monet muutkin. Lisäksi sieltä selvästi pistää silmään sellainen besserwisser-asenne ja toisaalta kuten joku sanoi, teksti voisi olla vaikkapa MLL:n sivuilta kopsattu. Mutta toisaalta onhan toi aihekin vähän tommonen.. suoraan sanottuna tylsä koska, aika hyvin tietää mitä on tulossa kun tuon aiheista juttua alkaa lukemaan.

Mutta se mikä mua ärsytti eniten tuossa oli se, että itse painotat että kyseessä oli nimenomaan mielipidekirjoitus, mutta silti esseen loppua kohden tekstin sävy muuttuu anteeksipyytenteleväksi. Jos sulla on joku mielipide niin pidä se loppuun asti äläkä päätä kirjoitustasi diplomaattisesti, koettaen miellyttää kaikkia.

Siihen en että sulla itselläsi ei ole vanhemmuudesta kokemusta, totean sen verran että ihan hyvinhän voit silti ottaa kantaa tällaisiin asioihin. MUTTA älä esitä asioita faktoina tai esitä puhuvasi kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Mutta lukion esseeksi toi oli varmasti mainio.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
1. Kirjoita vain otsikon asiasta ja lyhyesti (max. 2000 merkkiä välilyönteineen).

Se mitä minä en tässä jutussa tajua on se, että miksi ap laittoi esseensä tänne arvosteltavaksi. Olisiko hän laittanut sen, mikäli essee olisi käsitellyt jotakin muuta aihetta? Ja mitä siitä tulisi, jos jokainen palstalainen laittaisi tuotoksiaan tänne arvosteltaviksi? :whistle:

Täh. Mitä tulisi. Ihan mielenkiintoista olisi lukea ihmisten kirjoittamia asiatekstejä. ei siitä mitän sen ihmeellisempää tulisi. muutama uusi aloitus. ei täällä moni ylioppilaaksi kirjoita tai muutenkaan kovin paljon kirjoita kuin palstalla. kyllä tänne mahtuu sinunkin kirjoituksia,j os nyt kateellinen olet.

No siinä olet kyllä ihan oikeasti, ettei täällä moni ylioppilaaks kirjoita - useimmat tekevät sen lukiossa eikä netissä;). No vitsailu sikseen, tuo on kyllä kans arvelu, jota tuskin pystyt perustelemaan - se ettei koulutustaan täällä mainitse, ei tarkoita että sitä ei olisi. Itse tiedän aika monta ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanutta ja jatko-opiskelijaa sen jälkeenkin - tiedänpä että on täällä muutama meitä jo sen korkeimmankin tutkinnon saavuttaneita.

Mutta tutkimusaiheeni tuskin tätä porukkaa kiinnostaisi, siitä "keskustelen" ihan muualla. Tytsin aihe sopii tänne, siten perusteltua, mutta jos kommentteja hakee, niin eikö niistä pitäisi olla sitten tyytyväinen. Toki asiattomuudet sikseen, samoin tosiaan tulisi muistaa konteksti, eli puhutaan lukioesseestä, ei tieteellisestä tutkimuksesta. Mutta Metsänpeitolla oli minusta hyviä ehdotuksia, miten siitä saisi meitä äitejäkin kiinnostavan - tällöin se voisi kiinnostaa vaikkapa jotakin lehteä.

No esität ihan hyvin mielipiteesi asiasta ja ymmärrän, että olet tosiaan varmaan lukiossa saanut tällä hyvän arvosanan. Mielipiteitä saa olla, mutta asiasta et tiedä kovin syvällisesti, ennenkuin olet kasvattanut itse lasta. Siis vielä päävastuullisena, ei tätinä tms. Monet asiat ja tilanteet on helppo ratkaista kun ei ole niissa itse osallisena.

Kaikki ovat aina asiantuntijoita lastenkasvatuksessa kunnes saavat omia lapsia. Tämän jälkeen niitä asiantuntijoita ovat taas ne muut ulkopuolelta tilanteita katsovat.

No ihan hyviltä mielipiteesi minusta vaikuttavat ainakin pääasiallisesti. toivottavasti saat ne käytäntöön joskus sitten omien lastesi kanssa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Asian vierestä mutta:
1. Kirjoita vain otsikon asiasta ja lyhyesti (max. 2000 merkkiä välilyönteineen).

Se mitä minä en tässä jutussa tajua on se, että miksi ap laittoi esseensä tänne arvosteltavaksi. Olisiko hän laittanut sen, mikäli essee olisi käsitellyt jotakin muuta aihetta? Ja mitä siitä tulisi, jos jokainen palstalainen laittaisi tuotoksiaan tänne arvosteltaviksi? :whistle:

Täh. Mitä tulisi. Ihan mielenkiintoista olisi lukea ihmisten kirjoittamia asiatekstejä. ei siitä mitän sen ihmeellisempää tulisi. muutama uusi aloitus. ei täällä moni ylioppilaaksi kirjoita tai muutenkaan kovin paljon kirjoita kuin palstalla. kyllä tänne mahtuu sinunkin kirjoituksia,j os nyt kateellinen olet.

No siinä olet kyllä ihan oikeasti, ettei täällä moni ylioppilaaks kirjoita - useimmat tekevät sen lukiossa eikä netissä;). No vitsailu sikseen, tuo on kyllä kans arvelu, jota tuskin pystyt perustelemaan - se ettei koulutustaan täällä mainitse, ei tarkoita että sitä ei olisi. Itse tiedän aika monta ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanutta ja jatko-opiskelijaa sen jälkeenkin - tiedänpä että on täällä muutama meitä jo sen korkeimmankin tutkinnon saavuttaneita.

Mutta tutkimusaiheeni tuskin tätä porukkaa kiinnostaisi, siitä "keskustelen" ihan muualla. Tytsin aihe sopii tänne, siten perusteltua, mutta jos kommentteja hakee, niin eikö niistä pitäisi olla sitten tyytyväinen. Toki asiattomuudet sikseen, samoin tosiaan tulisi muistaa konteksti, eli puhutaan lukioesseestä, ei tieteellisestä tutkimuksesta. Mutta Metsänpeitolla oli minusta hyviä ehdotuksia, miten siitä saisi meitä äitejäkin kiinnostavan - tällöin se voisi kiinnostaa vaikkapa jotakin lehteä.

tottakai täällä on, mutta useimmat äidit ovat yliopistotutkinnon suorittaneita. minäkin. ja ei kukaan kiellä sinua tänne laittamasta kirjoituksiasi. varsinkin jos noin hyvin sopii tänne lapsipalstalle kuin tytsin.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Peikkopojan kylkiluulle: Hyvä mielipideteksti ei ole liian ehdoton, vaan antaa vähän myönnytyksiä =)

No ei tietenkään ole. Mutta nimenomaan vähän. ;) Mutta koska mielipiteitä pyysit niin toivon että oikeasti mietit vähän tota, että ensi kerralla kakku ei lässähdä juuri ennen uunista ottamista. Asiat voi esittää niin monella tavalla. Hyvä kirjoittaja voi säilyttää saman asiasiällön mutta onnistuu silti muuttamaan sävyä ja sen lukijalle luomaa fiilistä. Se loppuosa kirjoituksesta on kuitenkin, se mikä jää lukijalle päälimmäisenä mieleen. Ja mun mielestä loppua kohden tuosta välittyi anteeksipyytelväisyys ja pelko siitä että joku joka antaa niitä luunappeja tms suuttuu sulle.

tottakai täällä on, mutta useimmat äidit ovat yliopistotutkinnon suorittaneita. minäkin. ja ei kukaan kiellä sinua tänne laittamasta kirjoituksiasi. varsinkin jos noin hyvin sopii tänne lapsipalstalle kuin tytsin.

Käsittääkseni ihan palstan säännöt kieltävät.

Tuota, ymmärsitköhän yhtään viestiäni? Sitähän tuossa juuri sanoin, että on täällä paljonkin niitä/meitä jotka ovat vähintäänkin ylioppilaita, toisin kuin viittaamassani viestissä väitettiin. Ja totesin myös, ettei harvan tekstit sovi niin hyvin tänne kuten Tytsin, joten niitä on turha täällä keskusteluttaa.

Musta täällä äiti-ihmiset nyt esittävät sellaista kuin että ihmisestä tulisi heti erittäin kokenut, pätevä ja kaikkitietävä lapsenkasvattaja kun saa yhdenkin lapsen. Kukaan lasta synnyttämätön ei voi olla osallinen tästä ihmeellisestä absoluuttisesta totuudesta ennen kuin itse puskee lapsen tähän maailmaan. Sitten voi liittyä äitien kaikkitietävään kerhoon ja naurahdella muille jotka eivät vielä mistään mitään reppanat tiedä.

Musta täällä äiti-ihmiset nyt esittävät sellaista kuin että ihmisestä tulisi heti erittäin kokenut, pätevä ja kaikkitietävä lapsenkasvattaja kun saa yhdenkin lapsen. Kukaan lasta synnyttämätön ei voi olla osallinen tästä ihmeellisestä absoluuttisesta totuudesta ennen kuin itse puskee lapsen tähän maailmaan. Sitten voi liittyä äitien kaikkitietävään kerhoon ja naurahdella muille jotka eivät vielä mistään mitään reppanat tiedä.

No jos tuollainen tunne tulee, se on tietysti ikävä. Itse en näin ajattele ja toivottavasti ei kovin moni muukaan. Mutta pakko sanoa, että lasten myötä itsestä on löytynyt ihan uusia piirteitä - kuten joku on joskus hyvin sanonut, kuinka oma lapsi aiheuttaa ne suurimmat rakkaudentunteet, kuten myös pahimmat raivontunteet. Tietysti aikuisen täytyy olla aikuinen ja löytää myös sopivat keinot purhaa nuo raivontunteet eikä käydä käsiksi lapseen, ei henkisesti eikä fyysisesti. Mutta virheetön en valitettavasti ole ja siksi olen joutunut pyytämään monta kertaa lapsiltani anteeksi. Ja näissä olen kyllä sanonut, etten olisi saanut huutaa, mutta et sinäkään olisi saanut tehdä tuota...

Itse laudaturin äidinkielestä kirjoittaneena voin todeta, että teksti oli kohtuullisen hyvä. Tavallista lukiolaisen peruspohdiskelevaa, esimerkin avulla kuvattua tekstiä vailla erityisen iskeviä tyylikeinoja tai persoonallisia elementtejä.

Ihmettelen vain pointtia tuoda teksti tänne, kuten myös monia muita aloituksia. Huomionhakuhan se taitaa olla pontimena, kun ap tietää varmasti saavansa sivukaupalla kommentteja tämän tyylisestä aloituksestaan.

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Itse ainakin ajattelen niin, että tietyt asiat on koettava omakohtaisesti, että ne voi tietää. Eikä se tarkoita sitä, että tiedot kasvatuksesta voi saada yksinomaan näin. Kuitenkin se tieto jää kirjatiedon tasolle, ilman ensikäden kokemusta. Vastaavasti ei hyväksi vanhemmaksi tulla automaattisesti saamalla lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Sä et ole oikea ihminen kirjoittamaan tuosta aiheesta, sori vaan.
Miksei ole? Täällä on aika ajoin avauksia, joissa keskustellaan esim yhden yön jutuista ja kovasti kärkkäästi niissä mielipiteensä esittävät juuri sellaiset, joilla ei edes ole ollut yhden yön suhteita. Ovat siis ilmeisesti vääriä ihmisiä kirjoittamaan koko aiheesta? Kyllä mielipiteitä voi olla, vaikkei olisi asiaa itse kokenutkaan, eikö?

Äh, ei se noin mene.
Äitinä vasta ymmärtää, ettei mistään mitään tiedäkään.

Kyllä huomaa miten väsyneitä äitejä lähes koko palsta täynnä. Tytsi-89 mielestäni pyysi kommentteja aineestaan, eikä sen ulkopuolelta (viitaten esim. Lunaticin kommenttiin veljestä). En ole lukenut koko topicia, enkä tiedä missä tämä keskustelu nyt menee, mutta voisin arvioida tekstiä toisen abiturientin kannalta (Itse olen n. 40 p kirjoittaja). Kieliopillisiin seikkoihin en ota kantaa, mutta eipä mitään suurempia silmiini osunut. Miinusta hieman jo edellä mainitusta ympäripyöreydestä, yksi kappale olisi saanut tiiviimmin käsitellä vain yhtä aihetta. Monipuolinen teksti. Onnea yo-kirjoituksiin!

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:

Äh, ei se noin mene.
Äitinä vasta ymmärtää, ettei mistään mitään tiedäkään.

Peesaan sua ihan kympillä!

Ikinä en oo itteeni niin tyhmäks tuntenu ku äidin "virassa" ajoittain... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Bannitar:
Itse laudaturin äidinkielestä kirjoittaneena voin todeta, että teksti oli kohtuullisen hyvä. Tavallista lukiolaisen peruspohdiskelevaa, esimerkin avulla kuvattua tekstiä vailla erityisen iskeviä tyylikeinoja tai persoonallisia elementtejä.

Ihmettelen vain pointtia tuoda teksti tänne, kuten myös monia muita aloituksia. Huomionhakuhan se taitaa olla pontimena, kun ap tietää varmasti saavansa sivukaupalla kommentteja tämän tyylisestä aloituksestaan.

Niin ja onnea kirjoituksiin. Aluksi voi iskeä fiilis, että jaahas, tässäkö nämä aiheet nyt sitten ovat. Mutta kummasti se siitä sitten lähtee.

Kovastihan se on kiinni aiheista ja siitä, saako itse kunnon kirjailijafiiliksen päälle, jos siis muuten nuo perusasiat, kuten kielioppi, lauserakenteet jne. ovat kunnossa.

Miksi palstalle ei saisi laittaa omaa tekstiaan ja pyytaa siita kommentteja. Laittavathan monet tanne kuvia esim. tekemistaan kakuista tai askarteluista tai kasitoista.

Mutta asiaan. Kaiken kaikkiaan ihan ysin arvoinen teksti. Minusta kypsaa, monipuolista pohdintaa. Ei suurempia kielellisia virheita. Toki jotain viilailtavaa. Tiivistamista vahan kaipaisi. Minakin olen nyt lomalla enka toissa, joten en kovin tarkkaa arviota anna...
:)

Sori, minulla meni jotenkin nappis sekaisin... "a"akk"oset puuttuvat ja kysymysmerkkikin hukassa..

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ääh, ei uponnut muhun.
Varsinkin kun tekopyhänä puret veljeltäsi melkein sormen irti ja lyöt, kun veli sotkee sänkysi. Eikös sun velikin ole lapsi? :whistle:

Oli tosiaan kuin jostain kasvatusoppaasta kopioitu.
Mulla tuli ihan sama juttu mieleen, siis toi veljen kanssa väkivalloin tappelu... :whistle: Tooodella tekopyhää tekstiä. Muuten ihan asiallinen kirjoitus. :flower:

Voi kekkale että ootte jaksaneet jaagailla.
Laitan tähän vielä pari asiaa, jotka tosta päläpälä-sä-oot-liian-nuori-sun muusta jankutuksesta tuli mieleen.
Ensinnäkin tää kaikessa raadollisuudessaan arka aihe, ruumiillinen kuritus, on ollut useasti tapetilla tällä palstalla ja se jo itsessään oikeuttaa esseen esittelemisen palstalla. Ja luulenpa että Tytsi on saattanut saada kimmokkeen esseen kirjoittamiseenkin palstan keskusteluista.... :whistle:

Ja mitä siihen tulee, että kaivattiin perusteluita jne. niin täytyy sanoa, että korkeakoluissa aletaan kirjoittaa sellaisia esseitä, joissa enemmänkin pohditaan ja vedetään johtopäätöksiä. Tytsin mukaan essee oli 7 sivua ja se on tooosi pitkä, meidän laitoksella olisi vastannut muistaakseni 1,5ov (jos en nyt väärin muista ) ja lähteitä tuon kokoiseen esseeseen on vaadittu n. 2-5.
Mutta tosiaan, nyt puhutaan lukiotasosta ja se lienee vielä toistaiseksi hieman vaatimattomampaa kuin korkeakoulutaso???? ;)

Esseen tarkoitushan ei siis ( vielä kerran ) ole kirjoittaa omista mielipiteistäänvaan ennenkaikkea essee on lähteiden pohjalta laadittu kirjoitelma jossa saa myös esittää joitakin omia ajatuksiaan. Lukiossa ei mun ymmärtääkseni vielä tarvitse asettaa ongelmaa ja pohtia sitten sen ratkaisua....

Ja ihan shaittia on ( vielä kerran ) väittää ettei lapseton lukiolainen saisi tai voisi kirjoittaa lasten fyysisestä kurittamisesta. Muistuupa tässä mieleeni, että olen itsekin kirjoittanut samasta aiheesta lapsettomana, sillä eroituksella että opiskelin silloin kasvatustiedettä..ja muistanpa saaneeni kokolailla kritiikkiä, en niinkään siitä miten onnistuin tehtävässäni, vaan itse aiheesta ja juuri kanssaopiskelijoiltani..eli aihe oli arka jo silloin, noin kymmenen vuotta sitten!

Että semmosta aamuni kuluksi.

eri juttu kuitenkin kirjoittaa essee koulussa koulaisena luettavaksi sen ikäisen ihmisen näkökulmasta kirjoitettuna kuin julistaa totuutena jotakin täällä.
ja tämä totuuden esittäminen koskee kyllä muitakin noin yleensä....

Tiivistystä olisi kaivannut ja tuo alku ei ollu mun mielestä elävästä elämästä. Mutta kieliopillisesti ihan ok. Jämäkkyyttä olisi saanu olla. Jäi auki että olitko puolesta vai vastaan? Koska lopussa olit sitä mieltä että vaikka lasta silloin tällöin ruumiillisesti kurittaa, niin se ei kuitenkaan lapseen vaikuta jos muut puitteet on kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
eri juttu kuitenkin kirjoittaa essee koulussa koulaisena luettavaksi sen ikäisen ihmisen näkökulmasta kirjoitettuna kuin julistaa totuutena jotakin täällä.
ja tämä totuuden esittäminen koskee kyllä muitakin noin yleensä....

Kun ei nyt esittänyt totuutena. Ja kyllähän sä, fiksu ihminen ymmärrät, ettei kaikkea lukemaansa tarvitse ottaa tosissaan.... :) Vaan pitää suodattaa, suodattaa..se on päivän sana.
Pyydettiin risuja ja ruusuja. Jotkut ( taas kerran ) rupesvat taas kyseenalaistamaan koko tytsin persoonallisuuden ja kenties jopa mielenterveyden ja miksi? Niin, miksi? :o

Yhteistyössä